Forum > Profiel

Gebruikersgegevens.

Het profiel van Frodorf

Gegevens van leden zijn alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers

Laatste 37 bijdrage(n) van Frodorf (Pagina: 1 van 2)

Topic: Wat voor werk doe je in de vakantie? (5-9-2010 21:21:00)

YourLiVe schreef:

frodorf schreef:

En verder werk ik ook nog in de Efteling op een attractie.
Op een attractie... das amper werken te noemen wink ;) maar ga maar eens in de horeca werken daar, dan weet je pas wat werken is! Wordt dat tegenwoordig niet meer afgewisseld, de ene dag attractie, de andere horeca?
Jawel, doe beide wekelijks.
Moet zeggen dat ik horeca niet perse harder vind werken dan attractie hoor. Het is vooral anders. Horeca kent piekuren en verder kun je wat rustiger aan werken. Attractie is (ongeacht de drukte eigenlijk) constant redelijk doorwerken.
Topic: Wat voor werk doe je in de vakantie? (1-9-2010 01:43:00)
Regelmatig klusjes voor een PA verhuurder.
En verder werk ik ook nog in de Efteling op een attractie.
Dit overigens heel komend jaar omdat ik even geen studie heb.
Topic: Main PA opzetten en meten. (4-4-2009 00:15:00)

Webbie schreef:

Hallo Frodorf,

De antwoorden op beide vragen van jouw zijn te vinden op dit forum.
Weinig mensen zullen zin hebben om het best wel veelomvattend verhaal (doelend op het aantal karakters wat je moet tikken) hier weer te gaan posten.

Zoek maar eens op "fase", "dcx-2496" en "smaart" hier op het forum.

frodorf schreef:

(Heb vluchtig gezocht op fase-probleem, maar vond geen antwoord op mijn vraag. Ookal zal het absoluut wel op internet staan, met een linkje naar een ander topic/andere site ben ik dus uiteraard ook erg blij wink ;) )
Vandaar ook mijn nuance wink ;)

malcolm schreef:

wat wil je weten over faseproblemen razz :p
Nou, na gezocht te hebben op de door Webbie gegeven zoektermen denk ik dat ik snap wat het probleem is. Maar is de oplossing dat ook gewoon door er een delay op te zetten? Kan dit dan niet alsnog afhankelijk zijn vanaf welke hoek je voor de speaker zit? Bijvoorbeeld recht voor de twee speakers in fase, en schuin voor de twee speakers niet meer? Of maak ik het nu te ingewikkeld?

Alvast bedankt,
Marcel
Topic: Main PA opzetten en meten. (3-4-2009 19:57:00)

kevinos91] Wat bij EQ-en vaak een feit is (zowel voor als onder de show), is dat je uiteindelijk alles hetzelfde hebt staan in verhouding.. alleen een stuk harder (of zachter). En als je dan het volume op krikt, dan ben je weer terug bij het begin.

Klopt, hier sloeg mijn vraag ook niet direct op. Het gaat me ook om het inregelen voor de show wink ;)

Frank76 schreef:

Om een systeem goed in te regelen is het erg handig uit te ruisen. Naar eigen smaak kan je dan alles 100% strak trekken (heb je wel een analyser en een meetmicro nodig) of alleen de extreme pieken eruit te halen.
Vervolgens een voor jou bekend nummer (originele cd) met aardige opname kwaliteit draaien en dan bekijken of het goed klinkt. Uiteraard dan wel de eq op je tafel neutraal houden.

Overigens is het handig om meetmicro en analyser van eenzelfde merk te nemen, zijn ze op elkaar afgestemd qua karakteristiek (de duurdere micro's zullen overigens wel een 100% vlak spectrum hebben, maar ik bedoel met name bij budget materialen)
De materialen die ik noem, zou dat een slimme investering zijn? Wil niet teveel geld uitgeven. (Grafiekje op de site van samson is redelijk recht, heeft vanaf 3k wel wat hobbeltjes, maar die zijn niet zo groot.)

Bedankt voor zover happy :)

Iemand verstand van Fase problemen? wink ;)
Topic: Main PA opzetten en meten. (3-4-2009 17:37:00)
Beste mensen,

Ik mix regelmatig bandjes, en tot nu toe regel ik de main PA in door er doorheen te praten, en dan gewoon naar mijn mening de EQ instellen.

Als dan de band komt heb ik vaak veel tijd nodig met de muzikanten om het geheel lekker te laten klinken. Nu sprak ik laatst een technicus die zei dat ik beter heel veel tijd kon besteden aan het zelf al goed inregelen van de PA, zodat ik minder tijd hoef door te brengen voor de soundcheck met muzikanten. Daar hebben we allemaal baat bij.

Nu is het de vraag, hoe kan ik zoiets het beste doen?
Allereerst is speakerplaatsing en de akoestiek van de zaal natuurlijk belangrijk. Bij het plaatsen van speakers let ik erop dat ik de topjes een beetje over de hoofden van het publiek heenricht, en ik probeer zoveel mogelijk van de muren af te blijven. Zie ik dingen over het hoofd?

Dan, hoe zorg ik dat mijn EQ goed staat? Op internet staat veel informatie over het meten van dit soort dingen. Zo heb ik het gratis programma (nouja, demo, maar daar kun je wel alles mee) ARTA (klikken is website) gevonden. Ik wil sowieso binnekort een usb geluidskaart voor mijn laptop kopen (even tussendoor, voor de mensen die hem kennen: Tascam US-122L een goede keuze??) en hier zou ik dan eventueel een meet-microfoon op aan kunnen sluiten? (Samson MM01, is dat wat? Moet zeggen dat ik opzich wel te spreken ben over de prijs/kwaliteit verhouding van de Samson microfoons die ik gehoord heb.)

Maargoed, dan kan ik meten, wat dan? Alles rechttrekken met pink noise zodat alle frequenties evengoed vertegenwoordigd zijn? (wat is het verschil tussen pink noise en white noise? ashamed :$ ) En waar zou je dan moeten gaan meten met je meetmicrofoon? (Nouja, als het geluid enigzins egaal over de zaal verspreid is, zal dat ook niet gigantisch veel uitmaken toch?)
En daarna, klinkt het dan nog mooi? Of moet je dan alsnog aan de slag met je stem of een muziekje om het mooi te laten klinken?
Hebben jullie nog andere tips om het allemaal zo goed mogelijk op te zetten? (zonder muzikanten).

Dan heb ik nog een andere vraag,
Ik liep laatst een dag in een (klein) theater mee, en daar was voor de gelegenheid een centre-cluster ingehangen. Een luidspreker was naar beneden (zaal) gericht en de ander naar het balkon. Er ging maar 1 lijntje naar boven en deze werd daar doorgelinkt naar de andere speaker.
Nu liet de technicus me horen dat het niet mooi klonk, en je hoorde absoluut een (groot) verschil met de main FOH set. Het klonk gewoon veel minder strak. De technicus vertelde me dat het een Fase probleem was (waar hij dus niets aan kon doen omdat het was doorgelust). Maar hoe moet ik dat probleem in theorie zien? Staan deze speakers echt in tegenfase waardoor ze elkaar dus in theorie opheffen, en dit zou dan op te lossen zijn door een fase-draaiing op een van de speakers. Of ligt het aan de onderlinge afstand dat ze niet in tegenfase staan, maar dat het faseverschil bijvoorbeeld 1/4 is ofzo? En dat bepaalde delen elkaar soms opheffen en sterker maken? En hoe zou dit dan op te lossen zijn?
(Heb vluchtig gezocht op fase-probleem, maar vond geen antwoord op mijn vraag. Ookal zal het absoluut wel op internet staan, met een linkje naar een ander topic/andere site ben ik dus uiteraard ook erg blij wink ;) )

Ik hoop dat jullie mijn twee vraagjes kunnen beantwoorden.

Alvast bedankt,
Marcel
Topic: Simpel intercom systeem maken. (21-9-2008 23:38:00)
Dat soort setjes heb ik ook al een paar keer op internet zien staan ja:)

Maar dat is dan dus ongebalanceerd? Dus over grote afstanden een minder slim idee?
En zijn die setjes ook uit te breiden naar bijvoorbeeld 6 headsets?

Maar we hebben het nu alleen over de kant en klare oplossingen gehad;
Is er geen manier om zelf van dat soort setjes te bouwen? Ik weet van de ASL setjes dat ze door te linken zijn, zoiets lijkt me praktisch, gewoon 1 lijn, waar iedere beltpack zijn geluid aan toevoegd... Maar dan is het waar haal je de voeding ed vandaan... Iemand wat dat betreft ideeën?

Groeten,
Marcel
Topic: Simpel intercom systeem maken. (21-9-2008 16:48:00)
Maar de slechte geluidskwaliteit komt dus puur van de slechte oortjes/mic's? En niet van het zend en ontvangst gedeelte? (Afstand gewoon buiten beschouwing laten, het wordt in principe allemaal in 1 ruimte gebruikt..)

Alvast bedankt,
Marcel
Topic: Simpel intercom systeem maken. (21-9-2008 14:10:00)
Ik ken de goedkope walkie-talkie setjes.
Maar is dit handig? Er worden ook wel constant cue's over gegeven (zeker van lichtman naar volgspotters, naar het toneel toe zijn het vrijwel alleen maar go's... Maar attentie volgspotter moet natuurlijk wel te onderscheiden zijn van attentie toneel.)

Is de spraakverstaanbaarheid voldoende? En kunnen die échte headsets ook aangesloten worden op de walkie-talkies?

Eigelijk zou een full-duplex systeem tussen spotters en lichtman wel heel handig zijn... Of vraag ik nu al teveel?

En dan nog even wat betreft de walkie-talkies... Als ik daar in-ear dopjes (gewoon die voor een ipod oid..) op aansluit, zou dat een verbetering geven wat betreft verstaanbaarheid op het toneel (lawaai)??

alweer alvast bedankt,
Marcel
Topic: Simpel intercom systeem maken. (21-9-2008 01:32:00)
We draaien regelmatig theatervoorstellingen bij ons op school.

Nu willen we een simpel (bedraad, om mee te beginnen.) intercom systeem hebben.
Het idee is om dit zelf te maken (aangezien me dit stukken goedkoper lijkt dan de ASL systemen, of kent iemand zéér goedkope alternatieven?)

Ik had zelf in m'n hoofd zitten een 6-tal (1x licht 1x geluid 1x toneel 3x volgspot) (degelijke) computerheadsets te kopen (dus met mini-jack aansluiting) en dan een beltpackje te maken die alles over een xlr lijn gooit... Nu weet ik hier alleen niet het fijne van. Het lijkt me mogelijk om gewoon 1 xlr lijn te leggen waar alles overheen gaat... Dus als er gepraat wordt, dat dit geluid wordt toegevoegd aan de lijn zeg maar...

Nu is mijn vraag, hoe maak ik zoiets, wat voor weerstandjes, hoe doe ik het met voeding...
Er zijn vast mensen die dit ook eens gedaan hebben. Zijn er schema's op internet hoe ik zoiets kan doen?

En denken jullie uberhaupt dat het gaat werken? Met een beetje wat spraakverstaanbaarheid?

Ik heb ge-googled, maar dit leverde weinig op.

Ik ben benieuwd.

Alvast bedankt,
Marcel
Topic: Band/riem Beltpack (16-6-2008 18:18:00)
Hmm, wij gebruiken gewoon zenderzakjes, die je idd met een riem om je middel heen kunt doen (onder een kostuum). Ik denk dat sommige verhuur bedrijven ze wel verkopen (die zich op theater richten dan.) En anders zelf maken. Ik weet eigelijk niet waar we ze vandaan halen. Misschien kun je er wel een paar krijgen van het lokale theater.. Ik kom ze in ieder geval overal tegen... Tis gewoon een soort sok, maar dan aan een riem... En als je het zendertje gewoon in je kont-zak stopt kan ie ook niet weg hoor...

Aan een BH-bandje doen we ook wel eens, maar kan me voorstellen dat dit ook niet ideaal werkt als je constant heen en weer loopt te springen.

Ik zou gewoon wat mensen bellen voor een zenderzakje, of google er even op.

Ik hoop dat je er wat aan hebt.
Topic: Opleidingen , licht en geluid. (31-5-2008 23:30:00)
Ik ben weer aan het twijfelen gegaan. Ik wilde eerst altijd naar de OTT, maar ik denk niet dat dit écht een opleiding voor mij is... Een jongen die ik ken zit er ook, en ik hoor allemaal positieve reacties, maar je wordt er meer technisch theater manager zeg maar, in plaats van geluidstechnicus wat ik wil worden.

Ik zit op dit moment op het VWO, een HBO opleiding is dus een must, MBO vind ik zonde van m'n VWO. In hilversum heb je (van de HKU) een opleiding Sound Design en Audio Design, weet iemand hier de verschillen van, en wat zijn de ervaringen, wat leer je?

Ik wil eigelijk breed inzetbaar zijn later, Theater vind ik prachtig, maar nu doe ik veel bandjes en dat bevalt me ook goed. (ookal wil ik later wel vooral naar het theater.) Zowel het mixen, als het ontwerpen en programmeren van de systemen.

Is het misschien (kwa werk-mogelijkheden) een idee om de OTT te doen voor het management gedeelte (wat ik absoluut ook heel leuk vind.) en daarna, of eventueel tegelijk (ookal is dat kwa tijd wel heel lastig) SAE? Kun je met alleen een SAE certificaat ook aan de slag? Is dat meer een cursus, of écht een opleiding? Hier heb ik nooit echt duidelijkheid over kunnen vinden. (Moet ook zeggen dat ik er nog niet op de opendag ben geweest) Is het met SAE mogelijk om stufi te krijgen? Denk het niet he?

Verder nog tips, écht puur voor geluidstechniek? Zijn de genoemde opleidingen aan te raden. (OTT weet ik inmiddels wel, maar de andere nog niet echt) Zijn er nog andere opleidingen? En wat zijn de eventuele mogelijkheden in het buitenland?

Alvast bedankt,
Marcel van Hassel
Topic: welke microfoon voor trompet ? (24-5-2008 20:24:00)
Hmm, zoals al aangegeven is een beta 57 (Shure) een prima blazers mic. (Trompet, sax ed.) Mocht deze toch iets boven je budget liggen doet een SM 57 (Shure) ook goed zijn werk. Prettig is dan wel (zowel voor geluidstechnicus als voor jezelf) om een plexiglas plaatje te hebben, dat je achter de microfoon op het statief plaatst. Zo kaatst een boel van het geluid terug naar je oren, waardoor je minder monitor nodig hebt. Ik weet niet waar deze plaatjes te koop zijn, maar ik denk dat de betere muziekzaak, en veel verhuurbedrijven je daarmee verder kunnen helpen.

Ik hoop dat je er wat aan hebt,
Marcel
Topic: Zoemer geluid/ lestijdaanduidig (18-5-2008 23:17:00)
Wij hebben op school gewoon een gebroken akkoord als bel;)

Verzin gewoon zoiets..

Bij ons werkt de bel op midi...

Maak de ene bel c-e-g, en de ander bijvoorbeeld g-e-c... Iedereen hoort het verschil;) Bijde niet irritant:)
Topic: Wat betekent FOH (6-3-2008 14:48:00)
Bij ons (als in, het verhuurbedrijf waar ik werk) worden die termen nog wel eens door elkaar gebruikt wink ;)
Ookal hebben we het dan meestal wel over Front of House Speakers als we het over de PA hebben... Maar net zo goed over de FOH Mixer, en de FOH operator happy :) ...

Gewoon dus alles voor in je zaal razz :p
Topic: Pluggen voor in flightcase Dapjes, of toch Neutrik? (22-12-2007 11:26:00)

Dré schreef:

Nooit bij stil gestaan dat ze ook stekkers maken (heb alleen de kabels en verloopjes in het assortiment). M'n eerste voornemen voor het nieuwe jaar ;-)
Klinkt goed... De procab kabels ken ik, heb ik een paar, en ben er tevreden over... (Had direct na die vorige post, en dus de bestelling even gezocht en een andere webwinkel had idd ook de pluggen.) Wel praktisch als ik de pluggen ook hier kan bestellen wink ;)

Als we dan toch bezig zijn.. (Ja ik weet dat er eigelijk een forum voor is, maar even in 1 post knallen is wel zo makkelijk). Bij de concurent in goes hebben ze ook setjes kabel van procab. (iets als 5x10m xlr en 10x5 oid) Voor een scherpe prijs. Als die ook nog in het assortiment komen, is het helemaal compleet laugh :D
Topic: Pluggen voor in flightcase Dapjes, of toch Neutrik? (17-12-2007 23:40:00)
Heb vandaag dap plugjes voor in de kist besteld (uiteraard hier wink ;) ).
Als de band waar het kistje vast mee mee gaat neutrik wil hebben moeten ze me maar meer betalen...

Bedankt voor jullie reacties.
Topic: Pluggen voor in flightcase Dapjes, of toch Neutrik? (13-12-2007 22:46:00)
Tis een budget bandje, die willen voor 30 euro per keer dat setje huren.. (Zal eens per 2 weken worden..) Daar moeten speakers bij, en dit rackje dan (8 kanaals mixer + galm, compressor, eq) en mics (3x sm58) en 2x di..

Oftewel, ik wil er zo min mogelijk aan uit geven;)

Wat dus eigelijk de vraag is, is er daadwerkelijk kwaliteitsverlies? En wat zijn de nadelen van de dap plugs in de kist?

Dank
Topic: Pluggen voor in flightcase Dapjes, of toch Neutrik? (13-12-2007 22:40:00)
Hoi,

Ik ben bezig om voor een beginnend bevriend bandje wat oude apperatuur van zolder te halen en in een kistje te zetten zodat zij dit rackje standaard mee kunnen krijgen. Nu weet ik dat het niet echt aan te raden is om dap pluggen aan je kabels te hebben zitten, dit omdat ze kwetsbaar zijn. Maar hoe zit het met de kwaliteit? Zou ik ze intern in de flightcase wel kunnen gebruiken? (dan gaat het om de xlr pluggen die in de mixer gaan.. En via een kabeltje aan een aansluitpaneel zitten waar wél neutrik chassis delen aanzitten. (of zou dit ook dap kunnen?)) Denken jullie dat dit kan, of toch liever neuutrik?

Alvast bedankt.
Marcel
Topic: Complete band uitversterken (10-12-2007 11:26:00)

KVM schreef:

Heeft eigenlijk niet direct iets met zacht zingen te maken.
Met een galm maak je de zangstem wat breder. (voller)
Op die manier herken ik het wel inderdaad.
Een valse toon is en blijft een valse toon. (daar zal een galm niets aan veranderen.)

Martin.
Klopt, maar het valt naar mijn idee altijd wat minder op.. Omdat je het met galm zeg maar wat meer in het geheel laat vallen.
Topic: Complete band uitversterken (9-12-2007 23:08:00)
Wat betreft galm ben ik het met KVM en Watt-Xtra eens.
Het was meer bedoeld als: Als dit lastig wordt om aan te komen, lekker achterwege laten.

Wat betreft zacht zingen, dan ga je dus zeg maar een boel galm versterken in plaats van de mic zelf? Of wat bedoel je hier mee... Heb er nooit echt over nagedacht, en heb nooit het idee gehad dat dit hier aan mee werkt...

Het kan wel helpen om wat valse tonen enigzins weg te moffelen.. (Ze vallen dan wat minder op lijkt wel.)