Forum > PC related Forum

Digitale muziek-collectie beheren.

(49 reacties. Pagina 4 van 5)
Moderator(s): Dré
JakeStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 18-6-2012
Laatste: 6-1-2019
Berichten: 605
26-3-2015 11:01
Als je de tags moet aanpassen van een volledige collectie (+20.000 nummers) dan ben je dit jaar nog niet klaar.
Ik heb nu iets meer dan 50.000 nummers en allen voorzien van de volgende tags, naam artiest/groep, titel, jaartal.
Toen ik overschakelde van vinyl en cd naar digitaal heb ik dat nummer per nummer gedaan in iTunes, het jaartal zocht ik op via Wikipedia zodat ik het juiste jaartal had en ik kan je zeggen dat dit een heel werkje is, gelukkig was ik net mijn vaste baan verloren en had ik een tijdje dus heel veel tijd laugh :D voor mij zijn de titel, artiest/groep, jaartal ruim voldoende want ik zoek via mijn software (traktor/serato) enkel op artiest/groep in geval van een verzoekje. Al de rest zit netjes in mapjes. BPM en soort dans invullen hoeft voor mij niet, vroeger met vinyl moest je ook beatmachten op het gehoor, je had een platenbak met daarin je vinyl en dat was het.
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 20-5-2024
Berichten: 13458
26-3-2015 11:23
Ik ben momenteel bezig elk nummer z'n originele hoesje (jpg afbeelding) te geven (meerjarenplan, laptopje op schoot tijdens TV kijken). Ook een bak werk maar het resultaat mag er echt zijn. Ik doe dat met creevity mp3 cover downloader. Enige nadeel is dat hoesjes van nummers met woorden zoals sex in de titel niet gevonden worden (zal wel een safesearch filter tussen zitten). Programma is trouwens niet geheel vrij van bugs.
-- Pardon my French, I'm Dutch --
JoepurlingsVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 31-10-2003
Laatste: 20-5-2024
Berichten: 2057
27-3-2015 21:14
OH :O draai jij sexliedjes razz :p
Niet goed, wel hard!
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 20-5-2024
Berichten: 9469
28-3-2015 11:15
Duo Venus & Penis......bijvoobeeld

Met een onverwachte ondanks onderscheiden zanger happy :)
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
Dj smilfitStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 6-1-2007
Laatste: 20-5-2023
Berichten: 59
31-3-2015 13:30
Zoals Dré suggereerde ben ik op dit ogenblik bezig met ruwweg taggen van mijn muziekcollectie. Daarna kan ik de tags van de nummers die ik vaak gebruik nog steeds verfijnen. Dit zal een werkje van lange adem zijn.
Dit weekend heb ik met cd's en mijn pc gedraaid. Het gemak van dat draaien met de pc motiveert me enorm om verder te taggen.
En Gaan!!!
HSStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 8-12-2005
Laatste: 13-4-2024
Berichten: 167
8-4-2015 22:52
Ik zit in hetzelfde schuitje. Heb de afgelopen tijd ook al mijn cd's geript. De meeste taginfo heb ik opgehaald via FreeDB, discogs e.d. vrijwel automatisch via het programma Tagscanner (veelzijdiger dan MP3Tag) Titel en Artist kloppen dus allemaal wel, maar jaartallen en genres nog niet helemaal.

Ik heb nu 2 keer gedraaid met de digitale collectie, en kon eigenlijk met mijn mappen (dus de albums, ik heb geen singels) en artiest/titel info prima uit de voeten. Ik denk dat het gebruik live je graadmeter moet zijn voor hoe je je tags gaat inrichten. Hoe leuk het ook is om je collectie volledig en uniform getagd te hebben, in genres, jaartallen e.d. In de tussentijd moet hij -bij mij in ieder geval- bruikbaar zijn om mee te draaien.

De jaartallen is bij mij ook het eerste wat ik nu langzaamaan ga invoeren. Afgezien van hitzones e.d. duurt dat lang, dus ik heb nu eerst met de decennia gewerkt. Eén avondje bezig geweest, om de verzamelaars (100 hits from the 70's e.d.) albums (uitgezondert best-off albums) het decennia, (1970, 1980 enz.) te geven. Verzoekjes krijg je op titel of artist, niemand vraagt naar een lekker plaatje uit 1993, maar wel uit de 90's.

Genres heb ik eigenlijk nog geen 1 keer gebruikt, maar ik kan me voorstellen dat het in combinatie met jaartallen (Decennia) handig kan zijn. (Dancehits uit the 90's bijvoorbeeld)

Ook krijg ik wel eens dingen als 'motown' of een dansstijl aangevraagd. Ook iets om lijstjes voor te hebben.
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 20-5-2024
Berichten: 9469
9-4-2015 09:22
Vroeger deed je kennis op als dj, je ging luisteren, je ging lezen,
tegenwoordig doe je tags op van internet sad :(

Je Motown voorbeeld is daar een mooi voorbeeld van:
Vroeger wist je als dj zo dertig passende Motown nummers uit je hoofd,
en wist je als je een beetje goede dj was, meteen ook het juiste nummer voor het moment.

Hell, je wist als dj vrijwel alles uit je hoofd, je hele platen collectie, wat je bij je had, hoe elk nummer ging, enz.

Nu is het alleen wel zo dat het aantal nummer wat je moet kennen als dj per jaar zich natuurlijk uitbreid,
maar in de tijd dat ik echt zwaar dj was: tussen 1974 en 2000, wist ik vrijwel elk nummer uit mijn koppie, en of ik het had, en of ik het in mijn platen cd koffertjes mee had.
Zonder dat er ook maar een laptop of muziek lijst aan te pas kwam.

Tegenwoordig als je aan zo'n jong ding vraagt om Rory Gallagher,
kunnen ze hem niet op een verzamelalbum vinden omdat er nooit een nummer van hem op single is uitgebracht. Dan grijpen ze hun smartphone en beginnen met het dowloaden vanaf een of andere duistere mp3 site en krijg je vervolgens een of andere bootleg van een zeer infenieuere geluidskwaliteit te horen.

Of ben ik nu te negatief over het grootste deel van de huidige dj's,
een enkele goede uitzondering daar gelaten razz :p wink ;)
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
TimDStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 26-9-2004
Laatste: 3-5-2024
Berichten: 349
9-4-2015 10:12

Tom schreef:

Tegenwoordig als je aan zo'n jong ding vraagt om Rory Gallagher,
kunnen ze hem niet op een verzamelalbum vinden omdat er nooit een nummer van hem op single is uitgebracht. Dan grijpen ze hun smartphone en beginnen met het dowloaden vanaf een of andere duistere mp3 site en krijg je vervolgens een of andere bootleg van een zeer infenieuere geluidskwaliteit te horen.
Staat gewoon op Spotify hoor laugh :D
Ook hier kan úw reclame staan!
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 20-5-2024
Berichten: 9469
9-4-2015 10:22
i rest my case
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
JakeStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 18-6-2012
Laatste: 6-1-2019
Berichten: 605
9-4-2015 11:15
De nagel op de kop Tom.
Vroeger was een dj nog de naam/titel dj waardig, was je niet goed dan had je geen werk en je moest iedere plaat nog aan elkaar kunnen lullen wat nu niet meer het geval is, meer nog als je nu de microfoon te veel gebruikt dan komen er klachten. nu moet je een synq button hebben op een liefst zo goedkoop mogelijke controller en je moet de start en stop button weten zitten. shut up :X
Ik mis de goeie ouwe tijd.

Terug naar forum Reageer (zonder quote)