Forum > Licht

Rigging Certificaat

(24 reacties. Pagina 1 van 3)
Moderator(s): Dré
Dj-bartStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 16-7-2006
Laatste: 12-11-2021
Berichten: 582
10-1-2011 17:43
Ik zou graag meer willen leren over het riggen. Niet zozeer om het zelf te gaan doen, maar meer om de begrijpen wat wel en niet kan.

Nu kwam ik via de prolyte website bij rinorigs uit, maar deze 5daagse cursus valt ver buiten mijn budget. Verder kon ik geen cursus vinden die in Nederland wordt gegeven.
Heeft iemand nog een suggestie?
JeroenstapStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 19-11-2008
Laatste: 14-2-2022
Berichten: 130
10-1-2011 19:47
Daar hebben ze toch boeken voor uitgevonden? Als je een wandelend naslagwerk wilt worden zit er niets anders op dan het in je hoofd stampen van de literatuur. Er zijn vast wel boeken (of internetpagina's) te vinden waarmee je wat verder kan komen.
hebben jullie ook gelijkstroomkabels ?
Dj-bartStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 16-7-2006
Laatste: 12-11-2021
Berichten: 582
10-1-2011 19:54
noem er eens 1?

Ik weet dat er boeken zijn, maar niet welke goed zijn.

Als je op internet zoekt kom je een hoop tegenstrijdigheden tegen.

Zoals eerder aangegeven wil ik niet een rigger worden, maar wil ik in grote lijnen weten wat wel en niet goed is. Voor het rigging werk huren we iemand in en verleggen daarbij een deel van de verantwoording. Maar nog steeds ben je wel verantwoordelijk dat je verstand van de zaken moet hebben. Ook om te kunnen oordelen of er goed werk wordt afgeleverd.
KlunzVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 13-5-2003
Laatste: 11-6-2024
Berichten: 390
10-1-2011 20:06
Er worden vast nog wel hier en daar cursussen aangeboden, maar die van Rhino riggs is toch wel de bekendste en meest geaccepteerde.

Ik kan me voorstellen dat je zo'n cursus veel geld vindt, andere cursussen zullen echter ook niet gratis zijn.

Ik heb het al eerder hier op het forum geschreven: Veel van ons hebben een (klein) fortuin besteed aan (led)parren, trussen, wapperlampen, mixers, cd spelers enz. Voor het gebruik van sommige van deze apparaten voldoet (soms niet eens) het lezen van de handleiding. Voor het veilig gebruik van andere apparaten is vaak meer kennis vereist. En helaas kennis kost euro's.

Ik zie nog regelmatig situaties langskomen waarbij voor vele duizenden euro's aan materiaal gebruikt wordt, maar het duidelijk aan de kennis ontbreekt om het materiaal ook veilig te gebruiken. Mocht dit dan fout gaan........... sneaky :V Zal de schade altijd groter zijn dan de kosten van zo'n cursus.

Ik heb geen idee wat die cursus momenteel kost, maar het zal wel om en nabij de prijs van een redelijke wapperlamp liggen wink ;) Een schijntje dus in vergelijking met de totale kosten van apparatuur die je nu bezit. Oké je investeerd in kennis, en zo lang je geen last van ouderdomskwaaltjes krijgt, heb je de rest van je leven wat aan die kennis. Je hebt dan wel niet direct een extra lamp, truss of speaker in je handen, maar als dat ding naar beneden lazert door gebrek aan kennis, heb je op zijn minst schade aan die lamp, truss of speaker, en nog steeds geen kennis shut up :X

Als je echt geintresseerd bent in rigging en serieus met je vak (hoeft niet per se rigging te zijn) bezig wilt zijn zou ik in plaats van voor een nieuwe lamp, versterker of cd speler, een keer gaan sparen voor kennis! Je zult zien het werpt vruchten af.

klunz

En ehhh. ps. Vergeet niet dat je voor het plaatsen van een stukje truss op 2 statieven al een hijsplan hoort te hebben. (dat is al rigging dus en dat zijn ook vaak de dingen die verkeerd gaan. (herinnert zich een gymuitvoering boven in Friesland van ongeveer een jaartje terug)
Hi! I am a forum signature virus. Please copy/paste me to your signature to help me spread!
)pieter(Standaard Lid
Uit: België
Sinds: 4-12-2007
Laatste: 13-2-2020
Berichten: 247
10-1-2011 20:47
Als opwarmertje dan maar deze: onwetende of je deze al gelezen hebt.

Black book

Groeten
Pieter
Dj-bartStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 16-7-2006
Laatste: 12-11-2021
Berichten: 582
10-1-2011 20:49
Ik heb hem nog niet gelezen was er wel naar opzoek, maar de link die ik vond op de prolyte site was overleden.

@klunz,

Ik ben het gedeeltelijk met je eens, maar sommige dingen zie ik wat anders. Ik vind dat iedereen zich moet houden bij zijn vak.
Ik ga ook geen boekhouder worden, terwijl een goede boekhouding belangrijker is dan het grid of de lampen. Toch weet ik net genoeg van boekhouden om te kunnen oordelen of mijn jaaropgave en BTWopgave correct worden gedaan.
Rigging is een vak waar ik totaal geen verstand van wil hebben en daarom besteed ik het altijd uit. (Op het stukje truss op statieven na, dit is voor mij nog simpel om te berekenen.)
Maar om goed te kunnen bepalen of het bedrijf dat je inschakeld werkelijk verstand van zaken heeft is een beetje basiskennis wel noodzakelijk. UIteraard ligt de verantwoording bij het bedrijf. Maar een verzekering eist ook een stukje kennis.

Maar het was niet mijn bedoeling om de eeuwenoude discussie over het riggingcertificaat te doen oplaaien. Ik zoek gewoon een boek, website of cursus waarin men in het kort uitlegd wat wel en niet kan.
Het grootste probleem met website's is alleen dat er van alles wordt beweerd en dat je geen idee hebt of het geschreven is door iemand met een beetje kennis van zaken. Met een boek en al helemaal met een cursus is het makkelijker om te controleren.

Rinus heeft bijvoorbeeld erg veel verstand van zaken, maar voor mij veel te specifiek. Daarnaast heb ik op dit moment noch de tijd noch de zin om de cursus van 5 dagen te volgen.
SjoerdiejStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 4-2-2008
Laatste: 16-8-2018
Berichten: 176
10-1-2011 21:05
Op school hebben wij het boek Rigging in de evenementenindustrie van Jan van Boekel.
ISBN 978-90-9022063-5
Misschien heb je daar wat aan? happy :)

Sjoerd
HES Hog IPC
Dj-bartStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 16-7-2006
Laatste: 12-11-2021
Berichten: 582
10-1-2011 21:09
Ziet er goed uit, nette prijs.
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 14-6-2024
Berichten: 9470
10-1-2011 21:56
naar school en cursussen volgen gaan voor je bedrijf, zijn aftrekbaar voor de belastingen wink ;)
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
JeroenVDVVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 15-6-2004
Laatste: 6-2-2016
Berichten: 4301
10-1-2011 21:57
Is een tijd geleden op een ander forum kort besproken, en dit boek neemt vrijwel 1 op 1 flinke passages over van het "oer" boek:

Entertainment Rigging.

Ik zou dus lekker die scoren.. shut up :X
Light Image

Terug naar forum Reageer (zonder quote)