Forum > Algemeen Forum

belasting

(184 reacties. Pagina 8 van 19)
Moderator(s): Dré
MartijnVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 15-3-2003
Laatste: 22-1-2024
Berichten: 2419
25-12-2006 14:23
Zolang je onder een bepaald bedrag aan winst blijft, val je onder de kleineondernemersregeling en hoef je die berekende BTW niet af te dragen. Tot 1345 euro BTW over WINST, hoef je helemaal niks te betalen, en tot 1800 euro nogwat een deel.

Winst is dus je omzet-gemaakte kosten. De belastingdienst noemt de BTW over de gemaakte kosten voorbelasting. Als je dus iets inkoopt voor 1000 euro exc BTW (dus 1190 incl) betaal je 190 euro BTW. Die BTW kun je "terugvragen" door dat bedrag af te trekken van de hoeveelheid BTW die je zou moeten betalen. Je hebt nu dus 190 euro voorbelasting, en je hebt bijvoorbeeld 5000 euro exc BTW omzet gehad. Over dat bedrag zou je normaal 950 euro BTW moeten afdragen. Trek daar nog de voorbelasting af (190 euro), en je komt op 760 euro. Daarmee blijf je onder de 1345 euro, en mag je die 760 euro dus je in zak steken.

1345 euro BTW komt neer op (1345 is 19% van een bedrag wat bestaat uit 100% prijs, en 19% BTW. Totaal 119% dus. 1% van 1345 is dan 70,79. 119% is dus 8424 euro) 8424 euro winst. Zolang je daaronder blijft betaal je geen BTW. Omzet heeft daar eigenlijk helemaal geen invloed op. Als je 100.000 euro ex omzet (om maar eens wat te noemen), en je hebt een winstmarge van 5%, maak je 5000 euro winst. Daarmee val je dus nog steeds onder de kleineondernemersregeling.

Daarbij heb je nog de optie om, als je toch boven die 8424 euro winst uit dreigt te komen, de voorbelasting te verhogen. Dat kan bijvoorbeeld door nog voor het einde van het tijdvak waarin je aangifte moet doen extra voorraad te kopen, of te investeren in apparatuur.

Bedrijf worden klinkt zo aantrekkelijk, maar houd er rekening mee dat je ineens een hoop papierwerk over je heen krijgt. Sommigen lukt het prima om het zelf te regelen en aangifte te doen, sommigen huren daarvoor iemand. Ook moet je vaak ingeschreven staan bij de KvK, wat ook niet helemaal gratis is. Al met al kosten dat soort kleine dingetjes toch wel enkele honderden euro's, wel iets om rekening mee te houden. Je zult dus ook zeker redelijk wat tijd kwijt zijn in het opzetten van een goede administratie, en kost ook redelijk wat tijd om het bij te houden. Ga eens de site van de belastingdienst/KvK uitkammen, daar wordt je al een hoop wijzer. (En ook dat kost een bak tijd) Gedrevenheid is dus wel redelijk belangrijk om met een bedrijf te beginnen. Ik heb mezelf er ook een beetje op verkeken, maar uiteindelijk komt 't allemaal wel goed. Is in ieder geval niet zo dat je "even" je eigen bedrijfje kunt beginnen.

Om nog iets op te helderen: er is geen minimumleeftijd om te beginnen. Je bent alleen tot je 18e handelsonbekwaam, en betekend dus dat je ouders voor alles moeten meetekenen. Zo niet, dan kunnen overeenkomsten die aangegaan zijn met de minderjarige tot, als ik me niet vergis, 3 jaar later worden ontbonden. Er is een ontheffing/regeling voor aan te vragen, maar kost een hoop tijd en een euro of 150.
Zelfbouwcase; het meest volledige assortiment onderdelen voor flightcases en speakers
RoderickStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 3-6-2005
Laatste: 29-9-2014
Berichten: 164
25-12-2006 14:55
Bedankt happy :) goed verhaal ik snap het nu maar het blijft nog steeds lastig razz :p . Ik ga het nu even verder uitzoeken.
Robustsound
Dj-razeStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 14-5-2005
Laatste: 17-4-2023
Berichten: 181
7-5-2007 16:03
goed. Ik heb dus het hele topic doorgespit en het is mij dus nog niet helemaal helder. Nu zit ik met de volgende vraag.

Ik draai ongeveer 10 feestjes perjaar,
grote van die feestjes varieert,
ik verhuur af en toe aan een bandje,
ik inversteer redelijk veel in cd`s.

Nu ben ik gevraagt om een schoolfeest te draaien en ze vragen dus om btw enzo.
Ik sta nog niet ingeschreven bij de kvk en de belastingdienst.

Moet ik me daar nu wel of niet inschrijven bij de belastingdienst en is dit wel of niet verstandig (gezien het stukje dat Sylvia postte)?
-JB vibe--ecler--Denon--Technics-
VanniekerkStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 30-6-2005
Laatste: 10-3-2016
Berichten: 210
7-5-2007 16:19
Wat ik meestal ervaar bij scholen is dat ik betaald wordt door een feestcommissie, Die feestcommissie kan mij weer betalen door de opbrengsten uit kaartverkoop e.d.
Zodoende kan ik het dus allemaal handje contantje regelen.

Ik weet niet hoe het met jou zit maar op dit moment gaat veel van mijn verdiende geld weer in de apparatuur, als je dus het verhaal van victor leest heb je dan dus niet te maken met de belastingdienst tenzij je ervan zou kunnen leven natuurlijk en onzin dingen gaat kopen om maar niet mee te moeten doen met belastingen.

10 klusjes per jaar lijken mij niet echt rendabel om aan dit verhaal te gaan beginnen. Ook voor dat bandje hoef je je blijkbaar niet druk te maken omdat dat al goed verloopt (ook gewoon kleurloos neem ik aan).

Probeer wat met die school te regelen, een school is geen commerciele instelling wat betreft de feestjes die zij geven, hierdoor zullen ze ook geen winst op deze feestjes (of heel weinig) en dus ook geen btw (belasting op de waarde die zij toevoegen op de feestjes) hoeven afdragen. Jij hoeft het ze (lijkt mij) daarom ook niet in rekening te brengen.

succes!
PS: Vroeg de school je om een rekening? ze kunnen hier natuurlijk ook gewoon een papier mee bedoelen waarop staat waar de kosten naar toe gaan, dit kan je natuurlijk wel voor ze maken (logotje enzo) mag misschien niet maar misschien is het alleen maar zodat ze aan het (financiele) bestuur kunnen laten zien waar het geld naar toe is gegaan (naar het feestje dus want geld kan niet zomaar verdwijnen)
Het begint nu toch echt ergens op te lijken!
VictorVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 23-8-2002
Laatste: 28-5-2024
Berichten: 5308
7-5-2007 16:54
Waarom wil een school persé een rekening met BTW erop? Die kunnen ze toch niet terugvragen.

Misschien wil een school alleen zakendoen met een KvK-ingeschreven bedrijf. Dat is dan makkelijk: dan schrijf je je daar in. Dat wil nog niet zeggen dat je je ook bij de belastingdienst moet melden als ondernemer voor de inkomstenbelasting (voor het waarom zie de zoekfunctie, dat heb ik al eens neergepend). Waarschijnlijk wél dat je je moet melden als ondernemer voor de omzetbelasting, want dat ben je al gauw.
Ik ben niet gek, ik ben een helicopter! Een Satel Pogi om precies te zijn!
Dj-razeStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 14-5-2005
Laatste: 17-4-2023
Berichten: 181
7-5-2007 17:31
De school vroeg mij om een btw rekening, waarom weet ik niet. Normaal zet ik op de offertes en de facturen onkostenvergoeding. Al mijn verdiende geld gaat ook weer terug in de hobby.

Conclusie: Ik kan dat schoolfeest dus zonder enig probleem aannemen op het gebied van belasting?
-JB vibe--ecler--Denon--Technics-
VictorVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 23-8-2002
Laatste: 28-5-2024
Berichten: 5308
7-5-2007 18:23
Wat die laatste vraag betreft:
- Voor de omzetbelasting (BTW) zou je je moeten melden bij de belastingdienst. Dan krijg je een BTW-nummer en aangiftes, je moet BTW berekenen aan de school en die afdragen aan de belastingdienst. Als je dat niet doet ben je mogelijk voor de belastingdienst een te kleine vis zodat ze je wellicht toch met rust laten, hoewel ik dat niet kan garanderen. Theoretisch ben je ondernemer en moet je aan de vereisten voldoen.
- Voor de inkomstenbelasting (IB) is je hobby waarschijnlijk niet interessant omdat hij alleen verlies oplevert. Je hoeft je dan voor de IB niet te melden en ook niks aan te geven. Mocht je wél een winst aan je activiteiten overhouden dan ligt dat natuurlijk anders. Dat lijkt me met maar enkele showtjes per jaar meestal niet het geval: de kosten zijn dan hoger dan de baten.
Ik ben niet gek, ik ben een helicopter! Een Satel Pogi om precies te zijn!
DjpStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 12-7-2004
Laatste: 31-8-2016
Berichten: 382
7-5-2007 21:34
en denk er goed bij na, of het wel haalbaar is als je +10 showtjes per jaar draait.
AddiksipkesStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 30-12-2005
Laatste: 21-9-2008
Berichten: 20
22-9-2007 20:41
Heey,

Ik zit met de volgende vraag. Als ik met een vriend een feest draai en de klanten vragen om een factuur/betaalbewijs. Kan ik deze dan gewoon uitschrijven? Heb ik hier verder geen btw nummer voor nodig ofzo?

Mvg, Addik
Ach jee..
Sonic boomStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 12-11-2006
Laatste: 6-2-2010
Berichten: 221
22-9-2007 21:20
Factuur/ betaalbewijs kan altijd, je kunt echter geen BTW berekenen over het factuurbedrag.
T is warm werk maar zeker de moeite waard ;-)

Terug naar forum Reageer (zonder quote)