Forum > Geluid

Filterz oordoppen

(249 reacties. Pagina 21 van 25)
Moderator(s): Dré
René EppinkStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 8-1-2004
Laatste: 5-8-2021
Berichten: 1114
15-8-2006 23:08
Over het algemeen heb je veel sneller last van gehoorbeschadiging door hoge tonen. Dit komt doordat je gehoor in dat gebied veel gevoeliger is. (je spraakverstaanbaarheid ligt immers ook in dat frequentiegebied)

Correct me if I'm wrong.
TenkaterStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 22-3-2004
Laatste: 21-12-2019
Berichten: 399
15-8-2006 23:15
Volgens mij is bovenstaande niet waar. Ik heb het even niet zo snel kunnen vinden, maar met de zoekmachine is te vinden dat hoge, lage of schelle tonen ieder net zo veel beschadigen. Het is alleen zo dat bij overstuurde geluiden je 1 of andere bescherming (kan niet op de naam komen) minder werkt, ik dacht dat het om de afsluiting van iets in je oor ging. Gebruik de zoekfunctie even, vind je het vast wel.
Weinig posten: wel veel lezen en dus leren! :)zoek en gij zult vinden, vind gij het niet, dan is het zoek!
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 18-5-2024
Berichten: 13458
15-8-2006 23:25

Tenkater schreef:

Volgens mij is bovenstaande niet waar. Ik heb het even niet zo snel kunnen vinden, maar met de zoekmachine is te vinden dat hoge, lage of schelle tonen ieder net zo veel beschadigen.
Nope. Oor is minder gevoelig in het laag. Minder gevoelig voor geluid maar ook minder gevoelig voor gehoorbeschadiging.
Het is alleen zo dat bij overstuurde geluiden je 1 of andere bescherming (kan niet op de naam komen) minder werkt, ik dacht dat het om de afsluiting van iets in je oor ging. Gebruik de zoekfunctie even, vind je het vast wel.
Vernauwing van de gehoorbuis.
relevant topic
relevant topic
relevant topic
-- Pardon my French, I'm Dutch --
René EppinkStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 8-1-2004
Laatste: 5-8-2021
Berichten: 1114
15-8-2006 23:27
Heb ik inderdaad ook gelezen, kwam van Dré af geloof ik. De vernauwing van de gehoorgang die normaal gesproken optreedt bij langdurige hard geluid zou minder optreden bij overstuurd geluid. Door overstuurd geluid zet je dus een natuurlijk veiligheidssysteem buiten werking.

[EDIT: The big man himself was me voor wink ;) ]
TenkaterStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 22-3-2004
Laatste: 21-12-2019
Berichten: 399
15-8-2006 23:39

Dré schreef:

Tenkater schreef:

Volgens mij is bovenstaande niet waar. Ik heb het even niet zo snel kunnen vinden, maar met de zoekmachine is te vinden dat hoge, lage of schelle tonen ieder net zo veel beschadigen.
Nope. Oor is minder gevoelig in het laag. Minder gevoelig voor geluid maar ook minder gevoelig voor gehoorbeschadiging.
Dan heb ik niets gezegd shut up :X . Dan legde ik even de verkeerde dingen bij elkaar in mijn geheugen (dat moet je ook niet altijd vertrouwen).
Weinig posten: wel veel lezen en dus leren! :)zoek en gij zult vinden, vind gij het niet, dan is het zoek!
ReindStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 5-11-2002
Laatste: 16-1-2012
Berichten: 3032
15-8-2006 23:40

René Eppink schreef:

Van diverse kanten hoor ik toch wel dat Alpine wel het beste/bekendste merk is, en ergens heb ik ook wel de neiging het in een keer goed te doen met de aanschaf.
Gelukkig maken ze bijna allemaal gebruik van filters die dezelfde eigenschappen hebben, filterz, alpine en earproof zullen elkaar op het gebied van geluid dus weinig ontlopen. Draag comfort verschilt echter wel degelijk tussen de verschillende fabrikanten.
Rubix cube moeilijk? Probeer maar eens een universele logitech harmony afstandsbediening in te stellen!
Sound driveStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 6-7-2006
Laatste: 12-6-2009
Berichten: 19
16-8-2006 13:11

René Eppink schreef:

Over het algemeen heb je veel sneller last van gehoorbeschadiging door hoge tonen. Dit komt doordat je gehoor in dat gebied veel gevoeliger is. (je spraakverstaanbaarheid ligt immers ook in dat frequentiegebied)

Correct me if I'm wrong.
Bedankt, ik dacht zelf ook al zoiets het zijn immers de hoge tonen die gaan ''storen'' in je gehoor op hoog niveau. Handig om te weten. happy :)
MountStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 20-7-2006
Laatste: 23-9-2006
Berichten: 59
16-8-2006 14:49
Maar vergeet niet dat je oren ook niet gemaakt zijn om 120 dB aan lage frequentie's op te vangen.. Hoge tonen zijn door de vorm van het gehoor idd schadelijker maar dat ontloopt elkaar niet zo veel.
Never trust a computer you can't throw out a window.
MartyndegraafStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 11-9-2003
Laatste: 23-10-2023
Berichten: 159
16-8-2006 17:35
En vergeet ook niet dat "dat gesuis in je oren" geen waarschuwing is, maar al een beschadeging aan je trilhaartjes. Gesuis gaat weg naar een paar uurtjes rust maar dan zijn er intussen wel weer een hoop afgestorven.
JizzyStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 6-2-2005
Laatste: 18-8-2006
Berichten: 7
18-8-2006 17:29

Reind schreef:

Gelukkig maken ze bijna allemaal gebruik van filters die dezelfde eigenschappen hebben, filterz, alpine en earproof zullen elkaar op het gebied van geluid dus weinig ontlopen. Draag comfort verschilt echter wel degelijk tussen de verschillende fabrikanten.
Je geeft aan dat er tussen de merken verschil zit in draagcomfort. Kun je aangeven waar hier verschil in zit.
mixt erop los

Terug naar forum Reageer (zonder quote)