Forum > Licht

Schaatsbaan/ijsbaan voorzien van "disco"licht

(30 reacties. Pagina 3 van 4)
Moderator(s): Dré
BSSStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 30-10-2009
Laatste: 23-5-2023
Berichten: 625
5-6-2014 08:42
Dan hangt het uiteindelijk alleen aan de steels.
Dan zou ik volgens jouw principe eigenlijk ook de scanner zelf aan de beugel kunnen ophangen door er een steel door te trekken en deze rond de balk te halen en zo vastzetten.
Desnoods 2 van die dingen (eentje als houder, eentje als safety).

Dat zal vast niet volgens de regels zijn, maar dat lijkt me toch op geen enkele manier naar onder te kunnen komen?

Uiteindelijk hangen de scanners in gewone situaties ook maar met hun trusshaak door de beugel aan de truss.
Er is een verrijdbare stelling aanwezig dus ik zou dan heel het takel en liftwerk niet nodig hebben. 2 steels rond elke lamp. Evt spanband en dat zit muurvast en superveilig toch?

Als het wettelijk niet mag doe ik het niet want ik wil 0.0 risico, maar of ik nu een truss met steals "dead" hang of ik hang de lamp zelf dead, dat is toch het zelfde? (of zelfs beter want met de truss zitten er nog eens trusshaken tussen)
www.bigsoundsystems.be
SoundpowerStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 20-1-2012
Laatste: 10-5-2024
Berichten: 694
5-6-2014 10:50
Als je alles strikt volgens de eisen wilt doen heb je natuurlijk ook al nagevraagd bij de architect/eigenaar van het pand of je uberhaupt wel iets aan de dakconstructie mag vliegen?
En zo ja, waar, op welke manier en hoeveel gewicht, en of er eventuele aanvullende eisen zijn enz enz...
Nothing is idiot proof, they keep on making better idiots.
BSSStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 30-10-2009
Laatste: 23-5-2023
Berichten: 625
5-6-2014 11:20
De eigenaar is vragende partij voor vliegen en het is in totaal een hal van 3500m² (waarvan 1800m² als ijsbaan) dus als daar geen scannertjes gehangen mogen worden weet ik het ook niet.
Anders kan je rekening beginnen houden met als de zwaartekracht op aarde plots door een meteorietinslag vergroot en de vf niet daarop berekend is.. het gaat niet om een partytent die als trusscarré dienst zal doen. Het plafond is stevig genoeg wink ;)

Ik bedoelde dus als je je struss met steels gaat vastzetten en daaraan je lampen hangt, kan je evengoed je lampen rechstreeks met steels vasthangen (en spanband). Dat lijkt me althans zo.

Kan me niet voorstellen dat 2 steels van een ton geen scanner zullen houden of onveilige situaties creeren maar ik vraag het liever hier na aan mensen met meer ervaring ;)

Voordeel; geen takels, trussen, rigging etc
Nadeel ? Geen idee.
www.bigsoundsystems.be
SpeakerfreakStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 20-10-2002
Laatste: 1-12-2017
Berichten: 1913
5-6-2014 11:45
Zijn meer wegen die naar Rome leiden he wink ;) Ik zou gaan voor een stuk truss, lekker makkelijk inhangen , omhoog takelen vasthangen en klaar. Ook wijzigingen qua wat bijhangen of verplaatsen in de toekomst is zo een stuk makkelijker.
Als jij de lampen per stuk vast wil zetten zal dat ook vast kunnen maar praktisch lijkt me dat niet.
BSSStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 30-10-2009
Laatste: 23-5-2023
Berichten: 625
5-6-2014 12:02
Ik kan ze veel beter spreiden zo ipv truss te takelen en alle lampen op een rijtje hangen.

Nu kan ik ze mooi in een vierkant hangen bv.
Er is een verrijdbare stelling dus we kunnen overal aan.

Het is echt niet de bedoeling dat het naar beneden moet kunnen op regelmatige basis. Ze willen gewoon een basic lichtset met wapperende lichtstralen, het moet niet high end zijn en het mag vrij random zijn allemaal. Als er maar wat lichten en kleuren bewegen/veranderen :)

Dus als ik het rechstreeks veilig kan hangen zonder trussen, takels, hoge windups etc lijkt me dat zeker een optie die haalbaar is.
Wat veiligheid betreft zie ik er echt geen graten in als ik zo een steel van een ton gebruik om een scanner op te hangen (of evt een softsteel, kan je die aanspannen?)
Of spanband van 250kg zodat de scanner gefixeerd wordt + steel als safety.

Lijkt me toch echt wel veilig?
www.bigsoundsystems.be
KlunzVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 13-5-2003
Laatste: 9-5-2024
Berichten: 390
5-6-2014 12:48
Jouw steel idee is idd. geen enkel probleem. kan en mag. maar is niet praktisch omdat je je lampen niet of nauwelijks kunt richten en de boel al snel in beweging kan komen.

met je sjorband is alles echter mis. die kan en mag niet gebruikt worden voor dit soort doeleinden al is het alleen maar om het brandgevaar. je hebt dus wel een safety met stalen kern nodig happy :)

Je truss leeg deadhangen aan steels en dan de lampen in knopen meg natuurlijk ook.

zo als jij het nu wilt doen als ik het goed begrijp: een basket maken van steel en jute met harpsluiting. daaraan nog een (kleinere steel daaraan je lichtarmatuur. dan heb je nog iets te verzinnen als onafhankelijke safety. wat dus al snel neerkomt op nog een basket en een steel. En dan moet je nog een oplossing bedenken voor je kabelprobleem. En je blijft je lampen niet lekker kunnen richten en heel veel slingerbewegingen over houden.

Knoop een truss m.b.v. goede steels in die spanten en je bent kabel, richt en slingertechnisch het beste uit. Je hebt minder lompe steels en harpen nodig en je kan je armaturen d.m.v. de gangbare safetys veiligstellen aan je truss.

klunz
Hi! I am a forum signature virus. Please copy/paste me to your signature to help me spread!
VrijeVogelStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 22-12-2013
Laatste: 13-1-2022
Berichten: 279
21-6-2014 08:26
Ik ken deze: klik.

Die worden normaal gebruikt om verwarmingsbuizen etc op te hangen aan stalen balken.
Lijkt mij ook genoeg voor een lampje.

Wel even een safety om de balk, mocht die door warm koud los gaan, maar ik acht de kans minimaal.
Zo heb je ook snapclips voor PVC buis van 16 of 19mm klik, kun je gebruiken voor de voeding / signaal.

Als ik zo de baan zie, denk ik aan spiegelbollen. Blacklights etc. Disco schaatsen is ergens wel aan de jaren 80 gekoppeld voor mijn gevoel.
Gr Evert M
Luc2366Standaard Lid
Uit: België
Sinds: 8-4-2003
Laatste: 15-6-2017
Berichten: 686
26-6-2014 12:10

Tom schreef:

De ketting gaat in een canvas zak aan een haak bij de takel,
zodat je de zak met een bootshaakstok kan ophangen en weer naar beneden halen.
Heb zelf al 2 vaste installaties op ijsbanen gedaan en het gegeven "condens" is niet te onderschatten.

Ketting ook in een kettingzak gedaan, op het einde van het seizoen bleek er 5cm water in de zakken te staan sad :(
JoepurlingsVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 31-10-2003
Laatste: 10-5-2024
Berichten: 2057
26-6-2014 12:19
Haha nu weet ik dus waarom mijn kettingzakken een ringetje in de onderzijde geponst hebben laugh :D
Mijn kettingzakken zijn eigenlijk wel geen echte kettingzakken, maar tassen voor bergbeklimmers, gemaakt van "vrachtwagenzeil".
Niet goed, wel hard!
BSSStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 30-10-2009
Laatste: 23-5-2023
Berichten: 625
27-6-2014 09:01
Ik ga de opdracht aan me voorbij laten gaan.

Ofwel doe ik het goed met IP-voldoende materiaal en wordt de investering me te hoog.
Ofwel doe ik het met budgetmateriaal maar ga ik er waarschijnlijk aan onderhoud teveel werk en geld in moeten steken.
www.bigsoundsystems.be

Terug naar forum Reageer (zonder quote)