Forum > Geluid

TAS versterker serie DAP

(58 reacties. Pagina 6 van 6)
Moderator(s): Dré
JeroenstapStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 19-11-2008
Laatste: 14-2-2022
Berichten: 130
9-5-2010 21:41
Tsja, als je gezeik met verschillende nieuwe modellen wilt hebben, moet je bij Highlite zijn. Ik heb al eens gehad dat hun eigen TD niet meer wist over welk van de 17 modellen het zou moeten gaan.
Dat jij de oude versie hebt gekregen is op zich niet gek, als er een nieuw model uit is, en het oude model wordt slecht verkocht, zal eerst dat oude model de deur uit worden gedaan. Uiteraard wel lullig, omdat jij verwacht te ontvangen wat je gekocht hebt.
hebben jullie ook gelijkstroomkabels ?
Eddy wallyStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 17-1-2008
Laatste: 21-11-2017
Berichten: 823
10-5-2010 08:15
Om hiervoor nu Highlite alle schuld te geven vind ik ook overdreven,dit gebeurt overal en hoe groter het aanbod hoe meer kans dat er iets niet naar wens gebeurt.Zolang men het keurig oplost heb ik er weinig problemen mee en tot hiertoe is dat in mijn geval gebeurd.
Ook bij detailhandel heb ik al slechte ervaringen(CD speler binnengeven voor hestelling en terugkrijgen zonder remote)en hier werd niets opgelost.
Wouter_oosterwijkStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 18-3-2004
Laatste: 30-7-2019
Berichten: 168
17-2-2018 14:37
Hallo,
Ik heb hier 2 "identieke" Tas 4000 staan, waarbij 1 stuks in het verleden eens "spontaan" tijdens het spelen uitgevallen is en na verloop van tijd weer opstartte.

Vorige week wilde, denk ik (allemaal dezelfde ongemarkeerde rackjes, dus lastig te onderscheiden), dezelfde versterker niet aangaan. Standby lampje brandde (dus spanning was aanwezig), maar bij indrukken on/off knop gebeurde er vervolgens niets.

Momenteel doet de versterker het wel gewoon, maar ik heb hem toch maar eens opengeschroefd.
Hierbij ben ik wat componenten tegengekomen welke er niet meer helemaal origineel uitzien, te weten;

-Weerstand welke over een Sharp PC817 gesoldeerd staat Output A Stage PCB; 5,6 KOhm 1% (volgens kleurcodering)
-Weerstand welke net hieronder gemonteerd is op Output A Stage PCB; 1,5 KOhm 1% (volgens kleurcodering)

-Weerstand welke over een Sharp PC817 gesoldeerd staat Output B Stage PCB; 2,7 KOhm 1% (volgens kleurcodering)
-Weerstand welke net hieronder gemonteerd is op Output B Stage PCB; 1,5 KOhm 1% (volgens kleurcodering)

Dit zijn dus de prints welke parallel aan 1 en dezelfde (beide zijden 1) lange koeltunnel lopen.
Deze zien eruit ofdat ze te warm geworden zijn.
Ik heb de weerstanden nog niet losgesoldeerd, maar gemeten op print, geven deze nog wel de juiste waarden aan.

Ook zijn er 2 van de 12 stuks Junzl 3300 uF 80VDC condensatoren, welke een klein beetje bol staan.

Is het gewoon een kwestie van deze onderdelen allemaal vervangen (eventueel inc. Sharp PC817), of zijn er nog meer zaken welke gecontroleerd dienen te worden?
JoepurlingsVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 31-10-2003
Laatste: 17-6-2024
Berichten: 2059
17-2-2018 16:39
Bol staande condensatoren altijd vervangen, geeft het nu geen problemen, dan altijd in de toekomst nog wel.
Weerstanden kunnen ook fabrieksmodificaties zijn, zou ik gewoon laten zitten.
Niet goed, wel hard!
Wouter_oosterwijkStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 18-3-2004
Laatste: 30-7-2019
Berichten: 168
17-2-2018 17:43
Het gaat hier om weerstanden die origineel blauw van kleur waren, maar door waarschijnlijk een te hoge stroom, totaal bruin verkleurd zijn.
Buitenzijde is ook "kruimelig/gescheurd"

Overzicht
afbeeldinguploaden.nl/image/teHYLk30

Elektrisch schema
afbeeldinguploaden.nl/image/UgVN0MRX

Koeltunnel
afbeeldinguploaden.nl/image/X4Hu0fhH

Detail weerstanden
afbeeldinguploaden.nl/image/aAo9fWav
afbeeldinguploaden.nl/image/KVmEZDS9

Bolle condensatoren; Telkens nr 4 vanaf links.
afbeeldinguploaden.nl/image/8LYS9fF0

Origineel bij andere Tas 4000
afbeeldinguploaden.nl/image/YVOkUu7M
afbeeldinguploaden.nl/image/50lD3GoR
RdreiersStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 8-10-2009
Laatste: 21-5-2021
Berichten: 234
18-2-2018 10:23
Weerstanden zijn dus echt wel heet geweest. Versterker heeft wel wat onderhoud nodig. Echter zijn de weerstanden het gevolg en niet de oorzaak. Is dus waarschijnlijk meer aan de hand als wat weerstanden en een elco.
DPA 2011C - DPA 4099
Wouter_oosterwijkStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 18-3-2004
Laatste: 30-7-2019
Berichten: 168
18-2-2018 11:23
Ik snap volledig dat weerstanden niet uit zichzelf zomaar heet worden en dat hier dus een oorzaak voor moet zijn geweest.
Daarom ook mijn vraag ofdat iemand meer ervaring hiermee heeft en eventuele oorzaken/oplossingen aan kan geven.
SoundpowerStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 20-1-2012
Laatste: 17-6-2024
Berichten: 694
18-2-2018 14:19
begin eerst maar met alle zichtbaar kapotte onderdelen te vervangen... met rotte elcos doet ie t zoinzo nevernooitniet.
Nothing is idiot proof, they keep on making better idiots.
Wouter_oosterwijkStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 18-3-2004
Laatste: 30-7-2019
Berichten: 168
18-2-2018 21:58
De versterker doet het nog wel, alleen het besef dat hij een volgende keer weer "dood" zou kunnen blijven beangstigd mij wel een beetje.

Zojuist iets verder gedemonteerd om even aan de onderzijde van de print te kunnen kijken.
afbeeldinguploaden.nl/image/w4FGsGOF
Op het eerste oog ziet dit er prima uit, echter valt wel op dat een temperatuur sensor (of is het wat anders?) losgekomen lijkt te zijn van het board (was dit al, of is dit gebeurd zojuist tijdens demontage, geen flauw idee, maar laten we van het eerste uitgaan).
afbeeldinguploaden.nl/image/731aQ8SD
Deze sensor leid terug naar de "protect pcb."

Als deze sensor niet goed vastgezeten heeft, kan deze ook geen goede meting uitgevoerd hebben, waardoor temperaturen hoger opgelopen zijn?(ventilatoren die niet harder zijn gaan draaien, of het niet thermisch uitgaan van de versterker).
Echter is het wel zo dat dit opzich niet met de weerstanden te maken hoeft te hebben toch (zitten niet met koelpasta op koellichaam, dus zouden inprincipe toch al weinig gekoeld worden?). Wel zou de stroom/het vermogen over de weerstanden hoger opgelopen kunnen zijn, door een te warme versterker/teveel vermogen?

Hierbij nog een beter overzicht van de print.
static.afbeeldinguploaden.nl/1802/369846/V04kcnVr.jpg

Terug naar forum Reageer (zonder quote)