Repost: Faders schoonmaken
(40 reacties. Pagina 1 van 5)Moderator(s): Dré
DréAdministrator Uit: Nederland Sinds: 17-11-2001 Laatste: 31-10-2024 Berichten: 13473 | 16-4-2003 18:07 |
Hier nog eens een keer de procedure voor het schoonmaken van faders in de wat goedkopere mixers (repost naar aanleiding van een post op het IDP forum): ----- Mijn procedure bij de goedkopere mixers: 1. Bovenplaat weghalen. 2. Met busje perslucht de eerste rotzooi uit de faders spuiten. 3. Kontakt Chemie 60 in de faders spuiten (ca. 0.5 seconde per fader). 4. Faders flink aantal keren op en neer bewegen. 5. Met busje perslucht de Kontakt Chemie 60 vloeistof uit de faders en de loper spuiten (en van de printplaat verdrijven). 6. Kontakt Chemie 61 in de faders spuiten (ca. 0.2 seconde per fader). 7. Faders flink aantal keren op en neer bewegen. 8. Met busje perslucht de Kontakt Chemie 61 vloeistof uit de faders spuiten (en van de printplaat verdrijven). 9. Faders controleren op kraak. 10. Frontplaatje even mooi schoonmaken (kan nu mooi) en mixer weer in elkaar zetten. En als laatste: Gebruiker een ram voor z'n kop geven omdat hij zo eigenwijs was NIET een theedoek over z'n mixer te leggen als hij hem niet gebruikt (want van klanten die dat WEL doen krijg ik zo goed als NOOIT een mixer terug!). Ooh ja: Als je wilt gaan klooien met andere vloeistoffen dan moet je het lekker zelf weten (zolang je het maar niet bij mijn mixers doet). Ooh ja 2: Als ik een mixer binnen krijg die door de gebruiker reeds op de "goh, laat ik maar eens wat van deze troep in m'n mixer pleuren" dan kan ik daar HEEL erg boos over worden. Niet alleen werkt het averechts, het maakt ook nog eens een zootje in de mixer EN het solderen aan de mixer (nodig als er nieuwe faders in moeten) is een regelrechte (stink)ramp! Dus ALS je al wilt klooien met reinigingsmiddelen doe het dan even op de JUISTE manier SVP! Op de juiste manier kan het namelijk WEL werken zonder al te veel nadelen. En... Als bovenstaande methode niet werkt dan zal meer van hetzelfde OOK NIET werken. En je mixer GEWOON AFDEKKEN ALS JE HEM NIET GEBRUIKT werkt nog het allerbeste! Ander interessant topic over het reinigen van faders. | |
-- Pardon my French, I'm Dutch -- | |
Didier_SStandaard Lid Uit: België Sinds: 4-1-2003 Laatste: 13-11-2011 Berichten: 747 | 16-4-2003 18:54 |
Dré schreef: Ooh ja 2: Als ik een mixer binnen krijg die door de gebruiker reeds op de "goh, laat ik maar eens wat van deze troep in m'n mixer pleuren" dan kan ik daar HEEL erg boos over worden. Niet alleen werkt het averechts, het maakt ook nog eens een zootje in de mixer EN het solderen aan de mixer (nodig als er nieuwe faders in moeten) is een regelrechte (stink)ramp!Buiten het DJ-gebeuren werk ik in de R&D op productie van de elektronica van FlatTV's (die smalle, platte TV's die véél te véél geld kosten ). Als we in contact kom met panelen die uit "de field" terugkeren zien die er regelmatig héél erg vuil uit (ook voor panelen die vervuild zijn binnen de productiehall zelf hoor!). Voor het opkuisen van de printplaten gebruiken wij het zogenaamde "isopropanol" en stinkend goedje waar je lekker high van wordt . Zelfs héél erg vervuilde panelen die totaal niet meer te solderen zijn, kun je hiermee proper krijgen. Misschien een tip om eens te proberen als je volgende keer zo'n stinkend soldeerwerkje moet uitvoeren, want daar kun je inderdaad serieus boos van worden Ik weet dat er ook nog een commercieel product bestaat, waar ik persoonlijk minder tevreden over ben maar die wel specifiek bedoeld is voor deze taak. Geleverd met een borsteltje waardoor de vloeistof verspreidt wordt. Help me morgen eens herinneren dat ik de naam en het merk eventjes check dan verander ik deze post ermee! BTW: voor de meelezers: niet gebruiken in je faders!!! ik probeer gewoon Dré van dat "stinkend solderen" af te helpen! | |
Housemusic was founded on the idea that the clubbers are the stars, not the guy who fiddles with the records. | |
DréAdministrator Uit: Nederland Sinds: 17-11-2001 Laatste: 31-10-2024 Berichten: 13473 | 16-4-2003 19:28 |
DSalembier schreef: BTW: voor de meelezers: niet gebruiken in je faders!!! ik probeer gewoon Dré van dat "stinkend solderen" af te helpen! | |
SstarStandaard Lid Uit: Nederland Sinds: 3-4-2003 Laatste: 25-10-2009 Berichten: 118 | 16-4-2003 23:30 |
Ja ik heb dus een Interm CMX-842 mengpaneel en ik zou bij god niet weten hoe ik die malle frontplaat er af kan krijgen Ik heb eerst alle boutjes van de potjes los gemaakt was nog een hele klus met 91 potjes Alleen nou zit er aan de zijkant van me mengpaneel een of andere kap die over de frontplaat heen valt aan beide kanten iemand ervaring met dit mengpaneel want ik word er totaal geschoffeld van HELLLUP Ik neem aan dat er toch wel een fatsoenlijke manier is om dat malle ding open te maken | |
Sommige mensen denken dat ze denken maar dat denken ze maar | |
KobuzStandaard Lid Uit: Nederland Sinds: 17-2-2002 Laatste: 2-4-2010 Berichten: 18 | 25-8-2003 10:24 |
Bij mijn ps626 pro van Gemini heb ik geen last van krakende faders, maar van één van mijn bassregeligen. Die is namelijk vertraagd als je hem in één keer van open naar dicht draait. Is dit ook te verhelpen met perslucht? | |
acura - Ecler Nuo 4 - Korg Nanokontrol - acura | |
DréAdministrator Uit: Nederland Sinds: 17-11-2001 Laatste: 31-10-2024 Berichten: 13473 | 25-8-2003 14:50 |
kobuz schreef: Bij mijn ps626 pro van Gemini heb ik geen last van krakende faders, maar van één van mijn bassregeligen. Die is namelijk vertraagd als je hem in één keer van open naar dicht draait.Als je wel eens problemen hebt met krakende potmeters dan kun je eerst proberen de potmeters een een fiks aantal keren open en dicht te draaien (dus helemaal plus, helemaal min). Vaak is het probleem dan tijdelijk verholpen (bij mijn Dateq's wel namelijk). Deze problemen treden vooral op bij potmeters die niet regelmatig gebruikt worden. | |
Friso stubbeStandaard Lid Uit: Nederland Sinds: 17-4-2003 Laatste: 19-2-2023 Berichten: 131 | 25-8-2003 22:06 |
sstar schreef: Ja ik heb dus een Interm CMX-842 mengpaneel en ik zou bij god niet weten hoe ik die malle frontplaat er af kan krijgen Ik heb eerst alle boutjes van de potjes los gemaakt was nog een hele klus met 91 potjes Alleen nou zit er aan de zijkant van me mengpaneel een of andere kap die over de frontplaat heen valt aan beide kanten iemand ervaring met dit mengpaneel want ik word er totaal geschoffeld van HELLLUP Ik neem aan dat er toch wel een fatsoenlijke manier is om dat malle ding open te makenresultaat van een zondagmiddagje knutselen: een als nieuwe mengtafel! succes! | |
Eet nooit gele sneeuw... | |
SstarStandaard Lid Uit: Nederland Sinds: 3-4-2003 Laatste: 25-10-2009 Berichten: 118 | 26-8-2003 23:25 |
Dank je wel maarre hij is al schoon hoor ,wel grappig ik kwam toevallig jou reactie op mijn post van 2 maanden terug tegen maar als nog bedankt MVG Mark | |
Sommige mensen denken dat ze denken maar dat denken ze maar | |
HendrikStandaard Lid Uit: Nederland Sinds: 15-2-2002 Laatste: 12-8-2013 Berichten: 296 | 27-8-2003 20:34 |
Als een fader zeer sterk vervuild is en niks meer helpt, wil het volgende ook nog weleens uitkomst bieden: Het geheel demonteren van de fader. Zodat je de ruimte hebt om de banen te poetsen, schrobben etc. Dit kan zelfs alleen al met gecastreerd water uitkomst bieden omdat je er zo veel beter bij kan. Desnoods kan je ook een niet agressief zeepje pakken (dreft bijv, wassen ze ook vogeltjes mee ) Wel naspoelen uiteraard en weer eventjes smeren op de manier van andré. Dit kan je als laatse redmiddel gebruiken voordat je overgaat tot aanschaf van (dure) faders. En ja, zelfs de goedkopere faders uit de budget tafeltjes kunnen duur genoeg zijn om even te stoeien. Laatst een tafel onderhanden gehad waarin meer bier zat dan ik in een halfjaar drink. (= ruim voldoende naar wij dachten ) Tevens ook voorzien van cola en peuken. Deze was netjes 4 maanden in deze staat staan gelaten totdat echt niks meer werkte. De faders heb ik nog kunnen redden. Ik moest echter wel een groot aantal onderdelen vervangen omdat die helemaal weggevreten waren door de cola. | |
DréAdministrator Uit: Nederland Sinds: 17-11-2001 Laatste: 31-10-2024 Berichten: 13473 | 28-8-2003 00:18 |
Ik geef ook altijd de tip dat ALS er behoorlijk wat in je mixer gaat (vooral rotzooi zoals Cola): Stekker eruit en een paar glazen water erachteraan kiepen. Daar wordt de mixer niet heel van MAAR het verdunt de giftige colarotzooi wel een beetje. En daarna straf je de schuldige persoon op gepaste wijze (amputatie van lichaamsdelen o.i.d.) en laat je de mixer zsm schoonmaken (of, als je ECHT handig genoeg bent (en het niet alleen denkt te zijn), je doet het zelf). | |
-- Pardon my French, I'm Dutch -- |