Forum > Geluid

Equalizer NA versterker

(16 reacties. Pagina 2 van 2)
Moderator(s): Dré
BestekStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 2-8-2005
Laatste: 16-5-2024
Berichten: 281
12-2-2021 14:48
Heb je daar een voorbeeld van?
Radial had ze vroeger, ik kan het specifieke type wat ik bedoel zo 1,2,3 niet meer vinden maar bijv de JDX48 doet dit ook.
HollenderVIP Lid
Uit: België
Sinds: 20-2-2006
Laatste: 16-5-2024
Berichten: 1230
12-2-2021 14:50
Wat me nog te binnen schiet, staan ze in fase? Zelfs als ze goed zijn aangesloten toch even checken of ze intern niet verkeerd zijn aangesloten.
Free beats!
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 16-5-2024
Berichten: 9469
13-2-2021 10:26
Nu we weten wat voor versterker; hoe stuur je de versterker aan?
Er staat in de info dat er apparaten op aangesloten kunnen worden.
Dat is dus de plek waar een eq tussen kan.
Als je het draadloos doet, zou je bij de gekoppelde bron misschien met toonregeling daarvan bij kunnen stellen.

Maar wat er niet in zit komt er ook niet uit.
Bas is altijd makkelijk bij te stellen, maar hoog is veel kritischer en beperkter.
Als de speakers niet beter hoog aan boord hebben dan jouw eisenpakket, dan zal je het met kunst en vliegwerk ook niet beter krijgen.
Het zal eerder slechter gaan klinken.
Je zou nog even kunnen testen met een of andere hifi versterker. Eventueel met een eq er tussen.
Mijn insteek is eigenlijk altijd: Het spul zo kiezen dat er zo min mogelijk processing nodig is om de gewenste kwaliteit te behalen.

In jouw geval zou het zomaar kunnen zijn dat je hogere kwaliteit geluid wenst uit een te voordelige speaker.
Zou je een stapje hoger willen proberen, dan zou je eens naar de Cali serie van Audac kunnen kijken. Ik heb deze al meerdere keren ingebouwd bij klanten waar opbouw geen optie was, en hogere kwaliteit wel gewenst was.
Het blijft een inbouwspeaker, er blijven altijd beperkingen, maar deze klinkt toch wel erg volwassen voor het geld. Je hebt alleen wel wat inbouwruimte nodig.
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
DjspikyStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 10-5-2006
Laatste: 6-5-2024
Berichten: 413
13-2-2021 14:18
Na dit topic gelezen te hebben, kan je ontevredenheid veroorzaakt zijn door 3 zaken:

1: je hebt iets verkeerd aangelosten waardoor akoestische problemen ontstaan zoals polariteits / fase verschillen. Check dit eerst!

2: een groot akoestisch probleem in de ruimte waardoor ofwel het laag enorm versterkt wordt (plafond als klankkast?) ofwel het midhoog teveel gedempt wordt. Haal de speakers eens uit het plafond om te checken of je dan minder laag hebt (dus meer mid-hoog in verhouding). Als het plafond niet het probleem is, verwacht ik weinig grote akoestische problemen in een huiskamer situatie, maar dit zeker eerst checken!
Tip: check eens of je de speakers in de keuken hetzelfde vindt klinken als die in de woonkamer (er vanuit gaande dat die hetzelfde worden aangestuurd), als het heel verschillend klinkt, terwijl je ze hetzelfde aanstuurt, heb je waarschijnlijk een akoestisch probleem.

3: het meest waarschijnlijk en dit schrijft Tom ook hierboven: je verwacht teveel van het product wat je hebt gekocht. Ofwel: je vindt de klank van de speakers die je hebt gekocht niet mooi.

Er vanuitgaande dat probleem 1 en 2 uitgesloten zijn (wel checken!), is rommelen met passieve filters om je probleem te maskeren denk ik niet de juiste oplossing en kan je problemen alleen maar erger maken of er duiken weer nieuwe problemen op. Je kunt dan best op zoek gaan naar een product waar je wel tevreden over bent, ter vervanging van je huidige oplossing. Zoals Tom zegt, zo min mogelijk processing is (zeker in dit geval) vaak het beste.
TimDStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 26-9-2004
Laatste: 3-5-2024
Berichten: 349
18-2-2021 16:42
Mannen hartelijk dank voor het meedenken. Dat heeft mij ook weer op een aantal punten aan het denken gezet. Fases heb ik gecheckt, daar komt geen hoorbare verbetering/verslechtering van. De luidsprekers zijn voorzien van berekende kasten erachter en klinken in principe -voor een plafondluidspreker uit het middensegment- absoluut niet verkeerd. Had er voorheen ook helemaal geen klachten over, maar dat hangt samen met het volgende wink ;) :

Ik ben er ook achter wat mijn vraag getriggerd heeft; sinds kort heb ik een nieuwe auto waar een zeer aangenaam (en veelvoudig in te stellen) geluidssysteem in zit. Ik hoor alle details en de stemmen en instrumenten zijn in de ruimte te plaatsen. Dat miste ik in mijn woning.

Ik laat het hier dus bij. Als er een quick fix was dan ging ik verder experimenteren, maar Sonos laat geen verdere aanpassingen toe en hardwarematig is voor mij niet te doen. Verder is het gemak van dit systeem dusdanig prettig dat ik het ook niet ga wisselen voor wat anders (en stiekem zit er al meer dan genoeg geld in met alle zones).
Ook hier kan úw reclame staan!
DjspikyStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 10-5-2006
Laatste: 6-5-2024
Berichten: 413
18-2-2021 18:30
Goed dat je er achter bent wat je onvrede getriggerd heeft. Je kunt heel snel gewent raken aan de klank van een bepaald systeem, zeker als je het mooi vindt klinken (mede daarom is beoordeling van klank vaak ook zo subjectief). In dit geval is het dus het systeem in je nieuwe auto geweest, waardoor het leek alsof je plafondspeakers "ineens" minder goed klinken.

Gezien je ook veel punten hebt waar je wel tevreden over bent, lijkt het me een prima beslissing om het gewoon te laten zoals het is. Veel luisterplezier!
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 16-5-2024
Berichten: 9469
18-2-2021 18:42
Just a thought....
Als je een nogal afwijkende instelling beter vind klinken,
zou je ook eens een gehoortest kunnen doen bij een goede audicienn.
Het zou zomaar kunnen zijn dat je een of meer dipjes hebt gekregen in je gehoor waardoor je naar bepaalde comensaties zoekt in je geluid.
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.

Terug naar forum Reageer (zonder quote)