Forum > PC related Forum

twee controllers 1 pc

(34 reacties. Pagina 4 van 4)
Moderator(s): Dré
WebbieStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 27-12-2002
Laatste: 7-5-2024
Berichten: 2128
14-7-2005 01:03
Hallo,

Ik zag toevallig dit topic, en kon het niet nalaten om even te reageren.

Het aangehaalde "zelfde naam van het apparaat" probleem, is absolute onzin.

Sommige pc's en server's hebben meerdere identieke netwerkkaarten (alléén is natuurlijk het netwerkhardware adres verschillend) aan boord om bijvoorbeeld "teaming" (load-balancing / redundantie) te bewerkstelligen. Windows maakt en ziet het verschil heus wel.

USB devices worden uit elkaar gehouden door zgn "hardware-id's". Het "I/O bereik en IRQ" van de "USB universal hostcontrollers" op het moederbord (is dus niet het zelfde als de USB-hoofdhub (USB-roothub)) hebben wel hun specifieke instellingen (IRQ kan "gedeeld" zijn, geheugenadressen (I/O) niet, net zoals bij PCI devices).

Eigenlijk is bovenstaand niet helemaal waar met betrekking tot de geheugenadressen.
Geheugenadressen worden, als je heel diep de pc induikt, WEL gedeelt, maar hebben allen betrekking op het zelfde "apparaat".

Voorbeeldje van een Nvidia videokaart:

Geheugenadres 0xA0000-0xBFFFF PCI-bus
Geheugenadres 0xA0000-0xBFFFF PCI standard PCI-to-PCI bridge
Geheugenadres 0xA0000-0xBFFFF NVIDIA RIVA TNT2 Model 64

Het gaat eigenlijk nog dieper, maar dat zal ik jullie besparen (omdat ik het zelf ook niet weet... laugh :D )

Een probleem waar menig "gebruiker" overheen kijkt, is dat een USB poort maximaal 500mA kan leveren (per USB-roothub 1000mA). Als de twee controllers (en misschien zit er nog wel meer op de USB aangesloten, zoals muis, toetsenbord, printer dmv een USB-hub zonder extra voeding) meer vragen dan die 500mA, dan krijg je problemen van het "niet goed" herkennen of functioneren van je USB apparatuur.

Je kan het zelf simpel checken:

- ga naar apparaatbeheer.
- zoek de sectie "USB-controllers" op.
- kies de eigenschappen van de "USB-hoofdhub", hier kan je er meerdere van hebben (of USB-roothub als je een Engelstalig OS hebt).
- selecteer de tab "Energie".
- en check de "benodigde energie".

Het maakt dus inderdaad niet uit, zoals eerder in dit topic is voorgesteld, of je de USB achter op gebruikt of op het "front" van je pc. Het zijn ook steeds setjes van 2 poortjes (500mA + 500mA) die apart naar het moederbord lopen.

Blijf je nu "spanning" te weinig houden, dan moet je er een "hardwarematige" USB-hub tussen zetten. Let er wel op, dat je een USB-hub neemt met een voeding erbij (die de aangesloten devices van energie voorziet, wat je nou net te kort kwam), anders zit je weer met zelfde probleem.

Bovenstaand probleem komt normaal gesproken alléén voor, als je een externe USB-hub gebruikt zonder extra voeding, en meerdere apparaten er op hebt aangesloten.

Ik zeg niet dat dit jouw probleem is, maar het is wel heel goed mogelijk. En zoals eerder gezegt word hier vaak overheen gekeken.

Greetz Webbie...
These go to Eleven ...
DJ TimStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 9-6-2003
Laatste: 27-11-2012
Berichten: 1105
14-7-2005 11:09

Reind schreef:

Ik heb iemand een beuk op de bovenkant van zijn ibook zien geven waar ik persoonlijk heel erg hard van schrok. Desbetreffende persoon was echter heilig overtuigd van de sterkte van de behuizing en hij had nog gelijk ook.... scherm e.d was niets mee aan de hand.

Stevigheid merk je meteen als je hem op pakt, geen gekraak, geen gepiep e.d. Het enige wat mij op viel was dat de accu een beetje speling heeft, echter praten we hier over pak um beet 1mm dus dat is te overzien ;-)
Als je ook puur naar de afwerking en design en gebruikte materialen kijkt vind ik de prijs wel gerechtvaardigt. Bijna alle windows laptops hebben zelfs met instappers al een 15" scherm en 512 mb maar het blijven platstic lelijke kisten die ook een stuk minder stevig zijn. Snap niet dat de pc laptop markt niet een beetje meer denkt om design en afwerking, in dat opzicht scoort apple beter.

Overigens, ze willen binnen een jaar overgestapt zijn naar x86 processoren. Het allermooiste zou zijn als ze OSX zouden vrijgeven, zal de eerste zijn die het installeert. wink ;)
Ik ben niet het eerste wereldwonder maar ben er wel geweest
ReindStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 5-11-2002
Laatste: 16-1-2012
Berichten: 3032
14-7-2005 16:33

DJ Tim schreef:

Overigens, ze willen binnen een jaar overgestapt zijn naar x86 processoren. Het allermooiste zou zijn als ze OSX zouden vrijgeven, zal de eerste zijn die het installeert. wink ;)
Zal niet gebeuren, althans niet volgens de berichten die nu verschijnen. Je kan straks alleen OS-X instaleren op een apple pc, je kan echter wel weer windows instaleren op een apple.

Gunstig want dan kun je een dual boot systeem draaien met OS-X en Windows XP. Ben je altijd compatibel. Goede cad teken programma's zijn bijvoorbeeld nogal schaars op de mac.
Rubix cube moeilijk? Probeer maar eens een universele logitech harmony afstandsbediening in te stellen!
DJ TimStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 9-6-2003
Laatste: 27-11-2012
Berichten: 1105
14-7-2005 18:38
3d ook trouwens, en gewoon de pure lol als games etc. Je hebt wel een teken/cad applicatie voor de Mac (weet ff niet meer hoe die heet) heel veel tekenaren gebruiken ook gewoon Illustrator, maar dat kan op gebied van industrieel vormgeven en bouwkundig ontwerpen natuurlijk een stuk minder.

Ik denk ook niet dat het zal gebeuren, Dell is wel geinteresseerd in OSX, maar weet niet of Apple toehapt.
Ik ben niet het eerste wereldwonder maar ben er wel geweest
Didier_SStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 4-1-2003
Laatste: 13-11-2011
Berichten: 747
14-7-2005 21:06

Webbie schreef:

Een probleem waar menig "gebruiker" overheen kijkt, is dat een USB poort maximaal 500mA kan leveren (per USB-roothub 1000mA). Als de twee controllers (en misschien zit er nog wel meer op de USB aangesloten, zoals muis, toetsenbord, printer dmv een USB-hub zonder extra voeding) meer vragen dan die 500mA, dan krijg je problemen van het "niet goed" herkennen of functioneren van je USB apparatuur.
blablabla
Blijf je nu "spanning" te weinig houden, dan moet je er een "hardwarematige" USB-hub tussen zetten. Let er wel op, dat je een USB-hub neemt met een voeding erbij (die de aangesloten devices van energie voorziet, wat je nou net te kort kwam), anders zit je weer met zelfde probleem.
Webbie kan er mogelijks dicht vanzitten... Mijn MK-449c geraakt ook niet zondermeer gevoed door mijn USB-poort. Mijn laptopje geeft nog net genoeg vermogen af om hem te laten opstarten, detecteren door Windows om daarna netjes een foutmelding te krijgen dat mijn voeding door zijn knieen gaat happy :). Oplossing: inderdaad een externe hub MET voeding (uiteraard) ofwel de voeding van je MK-449c rechtstreeks aansluiten op je toestel natuurlijk. Doe dan direct hetzelfde voor je nieuwe 361, zo zit je zeker safe!

Ik zit net even te denken dat dit mogelijk niet de oorzaak van je probleem is, Windows slaagt er immers in om je toestel netjes te detecteren zonder foutmeldingen... wat natuurlijk de situatie verandert.

Goed, volgende vraag dan maar: hij "pakt em niet" zeg je... bedoel je daarmee dat je software je nieuw keyboard niet detecteert of bedoel je dat je geen geluid krijgt uit je software? In het geval het om het laatste gaat, dan moet je eventjes checken of je nieuw keyboard wel als ingang gebruikt wordt, voor hetzelfde geld detecteert je programma het eerste keyboard als invoer en doet hij dan verder geen moeite meer maar moet je het zelf eventjes uitleggen eraan.

Ik lees ondertussen ook dat je een midi-interface hebt aangeschaft, wel dan kan ik je zeggen dat het eigenlijk totaal zinloos is om verder te foefelen met je USB-probleem (of het zou moeten zijn uit nieuwsgierigheid) want je zal er versteld van staan hoe makkelijk het werken wordt met je MIDI-ingang. Ik dacht zelf ook dat ik alles netjes onder controle had, tot ik overschakelde naar MIDI (en mijn USB-hub gebruik als permanente voedingsbron voor mijn 449c om het lekker moeilijk te maken laugh :D). Plots gaat alles stukken vlotter, is de reactiesnelheid op je aanslagen stukken sneller zelfs al dacht je al dat het snel gaat bij je... ach, gewoon doen!
Housemusic was founded on the idea that the clubbers are the stars, not the guy who fiddles with the records.

Terug naar forum Reageer (zonder quote)