Forum > PC related Forum

Laptop kopen.

(61 reacties. Pagina 3 van 7)
Moderator(s): Dré
RenevanhEx Lid
Uit: Nederland
Sinds: 20-9-2006
Laatste: 16-6-2008
Berichten: 528
10-4-2007 09:25
En je hebt wel de drivers van het moederbord, grafische kaart, netwerkkaart en geluidskaart (en in die volgorde!) er weer op geinstalleerd?

René
MarijnStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 23-3-2005
Laatste: 4-9-2018
Berichten: 801
10-4-2007 11:36
Tuurlijk, hij komt net uit de winkel waar ze het 10x geprobeerd hebben, maar tevergeefs. (altijd foutweergave en bluescreens).

Mvg
ReindStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 5-11-2002
Laatste: 16-1-2012
Berichten: 3032
11-4-2007 12:17

Rhandor schreef:

In die context wek je door het woord namelijk de suggestie dat Asus dus goed is omdat ze ook macs in elkaar schroeven. Productie heeft niets met aftersales te maken. Zo heb ik althans je bijdrage opgevat, vandaar dat ik alvast defensief aangeef dat ik het niet als aanval bedoel
After sales staat daar inderdaad los van (staat ook in de daaropvolgende post).

Overigens schroeft Asustek volgens mijn contact bij Apple op dit moment zowel de macbook als de macbook pro in elkaar en in het verleden ook de powerbook (iBook werd regens anders geproduceerd). Maarja Asustek schroeft inderdaad ook packard bell in elkaar...

Wat betreft Vista op een macbook, werkt prima maar je zit wel met een aantal drivers waar je echt goed naar moet zoeken. Overigens kun je door middel van bootcamp ook gewoon 2 os'en naast elkaar draaien... altijd makkelijk als je geen keuze kunt maken.

Voordeel van de mac blijf ik zijn degelijkheid vinden. Geen cd laadjes die na verloop van tijd lastig gaan sluiten, geen sluitings mechanismen meer die ergens achter kunnen blijven haken op de nieuwe macbooks (werkt met een magneet), goede accu en over het algemeen prima schermen. Enige nadeel is dat je ook voor de naam moet betalen... een macbook voor 1099 euro met 512mb intern geheugen en een 60Gb HD noem ik nou niet echt spectaculair voor het geld.
Rubix cube moeilijk? Probeer maar eens een universele logitech harmony afstandsbediening in te stellen!
MarijnStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 23-3-2005
Laatste: 4-9-2018
Berichten: 801
11-4-2007 15:24
Maar die bootcamp werkt dus beetje degelijk? want zou het wel handig vinden..

mvg
JeroenVDVVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 15-6-2004
Laatste: 6-2-2016
Berichten: 4301
11-4-2007 15:46

marijn schreef:

Maar die bootcamp werkt dus beetje degelijk? want zou het wel handig vinden..

mvg
Volgens mij is Bootcamp niets meer dan:
- Een tool die alle voor de apple-hardware benodigde Windows-drivers op CD knalt
- Een partition-manager om de schijf voor te bereiden
- Een tool die je laat kiezen tussen OSX en Windows bij het opstarten (niets anders dan wat LiLo voor linux is/was).

Dus geen emulator of whatever, Windows draait gewoon op zichzelf.
Light Image
MarijnStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 23-3-2005
Laatste: 4-9-2018
Berichten: 801
11-4-2007 16:22
Dus stabiel ;)
Daarnet nog in een Apple store geweest.. en Oooh, wat zijn die macbooks zo mooi! happy :)
DjsteevStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 3-4-2004
Laatste: 4-6-2011
Berichten: 165
12-4-2007 20:17
Ben sinds een kleine 2 maand ook trotse eigenaar van een macbook (2,0ghz white). Heb voor de gein Vista erop geinstalleerd (in mijn geval niet met Bootcamp maar met Parellels) en dat loopt nog trager dan dikke str*nt door een injectienaald. Nou moet ik zeggen dat je dan én OSX én Vista tegelijk draait, maar dit zou qua geheugen niet moeten uitmaken (In parallels kun je een virtuele pc aanmaken en daarin onder andere specificeren hoeveel geheugen deze mag gebruiken. In mijn geval heb ik 512MB gedaan, de rest was nodig om OSX op de achtergrond draaiend te houden).
Conclusie: Vista op een mac met 512MB geheugen is niet te doen.

Oplossing: koop extra geheugen of ga voor de 2,0 ghz versie (standaard 1 gieg geheugen)
Gevolg: laptop wordt 70-80 euro duurder

Dan moet je uiteraard nog Vista los erbij kopen. Goedkoopste pakket 179 euro? (Correct me if i'm wrong) Al met al dure grap dus.

Daar komt bij dat je een 13" macbook niet moet gaan gebruiken voor games. Met zijn videokaart met 64MB shared memory kun je niet fatsoenlijk een spel spelen. Wil je dat wel met een macbook, dan zul je voor een macbook Pro moeten gaan (ping ping shocked 8O)

Pré's voor een macbook?
- internetten, mailen, msn, downloaden (standaard huis-tuin-keuken dingen) wil uitstekend
- schoolzaken, word, typen, verslagen, powerpoint etc etc uitstekend (helemaal met de UB versie van Office die later dit jaar gaat uitkomen)
- draaien
- video bewerken / photoshoppen etc. (Photoshop CD3 is UB, loopt onmogelijk snel shocked 8O op mn macbook)

Laat je bij een mac absoluut niet afschrikken door het feit dat windows programma's ook niet zouden zijn gemaakt voor een mac. ELKE degelijke programma-maker heeft ook een mac-versie beschikbaar van zijn programma. Daarnaast is voor nagenoeg ELK windows programma'tje wel een mac variant verkrijgbaar.

Ik zou gewoon voor een macbookje gaan, lekker compact, licht, degelijk en betrouwbaar (en dat is toch wat je wilt tijdens het draaien?) Mocht je de optie open willen houden op Vista er alsnog op te zetten, dan is 1 GB geheugen wel vereist.
Carpe noctem
JeroenVDVVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 15-6-2004
Laatste: 6-2-2016
Berichten: 4301
12-4-2007 20:41

djsteev schreef:

Conclusie: Vista op een mac met 512MB geheugen is niet te doen.
Foute conclusie. Met Parellels werkt Vista niet lekker... sneaky :V Verschil tussen een virtual machine en rechtstreeks draaien kan HEEL groot zijn.
Laat je bij een mac absoluut niet afschrikken door het feit dat windows programma's ook niet zouden zijn gemaakt voor een mac. ELKE degelijke programma-maker heeft ook een mac-versie beschikbaar van zijn programma.
Ook een straffe bewering. Niet waar namelijk. Behalve als voor jou een "degelijke programma-maker" niets meer betekent dan een programmeur die kiest om voor Mac en Windows te releasen..
Light Image
MarijnStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 23-3-2005
Laatste: 4-9-2018
Berichten: 801
12-4-2007 20:42
Ik zou voor de 2,0 ghz versie gaan, met 2gb geheugen.
Ook zou ik er xp willen opzetten(bootcamp dan, of hoe heet dat?) omdat ik toch wat software gebruik met Xp.

Grtz
DjsteevStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 3-4-2004
Laatste: 4-6-2011
Berichten: 165
12-4-2007 21:18

JeroenVDV schreef:

djsteev schreef:

...
Foute conclusie. Met Parellels werkt Vista niet lekker... sneaky :V Verschil tussen een virtual machine en rechtstreeks draaien kan HEEL groot zijn.
Nouja, kijk, als je 512 MB geheugen reserveert voor een virtual machine dan is dat in principe net zo bruikbaar als dat je vista 'rechtstreeks' draait. Qua processorgebruik gebruikt mn mac zo'n 3% van beide processoren, dus daar kan het verschil m ook niet in zitten. Enigste verschil zou kunnen zijn dat de HDD waar Vista gebruik van mag maken een Image bestand wordt op de HDD van de mac. Daar zou inderdaad wat vertraging in kunnen zitten.

Losstaand van dit; Vista doet er op mn mac nu ongeveer 3 minuten over om op te starten (ik zal de precieze tijd eens opmeten). Dit is een clean install, geen norton e.d. geinstalleerd.

Minimale spec's voor Vista zijn ook 512 MB, dan worden een aantal dingen zoals Aero Glass geblokkeerd. Wil je optimaal gebruik maken (en Aero glass is toch wel de gadget waar de meeste mensen voor gaan als ze Vista kopen. Voor de normale internetter+MSN-er heeft Vista geen toegevoegde waarde t.o.v. XP) dan is 1 gieg zowiezo noodzakelijk.

JeroenVDV schreef:

...
Ook een straffe bewering. Niet waar namelijk. Behalve als voor jou een "degelijke programma-maker" niets meer betekent dan een programmeur die kiest om voor Mac en Windows te releasen..
Daar komt het wel op neer ja. Kijk naar de grote software bedrijven zoals Microsoft en Adobe, die hun programma's voor zowel windows als de mac aanbieden. Adobe heeft inmiddels CS3 uitgebracht, Universal Binary, speciaal voor de Mac. Microsoft Office 2004 is prima draaibaar op de mac. Zoals ik net zei komt aan het einde van het jaar de nieuwe UB versie van Office uit.

Zeg nou zelf, welke programma's gebruikt de reguliere computergebruiker (internet MSN Word Powerpoint FireFox) die alleen voor Windows zijn gemaakt? Ik kan me in ieder geval geen programma verzinnen. De meeste, zoniet alle, reguliere programma's zijn zowel voor de Mac als Windows verkrijgbaar
Carpe noctem

Terug naar forum Reageer (zonder quote)