Forum > Geluid

Equalizer NA versterker

(16 reacties. Pagina 1 van 2)
Moderator(s): Dré
TimDStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 26-9-2004
Laatste: 3-5-2024
Berichten: 349
12-2-2021 08:37
Bestaan er equalizers die je tussen de versterker en de luidsprekers kunt plaatsen? Ik heb een Sonos installatie met plafondluidsprekers, die aangestuurd worden door Sonos AMPs. Dit is dus de speler en de versterker in één behuizing. Met de interne instellingen voor treble en bass krijg ik het klankmatig niet helemaal naar tevredenheid en zou over een breder spectrum wat willen kunnen instellen. Daarmee komt dus de vraag; zijn er equalizers die op een versterkte uitgang aangesloten kunnen worden?
Ook hier kan úw reclame staan!
HollenderVIP Lid
Uit: België
Sinds: 20-2-2006
Laatste: 16-5-2024
Berichten: 1230
12-2-2021 10:13
Lijkt mij niet dat er zoiets bestaat.
Waarschijnlijk ga je een upgrade van je speakers moeten overwegen om het geluid te kunnen verbeteren.
Free beats!
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 16-5-2024
Berichten: 9469
12-2-2021 11:04
Sonos is een beetje als Bose;
prima spul maar een beetje over-gehypet in de thuismarkt als je het mij vraagt.

Maar wel vreemd dat je het geluid niet naar wens kan krijgen.
Er zijn veel dingen van invloed op het geluid,
niet alleen je instellingen, maar ook de plaatsing in de ruimte en de akoestiek van de ruimte hebben grote invloed.
Tevens de juiste speakers voor de juiste toepassing is een dingetje, zelfs bij Sonos.
Als je bijvoorbeeld mega bas wilt; dat gaat helaas niet lukken met plafond speakertjes.

Mijn advies:
Ga eens lezen op het gebeid van opstelling van speakers, en akoestiek van ruimtes.
Ik geef je een goede kans dat je geluid met de toegepaste verworven kennis een stuk beter te krijgen is.

Helaas geef je geen enkele informatie buiten dat je Sonos hebt.....
Geen modelnummers, geen info over de opstelling, enz.
Ook vertel je niet wat er precies mis is met je geluid.
Het feit dat je de vraagt of er een eq bestaat voor na een versterker, geeft ook een beetje aan dat je ook niet al te veel kennis van zaken hebt.
Daarom denk ik niet dat equalizing in wat voor vorm dan ook je niet echt gaat helpen in eerste instantie.
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
BestekStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 2-8-2005
Laatste: 17-5-2024
Berichten: 281
12-2-2021 12:44
Dat is inderdaad een beetje een probleem bij die dingen, ik heb zelf een jbl smart speaker waarvan het laag veel te zwaar aanwezig is.
In eerdere firmware versies zat een software EQ maar op een gegeven moment hebben ze besloten dat het geluid zonder ook prima was shut up :X
Er bestaan kastjes om van een versterker uitgang naar line signaal te gaan maar daar ben je denk ik niet mee geholpen.
JoepurlingsVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 31-10-2003
Laatste: 16-5-2024
Berichten: 2057
12-2-2021 13:13
1 x bewerkt. Laatst door Joepurlings op 12-2-2021 13:15
Tja... eerder kijken of je terug kunt naar een andere firmware dan.
Probleem bij dit soort appraten is vaak dat de hardware mogelijkheden zat heeft, maar men de software expres dom houdt voor het geval mensen het toch niet zouden snappen, beetje Apple principe dus.
Kastje heb je trouwens niet nodig, wel een paar weerstandjes, en dan weer en aparte versterker, dat laatste is natuurlijk niet echt gewenst als je er al een in het apparaat hebt.

Misschien (maar ik betwijfel het) is het line signaal tussen DSP en eindtrap te onderbreken. Andere mogelijkheid is natuurlijk wat met passieve filters knutselen, maar dan moet je sowieso vooraf al weten wat je precies wilt bijstellen.

Edit: getsie sodeknetter zo een amp ding is duur! En dan ook nog wegkomen met een twee bands toonregeling als enige afstelmogelijkheid? Weet je zeker dat Sonos geen onderdeel van Apple is?
Niet goed, wel hard!
RademakersVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 28-7-2003
Laatste: 16-5-2024
Berichten: 1343
12-2-2021 13:13
Je zou dus eerst het hoog-signaal naar een line signaal moeten transformeren, dan een equalizer, dan een versterker (of versterker met ingebouwde dsp)
Er bestaan kastjes om van een versterker uitgang naar line signaal te gaan
Heb je daar een voorbeeld van?
1-2-3-4-hoedje-van...
JoepurlingsVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 31-10-2003
Laatste: 16-5-2024
Berichten: 2057
12-2-2021 13:16

Rademakers schreef:

Je zou dus eerst het hoog-signaal naar een line signaal moeten transformeren, dan een equalizer, dan een versterker (of versterker met ingebouwde dsp)
Er bestaan kastjes om van een versterker uitgang naar line signaal te gaan
Heb je daar een voorbeeld van?
Gewoon passief dempingsnetwerkje van een dB of 40 met wat weerstandjes maken? De gemiddelde DI box kan dit overigens ook (wordt ook gebruikt om de uitgang van een gitaarversterker af te tappen bijvoorbeeld).
Niet goed, wel hard!
TimDStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 26-9-2004
Laatste: 3-5-2024
Berichten: 349
12-2-2021 13:24
Om Tom's vragen te beantwoorden: ik heb deze speakers in het plafond zitten www.new-line.nl/nl/omroep-installaties/dap-dcs-8240-16-55343.htm en gebruik deze amp www.sonos.com/nl-nl/shop/amp.html

Dit stuurt de speakers in de keuken en de woonkamer aan. In de woonkamer heb ik de 2 speakers boven de bank ingebouwd, waardoor het icm een soundbar en sub als 5.1 systeem werkt. Dat werkt enkel via een Sonos Amp, anders had ik een losse player genomen (Port) en een EQ tussen de Port en de versterker gezet.

Momenteel mis ik wat definitie in het midden- en hoog. Aangezien er filters in luidsprekers worden ingebouwd die bepaalde frequenties filteren en verzwakken, bestaat er wellicht ook iets dat het juist op kan krikken, zo was mijn gedachtegang. Een equalizer is de gebruiksvriendelijkste variant ervan, maar wellicht dat er nog andere suggesties zijn.
Ook hier kan úw reclame staan!
HollenderVIP Lid
Uit: België
Sinds: 20-2-2006
Laatste: 16-5-2024
Berichten: 1230
12-2-2021 14:43
2 x bewerkt. Laatst door Hollender op 12-2-2021 14:48
Wat is er volgens jou klankmatig niet naar wens? Als ik de speaker en zijn specs bekijk dan hebben ze toch wel enig potentieel. Het is al een twee-weg systeem dus er zou toch al iets van hoog uit moeten komen. Dat een plafond een slechte klankkast is en je daardoor geen laag gaat hebben daar kan de speaker niets aan doen.
Zelf zou ik nooit voor zo'n setup kiezen al was het alleen al wegens de tekortkomingen en beperkingen op bepaalde gebieden. Ik ben zelf geen Sonos-fan maar als ik al voor Sonos zou kiezen dan toch voor de Sonos one. Die klinken nog aangenaam, zeker voor hun formaat en je pleurt ze overal neer. Zolang ze netwerk en stroom hebben doen ze hun ding.
In jouw geval zou ik bijvoorbeeld voor een Chromecast en losse versterkers hebben gekozen, als je dan toch al met bedrade speakers aan de gang gaat. Maar dat is natuurlijk mosterd na de maaltijd.
wink ;)

*Edit zie net dat je het gebrek al beschreef, heb er overheen gelezen.
Heb je er al eens gewone luidsprekers op aan gesloten om te horen hoe het dan klinkt? Weet je in ieder geval al of je het in de amp of in de speakers moet zoeken. Eventueel de plafondspeakers ook eens op een andere versterker aansluiten, ook uit het plafond.
Free beats!
JoepurlingsVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 31-10-2003
Laatste: 16-5-2024
Berichten: 2057
12-2-2021 14:43
Klopt, met een passief filter uit weerstanden condensatoren en spoelen kun je zeker de klank beïnvloeden.
In dat geval moet je eigenlijk wel van tevoren al (ongeveer) weten welke aanpassing je wilt doen, zodat je niet een vrachtwagen componenten nodig hebt.
Niet goed, wel hard!

Terug naar forum Reageer (zonder quote)