Forum > Zelfbouw Speakers

Nieuwe set bassreflex

(60 reacties. Pagina 3 van 7)
Moderator(s): Dré
JanboStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 3-8-2004
Laatste: 8-6-2010
Berichten: 231
21-7-2009 17:51
Vocht en tapijt kunnen elkaar niet altijd goed verdragen. Een beetje zal geen probleem zijn maar echt nat worden toch wel. Als je bijvoorbeeld feesten doet waar het bier nogal eens alle kanten opgaat, kan tapijt op den duur heel erg smerig worden. Misschien wel tot schimmel toe.
Verder blijven luchtjes er makkelijker in hangen. Sinds Het Verbod zal dat met 90% zijn afgenomen, maar om een stinkkast op een net bedrijfsfeest neer te zetten zou niet mijn eerste keuze zijn.
VoltcontrolStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 9-6-2005
Laatste: 29-11-2011
Berichten: 465
21-7-2009 19:34
"Het Verbod" Haha, in hoofdletters.
Thinkpads are Star Wars, Macs are Star Trek.
MartijnVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 15-3-2003
Laatste: 22-1-2024
Berichten: 2419
22-7-2009 01:04

Janbo schreef:

Misschien wel tot schimmel toe.
Laat dat misschien maar weg, ik heb bij mijn voormalige Dynacord Powermax setje inderdaad last van schimmel gehad. Was overigens vrij makkelijk weg te zuigen, maar je kijkt wel raar op als je het voor het eerst ziet zitten. Wat de vorige eigenaar die kastjes had aangedaan weet ik niet, maar echt heel schoon voelden ze sowieso niet aan. Wat dat betreft heeft lakken een streepje voor, dat is wat makkelijker schoon te maken. Echt hardnekkige vlekken krijg je overigens ook niet altijd van gelakte oppervlakken af. Moddervlekken poets je wel veel makkelijker van gelakte subs dan van gestoffeerde luidsprekers.

De beste optie lijkt mij om de subs te spetterlakken en tijdens transport hoezen te gebruiken. Die kosten je de kop ook niet, en houden de kasten netjes. (Die verdienen zich onderhand al terug in de vorm van een wat hogere restwaarde) Verder is het een kwestie van smaak. Als je graag het spul wilt stofferen (zoals Joost al aanhaalde, M5000 (grijs) tapijt van Penn. M5005 is overigens niet zwart (zou het volgens de beschrijving moeten zijn) maar meer donkerblauw) moet je dat vooral doen. Beide methodes van afwerken worden regelmatig gebruikt.
Zelfbouwcase; het meest volledige assortiment onderdelen voor flightcases en speakers
Loctite401Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 12-7-2009
Laatste: 10-11-2015
Berichten: 26
11-8-2009 16:55
Hallo iedereen,

We hebben ondertussen een paar dagen getest met 2 subs. Het klinkt niet onaardig maar het valt ons toch enigzins tegen.
Waar we nu mee getest hebben is dus: 2 x RCF LF18n401 drivers in het 18sound kit 18 ontwerp. (staat op speakerstore)
Deze hebben we aangestuurd met 2 x Crown XTI2000 versterkers (gebrugd). Drivers zaten vrij snel aan de x-max bij een relatief laag vermogen. Na er een tijdje mee gedraaid te hebben en de instellingen wat veranderd te hebben, ging het al een stuk harder. Maar niet echt super.
(verschillende instellingen geprobeerd tussen de 35/40 hz tot 100hz). Nu willen we helemaal opnieuw beginnen, startend met nieuwe kasten. Zodat we zeker zijn dat het daar iig niet aan ligt. Maar we kunnen dus nergens de ontwerpen vinden die bij deze drivers hoort. Dus is er iemand die de originele ontwerpen heeft/weet??
HR SoundStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 8-6-2005
Laatste: 13-3-2017
Berichten: 347
12-8-2009 10:21
Je hebt het over instellingen maar ik vraag me af wat je nu als low-cut hanteert( of heb je daar geen low-cut opzitten)??? Volgens de RCF site is je Xmax 5,2 mm en je Fs=32 Hz, dit is overigens prima terug te vinden wink ;) .Natuurlijk ga ik ervan uit dat je weet dat nieuwe speakers ook nog ingespeeld moeten worden en dat het zeker in het eerste begin wel eens "mager" kan klinken.

Dus Low-cut intstellen op ongeveer 35 Hz (en dat is iets anders als je instelling op je X-over ) en dan wil ik wel eens zien hoeveel vermogen je hierin kan steken voordat je echt je X-max bereikt. Ik denk nl. als je de juiste instellingen hanteert de XTi 2000 zels nog underpowered is aangezien RCF een vermogen van 2400 Wrms Program opgeeft voor deze speaker.

Als dit nog problemen geeft met een juiste low-cut instelling, moet je eens kritisch naar je kast kijken of daar nog "onvolkomendheden" in zitten.

Verder is het ook belangrijk welke "schakels" je in de keten hebt zitten nl.;
- kwaliteit mengpaneel (de ene mixer geeft nu eenmaal beter laag weer als de ander)
- Welke X-over gebruik je? Als voorbeeld; een behringer CX-2310 is een leuke x-over maar "snoept" heel wat (sub)laag op en is klankmatig niet echt een pareltje te noemenshut up :Xwat overigens logisch is gezien de nieuwprijs wink ;) laugh :D
- met welke doorsnede voed je de speakers? Zelfs bij relatief korte snoeren zou ik toch nog als absoluut minimum 4mm gebruiken.

Zo zie je maar het gaat dus niet alleen om de kast of de speaker die erin zit, ook hier geldt, de keten is zo sterk als de zwakste schakel.
Manuals zijn niet alleen gemaakt om in de kast te liggen verstoffen.
MusicXtraEx Lid
Uit: Nederland
Sinds: 3-6-2009
Laatste: 12-11-2009
Berichten: 168
12-8-2009 12:50
Een X-max van 5,2 mm is niet erg veel voor een sub, beetje 18" driver heeft een X-max van 8 tot 12 en dat scheelt nogal.
Wat je kunt doen is met een parametrische EQ kijken of je de frequentie kunt vinden waarbij de X-max het eerst bereikt wordt en die frequentie er uit filteren.
Verder kun je kijken of je de frequenties waarbij het laag lekker duwt er wat bij kunt draaien.
Een strak 24 dB/oktaaf of nog steiler high pass filter is ook een must en je kunt wat expirimenteren met de frequentie van dat filter, begin op 60 Hz en dan steeds een stukje lager.
Misschien onnodig te zeggen maar staan beide speakers wel in fase met elkaar?
Zelfbouw line array is klaar, samen met de subs wel een hele vette stack.
RademakersVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 28-7-2003
Laatste: 16-5-2024
Berichten: 1343
12-8-2009 14:15
Als de Xmax volgens de (Hvc-Hg)/2+ 1/4 Hg-methode berekend wordt kom je uit op 9 mm Xmax, bovendien is de motor structuur goed te noemen en vergelijkbaar met goede series van de concurrentie.

Welke testopstelling heb je gebruikt? Binnen kan de plaatsing van de subs veel uitmaken (room-nodes). Buiten beinvloeden de subs elkaar negatief als ze van elkaar af staan, tot op zekere hoogte (binnen trouwens ook). Een slechte plaatsing kan zowel de totale SPL als de spreiding over de ruimte benadelen, als je dan op de verkeerde plek staat hoor je bar weinig (verschillen tot zo'n 10 dB). Verzeker je er ook van dat de polariteit van de subs gelijkaardig is, een sub in tegenfase scheelt een berg geluid.

Verder is deze luidspreker vrij efficient maar niet de beste laagweergever. Wellicht dat je de laagste regionen mist en opvat als een tekort aan output.

Mvg Johan
1-2-3-4-hoedje-van...
Loctite401Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 12-7-2009
Laatste: 10-11-2015
Berichten: 26
13-8-2009 13:46
Bedankt voor de reacties iig. Dit weekend gaaan we weer 1 en ander proberen.
Onze opstelling was het volgende: 2 x XTI2000 (allebei gebrugd) en 2 x RCF LF18N401 in het 18sound ontwerp. 1 PC met aparte geluidskaart. Weet op het moment niet welke geluidskaart erin zat, (pc van goede vriend) maar het is geen xfi kaartje oid. Verder zat er een Mackie Micro series 1202 mengpaneel tussen.
We hebben hier geen aparte cross-over tussen gezet, omdat we de versterkers via de pc konden instellen. Low cut tussen de 35 en 50 hz. En vertder best wel wat dingen die via de pc verandert konden worden.
We stonden in het Cafe om de hoek. Dit was een ruimte van 15x30 ongeveer. 2 toppen met versterker hadden we geleend. Deze hebben we zelf nog niet.

Zoals ik al zei, het ging niet verkeerd, en na een tijdje leken de drivers idd wat "los" te komen. toen klonk het ook al beter. Maar we hadden het idee dat er toch meer uit te halen moest zijn. Vandaar dat we HET ontwerp willen maken dat bij deze driver hoort. Zodat we ervanuit kunnen gaan dat daar niks mis mee is. We hebben de parameters van onze driver vergeleken met die van het 18sound ontwerp, en dat kwam toch heel aardig in de buurt. Maar niet helemaal, daarom willen we nieuwe kasten gaan maken. Ik ga er tenminste vanuit dat als het kastonwerp niet is zoals het moet zijn. We wel van alles kunnen doen, maar helemaal goed wordt het dan nooit.
Dus gewoon beginnen bij het begin en van daaruit verder kijken. Maar dit weekend wordt nog een test met de 18sound kasten.

Mvg. Ronald

Hoelang moet een driver spelen voordat ie enigzins ingespeelt is??
Setje heeft alles bij elkaar een uurtje of 8 gedraait.
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 15-5-2024
Berichten: 13458
13-8-2009 14:01
Een luidspreker moet z'n leven lang inspelen. Zodra hij niets staat te doen raakt hij weer "uitgespeeld" (leuke wazige terminologie maar in stand houden...).

Drift van parameters, veroorzaakt door gebruik, is namelijk iets dat constant gebeurt bij een luidspreker. Meest belangrijke is wel het opwarmen van de spreekspoel. Helaas pindakaas, de T/S parameters (die je wellicht net onder de knie begon te krijgen) zijn geen vaste waarden maar variabelen! Vandaar ook dat sommige pakketten (zoals Leap) werken met meerdere T/S parameter sets.

Verandering van parameters, veroorzaakt door veroudering, heeft een veel lager effect op de verandering van de driver dan de continue drift in parameters, veroorzaakt door gebruik.

Sommigen (met name High-End freaks) claimen dat producten een xxx tijd nodig hebben om "in te spelen". Uiteraard is het niet het product dat ingespeeld moet worden maar wellicht de oren (en bijbehorende grijze massa) van de waarnemer...

Wat jij hoort (geluid wordt anders na een tijdje gebruik) kan wellicht eenvoudigweg verklaard worden door het opwarmen van de spreekspoel. Als er bij het ontwerp geen rekening gehouden is met daadwerkelijk gebruik (en standaard instellingen van simulatie pakketten (zoals 1W stimulus referentie en dat soort onzin) doen dat vaak vermoeden) dan zal de verhoging van de temperatuur van de spreekspoel ervoor zorgen dat de kast rommeliger gaat klinken. En reken er maar op dat hele volksstammen juist DAT erg prettig vinden klinken (de gedachte dat een gemiddelde luisteraar optimaal kan genieten van perfectie is zo fout als het maar kan; het tegenovergestelde is dichter bij de waarheid).
-- Pardon my French, I'm Dutch --
MusicXtraEx Lid
Uit: Nederland
Sinds: 3-6-2009
Laatste: 12-11-2009
Berichten: 168
13-8-2009 14:48
Lijkt wel alsof ik op een hifi forum aan het lezen ben shut up :X
Zelfbouw line array is klaar, samen met de subs wel een hele vette stack.

Terug naar forum Reageer (zonder quote)