Forum > Algemeen Forum

Licht & geluid installeren in partybus!

(14 reacties. Pagina 1 van 2)
Moderator(s): Dré
Perfect EffectsStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 19-1-2005
Laatste: 15-2-2016
Berichten: 123
14-7-2010 09:07
Goedemorgen allemaal,

Door een opdrachtgever ben ik gevraagd om mee te werken aan een project. Het doel/project is om een partybus te ontwerpen, welke uiteindelijk bestemd is om personeel van een discotheek/uitgaansgelegenheid naar diverse uitstapjes en locaties te brengen. Tevens zal deze bus wellicht in de toekomst ook verhuurd gaan worden. Het volgende zou allemaal in de bus verwerkt / geplaatst worden: tapinstallatie / bierkoeling, verlichting en geluid en een simpele dj-set (door iedereen gemakkelijk te bedienen).

Ik heb aangegeven dat ik het erg interessant vind om mee te werken aan dit project, maar dat ik niet erg veel kennis heb op het gebied van het aansluiten van dergelijke apparatuur op 12 V / 24 V / danwel omvormers al dan niet lineair en/of met sinus. Want hoe weet ik bijvoorbeeld wat voor omvormer (qua maximaal wattage) ik maximaal op een 12 V of 24 V aansluiting kan aansluiten?

Ik ben me op dit gebied aan het inlezen en ben al flink wijzer geworden. Toch ben ik op zoek naar mensen die wellicht mijn kennis door middel van tips in dit topic kunnen aanvullen, zodat ik er een mooi project van kan maken.

Ook ben ik op zoek naar eventuele tips om de licht / geluidsinstallatie zo indrukwekkend mogelijk te maken voor een zo min mogelijk budget. Ik was zelf van plan om met led-verlichting te gaan werken (energie zuinig, en is niet veel onderhoud aan), tevens wilde ik een klein rookapparaatje, of fazertje inbouwen om toch wat stralen van de verlichting te kunnen zien.

Mocht het allemaal lukken dan zal ik uiteraard onze vorderingen posten, met eventueel foto's van het proces en het eindresultaat.
Verhuur & verkoop van special effects
GreendiekStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 2-3-2010
Laatste: 30-3-2024
Berichten: 175
14-7-2010 09:25
Ik heb zelf geen ervaring in het inrichten van zulke bussen. Wel regelmatig met dit type bussen mee geweest. Waar je voor op moet passen is dat je hoge tonen netjes blijven, en niet kunnen vervormen. Ik ben meerdere keren uit zo'n type bus uitgestapt met hoofdpijn (waarbij de ergste was door een bus uit wateringen (ik noem geen namen, maar google op: partybus wateringen, en dan de bovenste hit wink ;) ), maar hier had je ook 1x per 10 minuten even wat sub, voordat vermoedelijk de versterker direct weer in de clip schoot).

Maar misschien kan je eens kijken bij: https://www.disco-bus.nl/
Deze mensen zijn gevestigd in Baarle Nassau, wat voor jullie makkelijk te doen is (volgens je profiel woon je in tilburg, dus met +/- een half uurtje rijden ben je er al denk ik). Misschien mag je bij deze mensen wel eens een kijkje achter de schermen nemen, en wat kennis opdoen. Ik heb geen ervaring in het meereizen met deze bus, maar de foto's zien er in eerste oogopslag goed uit (vooral foto 3 laugh :D ) haha.

In ieder geval heel veel succes met dit project, en ik ben benieuwd naar het eindresultaat.
sex in a cano is like english beer: fucking close to water
JoepurlingsVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 31-10-2003
Laatste: 16-5-2024
Berichten: 2057
14-7-2010 09:28
Tja... Wat kun je trekken?
Zoek eerst uit wat de dynamo van de bus kan leveren. Meet daarna de stroom die er gebruikt wordt door de dieselpomp en andere verbuikers die de bus zelf heeft. Je weet dan wat je aan reserve vermogen hebt, dat je dus nominaal kunt gebruiken.
Combineer dit met het rendement van de omvormer, en je vindt wat je nominaal vermogen 230V is.

Verder zou ik zeker een sinusomvormer nemen, veel apparatuur houdt niet zo van blokgolfjes.
Mocht je echt in de problemen komen vanwege te weinig reserve vermogen in de dynamo, overweeg dan een klein aggregaatje te installeren, sowieso ook gemakkelijk mocht de bus langere tijd stil staan (evt. omschakelbaar maken aggregaat/omvormer).

Een 400W rookmachientje in een bus lijkt me al meer dan voldoende.
Als speakertjes zou ik kleine actieve (waarschijnlijk zo'n 8") kastjes pakken. Verder kun je wellicht aanvullen met een leuk (al-dan-niet-actief) subje, hier kun je eventueel een automodel nemen vanwege de compacte kasten die deze hebben.
Niet goed, wel hard!
FossaltaStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 14-12-2001
Laatste: 11-3-2013
Berichten: 1096
14-7-2010 09:31

joepurlings schreef:

Een 400W rookmachientje in een bus lijkt me al meer dan voldoende.
Zorg dan wel dat rook niet bij de chauffeur kan komen, want het wordt een gevaarlijke situatie als de chauffeur de weg niet meer kan zien!
GreendiekStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 2-3-2010
Laatste: 30-3-2024
Berichten: 175
14-7-2010 09:36

joepurlings schreef:

Een 400W rookmachientje in een bus lijkt me al meer dan voldoende.
De meeste partybussen is dit niet eens nodig. Ik heb er eerlijk gezegd nog niet 1 mee gemaakt waarin niet gerookt mag worden. En geloof mij, als je mag roken in een bus dan doet iedereen dat massaal. Dus je lichteffecten ga je echt wel terug zien laugh :D
sex in a cano is like english beer: fucking close to water
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 15-5-2024
Berichten: 13458
14-7-2010 10:47
Omvormer: Minimaal gemodificeerde sinus.
Dynamo: Ver boven de 100A zul je niet komen (dus amper 1kW).

Tip: Victron Phoenix Multiplus (heb 'm zelf in m'n camper ;-)

Verzorgt zo ongeveer alles voor je (en blijft werken zolang de huishoudaccu's niet leeg zijn).
-- Pardon my French, I'm Dutch --
JoepurlingsVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 31-10-2003
Laatste: 16-5-2024
Berichten: 2057
14-7-2010 11:03

Dré schreef:

Dynamo: Ver boven de 100A zul je niet komen (dus amper 1kW).
Ik heb geen idee hoeveel ampere een busdynamo levert, maar het is wel 24V, dus 100A zou zo'n 2kW zijn.
Edit: als ik goochel op dynamo touringcar zie ik met een snelle blik al 24V 140A en 24V 180A staan, dus 2kW 230V nominaalvermogen na aftrek belasting van de bus zelf en met verlies door omvormer lijkt me goed haalbaar.
Hier moet je die bus best wel vol licht (uiteraard wel met LED) en geluid kunnen pompen. Piekvermogen kan best wel wat meer zijn, alleen trek je dan je accu leeg.

Verder zou ik even kijken hoe je met je geluid uit komt. Ik weet niet of autoversterkers met 24V aansluiting bestaan, maar voor lagere vermogens zijn deze misschien toch wat gunstiger. Voor hogere vermogens is het rendement van die dingen bedroevend.
Pas wel op! 200W op de doos is vaak maar 20W van binnen, zoek dus naar betrouwbare (RMS) specs.

Zowel bij 24V versterkers, als bij omvormer-230V versterker combinaties, houd vooral het (totaal)rendement in de gaten.

Nog een edit:
https://www.elektronica-online.nl/?content=9836Deze gemodificeerde sinusomvormer heeft een fijne kleine standbystroom, en is gunstig geprijsd.
Niet goed, wel hard!
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 16-5-2024
Berichten: 9469
14-7-2010 11:23
Omvormen is prima, maar bij stilstand een linke zaak.
Je kan dan de pech hebben dat de accu van de bus leeg raakt en hij niet meer starten kan.
Er moet dus op zeker een backup systeem bij gezet worden, (ag of een 2e accu)
de keuze is afhankelijk van de duur van de stilstand. Ook kan je er voor zorgen dat er een externe voeding kan aangesloten worden op de bus, want bij stilstand is een stopcontact meestal wel binnen een haspellengte te vinden.

Maar waarom zou je omvormen naar 230?

Je hoeft lang niet alles van 24 naar 230 om te vormen,
heel veel ledverlichting werkt op 12 volt gelijkspanning, en dan hoef je als je een beetje handig bent, kan je die 230 stap in de verlichting er mooi tussenuit halen. Zo ook bij een hoop geluidsapparatuur, hoe vaak zit daar niet een adapter bij?
daar kan je dus een hoop rendement en kosten besparen.

En er bestaan ook versterkers die werken op 24 volt.
als Dré je niet kan helpen, kan ik je ze leveren.

Nog een klein tipje: in de bus kan je in de hemel het hoog prima inbouwen met kleine speakers,
en dan in het ruim zet je een lekkere sub, met een doorvoerpijp door de vloer naar binnen.
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
Ronny BStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 23-3-2004
Laatste: 25-7-2017
Berichten: 554
14-7-2010 21:58
als ik dit zo lees, was ook mijn eerste gedachten waarom alles naar 230V?
je amps ed, zijn er meer dan genoeg te vinden die werken op 12V/24V
dit scheeltje al in vermogen, ook is er voor in je auto tegenwoordig zoveel te koop ook aan verlichting dat je waarschijnlijk ook daarvoor een groot gedeelte geen 230V nodig zult hebben.
Mijn tip is dan ook zoek in je apparatuur meer richting auto audio/verlichting.
ipv het 230V spul waar we met zijn alle mee werken.
Als het niet kan zoals het moet, moet het zoals het kan...
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 16-5-2024
Berichten: 9469
14-7-2010 22:09

Ronny B schreef:

Mijn tip is dan ook zoek in je apparatuur meer richting auto audio
Gewone auto versterkers zou ik je niet aanraden, Dan zit je toch meestal weer aan een omvormer van 12 naar 24 volt wil je de versterker betaalbaar houden.

Er zijn prima versterkers voor pa met 24 volt voedings-aansluiting.
Een echte versterker die gebouwd is om met 24 volt te werken, (maar ook op 230!)
en 240 echte watts RMS moet je toch een aardig subje mee weten te voeden in een bus.
Kost nog niet eens zoveel wink ;)
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.

Terug naar forum Reageer (zonder quote)