Forum > Algemeen Forum

Full-time drive-in show

(91 reacties. Pagina 3 van 10)
Moderator(s): Dré
RoyStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 7-3-2003
Laatste: 27-10-2020
Berichten: 1135
23-11-2009 12:59

Tom schreef:

Maar bovenop alles je vergeet dan nog steeds twee kleine dingetjes:
BTW en inkomstenbelasting.
Kijk mijn berekening even na. Je ziet dat ik van de 500 euro eerst de btw afhaal en met de 430 euro verder reken.

Verder heb jij het in jouw verhaal ook over bruto (voor-belasting) verdiensten, vandaar dat ik daar ook op verder ben gegaan.
Maar dat is MIJN mening...
DJefkeStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 27-6-2008
Laatste: 15-5-2019
Berichten: 262
23-11-2009 13:09
Ik geloof nooit dat je met 10.000 per jaar een beetje aangenaam kan leven. Ik houd na de belastingen nog ruim het dubbele over, en heb geen onkosten voor een auto (heb eentje van de zaak). Ik heb zeker geen geld-problemen, maar aangezien ik in 2010 een huise wil bouwen met men vriendin, is het toch stevig rekenen om te zien wat mogelijk is.
Natuurlijk is 10.000 perfect van te leven voor een net-geen-student-meer. Maar het grote probleem is dat je niet eeuwig net-geen-student-meer blijft. Er zal wel een dag komen dat je een beetje comfortabel wil leven. Dusja, de eerste jaren is het wel allemaal leuk, maar in die jaren zal dan toch moeten opgebouwd worden naar ofwel een zaak met meerdere shows zoals Yourlive, of naar verhuur en/of andere licht/geluids-klussen (eventueel als freelancer).
Fritz-eventsStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 2-2-2004
Laatste: 6-6-2015
Berichten: 202
23-11-2009 13:46

YourLiVe schreef:

Ook niet in een fatsoenlijke huurwoning... ik betaal aan huur alleen al zo'n 600 euro in de maand, dan hou je dus nog geen 250 euro per maand over voor gas/water/licht/boodschappen enzovoorts.

@ Tom, ik doe vrijwel al mijn shows alleen, waarom zou dat niet reeel zijn?
Hoi, ik denk en weet dat je goed bezig bent, dus daar twijfel ik niet aan. Maar je doet 300 shows per jaar en het meeste doe je zelf? Terwijl je de meeste klussen in de weekenden hebt? Dat deel snap ik even niet. Dan heb je toch ook elk weekend 2-3 mannetjes wegstaan?

Ontopic: Leef hier ook van. Doe er wel losse verhuur bij en verkoop. Van de Drive-In Shows alleen kan ik het niet redden denk ik, met alle onkosten waar menigeen zich in vergist. Hadden we ergens boekhoudkosten al vermeld?
TenkaterStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 22-3-2004
Laatste: 21-12-2019
Berichten: 399
23-11-2009 13:52

Fritz-events schreef:

YourLiVe schreef:

Ook niet in een fatsoenlijke huurwoning... ik betaal aan huur alleen al zo'n 600 euro in de maand, dan hou je dus nog geen 250 euro per maand over voor gas/water/licht/boodschappen enzovoorts.

@ Tom, ik doe vrijwel al mijn shows alleen, waarom zou dat niet reeel zijn?
Hoi, ik denk en weet dat je goed bezig bent, dus daar twijfel ik niet aan. Maar je doet 300 shows per jaar en het meeste doe je zelf? Terwijl je de meeste klussen in de weekenden hebt? Dat deel snap ik even niet. Dan heb je toch ook elk weekend 2-3 mannetjes wegstaan?
Maar wel misschien 1 mannetje per klus, dat scheelt wel in de personeelskosten per klus, in plaats van dat er 2 of 3 mensen op een klus mee gaan.
Weinig posten: wel veel lezen en dus leren! :)zoek en gij zult vinden, vind gij het niet, dan is het zoek!
Fritz-eventsStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 2-2-2004
Laatste: 6-6-2015
Berichten: 202
23-11-2009 13:59
Als je elk weekend werkt, vrijdag en zaterdag, kun je 100 shows zelf doen...
YourLiVeStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 19-5-2004
Laatste: 27-10-2021
Berichten: 1849
23-11-2009 14:44

YourLiVe schreef:

Maar ik heb dan ook 4 eigen shows, en huur gewoon freelance dj's in om daarmee te draaien.
Zoals gezegd, ik huur gewoon freelance dj's in. Ik bedoel dus inderdaad dat er maar 1 persoon op elke show staat, dus alleen de dj. Tom neemt waarschijnlijk graag hulpjes mee, dat doe ik alleen als dat noodzakelijk is (trappen enzo) en dat wordt dan ook gewoon doorberekend aan de klant. Maar Tom is dan ook een beetje ouder razz :p
Meld je aan voor een gratis vermelding op geluid-en-licht.com
Fritz-eventsStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 2-2-2004
Laatste: 6-6-2015
Berichten: 202
23-11-2009 14:52
Ok ik had al zo'n vermoeden, maar het ging wat tegen elkaar in:

YourLiVe schreef:

Ik doe ongeveer 300 boekingen per jaar.

YourLiVe schreef:

ik doe vrijwel al mijn shows alleen, waarom zou dat niet reeel zijn?
Maar je bent dus zelf gewoon veel alleen op pad en voor de dubbele boekingen huur je freelancers in, ik snap hem. Zo gaat het hier ook, alleen geen 300 per jaar laugh :D Probeer wel zo veel mogelijk zelf te doen en sta dus ook vrijwel elke vrijdag en zaterdag te draaien op een personeelsfeest, productie of bruiloft. Liever niet alleen trouwens, met 2 is toch altijd iets makkelijker en gezelliger, maar goed dat kan niet altijd nee.
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 16-5-2024
Berichten: 9469
23-11-2009 15:25
Tom doet ook veel shows alleen,
maar je kan niet altijd alles alleen af.
Als je een wat grotere boeking hebt, of als je idd een trap op moet dan is hulp wel fijn.
Ook kan je wel eens 3 en zelfs 4 boekingen achterelkaar hebben in één weekend shocked 8O
(twee keer gebeurd dit jaar)
Dan neem ik wel minsten twee van de vier boekingen er hulp mee, want als ik dat alleen zou doen dan heb ik niet de energie om voor de volle 100% een prestatie neer te zetten voor mijn klant.

Enne,
10.000 euro betekend 830 euro per maand.
Ik vind het heel knap dat als jij een flatje huurt van netto laten we zeggen 300 euro, gas water en licht betaald,
woon-belastingen, gemeente belastingen, verzekeringen, eten drinken, kleding en af en toe een tv of wasmachine en dergelijke,
dat je het dan red met 830 euro zonder vangnet.

Je vraagt me of je dat als bedrijf een verstandige keuze vind om van te leven?
Dan zeg ik: voor een jaartje ok,
zolang je maar geen verplichtingen hebt naar een hypotheek of een gezin,
maar ik blijf erbij dat je minstens moet streven naar 100 boekingen per jaar om er een beetje REDELIJK van te leven?
Je bent toch niet van plan om altijd op een houtje te bijten?

En als je zegt voor een baas of drive-in beginnen,
en je weet verder niet zoveel af wat het betekend om echt op jezelf aangewezen te zijn voor inkomsten,
dan zou ik me nog maar eens goed informeren naar alle werkelijke kosten die op je af komen.

Heb nog een leuke: informeer maar eens bij een accountant of boekhoudkundig kantoor wat het kost om je jaarrekening,
en als je geen verstand hebt van administratie,
om die tezamen door een goede boekhouder te laten doen.
Want zelf rommelen, daar maakt de belastinginspecteur binnen twee jaar brandhout voor je van.
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
Fritz-eventsStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 2-2-2004
Laatste: 6-6-2015
Berichten: 202
23-11-2009 15:53
EN wat ik heel belangrijk vind: als je je niet echt een ondernemer voelt, begin er dan ook niet aan. Ik maak hier weken van 80uur (kies ik zelf voor) en er zijn maar weinig ondernemers die het af kunnen kaderen naar 40 uur of minder. De meeste ondernemers vinden dat niet heel erg (werken is je hobby/een passie dan) maar er zijn ook mensen die veel waarde hechten aan hun vrije tijd. Bedenk dus alvast dat je ook wel eens op vakantie wilt gaan, met vrienden weg wil gaan, familie wil bezoeken als ze jarig zijn...

Als je voor jezelf wilt werken met alleen een Drive-In Show, zul je veel weekenden weg zijn en dus veel sociale contacten mislopen. Iets wat anderen soms niet altijd snappen. Ik denk dat sommige mensen dat hier wel herkennen.
Watt-XtraStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 16-5-2006
Laatste: 8-11-2021
Berichten: 1182
23-11-2009 17:54
in al de berekeningen heb ik een aantal dingen nog niet gezien.

-Onkosten per boeking. (hapje eten, gaffa, kleding, rookvloeistof enz)
-Kosten van een boekhouder.
-Te reserveren bedrag voor nieuw aan te schaffen apparatuur, jullie schrijven wel af maar gaan er ook maar vanuit dat de apparatuur 40jaar meegaat?
-Pensioen, ja als je zelfstandige bent zul je zelf je pensioen moeten regelen.
-overige zakelijke kosten, denk aan telefoon, website maar ook kantor en bedrijfsmiddelen.

Daarnaast denk ik dat een installatie van 15.000 euro nog aan de krappe kant is om zovaak weg te kunnen zetten.

10.000 euro om van te leven per persoon, tja het zal best kunnen. Als je samenwoont, alleen wonend wordt het volgens mij knap lastig.

Let wel op dat je met 10.000 euro per jaar erg ruim onder modaal inkomen zit.
Ik zie geen verschil meer tussen de flightkistjes...

Terug naar forum Reageer (zonder quote)