Forum > Algemeen Forum

Opleidingen , licht en geluid.

(368 reacties. Pagina 32 van 37)
Moderator(s): Dré
MisterBoemStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 15-2-2005
Laatste: 26-3-2009
Berichten: 111
29-5-2008 21:56

Douwe schreef:

Wat ik nu ga typen gaat veel mensen boos maken.

Mijn ervaring met mensen die van een L&G opleiding komen:

-weinig kennis van nieuwe tchnieken
-een veel te grote "air" (ik weet het beter, ik heb er voor geleerd)
-het begrip "teamwork" wordt niet gesnapt
-veelal de grootste praatjesmakers
-Weinig kunnen uit het uit eigen initiatief wat doen
-Materiaalkennis stamt uit de jaren 90
Mij maak je er niet boos om. Je slaat de spijker precies op z'n kop.
De kloof tussen de realiteit en de school (de echte praktijk en de school) is gewoon veel te groot. Ik heb zelf ook zo'n 2 jaar op zo'n opleiding gezeten, maar had het toch redelijk snel gezien. Er zaten mensen in de klas waarvan ik me echt afvroeg wat ze in vredesnaam zochten op zo'n opleiding. Het is geen dj school, en nee je gaat na 4 jaar niet met de stones op tour. Het eenige positieve wat ik van de opleiding heb ervaren is de contacten die ik heb weten te leggen in het wereldje, zo ben ik ook bij mijn huidige werkgever terecht gekomen, en dat is bepaald geen kleine jongen in het wereldje. Maar tips uit de praktijk (van een grote jongen) werden in de wind geslagen alsof het larikoek was door het bestuur, men wist het allemaal wel beter. Het wiel werd continu opnieuw uitgevonden. Ook docenten die zich niet met de kern van de opleiding bezig hielden (electro, wis/natuurkunde) verdiepten zich nauwelijks in het licht en geluid, met als resultaat dat je dingen aan het leren was die totaal niks met de praktijk te maken hadden. Ook werd je op maandag ochtend gewoon om 9u op school verwacht, terwijl je wel in het weekend weer zaterdag nacht had staan werken.

Toen ik (bij mijn huidige werk) ze daar vertelde hoe en wat op die opleiding keken ze me aan met een blik van meen je dat nou? Ook het docenten team en de leiding was niet echt om over naar huis te spreken, een geluidsleraar die elk jaar wisselde (de gene die we als laatste hadden was een pannenkoek). De geluidsdocent had bijv 0,0 kennis op het gebied van line array, tog een puntje waar de basis tog wel van mee gegeven moet worden in de huidige geluids wereld. Veel verder dan basis microfoon kennis en mengtafel kennis kwam er niet bij. De licht docent die niks maar dan echt 0,0 verstand heeft van inteligent licht, omdat meneer uit het amateur vlakkevloer theater komt. Niks mis mee natuurlijk, je leert op die manier goed met conventioneel licht werken en met minimale middelen mooi plaatjes te maken, maar in deze tijd dat er gewoon een paar koppen in het dak worden geknoop niet echt super realistisch meer.
De eenige docent waar ik van vond dat hij zijn zaakjes op orde had, was de docent beeld, deze had veel camera kennis, en al jaren lang ervaring op het gebied van Tv maken, van intervieuws tot films. (nu was en is beeld iets waar ik me niet echt voor intereseer dus was ik snel tevreden op dat gebied).

Dus als ik een tip mag geven kan je beter een opleiding electro techniek gaan doen, je bent dan technisch veel beter onderbouwd, en neem in je avond en weekend uren lekker een baantje bij de lokale licht en geluids boer.
Mja das mijn meening wink ;)
Bas is een gitaar, Sub is een kast waar lage fq uit komen!
WatjeVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 16-8-2006
Laatste: 30-11-2015
Berichten: 1293
29-5-2008 23:19
Hallo
ook van mijn kant (misschien wederom) de vraag
ik wil graag een HBO licht opleiding doen.
het liefst een beetje theather gericht.
maar ook bandjes en evenemten wil ik later gaan doen.
maar dan wel lichtshows geven en niet een paar lampjes aan en uit.

ik ben inmiddels een paar keer (3 keer) wezen kijken in Amsterdam
deze opleiding wil ik dan ook graag gaan volgen en is ook mijn 1e kues.

echter wat te doen als ik hier het eerste jaar niet word aangenomen.
een jaar in een theahter gaan werken? en volgende jaar weer proberen?

of een andere opleiding zoeken? en zo ja. welke dan
ik weet inmiddels (dankjewel zinzi) dat er in belgie nog een hbo zit.
het RITS echter dit was niet precies wat ik zocht.

is er in nederland of duitsland een hbo opleiding die gericht is op met name licht?

met vriendelijke groet martin
A lightshow is the perfect combination of Art and Technology. "Stilstaan is achteruitgang, voortgang boekt men door te dromen
Marc EbbersStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 19-3-2005
Laatste: 17-1-2023
Berichten: 598
29-5-2008 23:24
Zo ver als ik weet zit er alleen een in amsterdam.

Maar waarom zou je niet gewoon lekker voor een Mbo opleiding gaan en doen wat je leuk vind?
Ipv, een alternatief zoeken dat er een beetje op lijkt en het net niet helemaal is.

Ik zelf heb gekozen om toch eerst een studie af te ronden(die ik ook zeker zo leuk vindt) en dan te kijken wat ik doe;
Eigen bedrijf
Of gewoon lekker doen waarvoor ik gestudeert heb.
Focus on the customer and the rest will follow.
Joepjuh7Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 12-12-2003
Laatste: 28-4-2014
Berichten: 110
30-5-2008 22:05

LJ DaAn schreef:

Douwe schreef:

Mijn ervaring met mensen die van een L&G opleiding komen:
Ik ben het helemaal met je eens, het liefste zou ik nu bij een bedrijf gaan werken en meteen in de praktijk aan de slag gaan, echter, dat doet bijna geen enkel bedrijf.
Daarom ga ik nu een opleiding L&G doen, zodat ik met een diplomaatje daar aan de slag kan..

helaas werkt het niet anders, ik zie het nut van dat papiertje ook niet echt, als ik in die tijd VEELMEER ervaring op kan doen...
Er zijn best bedrijven die minder ervaren jongens in dienst nemen, je moet alleen dan niet meteen het grootste verwachten je zult door ervaring op te doen steeds meer kunnen/mogen doen. Ze zullen jou niet meteen op een klus zetten maar eerst eens kijken wat je allemaal kan en vooral of er de WIL/inzet is om het te leren!

P.s En zo'n diploma'tje Sound&Vision zeg nou ook weer niet al teveel
DjboboStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 17-10-2005
Laatste: 2-12-2019
Berichten: 84
30-5-2008 23:26

misterBoem schreef:

Douwe schreef:

Wat ik nu ga typen gaat veel mensen boos maken.

Mijn ervaring met mensen die van een L&G opleiding komen:

-weinig kennis van nieuwe tchnieken
-een veel te grote "air" (ik weet het beter, ik heb er voor geleerd)
-het begrip "teamwork" wordt niet gesnapt
-veelal de grootste praatjesmakers
-Weinig kunnen uit het uit eigen initiatief wat doen
-Materiaalkennis stamt uit de jaren 90
Mij maak je er niet boos om. Je slaat de spijker precies op z'n kop.
De kloof tussen de realiteit en de school (de echte praktijk en de school) is gewoon veel te groot. Ik heb zelf ook zo'n 2 jaar op zo'n opleiding gezeten, maar had het toch redelijk snel gezien. Er zaten mensen in de klas waarvan ik me echt afvroeg wat ze in vredesnaam zochten op zo'n opleiding. Het is geen dj school, en nee je gaat na 4 jaar niet met de stones op tour. Het eenige positieve wat ik van de opleiding heb ervaren is de contacten die ik heb weten te leggen in het wereldje, zo ben ik ook bij mijn huidige werkgever terecht gekomen, en dat is bepaald geen kleine jongen in het wereldje. Maar tips uit de praktijk (van een grote jongen) werden in de wind geslagen alsof het larikoek was door het bestuur, men wist het allemaal wel beter. Het wiel werd continu opnieuw uitgevonden. Ook docenten die zich niet met de kern van de opleiding bezig hielden (electro, wis/natuurkunde) verdiepten zich nauwelijks in het licht en geluid, met als resultaat dat je dingen aan het leren was die totaal niks met de praktijk te maken hadden. Ook werd je op maandag ochtend gewoon om 9u op school verwacht, terwijl je wel in het weekend weer zaterdag nacht had staan werken.

Toen ik (bij mijn huidige werk) ze daar vertelde hoe en wat op die opleiding keken ze me aan met een blik van meen je dat nou? Ook het docenten team en de leiding was niet echt om over naar huis te spreken, een geluidsleraar die elk jaar wisselde (de gene die we als laatste hadden was een pannenkoek). De geluidsdocent had bijv 0,0 kennis op het gebied van line array, tog een puntje waar de basis tog wel van mee gegeven moet worden in de huidige geluids wereld. Veel verder dan basis microfoon kennis en mengtafel kennis kwam er niet bij. De licht docent die niks maar dan echt 0,0 verstand heeft van inteligent licht, omdat meneer uit het amateur vlakkevloer theater komt. Niks mis mee natuurlijk, je leert op die manier goed met conventioneel licht werken en met minimale middelen mooi plaatjes te maken, maar in deze tijd dat er gewoon een paar koppen in het dak worden geknoop niet echt super realistisch meer.
De eenige docent waar ik van vond dat hij zijn zaakjes op orde had, was de docent beeld, deze had veel camera kennis, en al jaren lang ervaring op het gebied van Tv maken, van intervieuws tot films. (nu was en is beeld iets waar ik me niet echt voor intereseer dus was ik snel tevreden op dat gebied).

Dus als ik een tip mag geven kan je beter een opleiding electro techniek gaan doen, je bent dan technisch veel beter onderbouwd, en neem in je avond en weekend uren lekker een baantje bij de lokale licht en geluids boer.
Mja das mijn meening wink ;)


Op welke school heb jij dan gezeten? Want het klinkt het zelfde als mij school razz :p
Allround disckjockey gezocht!
LJ DaAnStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 4-3-2003
Laatste: 16-9-2020
Berichten: 627
31-5-2008 03:33

joepjuh7 schreef:

P.s En zo'n diploma'tje Sound&Vision zeg nou ook weer niet al teveel
Het zegt zeker niet veel (dat bedoel ik eigenlijk).

Echter, als bedrijfzijnde weet je wel min of meer wat je binnen haalt, iemand met een beetje verstand van techniek etc.

Dat weet je niet als Joopie op de stoep staat die om een baan vraagt.
Fouten in deze tekst dienen ter vermaak van de lezer.
FrodorfStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 5-6-2006
Laatste: 21-12-2011
Berichten: 37
31-5-2008 23:30
Ik ben weer aan het twijfelen gegaan. Ik wilde eerst altijd naar de OTT, maar ik denk niet dat dit écht een opleiding voor mij is... Een jongen die ik ken zit er ook, en ik hoor allemaal positieve reacties, maar je wordt er meer technisch theater manager zeg maar, in plaats van geluidstechnicus wat ik wil worden.

Ik zit op dit moment op het VWO, een HBO opleiding is dus een must, MBO vind ik zonde van m'n VWO. In hilversum heb je (van de HKU) een opleiding Sound Design en Audio Design, weet iemand hier de verschillen van, en wat zijn de ervaringen, wat leer je?

Ik wil eigelijk breed inzetbaar zijn later, Theater vind ik prachtig, maar nu doe ik veel bandjes en dat bevalt me ook goed. (ookal wil ik later wel vooral naar het theater.) Zowel het mixen, als het ontwerpen en programmeren van de systemen.

Is het misschien (kwa werk-mogelijkheden) een idee om de OTT te doen voor het management gedeelte (wat ik absoluut ook heel leuk vind.) en daarna, of eventueel tegelijk (ookal is dat kwa tijd wel heel lastig) SAE? Kun je met alleen een SAE certificaat ook aan de slag? Is dat meer een cursus, of écht een opleiding? Hier heb ik nooit echt duidelijkheid over kunnen vinden. (Moet ook zeggen dat ik er nog niet op de opendag ben geweest) Is het met SAE mogelijk om stufi te krijgen? Denk het niet he?

Verder nog tips, écht puur voor geluidstechniek? Zijn de genoemde opleidingen aan te raden. (OTT weet ik inmiddels wel, maar de andere nog niet echt) Zijn er nog andere opleidingen? En wat zijn de eventuele mogelijkheden in het buitenland?

Alvast bedankt,
Marcel van Hassel
DanielVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 9-3-2004
Laatste: 6-5-2024
Berichten: 384
1-6-2008 10:41
Omdat ik bijna ben afgestudeerd (HBO) en nog geen zin heb om te werken, ben ik ook gaan kijken voor een tweede studie. Ik zat te twijfelen tussen eigenlijk twee hobby's van me: muziekcompositie of natuurkunde. Na de open dag in Hilversum (opleiding: Composition for the Media) te hebben bezocht was de twijfel weggenomen.

Als je bent afgestudeerd aan de HKU heb je een mooi portfolio, maar ook niet meer dan dat. Na enkele gerichte vragen over het werkaanbod is duidelijk dat je zelf achter het werk aan moet gaan en dat je de eerste jaren met een hongerloon moet zien rond te komen. En als je zelf je best doet, kom je er ook. Geen opleiding/papieren voor nodig dus.

Ik houd het muziekgebeuren daarom maar als hobby en ga komend schooljaar Natuurkunde in Delft studeren :-)
LJ DaAnStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 4-3-2003
Laatste: 16-9-2020
Berichten: 627
23-6-2008 18:43

Douwe schreef:

Wat ik nu ga typen gaat veel mensen boos maken.
Douwe, wat ik nog even wil weten

Wat denk jij dat dan WEL de juiste weg is om van je hobby (lichttechniek in mijn geval) je baan te maken?
Fouten in deze tekst dienen ter vermaak van de lezer.
MitchelStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 6-9-2003
Laatste: 22-7-2010
Berichten: 186
23-6-2008 19:12
dag allemaal,

Even inhaken op de discussie hierboven.
Ben het helemaal eens dat een groot gedeelte die van de mbo komt er niks van bakt. shocked 8O

Maar dat kan aan meerdere dingen liggen:
*Het persoon zelf, De interesse/Nieuwsgierigheid.
*Lessen niet goed uitgevoerd.
*bronnen die stammen uit de oertijd.
*Materiaal te kort of te oud waardoor je weinig tot geen praktijk ervaring kunt opdoen.

Daar in tegen is dit niet overal zo.
Kijk natuurlijk moet je zelf heel veel initiatief nemen.
Anders leer je gewoon bijna niks.

Omdat er te algemeen les gegeven word.
Tenminste dat heb ik hier heel erg.
Want niet iedereen is even goed in hetzelfde vak.
Daardoor is het niveau niet al te hogen qua les materiaal.

Ik zit zelf in Hilversum op het ROC op de opleiding AV-Productie.
Neem daar veel initiatief en doe daar veel dingen na school voor de school.
Omdat ik dit gewoon super leuk vind om te doen.
En dan zie je toch dat bijna niemand na school wil blijven.
Die willen naar huis of het terras op, JA dan leer je niks shut up :X razz :p .

En ik heb daar toch met de grand ma mogen pielen en zo heb ik erg veel geleerd.
Nooit les in gehad maar gewoon willen experimenteren.
Daarnaast ook veel als freelancer aan het werk.

En jammer genoeg krijg je verschillen in niveau.
Kijk als je van het MBO komt zal je nooit alles weten.
Niemand weet alles, Was het maar zo dan zou het misschien wat makkelijker zijn sad :(

Je moet gewoon altijd blijven leren.
Altijd nieuwsgierig zijn.
En bijna altijd kun je wat vragen als je aan het freelancen bent.
Want ieder die een passie heeft(ook dit beroep sneaky :V ) wil er graag dingen over vertellen.

Dit is zo'n beetje mijn mening hierop, Misschien heb je er iets aan als je naar het MBO wil. happy :)
Waar een wil is, is een weg.

Terug naar forum Reageer (zonder quote)