Forum > PC related Forum

Mixer op je computer?

(85 reacties. Pagina 5 van 9)
Moderator(s): Dré
FossaltaStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 14-12-2001
Laatste: 11-3-2013
Berichten: 1096
10-1-2003 08:35

hesslakok schreef:

Succces met het sparen voor je nieuwe PC, als het van de studiefinancering afhangt....spaar nog ff door wink ;)
idd dit hang af van een studiefinanciering en een karig stage loontje sad :(
PimWStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 13-4-2003
Laatste: 15-12-2010
Berichten: 207
13-4-2003 22:57
Hoi,
Ik weet niet veel af van het hele gebeuren, maar ik zit te overwegen om met een mengpaneel (een Gemini PS-626 i) te gaan mixen op de pc. Op dit moment gebruik ik mixmeister i.c.m. 2 geluidskaarten, zonder mengpaneel. Echt idiaal werkt dat niet door het gepiel met de muis.
Mijn (domme?) vraag is nu: wanneer ik dus ga mixen met pcdj of bpm studio en ik gebruik hierbij een externe mixer + 2 geluidskaarten, hoe stel ik dan de beats gelijk van de 2 liedjes? Kan dit met het externe mengpaneel of moet ik hiervoor een optie gebruiken in pcdj/bpm studio? Zit daar uberhaupt wel een optie voor bij het mengpaneel (een Gemini PS-626 i)? Kortom: hoe gaat dit hele gebeuren in zijn werk?
Bij voorbaat hartelijk dank voor de moeite om mijn vraag te beantwoorden.
SnakeEffect Guru
Uit: België
Sinds: 17-2-2003
Laatste: 19-4-2014
Berichten: 675
14-4-2003 10:18
Je kan de BPM in PCDJ Red laten berekenen of zelf ingeven via een 'tap' toets.
Eens dit gedaan voor alle nummers, kun je met een eenvoudige klik op de toets de bpm's (pitch eigenlijk; de toonhoogte verandert ook) gelijk zetten. Zo hoef je enkel nog maar te 'fijnpitchen'.

Dit kun je natuurlijk ook doen met de DAC-2 Controller van Visiosonic.
Hier vind je meer informatie:
www.new-line.nl/forum/read/?t=2003&p=1

Het mengpaneel kan PCDJ NIET sturen, want daarvoor is er geen link naar je pc voorhanden.
PimWStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 13-4-2003
Laatste: 15-12-2010
Berichten: 207
14-4-2003 10:34
Bedankt, ik ben al een stuk wijzer geworden :)
Nog een vraagje: hoe gaat dat fijn-pitchen precies in zijn werk dan? Moet je met de muis gaan schuiven met een balkje, of kun je dit ook doen via je toetsenbord (zo ja, werkt dit een beetje fijn, of zijn de 'stappen' die je neemt te grof?).
Hier ben ik wel erg beniewd naar.
Bedankt voor de reactie :)
SnakeEffect Guru
Uit: België
Sinds: 17-2-2003
Laatste: 19-4-2014
Berichten: 675
14-4-2003 19:32
Je kunt op drie manieren pitchen in PCDJ:

1. Je klikt en houdt het pitch-balkje vast; slepen maar!
2. Je klikt op de knopjes die voorhanden zijn om te 'fijnpitchen'.
3. Je gebruikt het toetsenbord om deze knopjes te bedienen.

De naukeurigheid kun je instellen: standaard neemt het programma sprongen van zo'n 0,1%. Deze stappen zijn wel een beetje grof, je zou er dus beter aan doen om de nauwkeurigheid wat te verhogen. De maximum nauwkeurigheid is 0,01%. Bij mij is het zo ingesteld en het is lekker werken.

Ook kun je het pitchbereik instellen: Het maximum bereik is +52% / -52%.
Standaard staat het op 20% wat moeilijk werken is want de Pitchfaders in de interface zijn wat te kort om handig met de muis te kunnen pitchen. Aanpassen dus naar 8% bijvoorbeeld.

Ook de range van de pitch bend knoppen zijn instelbaar (kleinste stap 0,1%)

Heb je een DAC-2 contoller dan kun je hier uiteraard ook mee (fijn)pitchen.
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 18-5-2024
Berichten: 13458
14-4-2003 19:45
En hou er rekening mee dat onder Windows 2000 de DirectX driver roet in het eten kan gooien. Je ziet dan de meest super nauwkeurige pitch standen op je beeldscherm maar ondertussen maakt DirectX daar dan ruwweg 0.5% stappen van (en dat werkt dus voor geen meter).

Vrijwel ALLE pakketten die ik testte (een paar jaar geleden) hadden hier onder Win2k last van (ze gebruikten allemaal de DirectX driver op EEN pakket na). Of het probleem opgelost is (in de nieuwere DirectX versies) weet ik niet (daarna nooit meer getest).

Ik heb het hele verhaal toendertijd in AMMDJ gezet EN een kopie naar de diverse fabrikanten gestuurd. Ze hebben het allemaal doodgezwegen (onder het mom van "als we onze bek houden dan is het geen probleem"). YUK!

Onder Win98 was er toendertijd overigens geen probleem.

Voor diegene die de resultaten van dit stukkie onderzoek willen hebben... Ik heb het nog wel ergens op de harddisk staan geloof ik.
-- Pardon my French, I'm Dutch --
SnakeEffect Guru
Uit: België
Sinds: 17-2-2003
Laatste: 19-4-2014
Berichten: 675
14-4-2003 19:49
Ik heb Windows Millenium edition (met DirextX 9.0) en heb geen problemen.
Ikzelf heb het programma niet gestest met Windows XP, maar een vriend van mij heeft dit OS wel en heeft ook geen problemen.

Het probleem zal waarschijnlijk bij de NT kernel liggen.
RonnieBStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 2-1-2003
Laatste: 29-7-2019
Berichten: 690
14-4-2003 20:13
dan zullen ze het met DX8 hebben gefixt, omdat XP ook om de NT-kernel is gebouwd... (is ook geen DOS meer)
Music is what feelings sound like...
PimWStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 13-4-2003
Laatste: 15-12-2010
Berichten: 207
14-4-2003 22:04
Harstikke bedankt voor de reacties. Je wordt hier goed en duidelijk geholpen op het forum. Hulde daarvoor!
Ik ben er nu verder wel uit. Laat ik hier binnenkort maar eens een gemini mixertje gaan bestellen dan. Kan ik eindelijk eens wat meer doen op het gebied van mixen.
Groeten
HesslakokStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 27-11-2002
Laatste: 27-8-2005
Berichten: 56
14-4-2003 22:29

Dré schreef:

Voor diegene die de resultaten van dit stukkie onderzoek willen hebben... Ik heb het nog wel ergens op de harddisk staan geloof ik.
Als je testresultaten mij toe zou willen sturen, graag.

PCDJ heeft dergelijke pitch probleem nooit gehad, en staat oa hierdoor ook bekend als kwalitatief het 'beste'.

Voor alle XP gebruikers: download wél de ASPI-patch mocht je problemen hebben met het afspelen van CD-audio of rippen
Let's play that funky music!

Terug naar forum Reageer (zonder quote)