Forum > Geluid

MP3 killed Audio

(131 reacties. Pagina 13 van 14)
Moderator(s): Dré
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 11-5-2024
Berichten: 13458
4-1-2010 10:01

DJ JB schreef:

DRM? Wat is daar zo fijn aan dan?
Niks. Overigens wordt die suggestie ook nergens gewekt...

Wat je wel nodig hebt... Content. En die wordt geleverd door de platenmaatschappijen. En als die eisen dat je met DRM gaat werken dan kun je op je kop gaan staan en dubbeltjes schijten MAAR DRM gebruiken zul je (helaas pindasaus)!

Overigens kun je (gelukkig) meer en meer legale non DRM content aanschaffen. Maar in de begindagen van legale digitale downloads was die hele DRM shit gewoon een keiharde eis van de partij die wat aan te bieden had (de maatschappijen).
-- Pardon my French, I'm Dutch --
JoepurlingsVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 31-10-2003
Laatste: 10-5-2024
Berichten: 2057
4-1-2010 10:52
DRM is dead...
Niet goed, wel hard!
ReindStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 5-11-2002
Laatste: 16-1-2012
Berichten: 3032
5-1-2010 00:48
Is het niet het ontbreken van, magische kabels, een aparte groep in de meterkast voor audio e.d. dan komt de muziekdrager vanzelf weer ter sprake als zijnde zwakke schakel in de keten. Wat de tegenhangers dan alleen voor het mooie even vergeten is dat de verschillen (als ze er al zijn op hoorbaar vlak in deze situatie met een goede kwaliteit MP3 rip naar mijn mening) marginaal zijn. Die marginale winst in het geluid weegt niet op tegen het gemak afgezien van de kosten die gemaakt moeten worden om dat kleine beetje rendement te kunnen halen...

320kb/s MP3 volstaat meer dan prima, er is al eens en te meer aangetoond in onafhankelijk wetenschappelijk onderzoek dat mensen niet in staat zijn het onderscheid met het origineel te maken. En om nou voor die hele kleine magische groep die het toch zou kunnen lukken weer te gaan slepen met cd koffers zie ik als dj niet zitten... ;-)
Rubix cube moeilijk? Probeer maar eens een universele logitech harmony afstandsbediening in te stellen!
PimWStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 13-4-2003
Laatste: 15-12-2010
Berichten: 207
5-1-2010 17:39

Reind schreef:

320kb/s MP3 volstaat meer dan prima, er is al eens en te meer aangetoond in onafhankelijk wetenschappelijk onderzoek dat mensen niet in staat zijn het onderscheid met het origineel te maken.
Graag zou ik deze artikelen willen lezen! Weet je hoe/waar ik ze vinden kan??
RoeltjeStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 19-1-2003
Laatste: 30-9-2015
Berichten: 505
5-1-2010 18:55

Dré schreef:

DJ JB schreef:

DRM? Wat is daar zo fijn aan dan?
Niks. Overigens wordt die suggestie ook nergens gewekt...

Wat je wel nodig hebt... Content. En die wordt geleverd door de platenmaatschappijen. En als die eisen dat je met DRM gaat werken dan kun je op je kop gaan staan en dubbeltjes schijten MAAR DRM gebruiken zul je (helaas pindasaus)!

Overigens kun je (gelukkig) meer en meer legale non DRM content aanschaffen. Maar in de begindagen van legale digitale downloads was die hele DRM shit gewoon een keiharde eis van de partij die wat aan te bieden had (de maatschappijen).
Idd, dat bedoel ik ook, heb het al even niet bijgehouden, maar sommige veel content wordt alleen maar met drm aangeboden, of niet...

Overigens is dat soort meuk altijd te omzeilen, van output naar input, analoog kabeltje... opnemen wat je afspeelt, weg drm. Geloof dat de geluidskaart die ik heb dat zelfs intern kan doen.
vaj-ta-lie-tie
JoepurlingsVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 31-10-2003
Laatste: 10-5-2024
Berichten: 2057
5-1-2010 18:56

Roeltje schreef:

Overigens is dat soort meuk altijd te omzeilen, van output naar input, analoog kabeltje... opnemen wat je afspeelt, weg drm. Geloof dat de geluidskaart die ik heb dat zelfs intern kan doen.
Was het verlies van kwaliteit niet de centrale vraag van dit topic? Twee keer samplen en converteren lijkt me niet bevordelijk, hoe goed je geluidskaart ook is.
Niet goed, wel hard!
DouweVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 7-2-2002
Laatste: 23-4-2024
Berichten: 1139
5-1-2010 21:56
Het zal wel aan mij liggen maar, een hoog kwaliteit MP3'tje op 85dB.
Klinkt volgens mij hetzelfde als vinyl.

Maar ach... daarom ben ik ook geen geluidstech. laugh :D
Aap, noot Mies, van werken wordt je vies.
ReindStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 5-11-2002
Laatste: 16-1-2012
Berichten: 3032
6-1-2010 00:54

PimW schreef:

Graag zou ik deze artikelen willen lezen! Weet je hoe/waar ik ze vinden kan??
Ik kan de PDF van Stanford Uninversity zo 1-2-3 niet vinden maar er zijn genoeg andere voorbeelden, deze bijvoorbeeld https://www.heise.de/ct/artikel/Kreuzverhoertest-287592.html en volgens mij is hier ook wel wat te vinden.

Als het goed is staat er ergens op inet ook een test van een Duits magazine welke mensen uit de "industrie" een ABX test had laten ondergaan. Resultaat, ze waren flink over de pee omdat men dacht voor de gek te worden gehouden... men faalde namelijk en niet te zuinig ook.

Douwe schreef:

Klinkt volgens mij hetzelfde als vinyl.
Je slaat daarmee ook een spijker goed op de kop, "volgens mij" is een uitspraak die je veel zult horen tijdens het testen, en wanneer mensen "volgens mij" gaan roepen moet er direct een alarmbel gaan rinkelen... dan gokken mensen namelijk om de doodsimpele reden dat ze geen duidelijk onderscheid kunnen maken.

Daarnaast is het "geheugen" iets wat je bij dergelijke zaken keihard in de steek laat, als ik een 128kb/s MP3 luister, 2 minuten stilte aan hoor en dan een 320kb/s MP3 luister om vervolgens een keuze moet gaan maken welke van de 2 ik beter vond is dat niet te doen... je akoestisch geheugen is namelijk maar vrij beperkt.

Overigens zijn er er voor de "liefhebbers" ook prima alternatieven voor de MP3 codex, AAC bijvoorbeeld word vandaag de dag prima gesupport in software, flac is ook een prima optie en zo zijn er nog wel meer. Vraag is alleen of je wel over wil stappen, MP3 en WAV worden tenslotte door zo'n beetje alles ondersteund...
Rubix cube moeilijk? Probeer maar eens een universele logitech harmony afstandsbediening in te stellen!
Big bangVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 4-11-2003
Laatste: 23-4-2024
Berichten: 2389
6-1-2010 08:46

Reind schreef:

Je slaat daarmee ook een spijker goed op de kop, "volgens mij" is een uitspraak die je veel zult horen tijdens het testen, en wanneer mensen "volgens mij" gaan roepen moet er direct een alarmbel gaan rinkelen... dan gokken mensen namelijk om de doodsimpele reden dat ze geen duidelijk onderscheid kunnen maken.
Volgens mij mis je een sarcastische ondertoon van Douwe happy :). Althans, ik merk bij Douwe zoiets van "herrie is herrie, en als t goed genoeg is is het goed genoeg. Interesseert mij het wat waar het nou vandaan komt. laugh :D "
It's time to play the music, It's time to light the lights..
DouweVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 7-2-2002
Laatste: 23-4-2024
Berichten: 1139
6-1-2010 20:47
Yep, big bang slaat de spijker op z'n kop.
Het gaat om het resultaat, MP3 of vinyl zijn slechts geluidsdragers.

Volgens mij zal de compressie nooit zo belabberd worden, dat mensen het echt gaan merken.
Eerder betere geluidskwaliteit op een kleiner medium.
Aap, noot Mies, van werken wordt je vies.

Terug naar forum Reageer (zonder quote)