Forum > Profiel
Gebruikersgegevens.
Het profiel van Martyndegraaf
Gegevens van leden zijn alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers
Laatste 159 bijdrage(n) van Martyndegraaf (Pagina: 1 van 16)
Topic: CEE16-3 splitter zonder zekering? (7-9-2009 23:51:00)
Maar dat is vaak net weer het gebruik van de juiste schroevendraaier.
Bij die eerder genoemde Hager automaten zit dan ook een mooie Tool.
In de regel volstaat een 2,5mm platte schroevendraaier...Topic: CEE16-3 splitter zonder zekering? (5-9-2009 19:49:00)Helaas voor je
Hager heeft deze namelijk op de MKS-serie....
Naar het schijnt is een veercontact zelfs beter dan een schroef. Een veer heeft namelijk altijd een contactdruk. Een schroef daarentegen kan los gaan zitten en zal nooit van zichzelf vaster raken.
Om even terug te komen op het veercontact verhaal. Ik heb overlaatst via mijn werk een klus gedaan voor Defensie. Deze eiste tot enkele jaren geleden dat er gebruik werd gemaakt van draailasdoppen. Maar tegenwoordig mag men ook volgens een bestek van Defensie de gebruikelijke Wago steeklasdoppen gebruiken. Met veer contacten dus. Wago levert zelfs "lasdopjes" voor 6mm2 met een continu stroom van max 42A!!
Ik kan alleen maar zeggen dat het de installatietechniek een stuk makkelijker heeft gemaakt
Topic: CEE16-3 splitter zonder zekering? (5-9-2009 15:47:00)Topic: CEE16-3 splitter zonder zekering? (5-9-2009 15:07:00)Wat bedoel je precies?Dat je in een vaste huisinstallatie geen losse ongezekerde 230V uit een drie fasen groep mag trekken.
Uitzondering op deze regel is de welbekende Twinbox (Mennekes): Een 16A 5p CEE met ingebouwde 230V WCDTopic: Waar vervoeren jullie de drive in mee? (27-3-2009 17:55:00)Dat zegt meer over de installateur die de keuring uitvoert
Die kijkt overigens niet naar die kettingen maar meer als de aanleg van de installatie.
Kabels los over plafond, of dropveter in kabelgoten, dat soort dingen enzo...
Maar goed, mocht je nog praktische vragen hebben dan mag je die ook altijd mailen, geen probleem! (zie profiel)
joepurlings schreef:
Lasdoppen met veercontacten bevallen me wel, maar allerlei apparaten en din-rail klemmen met veercontacten zijn steeds een teleurstelling gebleken. Vooral wanneer het ook nog eens los moet...Maar dat is vaak net weer het gebruik van de juiste schroevendraaier.
Bij die eerder genoemde Hager automaten zit dan ook een mooie Tool.
In de regel volstaat een 2,5mm platte schroevendraaier...
joepurlings schreef:
Veercontacten vind ik sowieso gruwelijk, en heb ik gelukkig bij automaten nog niet gezien.
Hager heeft deze namelijk op de MKS-serie....
Naar het schijnt is een veercontact zelfs beter dan een schroef. Een veer heeft namelijk altijd een contactdruk. Een schroef daarentegen kan los gaan zitten en zal nooit van zichzelf vaster raken.
Om even terug te komen op het veercontact verhaal. Ik heb overlaatst via mijn werk een klus gedaan voor Defensie. Deze eiste tot enkele jaren geleden dat er gebruik werd gemaakt van draailasdoppen. Maar tegenwoordig mag men ook volgens een bestek van Defensie de gebruikelijke Wago steeklasdoppen gebruiken. Met veer contacten dus. Wago levert zelfs "lasdopjes" voor 6mm2 met een continu stroom van max 42A!!
Ik kan alleen maar zeggen dat het de installatietechniek een stuk makkelijker heeft gemaakt
Pas op met goedkope automaten! Deze zijn kwalitatief niet altijd even goed en veilig. Ik heb laatst zelfs een aanbieding gehad van automaatjes uit china, dan had je ene krachtaardlek voor 3 dollar en een 1+N automaatje voor nog geen 2 dollar.
Op internet zijn echter wel wat webwinkeltjes te vinden die goede automaten (gewoon van bekende merken) aanbieden tegen mooie prijzen.
Op internet zijn echter wel wat webwinkeltjes te vinden die goede automaten (gewoon van bekende merken) aanbieden tegen mooie prijzen.
Plus het feit dat we geen appels met peren moeten gaan vergelijken!
Al leg je 100 automaten en aardlekschakelaars naast elkaar, ze zien er het zelfde uit MAAR van binnen totaal anders!
De grootste variabelen die de prijs bepalen:
Nominaalstroom (Een 63A aardlek of automaat wordt een stuk degelijker gebouwd dan een 16A)
Nominale foutstroom (Bij aardlek scheelt 30mA of 300mA ook behoorlijk)
Afschakelkarakterisstiek (C en D automaten zijn duurder dan een simpele B)
Kortsluitvastheid (4,5kA / 6kA / 10kA scheelt enorm!)
Kwaliteit (Wat vaak in verhouding staat met het merk, toch levert één merk soms verschillende serie's)
Merk (Wat vaak in verhouding staat met de kwaliteit)
Uitvoering (schroefcontacten / veercontacten / mescontacten ed.)
Dus, als iets goedkoper is zul je het wel met hetzelfde moeten vergelijken!
Topic: CEE16-3 splitter zonder zekering? (3-9-2009 21:53:00)Al leg je 100 automaten en aardlekschakelaars naast elkaar, ze zien er het zelfde uit MAAR van binnen totaal anders!
De grootste variabelen die de prijs bepalen:
Nominaalstroom (Een 63A aardlek of automaat wordt een stuk degelijker gebouwd dan een 16A)
Nominale foutstroom (Bij aardlek scheelt 30mA of 300mA ook behoorlijk)
Afschakelkarakterisstiek (C en D automaten zijn duurder dan een simpele B)
Kortsluitvastheid (4,5kA / 6kA / 10kA scheelt enorm!)
Kwaliteit (Wat vaak in verhouding staat met het merk, toch levert één merk soms verschillende serie's)
Merk (Wat vaak in verhouding staat met de kwaliteit)
Uitvoering (schroefcontacten / veercontacten / mescontacten ed.)
Dus, als iets goedkoper is zul je het wel met hetzelfde moeten vergelijken!
Dré schreef:
RodiBakker schreef:
In elk geval mag het bij een vaste (huis) installatie niet,Uitzondering op deze regel is de welbekende Twinbox (Mennekes): Een 16A 5p CEE met ingebouwde 230V WCD
Mbt de lading en aanhangers zijn er de volgende aandachtspunten:
- Eventueel geldigheid rijbewijs,
- Laadvermogen niet overschrijden,
- Techniesche staat trekkend voertuig niet overschrijden, (dus niet alleen trekkend gewicht maar ook de kogeldruk!)
- Lading moet gelijkmatig verdeeld zijn,
- Zwaartepunt moet laag liggen,
- Lengtevrachten mogen maximaal 1 meter aan de achterzijde uitsteken zonder markering,
- Lengtevrachten langer dan 1 meter aan de achterzijde moeten voorzien zijn van een opvallende markering,
- Lengtevrachten mogen niet aan de voorzijde van de aanhanger door het kopschot steken,
- Verlichting moet ten aller tijden zichtbaar zijn, indien nodig een aparte verlichtingsbalk plaatsen,
- Lading moet deugdelijk zijn bevestigd tegen afvallen.
Dus een kist of vracht (zonder losse onderdelen) mag gerust met uitsluitend spanbanden vastgezet woden.
Als deze maar niet kan gaan schuiven oid.
1500kg zand zal niets mee gebeuren maar als je een kar grind, snoeihout of ander "los" puin gaat vergoeren is een zeil of net geen overbodige luxe.
Afvallende lading, zowel van een auto als een aanhanger, kost je € 240,- boete.
College van mij heeft dit aan den lijve ondervonden toen een 3delige ladder van de imperial af kwam zetten over zijn achterligger heen
Topic: PA markt 2009 (21-3-2009 20:04:00)- Eventueel geldigheid rijbewijs,
- Laadvermogen niet overschrijden,
- Techniesche staat trekkend voertuig niet overschrijden, (dus niet alleen trekkend gewicht maar ook de kogeldruk!)
- Lading moet gelijkmatig verdeeld zijn,
- Zwaartepunt moet laag liggen,
- Lengtevrachten mogen maximaal 1 meter aan de achterzijde uitsteken zonder markering,
- Lengtevrachten langer dan 1 meter aan de achterzijde moeten voorzien zijn van een opvallende markering,
- Lengtevrachten mogen niet aan de voorzijde van de aanhanger door het kopschot steken,
- Verlichting moet ten aller tijden zichtbaar zijn, indien nodig een aparte verlichtingsbalk plaatsen,
- Lading moet deugdelijk zijn bevestigd tegen afvallen.
Dus een kist of vracht (zonder losse onderdelen) mag gerust met uitsluitend spanbanden vastgezet woden.
Als deze maar niet kan gaan schuiven oid.
1500kg zand zal niets mee gebeuren maar als je een kar grind, snoeihout of ander "los" puin gaat vergoeren is een zeil of net geen overbodige luxe.
Afvallende lading, zowel van een auto als een aanhanger, kost je € 240,- boete.
College van mij heeft dit aan den lijve ondervonden toen een 3delige ladder van de imperial af kwam zetten over zijn achterligger heen
Buit van vandaag:
1 Zeck versterkertje,
3 230V stekkerdozen,
4 PAR64 lampen
2 PAR 56 lampen
500+ LEE filters
Broodje Unox
Voor de zekerheid maar een goed gevulde portemonee meegenomen maar het was een magere vangst...
Wel veel afgeragde rotzooi gezien trouwens
Topic: 2,5 mm jack kabel met schroefdraad (14-10-2008 22:52:00)1 Zeck versterkertje,
3 230V stekkerdozen,
4 PAR64 lampen
2 PAR 56 lampen
500+ LEE filters
Broodje Unox
Voor de zekerheid maar een goed gevulde portemonee meegenomen maar het was een magere vangst...
Wel veel afgeragde rotzooi gezien trouwens
Vergeet ook niet even de penconfiguratie na te gaan.
Kom wel eens jack's tegen met de meest vage aansluitingen...
Topic: Quote/Onderschrift (4-8-2008 13:16:00)Kom wel eens jack's tegen met de meest vage aansluitingen...
Mijn onderschrift: Voor niets schijnt de zon en fluiten de vogels!"
...hetgeen wat ik altijd in m'n achtehoofd houdt als van die mensen van alles en nog wat extra willen zonder ook maar een cent extra te willen betalen of al raar opkijken dat je dan je prijs aanpast :-s
Mijn vorige quote aangezien ik nogal fan ben van merk apparatuur en alles in gelikte staat:
"Kost een paar centen maar dan hedde ook wa!"
Topic: Geluidsset samenstellen fabriekshal. (11-7-2008 19:32:00)...hetgeen wat ik altijd in m'n achtehoofd houdt als van die mensen van alles en nog wat extra willen zonder ook maar een cent extra te willen betalen of al raar opkijken dat je dan je prijs aanpast :-s
Mijn vorige quote aangezien ik nogal fan ben van merk apparatuur en alles in gelikte staat:
"Kost een paar centen maar dan hedde ook wa!"
Hugoov schreef:
Toch wel vreemd dat de huidige installatie, aangesloten met dropvetersnoer en boxen gevlogen dmv mini-ketting dingen en hoekijzers wel door die keuring komt.
Die kijkt overigens niet naar die kettingen maar meer als de aanleg van de installatie.
Kabels los over plafond, of dropveter in kabelgoten, dat soort dingen enzo...
Maar goed, mocht je nog praktische vragen hebben dan mag je die ook altijd mailen, geen probleem! (zie profiel)