Forum > Algemeen Forum

"Automatisch kabelrol systeem"

(10 reacties. Pagina 1 van 2)
Moderator(s): Dré
Wesley vd HStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 27-11-2002
Laatste: 23-11-2014
Berichten: 397
20-2-2009 00:32
Weet iemand of er losse automatische "kabel rol systemen" zijn zoals bijvoorbeeld in veel stofzuigers.
Ben bezig een band setje slimmer te maken, en zoek dus het welbekende systeem waarbij met 1 "ruk" aan de kabel de xlr kabel de "casette" in gaat. Heb al gezocht op google, maar kreeg alleen de oprol setjes voor oordoppen..
DouweVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 7-2-2002
Laatste: 23-4-2024
Berichten: 1139
20-2-2009 02:18
Zoiets bedoel je waarschijnlijk niet.
Iets anders kan ik je niet aanraden. Maar wat is het probleem, een 25m XLR-kabel heb je binnen 30 sec opgerold.

Persoonlijk zou ik een automatisch kabelrol systeem, voor XLR bekabeling, geen slim idee vinden.

Eigenlijk is een veermechanisme, om een kabel op te rollen, net zo erg als de 'ellebooog methode'.
Aap, noot Mies, van werken wordt je vies.
JoepurlingsVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 31-10-2003
Laatste: 14-5-2024
Berichten: 2057
20-2-2009 09:01
Douwe, wat jij laat zien zijn kabelrolletjes waar je je overlengte kabel in kan wegwerken.

Automatische veerhaspels zijn te krijgen bij professionele gereedschapszaken. Je kunt ze krijgen met 230 kabels, luchtslangen of hydrauliekslangen. Volgens mij zit er altijd iets van koolborstels in de elektrische uitvoering. Niet iets wat je in je signaalweg wil hebben.

Wat je wel zou kunnen doen, is een aantal handhaspel(tje)s nemen, en dan kabels per lengte aan elkaar te koppelen en op een aparte haspel zetten.
Je kunt ze dan ook met beleid oprollen.
Niet goed, wel hard!
DouweVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 7-2-2002
Laatste: 23-4-2024
Berichten: 1139
20-2-2009 10:44
Als je iets verder op die site kijkt, zie je dat er ook automatische kabelrollers tussen staan.
Ik kan er weinig aan doen als een site meerdere pagina's in 1 scherm heeft.

Verder is het mijn mening, dat een automatisch systeem, voor 1 tot ,1,5 mm2 kabels geen kwaad kan (helemaal met die aangegoten stekkers).
Voor XLR bekabeling daarintegen, ik heb mijn twijfels. De kabel van mijn stofzuiger is rechthoekig en bedoeld om op deze manier op te rollen.
Vooral de mensen die professioneel veel kabels rollen, weten dat kabels een eigen 'draai' hebben. Elke methode om het kabeltje een andere manier op te dwingen, geeft, al dan niet, onherroepelijk schade.
Aap, noot Mies, van werken wordt je vies.
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 13-5-2024
Berichten: 9469
20-2-2009 10:48
Waarom wil je automatisch oprollen?
Enig idee hoe groot zo'n app. is ten opzichte van een losse kabel?

Zo in zo is het verstandig om je kabels nooit te lang te maken.
Zelf heb ik lengtes van 1,2,5 en tien in alle soorten kabels ruim op voorraad.
Langere lengtes heb ik enkele stuks van.
Maar dan heb je meestal wat grotere toepassingen.
En verders heb ik nog een haspel met een xlr van 100 meter,
en voor de buitenevenementen haspels met lsp/speakon kabels varieerend van 25 tot 40 meter.
De echte langerts zitten dus gewoon op haspels.

Automatische oprollers zijn afhankelijk van een veer.
Je kan maar zoveel veer krijgen in een cassette.
De langste die ik heb gezien kunnen 15 meter luchtslang oprollen en bergen.
Misschien dat ze wel langer bestaan, maar dan word de casette ook heel groot en zwaar.
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
Wesley vd HStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 27-11-2002
Laatste: 23-11-2014
Berichten: 397
20-2-2009 13:15
Ik weet dat het niet goed is voor de kabel, en dat ik die van mij part halfjaarlijks zou moeten vervangen is geen probleem.
Korte uitleg: Ben bezig het bandsetje te versnellen van een bandje dat moet kunnen staan binnen 2 minuten..
We hebben een plaat waarop het drumstel compleet gemonteerd is met stageblock en alles in een.
Echter hebben we nu nog 4 losse kabels, 2 x vocal en 2 x gitaar. Deze worden nu dus handmatig opgerold maar de 10 seconden dat dit duurt is eigenlijk 9 seconden te lang.
Vandaar dat ik de ruimte van het systeem, en de extra kabel die ik kwijt ben aan vervangen op de koop toe neem.
De op en afbouw tijd heeft prioriteit, en dit was eigenlijk meer een vraag of het uberhaupt te maken zou zijn.
PietjeStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 26-4-2004
Laatste: 30-11-2014
Berichten: 1105
20-2-2009 14:59
Gewoon uit intresse, wat is dit voor band dat het zo snel gebouwd & gebroken moet zijn?
RoyStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 7-3-2003
Laatste: 27-10-2020
Berichten: 1135
20-2-2009 15:05
Ik neem aan dat dit gaat om de bandset van One Two Trio? (zag hem afgelopen week nog bij jullie in de loods staan)

Voor een mechanisme dat 4 kabels (10 meter?) snel en en vaak op kan rollen heb je een best grote rol en veersysteem nodig. Zover ik deze systemen ooit gezien heb gaat dat nooit bij de drumkit op de plaat passen?!
Maar dat is MIJN mening...
Wesley vd HStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 27-11-2002
Laatste: 23-11-2014
Berichten: 397
20-2-2009 18:29
Inderdaad, en het liefst zelfs nog 4 losse "rollen". En aangezien de kabels max 6m zijn dacht ik dat er in een stofzuiger ook nooit een erg groot iets zou kunnen zitten.
Ik heb al wel wat aanpassingen gemaakt, maar ik vind die tijd dat we bezig zijn met die kabels toch nog wat te lang.
Het viel te proberen, Bedankt voor het mee zoeken allen.
Joostt3Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 29-11-2004
Laatste: 30-4-2024
Berichten: 28
20-2-2009 19:05
En een draadloos systeem dan? Niet goedkoop, maar bijv. Sennheiser en Shure hebben diverse oplossingen voor draadloos signaaloverdracht.

Terug naar forum Reageer (zonder quote)