Forum > Geluid

Filterz oordoppen

(249 reacties. Pagina 1 van 25)
Moderator(s): Dré
TenkaterStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 22-3-2004
Laatste: 21-12-2019
Berichten: 399
4-6-2004 11:25
Misschien dat de meeste mensen dit onderwerp niet nuttig vinden: ik wel! happy :)

Sinds 3 maanden heb ik meer last gekregen van mijn gehoor (lichte piep is wat harder geworden sad :( ) en daardoor heb ik veel geïnformeerd over decibellen en gehoorbescherming. Gehoorbescherming bestaat voor het dj mixen, namelijk de muziek-ortoplastieken. Nadeel van deze ortoplastieken is dat ze "slechts" met 25 DB dempen. Dit lijkt veel, maar in een club haalt het zo al 110 DB en dan loop je na 15 minuten (met die demping van 25 DB in) al kans op gehoorschade. Niet echt bevorderlijk. Niet dat ik hier reclame wil maken (anders kan het topic gesloten worden als men er anders over denkt), maar ik kwam dus op deze site: www.filterz.nl Klinkt helemaal zo slecht nog niet allemaal en ik ga zulke doppen ook zeker bestellen. Misschien dat er meer mensen zijn die rondlopen met vragen over gehoorbescherming, dan is deze site misschien een welkome link.

Met vriendelijke groeten,

Stephan ten Kate
Weinig posten: wel veel lezen en dus leren! :)zoek en gij zult vinden, vind gij het niet, dan is het zoek!
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 5-5-2024
Berichten: 13458
4-6-2004 11:33

Tenkater schreef:

Misschien dat de meeste mensen dit onderwerp niet nuttig vinden: ik wel! happy :)
www.new-line.nl/forum/search/?str=otoplast
-- Pardon my French, I'm Dutch --
DacideStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 18-6-2003
Laatste: 31-3-2014
Berichten: 696
4-6-2004 13:15
Ik ben overtuigd. Ik ga deze pluggen zeker kopen deze zomer.
Mijn gehoor is al niet meer wat het moet zijn. (heb een jaar of 6 met minidisk op mijn kop rond gelopen en deze spuugde zijn hele SPL max in mijn oren.)

Ik denk dat dit dan toch wel de meest verstandige koop is voor een beginnende plaatjesdraaier.
"he who makes a beast of himself escapes the pain of being a man" Dr. Johnson
ReindStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 5-11-2002
Laatste: 16-1-2012
Berichten: 3032
4-6-2004 22:01
Samen met een goede koptelefoon inderdaad.

Een prodjuser bijvoorbeeld is nou niet echt bevorderend voor je gehoor. Aangezien dat ding zo hard kan dat het wel is zo kon zijn dat je je trommelvliezen naar de andere kant van je lichaam verplaatst bij wijze van spreken.

Maarja hier gaat ook weer de regel op -> Niet de schuld aan de gear gheven maar aan de gebruiker er van want die zet nog altijd zelf het geluid harder.
Rubix cube moeilijk? Probeer maar eens een universele logitech harmony afstandsbediening in te stellen!
Didier_SStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 4-1-2003
Laatste: 13-11-2011
Berichten: 747
4-6-2004 23:37

Tenkater schreef:

Gehoorbescherming bestaat voor het dj mixen, namelijk de muziek-ortoplastieken. Nadeel van deze ortoplastieken is dat ze "slechts" met 25 DB dempen. Dit lijkt veel, maar in een club haalt het zo al 110 DB en dan loop je na 15 minuten (met die demping van 25 DB in) al kans op gehoorschade.
Hoi Stephan!
25dB lijkt weinig maar is énorm veel hoor. Het is inderdaad nog steeds te weinig om binnen de grenzen te vallen, maar je moet toch ergens een gulden middenweg zien te vinden wanneer je je oordoppen wenst te gebruiken als DJ. Ik had ook eerst voor de maximale demping gekozen (25dB-rechtlijnig), maar zelfs DAT blijkt nog teveel om op een goeie manier te kunnen mixen. Vervolgens heb ik de filter laten vervangen (op aanraden van dit forum) naar de laagste (weliswaar rechtlijnige!!) waarde, zijnde 15dB.

Dit ligt inderdaad stukken onder het noodzakelijke aantal dB demping, maar zorgt wel voor het verschil tussen piep en non-piep wink ;). Uiteindelijk moet je als DJ dan maar zélf de verantwoordelijkheid opnemen en je monitors stilder zetten.

Ik steun je in je drang om je oren te beschermen (er zouden er meer moeten zijn die je voorbeeld volgen), maar hou er rekening mee dat het nog werkbaar moet blijven. Als party-animal zou ik een 25dB aanraden, maar als je de dopjes als DJ wilt gebruiken, ga je toch wel in de problemen geraken hoor...
Housemusic was founded on the idea that the clubbers are the stars, not the guy who fiddles with the records.
Ws soundexpresseStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 29-9-2002
Laatste: 18-9-2020
Berichten: 214
7-6-2004 11:22
wellicht n stuk duurder, maar wel zeker zo effectief: een in-earsetje met gesloten doppen. Je hoefd dan minder geluid op je oren te zetten, omdat je veel geluid van buiten al afsluit. Ook dit werkt perfect...Kosten zijn alleen rond de € 600 voor n goed systeem......
Sound-Light-Laser-FoamParty's-Led Dancefloor
Dj Psycho-DStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 16-5-2004
Laatste: 20-2-2006
Berichten: 95
7-6-2004 14:49
Ja ik was een paar dagen geleden toevallig ook op deze site. Het lijkt me best handig en ik zou het best willen aanschaffen maar ja het geld wink ;)

Op www.oorcheck.nl kan je trouwens jezelf ook testen hoe je gehoor nu is. Handig voor degenen die toch zitten te twijfelen denk ik.
Niet geschoten is altijd mis!
TenkaterStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 22-3-2004
Laatste: 21-12-2019
Berichten: 399
7-6-2004 17:14
Die test slaat echt nergens op! Er wordt niet getest op verschillende frequenties en de ene keer hoor je wel iets goed en de andere keer totaal niets. Zo'n gesloten systeem van zo'n 600 euro is misschien wel goed voor draaien, maar ik wil de doppen ook voor uitgaan gaan gebruiken. Dus multifunctioneel! En 112 euro is toch een koopje (relatief gezien) om je gehoor te beschermen? Als je gehoor eenmaal beschadigd is komt het immers nooit meer (volledig) goed!
Weinig posten: wel veel lezen en dus leren! :)zoek en gij zult vinden, vind gij het niet, dan is het zoek!
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 6-5-2024
Berichten: 9469
7-6-2004 22:42
En een goed setje van twee gehoorapparaten kost je ongeveer € 3500,-
Waarvan ongeveer € 1200,- vergoed word........
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
DJ SnufStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 8-3-2003
Laatste: 14-4-2018
Berichten: 75
8-6-2004 15:36
heb zelf als ik draai met drive-in, en het gaat er erg hard aan toe (Electro-Voice RX set) in een kleine cafe ofso, altijd van deze soortgelijke op-maat-gemaakte oordopjes in, werkt perfect, krijgt alles goed mee, alleen op een heel aangenaam volume. Kun je trouwens verschillende filters met een bepaalde demping induwen.Echt wel aan te raden, als je over 10 jaar ook nog DJ wilt zijn...
Gaan met die banaan!

Terug naar forum Reageer (zonder quote)