Forum > Geluid

Dap Compact Array Line-array 12" top

(25 reacties. Pagina 2 van 3)
Moderator(s): Dré
René EppinkStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 8-1-2004
Laatste: 5-8-2021
Berichten: 1114
10-4-2008 17:44
De veelal slechte gainstructuur tussen processor en amp verbeteren scheelt inderdaad een hoop. De reden dat dit vaak niet gedaan wordt is het gemak/ de veiligheid die je hebt wanneer je processor zo ingesteld is dat de potmeters op de amps vol naar rechts kunnen.

Als je elke keer dezelfde amp gebruikt voor je hoog dan kun je in plaats van gainreductie met je potmeter er ook nog voor kiezen om je ingangscircuit van de amp aan te passen zodat de potmeter toch voluit kan (wat meer hufterproof). Veel duurdere versterkers hebben hiervoor sowieso vaak een voorziening met bijvoorbeeld jumpers achterop.
AlleznetStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 22-7-2005
Laatste: 24-5-2012
Berichten: 793
10-4-2008 18:36

Dré schreef:

Je hebt, na goede processing, geen line signaal headroom meer nodig en dus houdt inderdaad niets je tegen om tussen processor en versterkers met (bijvoorbeeld) 6V te werken in plaats van met 1,4V o.i.d. Gratis 12dB lagere ruisvloer uit de speakers is het gevolg (en 12dB is een heleboel ;-).
Kun je het even in leken taal toelichten? Heb zelf wel eens een beetje ruis uit me toppen. Hoe kan ik me versterker dusdanig instellen dat deze op -6dB werkt (heb een Palladium 2000)? De limiter op +6dB instellen en de input gain op +6dB zetten is niet zo'n probleem.
Bier, Billen, Borsten en Beats!
René EppinkStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 8-1-2004
Laatste: 5-8-2021
Berichten: 1114
10-4-2008 20:31
1 x bewerkt. Laatst door René Eppink op 10-4-2008 20:33
Gewoon de gain op je versterker terugdraaien, it's as easy as that. wink ;)
DjspikyStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 10-5-2006
Laatste: 6-5-2024
Berichten: 413
10-4-2008 20:33
En om dat te compenseren de gain van je processor omhoog wink ;).
Watt-XtraStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 16-5-2006
Laatste: 8-11-2021
Berichten: 1182
10-4-2008 22:27

René Eppink schreef:

Gewoon de gain op je versterker terugdraaien, it's as easy as that. wink ;)
en dat wil je juist niet met rackjes die "multi" worden ingezet en in de verhuur zitten. Die moeten juist zoveel mogelijk "hufterproof" wezen! Gain volledig open, processor op slot. Maar ik kan er prima mee leven hoor. Voor spraak dingetjes enz heb ik andere speakertjes.

weet nu dus wel dat het aan de amp ligt en niet aan de drivers. happy :) amp staat volledig open en processor op -12 db ofzo.
Ik zie geen verschil meer tussen de flightkistjes...
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 17-5-2024
Berichten: 13458
10-4-2008 22:30

René Eppink schreef:

Gewoon de gain op je versterker terugdraaien, it's as easy as that. wink ;)
En dan op de juiste manier, rekening houdend met het gedrag van je processor (dus OOK de overshoot van de limiters MEENEMEN in het verhaal). Lijkt me wel iets waar je je dan eerst even in moet gaan verdiepen, even voor moet gaan zitten EN moet gaan meten/controleren/opzoeken. Dus niet een "doe ik effe" iets.

Wil je de versterker niet aanpassen (en heeft hij geen gain reduction switches): Gebruik dan in de XLR stekkers ingebouwde dempingsweerstandjes (gewoon een laddernetwerkje; hoe en hoeveel is wel vaker op het forum gepost). Uiteraard komen die dan in de ontvangende XLR (want we willen een lijn ALTIJD zo laagohmig mogelijk aansturen en netjes 1% weerstandjes voor de symmetrie (en uiteraard een ladder tussen die gaat van heet naar heet, koud naar koud EN brug tussen heet en koud aan de verre kant (niks geen massa in het verhaal dus!!!))).
-- Pardon my French, I'm Dutch --
Eddy wallyStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 17-1-2008
Laatste: 21-11-2017
Berichten: 823
11-4-2008 08:34
Voor fuiven word bij ons de gate van de audiolock limiter gebruikt en voldoet hiervoor.Of dit voor spraaktoepassing
lukt heb ik nog niet geprobeerd,maar volgens mij kan je met een goed afgestelde gate veel ruis uitschakelen bij stille pasages.
René EppinkStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 8-1-2004
Laatste: 5-8-2021
Berichten: 1114
11-4-2008 11:12

Watt-Xtra schreef:

René Eppink schreef:

Gewoon de gain op je versterker terugdraaien, it's as easy as that. wink ;)
en dat wil je juist niet met rackjes die "multi" worden ingezet en in de verhuur zitten. Die moeten juist zoveel mogelijk "hufterproof" wezen! Gain volledig open, processor op slot. Maar ik kan er prima mee leven hoor. Voor spraak dingetjes enz heb ik andere speakertjes.
Precies zoals ik in een eerdere post (www.new-line.nl/forum/read/?m=506560#506560) al noemde.

Dré schreef:

En dan op de juiste manier, rekening houdend met het gedrag van je processor (dus OOK de overshoot van de limiters MEENEMEN in het verhaal). Lijkt me wel iets waar je je dan eerst even in moet gaan verdiepen, even voor moet gaan zitten EN moet gaan meten/controleren/opzoeken. Dus niet een "doe ik effe" iets.
Een processor goed instellen is inderdaad iets waar je eventjes voor moet gaan zitten. Echter als het goed is stond de boel al goed afgeregeld en was er al rekening mee gehouden met overshoot. Als je dan de processor (output gain en limiter) 6dB terugneemt en hetzelfde doet op de versterker lijkt het mij toch in orde? Of zie ik nu iets fundamenteels over het hoofd?

Dré schreef:

Wil je de versterker niet aanpassen (en heeft hij geen gain reduction switches): Gebruik dan in de XLR stekkers ingebouwde dempingsweerstandjes (gewoon een laddernetwerkje; hoe en hoeveel is wel vaker op het forum gepost). Uiteraard komen die dan in de ontvangende XLR (want we willen een lijn ALTIJD zo laagohmig mogelijk aansturen en netjes 1% weerstandjes voor de symmetrie (en uiteraard een ladder tussen die gaat van heet naar heet, koud naar koud EN brug tussen heet en koud aan de verre kant (niks geen massa in het verhaal dus!!!))).
Ook een zeer goede optie inderdaad, heb gelijk even wat opgezocht voor geïnteresseerden et voilá!
DavlovStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 18-7-2008
Laatste: 22-8-2012
Berichten: 5
5-1-2009 12:21
Ik heb nu 10 compact array topjes in verhuur steken en gebruiken deze samen met LT18HL subs. Het geheel wordt aangestuurd door Vision 3500'en. Processor van dienst: Electro-Voice DC-One. Buiten de processor is dus alles dap.

Een van mijn favoriete setjes ziet eruit als volgt:
3 x compact array per kant
2 x LT18HL per kant
1 x versterkerrack met 2 x Vision3500 en EV DC-One

Deze set gaat enorm hard en blijft zeer goed klinken. In de processor is er wat met de EQ geprult, voornamelijk om wat meer bass en minder sub te krijgen maar dit heeft meer met de subs te maken.

Setje is nu al een 15 keer gebruikt en altijd zeer positief ervaren. Enkel de rigging frames vind ik iets minder van afwerking (pinnetje gaat er soms moeilijk in).

Als ik eens meer tijd heb zal ik een uitgebreid verslag schrijven.
VanniekerkStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 30-6-2005
Laatste: 10-3-2016
Berichten: 210
5-1-2009 18:23
En hoeveel man bespeel je dan met bovenstaande setup? Gebruik je het voor live werk of voor disco werk?
Ik vind het ook wel interessant spul om te zien en ben daarom ook er benieuwd naar de prestaties!
Het begint nu toch echt ergens op te lijken!

Terug naar forum Reageer (zonder quote)