Forum > Algemeen Forum

belasting

(184 reacties. Pagina 1 van 19)
Moderator(s): Dré
Tha joshhStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 27-9-2002
Laatste: 31-1-2010
Berichten: 102
22-10-2002 19:39
Ik wilde wel eens weten hoe het zat met belasting en zo als je een kleine drive-in hebt

met de groeten van Jos
if everything seems under control, you're just not going fast enough.
DennisStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 4-5-2002
Laatste: 17-3-2013
Berichten: 45
22-10-2002 21:02
Wat wil je precies weten??
Als je een drive in hebt zal je belasting moeten betalen over de inkomsten. In de meeste gevallen zal je je dan een bedrijf moeten oprichten. Wanneer je echter weinig draait is het ook mogelijk de inkomsten bij je "normale" (particuliere) aangifte op te geven als neveninkomsten (freelancer). Dit scheelt je een hoop rompslomp, maar informeer wel even goed naar de voorwaarden bij de belastingdienst (of iemand anders die er verstand van heeft).

Als je besluit je niet in te schrijven als bedrijf kan je ook niet de BTW terug vragen van zaken die je koopt voor de drive in (apparatuur, cd's enz).
NiekStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 20-8-2002
Laatste: 10-7-2014
Berichten: 882
22-10-2002 21:11
Wat zou je graag willen horen? Alvorens "we" je het e.e.a. over belasting vertellen (indien mensen meewerken laugh :D ) is het wel handig te weten wat je graag weten wilt.

Ben je bijv. net met een drive-in begonnen en denk je over aanmelding bij Kvk, of ben je dat stadium reeds lang gepasseerd en zit je in over belasting m.b.t. werknemers e.d.?
PeterStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 8-8-2002
Laatste: 12-9-2012
Berichten: 1137
22-10-2002 22:30
Kzallem maar ff een handje helpen.
We zijn nog niet aangemeld bij de KvK. Het gaat vooral om de belasting over de inkomsten.
Maar was het niet zo dat als de inkomsten lager dan een bepaald bedrag zijn, je geen belasting hoeft te betalen?

Greetz, Peter
Volgende keer Peter!
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 29-4-2024
Berichten: 9469
22-10-2002 23:51

DJ-Psycho schreef:

Maar was het niet zo dat als de inkomsten lager dan een bepaald bedrag zijn, je geen belasting hoeft te betalen?

Greetz, Peter
Er word dan wel gerekend over je totale inkomsten, dus je baan telt ook mee.
Heel veel informatie vind je hier:www.belastingdienst.nl/9229250/lb/inhoud/5a67941.htm
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
NiekStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 20-8-2002
Laatste: 10-7-2014
Berichten: 882
23-10-2002 10:02
Er vanuit gaande dat jullie "scholieren" zijn, en minder omzet draaien dan pakweg € 4500,- dan is de belastingdienst niet interessant voor jullie. In een kennismakingsgesprek welke ik lang geleden eens met een adviseur gehad heb, werd mij dit ook duidelijk gemaakt.

Bij mijn weten wordt er alleen belasting geheven over je omzet (omzetbelasting) of over je persoonlijke inkomsten (inkomstenbelasting). Eerstgenoemde belasting is alleen voor toepassing op grotere bedrijven als BV's en NV's; laatstgenoemde belasting is van toepassing op VOF's en eenmanszaken.

Indien jullie je jaarlijkse kosten en opbrengsten met elkaar vergelijken zul je zien dat 9 van de 10 drive-ins de eerste jaren GEEN winst maakt. Dit houdt dat er GEEN inkomen bijkomt en er dus geen inkomstenbelasting hoeft te worden vertaald.

Ik raad je aan gewoon een kennismakingsgesprek aan te vragen bij de belastingdienst bij je in de buurt; deze zal je gratis vertellen hoe de steel precies in de vork zit.
PeterStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 8-8-2002
Laatste: 12-9-2012
Berichten: 1137
23-10-2002 10:42

Niek Bolscher schreef:

Indien jullie je jaarlijkse kosten en opbrengsten met elkaar vergelijken zul je zien dat 9 van de 10 drive-ins de eerste jaren GEEN winst maakt. Dit houdt dat er GEEN inkomen bijkomt en er dus geen inkomstenbelasting hoeft te worden vertaald.
Op die winst zit ik al te wachten, maar zeker in het begin moeten er nog veel kosten gemaakt worden voor nieuwe spullen etc. Misschien wel een goed idee om zo'n gesprek aan te vragen.

tnx, peter
Volgende keer Peter!
VictorVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 23-8-2002
Laatste: 15-4-2024
Berichten: 5308
23-10-2002 10:54
Gelukkig hoef ik niet mijn brood met drive-in werk te verdienen. Ik ben fiscaal jurist en werk in het dagelijks leven als belastingadviseur.

Ik heb al eens een stukje hierover geschreven op een ander forum. Zal wel even kijken of ik dat kan opdiepen en hier kan posten.

Groeten,
Victor Noordland
Ik ben niet gek, ik ben een helicopter! Een Satel Pogi om precies te zijn!
BENjptStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 6-6-2002
Laatste: 12-6-2006
Berichten: 98
23-10-2002 15:58
Volgens mij is idd bij bepaalde vormen van onderneming (vof eenmanszaak) alleen heffing over winst. Indien de winst onder een bepaald bedrag per jaar blijft hoeft er geen belasting betaald te worden.

Als je al een vaste baan hebt let dan op of het gewenst is deze inkomsten op te tellen met je b.v. of anders.. dit betekent namelijk ook wanneer je verlies draait/schulden hebt je dit van je vaste baan inkomsten moet betalen.. in mijn optiek is het het slimst om je vaste baan en hobby (maar dan ook 'wit') strikt gescheiden te houden.. ik geloof dat zoiets werkt onder het principe derde rechtspersoon (schriftelijk persoon maar totaal niet bestaand in bedrijf) Dan geldt de regel: Geld op , geen schulden betalen ook niet met de inkomsten van je vaste baan.

Hopelijk een beetje duidelijk geformuleerd happy :)
Love, Live and Light. The 3 most important things in life!
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 29-4-2024
Berichten: 9469
23-10-2002 22:51

BENjpt schreef:

Volgens mij.....
Ik zou in eerste instatie beslist NIET met de belasingen gaan praten, maar je moet het zelf weten.
Op de link die ik gegeven heb staat al een hele boel info.

Ik zou als ik jouw was gewoon eens met een accountant gaan praten, het eerste gesprek is meestal gratis en geeft al een hoop duidelijkheid.
Het idd zo dat het eerste geld wat je verdient, en dat was volgens mij niet € 4500- , maar f 4500,- een bedrag waar je weinig of geen belasting over hoeft te betalen.
Maar de BTW kun je pas aftrekken als je ook echt een bedrijf hebt, en wel de intentie hebt een serieuze winst te gaan maken.
Anders accepteerd de belasting het ook niet dat je de BTW aftrekt.
Ook is het zo dat als je na enkele jaren weer stopt de app. niet van jouw is, je moet het verkopen en over de opbrengsten nog even belasting betalen.

Het is allemaal niet zo makkelijk als jullie blijkbaar denken sad :(
En je kunt je gauw in je vingers snijden.
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.

Terug naar forum Reageer (zonder quote)