Forum > Licht

Rigging Certificaat

(24 reacties. Pagina 2 van 3)
Moderator(s): Dré
Dj-bartStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 16-7-2006
Laatste: 12-11-2021
Berichten: 582
11-1-2011 00:14

Tom schreef:

naar school en cursussen volgen gaan voor je bedrijf, zijn aftrekbaar voor de belastingen wink ;)
Klopt, maar voor die 900 euro, doe ik dan liever een cursus die ik wat boeiender vind. Rigging is (nog) niet echt mijn ding.

Het voordeel van die eerste is dat hij in het nederrlands is, leest toch wat sneller.

Misschien dat ik eerst die in het NL neem, dat leest wat sneller en dat ik daarna stort op die engelse versie, dan heb ik namelijk al een beetje basiskennis. En die nederlandse is niet heel duur.
VieroStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 10-11-2004
Laatste: 20-4-2024
Berichten: 431
11-1-2011 03:18

dj-bart schreef:

noem er eens 1?

Ik weet dat er boeken zijn, maar niet welke goed zijn.
Rigging Boek
Fun is serious business!
Fritz-eventsStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 2-2-2004
Laatste: 6-6-2015
Berichten: 202
19-1-2011 10:12
Ik heb ergens gelezen dat er een riggingboek is dat zinnen of stellingen bevat, die simpelweg niet kloppen. Iemand toevallig een idee of dat over dit boek gaat?

EDIT: had beter eerst kunnen zoeken en dan kunnen roepen: www.argh.nl/nieuws/riggingboek

Zou dus best kunnen dat er iets niet helemaal juist is, maar ik neem aan dat het boek voor velen van ons prima materie is.
JeroenVDVVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 15-6-2004
Laatste: 6-2-2016
Berichten: 4301
19-1-2011 13:09
Dat is dus het boek dat hierboven genoemd wordt. Begin er gewoon niet aan, en neem het echte werk (hierboven ook al gelinkt door mij):
oerboek
Light Image
Dj-bartStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 16-7-2006
Laatste: 12-11-2021
Berichten: 582
19-1-2011 13:17

Fritz-events schreef:

Ik heb ergens gelezen dat er een riggingboek is dat zinnen of stellingen bevat, die simpelweg niet kloppen. Iemand toevallig een idee of dat over dit boek gaat?

EDIT: had beter eerst kunnen zoeken en dan kunnen roepen: www.argh.nl/nieuws/riggingboek

Zou dus best kunnen dat er iets niet helemaal juist is, maar ik neem aan dat het boek voor velen van ons prima materie is.
Wel natuurlijk rekening houden dat de arg site een ding van Rhinno Rgigngs is, welke weer zelf hele kostbare cursussen geeft op dit gebied. Ik zeg niet dat het bericht niet juist is, maar geheel objectief is het zeker niet.

Ik heb het boek inmiddels liggen en het bevalt prima.

Op elk vakgebied kun je een expert worden En als dat je doel is dan zou ik zeker ook dat andere boek moeten lezen, maa dat is hetzelfde als met alles in onze branche. Er zijn zoveel goede geluidsmannen en lichtmannen, die nog nooit een cursus gedaan hebben, maar die door logisch nadenken, ervaring, seminars vele malen beter zijn dan mensen met een cursus of mensen die de bijbel in vakgebied hebben gelezen (op het gebied van geluid zijn de meningen hier ook duidelijk over verdeeld)
Jeroen_17Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 30-8-2006
Laatste: 17-5-2016
Berichten: 58
19-1-2011 14:42

dj-bart schreef:

Op elk vakgebied kun je een expert worden En als dat je doel is dan zou ik zeker ook dat andere boek moeten lezen, maa dat is hetzelfde als met alles in onze branche. Er zijn zoveel goede geluidsmannen en lichtmannen, die nog nooit een cursus gedaan hebben, maar die door logisch nadenken, ervaring, seminars vele malen beter zijn dan mensen met een cursus of mensen die de bijbel in vakgebied hebben gelezen (op het gebied van geluid zijn de meningen hier ook duidelijk over verdeeld)
Dat niet iedereen een cursus voor licht of geluid heeft gedaan is denk ik niet een goede vergelijking. Wanneer iemand achter de mixer een beroerde geluidsmix neerzet is dat vervelend, je zal er klanten door kwijt raken maar er raakt normaal gezien niemand bij gewond, voor licht hetzelfde. Maak je bij rigging fouten, dan zijn de gevolgen vaak een stuk groter. 1 par van 9 meter hoogte kan iemand simpelweg doden, laat staan als er een truss omlaag komt. En dan heb je meteen met een verzekering te maken, die wel eisen stelt. Dus wil je je aan echte rigging wagen dan is correcte kennis van belang. Een riggingcursus is ook niet voor niets duur, deze staat immers ook voor een bepaalde kwaliteit.
Avolites Pearl Tiger Touch, K1 hazer, Pixelbar 12, Prolyte truss
JeroenVDVVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 15-6-2004
Laatste: 6-2-2016
Berichten: 4301
19-1-2011 14:46

dj-bart schreef:

Wel natuurlijk rekening houden dat de arg site een ding van Rhinno Rgigngs is, welke weer zelf hele kostbare cursussen geeft op dit gebied. Ik zeg niet dat het bericht niet juist is, maar geheel objectief is het zeker niet.
Fouten blijven fouten, begin er gewoon niet aan.
Light Image
Dj-bartStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 16-7-2006
Laatste: 12-11-2021
Berichten: 582
19-1-2011 15:44
Ik kan me vergissen hoor maar met een beetje gezond verstand kun je er echt wel voor zorgen dat een par niet naar beneden komt.

Hetzelfde geldt voor je ophangpunten, het aanslaan van truss en je puntbelasting. Twijfel daarna alsnog dan stuur je je tekening door naar prolyte en deze keurt hem gratis.

Op het moment dat je ingewikkelde trussconstructies gaat ophangen, dan is gezond verstand niet meer voldoende.

Maar kan me voorstellen dat mensen die deze cursus gevolgd hebben een andere mening hebben. JE zal er ook echt wel een hele hoop meer van leren dan uit zo'n boekje, je moet je alleen afvragen of het werkelijk nodig is. Voor mij in ieder geval niet. Ik bouw zelf geen trussconstructies, het is puur interesse en als controle of het bedrijf dat je inhuurt een beteje vertsand van zaken heeft.
JeroenVDVVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 15-6-2004
Laatste: 6-2-2016
Berichten: 4301
19-1-2011 16:07

dj-bart schreef:

Hetzelfde geldt voor je ophangpunten, het aanslaan van truss en je puntbelasting. Twijfel daarna alsnog dan stuur je je tekening door naar prolyte en deze keurt hem gratis.
Het is alleen jammer dat zo'n beetje 1/3e van Nederland geen verstand, laat staan gezond verstand, heeft. En dat er in die groep ook een filnke hoeveelheid truss-tikkers, steel-hangers en lichtboeren rondloopt.
Light Image
KlunzVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 13-5-2003
Laatste: 16-5-2024
Berichten: 390
19-1-2011 17:11

dj-bart schreef:

Wel natuurlijk rekening houden dat de arg site een ding van Rhinno Rgigngs is, welke weer zelf hele kostbare cursussen geeft op dit gebied. Ik zeg niet dat het bericht niet juist is, maar geheel objectief is het zeker niet.
Zou jij me kunnen uitleggen waarom de Argh iets its van Rinus. Asocation of Riggers and Grounders of Holland. De meeste rigging bedrijven met een beetje naam zijn hierbij aangesloten. En ja, Rinus zit/zat in het bestuur en heeft zich hard gemaakt voor de totstandkoming van deze club. Maar Als je de site goed bekijkt en leest, zul je zien dat er ook verhalen/stukken op staan van onder meer Jeroen de Goei en Roy Schilder.

En ja duur....... Ik blijf er bij, voor het bedrag van een beetje wapperlamp krijg je 5!!! dagen basis ashamed :$ cursus, Dat is een stukje kennis wat je onbewust vaak gebruikt, en normaal gesproken de rest van je leven mee gaat. Dat mensen niet willen investeren in kennis, is aan hun zelf. Dat mensen denken met zelfstudie een heel eind te komen is hun goed recht. Maar probeer dan die studie wel te halen uit waarheden en originele boeken, zoals b.v. het door Jeroen VdV oerbijbelboek.

Klunz
Hi! I am a forum signature virus. Please copy/paste me to your signature to help me spread!

Terug naar forum Reageer (zonder quote)