Forum > Off-Zone

Ergenissen on stage/ tijdens het draaien

(2492 reacties. Pagina 242 van 250)
Moderator(s): Dré
DJefkeStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 27-6-2008
Laatste: 15-5-2019
Berichten: 262
6-7-2016 10:24

Frank76 schreef:

Ook een ergernis, mensen die bij een braderie of dergelijke speakers gaan omdraaien, wegdraaien of erger nog, draden doorknippen.
Moet je ze dan echt op 25 meter hoog hangen?
Speaker wegdraaien heb ik zelf ook al meermaals gedaan (draden doorknippen uiteraard niet). Is volgens mij toch gewoon een nette oplossing op braderieën en dergelijke waar de muziek gewoon asociaal luid staat. Het is op dit soort events niet altijd evident om de "man van het geluid" te vinden (in België staat meestal ergens in een hoekje een CD speler of laptop op repeat).
Ben zelfs ooit een stapje verder gegaan: het volume lager zetten op de actieve speaker laugh :D Was in de tent van een apres-ski bar die mijn werkgever had afgehuurd tijdens onze skitrip. Staan we met een hoop collegas in die tent om te kunnen praten, zetten ze daar een actieve speaker op standje oorlog. Nadat het personeel 3x de speaker terug onze richting draaide, heb ik gewoon het volume verlaagd.
Frank76Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 13-5-2005
Laatste: 15-5-2024
Berichten: 2052
6-7-2016 11:29
In dergelijke gevallen moet je uiteraard het volume beperkt houden, ik hou dit altijd wel in de gaten.
Je hebt soms te maken met een ontruimingsfunctie en dus moet je dekking hebben over het parcours.
Het is nooit te voorkomen dat er een speaker bij een kraam hangt (of een kraam staat waar een speaker staat).
EGO = 1 / Knowledge -- Einstein
Malle PietjeStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 2-10-2003
Laatste: 14-9-2023
Berichten: 1078
6-7-2016 11:32
Als ik spullen neerzet heeft dat een functie.
Als een betweter denkt mijn speaker of andere spullen te draaien, bedienen of anderszins, is het snel klaar.
1e en tevens laatste en dringende verzoek om met je tengels van mijn spullen af te blijven. Desnoods keihard door de microfoon.
2e verzoek is er niet, gaat lastpost eruit, of ik stop en haal de klant erbij, die mag dan kiezen.
In overleg kan alles, maar poten thuis.
Tis zo simpel eigenlijk happy :)
...en collega's (die er niets aan te zoeken hebben op mijn klus) die denken dat ze dat wel mogen....jammer, die pak ik al helemaal aan: opzouten!
Ik ben best lief hoor....maar mijn spullekes blijf je af laugh :D
Alles komt goed....
Frank76Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 13-5-2005
Laatste: 15-5-2024
Berichten: 2052
6-7-2016 11:59
Goede insteek, bij dry-hire niet heel haalbaar (maar het was bij opbouw prima, bij schade is het dokken)
Op een braderie kan je niet tegelijk op 1,5 km lengte zijn. Regelmatig een rondje en overleg met wat standhouders doet vaak wonderen.
En over muzieksmaak valt niet te twisten. Als 75% van de mensen het wel best vind, vind ik het prima.
EGO = 1 / Knowledge -- Einstein
BestekStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 2-8-2005
Laatste: 15-5-2024
Berichten: 281
6-7-2016 12:52
Is inderdaad een grote ergernis, je plaatst een delay set en vervolgens draaien ze de speaker om zodat die weer recht naar je set staat gericht sad :( .

Inderdaad ook vaak de ouderen tafel die vlak bij de speakers worden gezet "zodat ze mooi op de dansvloer kijken" en je vervolgens de hele avond nee schuddend aankijken shut up :X . Overigens is dat wel slechts een periode, ik heb tijdens de carnaval bij een bejaardenhuis een tape act verzorgd en daar kon het niet hard genoeg want ze hoorden het anders niet laugh :D
JakeStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 18-6-2012
Laatste: 6-1-2019
Berichten: 605
6-7-2016 13:12
Ik doe het zoals Malle Pietje, 1x verwittigen, 2de maal haal ik de klant erbij en ze kunnen kiezen, de klant zegt een allerlaatste keer tegen de persoon om te stoppen met aan mijn spullen te zitten, lukt dat nog niet dan zeg ik tegen de klant ofwel de persoon eruit of ik bouw af en vertrek simpel. Ooit was een dame zo zat dat ze mijn spherion led bal nam en op haar hoofd zette, ik zette hem terug op mijn truss en ze draaide dan wat aan de bal, nog eens op haar hoofd en toen greep ik in, tot manlief zich begon te moeien en zei dat ik slaag zou krijgen als ik nog 1x die led bal van haar afnam, ok ik naar het bruidspaar met de vraag of zij vertrekt of ik, de bruidegom zei nog eens te willen bemiddelen, ik zei ze is zo zat als een kanon dus dat heeft geen zin, zij eruit of ik weg en hij verwijderde het koppel, Ben ik bang dat ik mijn centen niet krijg, nee wat ze moeten bij mij vooraf betalen wink ;)
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 15-5-2024
Berichten: 9469
6-7-2016 16:37
Als er in het feestgedruis iets word (moedwillig of per ongeluk) gesloopt, dan betaald de opdrachtgever.
Kan je eenvoudig in je contract zetten.
voorbeeldje:

13 Opdrachtgever staat garant voor de veiligheid van de artiesten en roadcrew. Opdrachtgever is aansprakelijk voor alle persoonlijk letsel en de daaruit voortvloeiende kosten, daaronder begrepen exploitatieverlies, voor zover dat letsel is veroorzaakt door publiek dat zich zonder toestemming van OVM Sales op de PVO bevindt. PVO is slechts toegankelijk voor personen die daarvoor toestemming hebben van OVM Sales. Hieruit volgend is opdrachtgever tevens aansprakelijk voor diefstal van, of materiële schade toegebracht aan goederen toebehorend aan OVM Sales, artiesten en roadcrew, indien de oorzaak hiervan te wijten is aan opzet, grove schuld of nalatigheid van Opdrachtgever of van personen die zich dienen te houden aan aanwijzingen of opdrachten van Opdrachtgever.
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
SoundpowerStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 20-1-2012
Laatste: 14-5-2024
Berichten: 694
6-7-2016 17:04
Heb laatst ook zoiets voorgehad met oudere bezoekers bij een familiefeestje op t platteland waar ik elk jaar l+g lever (ik wordt geregeld ingehuurd door een lokale DJ zonder eigen show)...
Alles voor t avondeten opgebouwd, om 22:00 uur muziek aan en lichtshow opgestart alles in orde..150 man bezoekers binnen op dat moment
Om 22:30 uur kwamen de bejaarde (groot)ouders van de opdrachtgevers met wat buren, vrienden enz binnen, mannetje of 10-20 totaal met ong 1500 jaar levenservaring opgeteld schat ik..

Binnen 5 minuten kreeg ik:

verzoek om alleen maar nederlandstalige muziek te gaan draaien die ouder was dan ik en de DJ samen..
Lichtshow uit te zetten want de oudjes (die natuurlijk rechts vooraan midden voor de speakers/lichtshow waren gaan zitten) werden verblind door t licht.
Volume te verminderen tot iets meer dan fluisterniveau want ze konden op 2 meter van de speakers elkaar niet verstaan.

Dat ging natuurlijk niet gebeuren, het was tenslotte een feestavond en we waren niet ingehuurd voor de lol dus ik gaf als alternatief aan dat het hele clubje beter 20 meter verderop aan het andere eind vd ruimte konden gaan zitten zodat ze gewoon konden zitten praten en whatever.
Die boodschap bracht ik vriendelijk doch duidelijk over, maar de dames/heren vonden dat onzin, ik moest maar stoppen met zeuren.
Dj draaide ondertussen vrolijk door, inmiddels waren er ruim 200 bezoekers, waarvan de leeftijd gemiddeld een jaartje of 35-40 was denk ik.
Een van de bejaarden vond het kennelijk genoeg geweest en rukte op een onbewaakt moment dat ik ff naar de bar was een paar stekkers uit de FoH mengtafel
Gevolg een knal op oorlogssterkte (zo'n JBL Soundpower stack zonder limiters komt een best pak herrie uit...) en alle oudjes stoven als kippen weg van de speakerstack recht voor hun neus.

Dj natuurlijk een piep in zn oren van hier tot Tokio(knal kwam ook mee over de monitors) dus die was er gelijk klaar mee, stapte al vloekend en scheldend in zn auto en vertrok.
Was de kortste feestavond die ik ooit gedraaid heb... 22:00 tot 23:15.
Meestal weet ik dan nog wel wat te verzinnen, maar op t westfriese platteland zonder fatsoenlijk 4g of wifi wordt t wel erg lastig als je geen afspeelapparatuur of muziek bij je hebt..
Opdrachtgever was natuurlijk niet echt geamuseerd, maar ik kon er ook niks aan veranderen, ik heb/lever zelf namelijk geen muziek op een enkele uitzondering na, en had ook geen afspeelapparatuur in de wagen bij.
(Enigste waar je mij misschien voor achter de draaitafels zou kunnen krijgen is een millennium hardtrance of hardcore set, vanaf vinyl gedraaid omdat ik verder geen legale muziekcollectie bezit)

Dit was dus niet een vd klussen waar ik met veel plezier op terugkijk... gelukkig had ik mn centen al gevangen aan t begin vd avond.
Was wel lekker vroeg thuis...
Nothing is idiot proof, they keep on making better idiots.
HollenderVIP Lid
Uit: België
Sinds: 20-2-2006
Laatste: 9-5-2024
Berichten: 1230
6-7-2016 17:41
Een paar weken geleden een klus op een plein in Leuven. Zouden twee bandjes komen optreden vooraf gegaan door een dj. We hadden een mooie podiumwagen tot onze beschikking en dus bij aankomst licht en geluid opgesteld. Er hing al een tijdje een oude man rond ons PA-tentje te zwerven, meekijken. Begon opeens tegen ons te babbelen dat hij vroeger ook veel PA had gedaan en dat hij het klappen van de zweep wel kende. Ondertussen stond hij dan al tussen ons in achter de mengtafel. Een hoop bla bla en vol bewondering voor de mengtafel, aanwijzend wat hij er allemaal wel van wist. Dat aanwijzen ging dan over in aanraken. Ik hem vriendelijk duidelijk gemaakt dat ik dat toch niet zo fijn vond. Enfin, hij bleef daar maar hangen en zeuren dus we zijn dan nog maar wat onnodige dingen gaan doen bij het podium, dj was ondertussen ook al begonnen met draaien. Knallen me daar ineens knetterhard de beats uit de foh! Ik begin te vloeken en de dj voor rotte vis uit te schelden en die kijkt me heel beteuterd aan en haalt zijn schouders op in een poging mij duidelijk te maken dat hij niks deed. Ik draai me om, staat opa met een brede grijns achter de mengtafel en heeft de schuiven open gegooid.
Ik ben toen wel even verbaal agressief tegen hem geworden en tegen de tijd dat ik bij de pa-tent was was hij ook snel verdwenen...
Free beats!
JakeStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 18-6-2012
Laatste: 6-1-2019
Berichten: 605
6-7-2016 19:16
Elk jaar verzorg ik het feest van de belgische autocross federatie waar zo'n 600 personen aanwezig zijn vanover gans belgië.
Het feest start om 22u en eindigd om 05u en 2 jaar geleden ging het even mis, om 04u45 kwam de organisatie mij zeggen dat ik nog 15 minuten mocht draaien en dan stop, in de zaal nog een kleine 200 personen dus om 05u draai ik mijn laatste plaatje en zeg door de microfoon dat ik om 05u moet stoppen en dit dus de laatste plaat wordt, zag ik opeens iemand een stoel naar mijn kop gooien, ik kon die gelukkig ontwijken, goed ik liet het hierbij en begon mijn show af te bouwen, kom ik buiten zie ik de spiegel van mijn bestelwagen los hangen, lap 400 euro kosten voor een nieuwe spiegel, en opeens zie ik in de zijkant van mijn toen 2 jaar oude bestelwagen een voetafdruk staan en ferme bluts. Ik naar binnen en zie de stoelgooier staan aan de bar met wat vrienden, ik riep naar die kerel dat hij even bij mij moest komen en stak zijn middelvinger even op, ik zei ik vraag het nog 1 keer en dan kom ik je bij je haren halen, riep hij opeens, is het voor je bestelwagen ah dus je weet er al van of is het jou werk riep ik, hij kwam bij mij met 2 andere personen en zei, het is niet mijn werk maar wij weten wie het heeft gedaan, maar meer wilden ze niet zeggen, ik zei goed dan bel ik de politie en jullie blijven hier tot de politie er is, de organisatie was er intussen al bijgekomen en met meer dan 10 man bleven die 3 mannekes mooi in de zaal. om het kort te maken ze hebben de sleurhut aangewezen waar de dader de nacht doorbracht maar wilden geen verklaring afleggen op papier, de politie is hem dan uit zijn sleurhut gaan halen en hebben zijn schoen naast de afdruk op mijn bestelwagen gehouden en alles klopte, het profiel en de maat 47 maar omdat ik geen getuigen had was het mijn woord tegen dat van hem, pv opgemaakt maar dat was alles. Ik heb alles hersteld op mijn kosten, spiegel, uitblutsen, herspuiten, nieuwe bestickkering affin 2800 euro kosten. 3 maanden later kreeg ik een mailtje van de politie dat er 1 persoon een verklaring is komen afleggen op papier dat was de stoelgooier. alles kwam dan voor de rechtbank en ik haalde mijn gelijk, de dader kwam tot een akkoord om per maand 100 euro af te betalen, nu 2 jaar verder is het volledige bedrag bijna betaald en dan krijg ik het volledige bedrag (2800) van mijn advocaat die het voorlopig bijhoud tot alles betaald is.
Vorig jaar was mijn bus nergens meer te bespeuren bij de zaal, ik had hem veilig gezet en ver weg van de zaal.

i63.tinypic.com/o7rr4j.jpg

i67.tinypic.com/jj8qrb.jpg

i65.tinypic.com/ngzo06.jpg

i67.tinypic.com/2wdagya.jpg

De spiegel ziet er niet erg uit op de foto, maar eens opengeklapt zie je de echte schade, glas kapot en een deel van de plastic gebarsten.

De bestelwagen was nog maar 1 week hersteld en een zatlap reed hem voor mijn deur aan, dezelfde zijkant + een deel van de achterzijde shut up :X
i66.tinypic.com/2akepo0.jpg

Terug naar forum Reageer (zonder quote)