Forum > Muziek

Bruiloft

(56 reacties. Pagina 3 van 6)
Moderator(s): Dré
ChuckieStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 29-10-2003
Laatste: 26-4-2009
Berichten: 294
9-8-2004 23:34
Maar hoe willen jullie het dan hebben als je wel graag zo'n bruiloft wilt doen en het is je eerste keer?
Hoe zijn jullie daarmee begonnen dan?
Misschien dat we zo ietsje vooruit gang boeken in dit topic om toch die eerste stap te maken.
En ik niet gaan geloven dat iedereen in zijn/haar begin tijd maar met elke drive inn mee liep en dat dat dan meteen bij een bruiloft is.
So come on with the treu story sneaky :V
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 16-5-2024
Berichten: 9469
9-8-2004 23:51
1 x bewerkt. Laatst door Tom op 9-8-2004 23:52
Het is als je nog geen ervaring hebt, gewoon link om te doen.
Kijk,
als je al 5 jaar draait voor gemeleerde gezelschappen, waarin de leeftijd varieerd van 4 tot 80, en je weet dat telkens tot een goed einde te brengen, dan lukt een bruiloft je ook wel.
Maar er komt nog meer bij kijken dan de juiste platenkeuze.
Je moet ontzettend goed kunnen improviseren, opletten, en snel om kunnen zetten.
Een extra mic heb je natuurlijk standaard al klaar liggen.....

Er kan zomaar iemand met een verassing binnenkomen, en vraagt: FEESTMUZIEK!
Weet jij dan wat je moet opzetten?
Dat soort dingen.

Ook moet je apperatuur in onberispelijke staat zijn, het moet er netjes uitzien, en alles moet probleemloos zonder brom, piep of kraak kunnen werken, de hele avond.
De meeste zalencentrums hebben meerdere events op een dag, en hebben echt niet de tijd voor jouw zodat jij 3 uur kan opbouwen.
Alles langer dan een uur, word al als minder profie beschouwd, tenzij het een groot feest is in een wat bijzondere zaal.
Zelfde geld voor afbreken, ze gaan er min of meer vanuit dat als de laatste gast de zaal uit is, dat jij binnen een uur klaar bent met oporuimen en inladen.
Komt er ook nog eens bij dat representatieve kleding een must is.
Lees mijn website er eens op na, dan krijg je een indruk van wat erbij kan komen kijken.
www.ovmsales.nl/imagine/feesten/bruiloft/
Ik wil absoluut niet zeggen dat ik de wijsheid in pacht heb, maar ik heb wel meer dan 250 bruiloften gedaan wink ;)

Je moet gewoon altijd in je achterhoofd weten:
HET KAN NIET OVER, HET MOET IN ÉÉN KEER GOED!
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
KVMVIP Lid (†)
Uit: Nederland
Sinds: 20-11-2003
Laatste: 8-12-2009
Berichten: 3843
9-8-2004 23:51

dj some1 schreef:

bij mij lekker 3! laugh :D razz :p
maar Tom dat verschilt echt helemaal per genre hoor en die goozer had het gewoon over het aantal cd's maar jij over het aantal nr's dat kun je gewoon niet met elkaar vergelijken! Ga jij 6000:2= 3000 cd's meenemen naar een feestje dacht het niet toch?
Kun je meteen een extra auto erbij halen! anders past het er niet in hoor! razz :p
Dat is nou het voordeel van een computersysteem.
Weinig gesleep en toch 6000 nummers.

Chuckie schreef:

Maar hoe willen jullie het dan hebben als je wel graag zo'n bruiloft wilt doen en het is je eerste keer?
Hoe zijn jullie daarmee begonnen dan?
Misschien dat we zo ietsje vooruit gang boeken in dit topic om toch die eerste stap te maken.
En ik niet gaan geloven dat iedereen in zijn/haar begin tijd maar met elke drive inn mee liep en dat dat dan meteen bij een bruiloft is.
So come on with the treu story sneaky :V
Je wordt gevraagd door het bruidspaar zelf. En waarom?
Omdat ze jouw show / muziekkeuze / performance goed vinden om hun een onvergetelijke avond te bezorgen.
Van trouwen komt trouwen dus als je bij hun goed presteerd wordt je vast uitgenodigd door het volgende bruidspaar om ook hun bruiloft te verzorgen.
Ook een Horeca eigenaar kan je "doorspelen" naar het bruidspaar dat bij hem de zaal bespreekt.
Het aankomende bruidspaar kan je dan uitnodigen om van te voren eens te komen kijken bij een show.

Dat zijn overigens de voordelen van Allround DJ zijn.

Met een bruidspaar wordt altijd ruim van te voren doorgenomen of ze bepaalde muziek willen horen. Het komt steeds vaker voor dat de bruidegom niet het bruidje durft te kussen, dit "ritueel" dat vrijwel altijd gepaard gaat met stoelen die boven het publiek getild worden kan immers verkeerd aflopen.

@Sylvia
Geen microfoon?
Ik heb er soms aan 6 nog te weinig als ze een stukje doen.

Martin.
kvm entertainment
ElceeStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 24-11-2003
Laatste: 22-6-2007
Berichten: 215
10-8-2004 02:28

Tom]

Op onze laatste bruiloft waren de cha cha cha en de rumba, alsmede de jive de toppers. Hoeveel rumba's weet jij? laugh :D

Pfoe, niet erg veel uit mijn hoofd. Maar ik heb wel een leuke verzamelaar met bossa, rhumba en cha cha cha versies van evergreens als: Save the last dance, Unchained Melodie, can't help falling in love, etc.
Verder heb ik mijn (vrij beperkte) verzameling latin cd's door een salsa dj van de dansstijlen laten voorzien. Ik red me wel voor een nummer of 10 a 15. Dan ga ik wel een beetje blozen ben ik bang!
* begin met draaien voor oud publiek (stijldans, evergreens)
Hoelang geleden heb jij voor het laatst een bruiloft gehad?
De huidige "trouwgeneratie" stijldanst lang niet altijd meer hoor, we openen vaak genoeg ook met een paar gezellige "losdans" platen oud of nieuw, maakt niet zoveel uit, als het maar heel goed in het gehoor ligt, en niet meteen te hoog van tempo is.

Ligt enorm aan de plaats waar je draait. Ik hou zelf wel van de klassieke aanpak, daarom wellicht begint het bij mij met stijldans. Mijn laatste bruiloft was ongeveer 2 weken geleden. Doe er zo'n 10 per jaar, maar heb er in totaal zo'n 700 opzitten, waarvan 500 als toetsenist in een bandje.
* Blijf variëren. 4 nummers achter elkaar in hetzelfde genre is zo'n beetje de max
Nou, daar kan je geen regels voor laten gelden hoor, dat hangt helemaal van je publiek af.

Mee eens, maar het is wel een aardige stelregel. Ik word erg nerveus als ik lang in een genre blijf hangen. Ga dan echt het publiek scannen of iedereen het wel nog naar zijn zin heeft. Bijkomstigheid is dat ik zelf enorm van variatie hou.
* Ga nooit de klus aan als je niet minimaal 600 cd's gevarieerd repertoire hebt
Probeer 6000, 600 is weinig hoor, als je de top 40 een beetje bijhoud heb je in een jaartje al 600 nummers.

Ik heb altijd zo'n 200 cd's zelfgebrand bij me uit eigen collectie. Dan standaard 3 koffers met ieder 100 cd's. Een mapje met Nederlandstalig van zo'n 100 cd's, een mapje met al mijn single cd's (200) en een klein koffertje (50 cd's) speciaal voor de avond samengesteld. Daarmee red ik het prima. Veel goede verzamelaars!
* Ga nooit de klus aan als je geen zelfvertrouwen hebt en weet wat je gaat doen.
De huidige generatie DJ's met weinig ervaring, blaakt mij wel eens iets te veel van het zelfvertrouwen.

Zelfvertrouwen is niet verkeerd, zolang het maar niet arrogant is!

mr_jows schreef:

Sowieso al bullshit om te vragen wat je moet draaien. Je bent DJ (Disc Jockey) of je bent het niet. Jij bepaalt wat er gedraaid wordt, weet je niet wat je moet draaien, stop dan aub met DJ'en.

Misschien komt het hard aan, maar ik meen het wel!
Jij zult niet veel klanten hebben......met zo'n arro instelling.Mee eens, wat een totale bullshit. Blijf lekker baas op eigen zolderkamer.
ElceeStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 24-11-2003
Laatste: 22-6-2007
Berichten: 215
10-8-2004 02:29
Ik ben dus in een bandje begonnen op bruiloften. Dan heb je de mazzel dat collega bandleden al ervaren zijn.
ElceeStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 24-11-2003
Laatste: 22-6-2007
Berichten: 215
10-8-2004 02:32
Gouden tip. Zoek uit wie de bedrijfsleider is van het zalencentrum, de plek waar je draait. En dan met name degene die bruidsparen rondleidt. Hij krijgt het meest de vraag: weet jij nog een goede DJ of een goed bandje.
Hem bied je dan E 50,- of iets meer per show die hij jou toespeelt. Komt bovenop zijn salaris en is dus een leuk extraatje.
SylviaEx Lid
Uit: Nederland
Sinds: 12-1-2003
Laatste: 11-11-2011
Berichten: 4564
10-8-2004 10:24

mr_jows schreef:

Als ik geboekt wordt dan word ik geboekt voor mijn style, dan ga ik daar niet vanaf wijken (of vragen wat ik dan beter wel kan gaan draaien??). Bevalt de style muziek niet, dan had de organisator mij niet moeten boeken, OF had ik zo slim moeten zijn te bedanken!
Dat ben ik niet helemaal met je eens. Het kan inderdaad de fout van de organisatie zijn om iemand te boeken met een verkeerde draaistijl, maar een beetje dj kiest dan direct voor het belang van het bruidspaar, aangezien het om hen draait en niet om de dj. Dat heet flexibileit. Je wilt niet weten hoe vaak mensen bij mij klagen dat ze eens een dj op een feest hebben gehad die alleen maar "zijn eigen ding" deed terwijl het niet aansloeg.

Eigenlijk zijn bruiloften niet geschikt voor dj's die niet allround kunnen draaien.

kvm schreef:

@Sylvia
Geen microfoon?
Ik heb er soms aan 6 nog te weinig als ze een stukje doen.
Ja, hou maar op, je hebt helemaal gelijk. Het ontbreken van een microfoon was dan ook het enige dat ik op de avond zelf wel eens op een "smerige" en klantonvriendelijke manier oploste. Ik bracht het zelf niet ter sprake tijdens een orienterend gesprek met de klant, en als ze er dan op de avond zelf om kwamen (natuurlijk), zei ik dat hierover van tevoren niets tegen mij gezegd was. Jammer maar helaas. Absoluut niet mijn stijl, en ik ben het ook beu. Was van plan om deze week een mic te bestellen samen met een vliegkist. (Maarja, komt Fredje er weer tussendoor met een ruilvoorstel, dus eerst dat weer even afwachten. Ik heb nog anderhalve week tot de eerste van een rits van drie bruiloften binnen 4 weken.)
Didier_SStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 4-1-2003
Laatste: 13-11-2011
Berichten: 747
10-8-2004 12:46

sylvia schreef:

Het kan inderdaad de fout van de organisatie zijn om iemand te boeken met een verkeerde draaistijl, maar een beetje dj kiest dan direct voor het belang van het bruidspaar, aangezien het om hen draait en niet om de dj.
Sylvia, ik steun je volledig hierin!
Jullie kunnen je niet inbeelden hoeveel keer ik gebeld en gemaild wordt om een huwelijk te gaan draaien... alhoewel het toch OVERDUIDELIJK is op mijn site dat ik niet geschikt ben ervoor? Dan neem je in als DJ gewoon je verantwoordelijkheid op en leg je de mensen duidelijk uit hoe de DJ-wereld nu eigenlijk in elkaar zit. Als extra service verwijs je dan de mensen door naar een collega die zich WEL bezighoudt met zulke zaken (en zeg je het bruidspaar natuurlijk dat ze moeten melden dat JIJ hen doorstuurde). Op die manier bouw je bovendien een goeie band met die collega op die mss ook wel eens een boeking naar jouw kan doorgeven.

Soms gebeurt het ook wel eens dat ik in danscafé's terecht kom. Vorig jaar had ik het zelfs regelmatig. Wel, dan moet JIJ als DJ maar de nodige flexibiliteit naar voren schuiven en eens duidelijk praten met de bazen om te weten wat de hitjes en het genre is van dat danscafé. En inderdaad, het is totaal niet mijn genre om zulke zaken te draaien... tjah, dan doe je het gewoon onder je eigen naam plaats van je artiestennaam en moet je maar zo slim zijn om niet elke week zulke dingen te aanvaarden. Af en toe iets anders is ook eens leuk hoor!

Wat ik maar wil zeggen:
1) als jij verkeerd geboekt bent, dan is dat 100% JOUW fout! Jij moest maar vooraf de juiste vragen gesteld hebben!
2) als DJ ben je wél flexibel anders geraak je NERGENS!
3) blijf met je fikken van een huwelijksfeest als je geen jarenlange ervaring achter je kiezen hebt. verpest om het even welk feestje, maar NIET een huwelijksfeest!!

Aan de OP: roep er een ervaren collega bij, betaal die gewoon uit en doe alstemblieft eerst wat ervaring op! Hoe zeer het ook kriebelt: een huwelijksfeest is TE belangrijk om fouten te maken!
Housemusic was founded on the idea that the clubbers are the stars, not the guy who fiddles with the records.
Dj some1Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 4-1-2004
Laatste: 8-4-2005
Berichten: 112
10-8-2004 12:51

Elcee schreef:

[citaat van mr_jows schreef:

Sowieso al bullshit om te vragen wat je moet draaien. Je bent DJ (Disc Jockey) of je bent het niet. Jij bepaalt wat er gedraaid wordt, weet je niet wat je moet draaien, stop dan aub met DJ'en.

Misschien komt het hard aan, maar ik meen het wel!
Jij zult niet veel klanten hebben......met zo'n arro instelling.Mee eens, wat een totale bullshit. Blijf lekker baas op eigen zolderkamer.Ik vind dat er een verschil is tussen een DJ en iemand met een drive in dat vind ik geen dj meer een plaatjesdraaier ofzo. Wat jows bedoelt is dat hij gewoon geboekt word voor zijn stijl om dat in elkaar te mixen. Hij word niet gehuurd om een plaatje uit te zoeken en dan meteen weer een heel ander plaatje. Dat is gewoon het verschil tussen DJ en plaatjesdraaier!

Elcee schreef:

[citaat van mr_jows schreef:

Sowieso al bullshit om te vragen wat je moet draaien.
ik vind dat ook ongelooflijke bullshit je moet geen feesten aannemen waar je niks vanaf weet. of je nou plaatjesdraaier of dj bent het is gewoon niet goed om zoiets te doen.

mzzzl
what do you say to the dj?
ElceeStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 24-11-2003
Laatste: 22-6-2007
Berichten: 215
10-8-2004 13:48
Ik zie geen verschil tussen een plaatjesdraaier en een DJ.
Ik dacht namelijk dat een DJ primair plaatjes draait....

Of gaan we het over mixen, etc hebben? Dan daag ik iedere hardstyle pipo uit om 2 handmatig gedrumde disco jaren 70 platen lekker door te mixen.

Terug naar forum Reageer (zonder quote)