Forum > Algemeen Forum

De schade van een poederblusser

(22 reacties. Pagina 2 van 3)
Moderator(s): Dré
VascoStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 16-4-2012
Laatste: 10-12-2021
Berichten: 241
22-10-2015 13:18

DJaap schreef:

Voor mij een reden om alle blussers in mijn loods, kantoor, en ook thuis te vervangen voor schuimblussers.
Neem aan dat je dan sproeischuimblussers bedoelt. Gewone schuimblussers en elektriciteit gaan ook niet zo best samen en kan dan met name voor de bediener van de blusser erg vervelende gevolgen hebben. Een sproeischuimblusser is niet elektrisch geleidend omdat deze geen verbonden waterstraal bevat.

Even vermelden voordat men een gewone schuimblusser richt op elektrische apparaten (die aanstaan).
Van alles wat ik heb verloren, mis ik mijn geheugen nog het meest.
SoundpowerStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 20-1-2012
Laatste: 10-5-2024
Berichten: 694
22-10-2015 16:24
Geef mij toch maar een koolzuursneeuwblusser dan, heb je tenminste geen grote schade aan je equipment.
Poederblussers en schuimblussers richten afgrijselijk veel schade aan, vaak nog meer als een brandje.

Ik heb nog eens een complete opslag leeggehaald met licht/geluid waarin bij inbraak een poederblusser in was leeggespoten, de oudijzerboer had een goeie dag toen...
Zeker 60%-75% van alles wat daar binnen stond kon zo de bak in, ik heb de rest nog weten te redden met veel kunst en vliegwerk.
Nothing is idiot proof, they keep on making better idiots.
VascoStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 16-4-2012
Laatste: 10-12-2021
Berichten: 241
22-10-2015 17:12

Soundpower schreef:

Geef mij toch maar een koolzuursneeuwblusser dan, heb je tenminste geen grote schade aan je equipment.
Zeker en daarom hebben wij deze hier dan ook aan de muren hangen.

Soundpower schreef:

Poederblussers en schuimblussers richten afgrijselijk veel schade aan, vaak nog meer als een brandje.
(Sproei)schuimblussers brengen helemaal geen afgrijselijke schade aan. Het is wat soppig en nat maar dat is schoon te maken.

Poederblussers ben ik het wel eens, alle elektronische apparatuur kan je versneld afschrijven (als je geluk hebt) of weggooien.
Van alles wat ik heb verloren, mis ik mijn geheugen nog het meest.
DJaapStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 21-10-2015
Laatste: 27-10-2015
Berichten: 6
22-10-2015 22:25
hmm, aan die koolzuursneeuw blussers had ik nog niet eens gedacht, bij de volgende onderhoudsbeurt eens navragen. Ik heb trouwens de sproeischuimblussers.
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 11-5-2024
Berichten: 13458
23-10-2015 09:42

Vasco schreef:

Neem aan dat je dan sproeischuimblussers bedoelt. Gewone schuimblussers en elektriciteit gaan ook niet zo best samen en kan dan met name voor de bediener van de blusser erg vervelende gevolgen hebben.
Hoe herken je deze sproeischuimblussers? Mijn Saval blussers zijn, volgens fabrikant en leverancier, ook veilig om gebruikt te worden in combinatie met elektriciteit maar op de blussers zelf vind ik hier niets over terug (tenzij ik het over het hoofd zie)?
-- Pardon my French, I'm Dutch --
Malle PietjeStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 2-10-2003
Laatste: 14-9-2023
Berichten: 1078
23-10-2015 10:20
Leesvoer
Alles komt goed....
VascoStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 16-4-2012
Laatste: 10-12-2021
Berichten: 241
23-10-2015 12:13

Dré schreef:

Hoe herken je deze sproeischuimblussers?
Inderdaad lastig.

Vroeger was dit duidelijker omdat blussers voor onder spanning staande delen een eigen brandklasse hadden (E). Er stond op sproeischuimblussers dan ook klasse A, B, E vermeld. Meest veilig en zeker is de Koolzuursneeuwblusser (CO2-blusser).

Brandklasse E betekende, dat de blusser een blusstof heeft om door elektriciteit veroorzaakte branden te blussen. Men heeft echter in 1987 in Nederland de brandklasse E afgeschaft. Elektriciteit kan een oorzaak van brand zijn, het zijn evenwel de elektrische componenten die branden en die vallen onder brandklasse A (vaste stoffen) of onder brandklasse B (i.v.m. kunststoffen). Door kortsluiting gaat bijvoorbeeld een televisie branden. Deze televisie is gemaakt van vaste stoffen en kunststoffen. We hebben in dit geval een brandklasse A en B brand en geen E. Omdat elektronische apparatuur vaak gemaakt zijn van kunststoffen (kunststoffen zijn smeltende stoffen en worden door hitte vloeibaar vandaar ook B).

Het verschil kun je zien aan de spuitkop, weet je dit niet dan kan het zomaar zijn dat je met een normale schuimblusser onder spanning staande delen te lijf gaat. Als jou leverancier aangeeft dat je met de schuimblussers onder spanning staande delen kan blussen dan zijn het sproeischuimblussers. Onze leverancier rade CO2 aan omdat je dan altijd zeker bent van je zaak. CO2 herken je aan de lange uitlopende koker.
Van alles wat ik heb verloren, mis ik mijn geheugen nog het meest.
JoepurlingsVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 31-10-2003
Laatste: 10-5-2024
Berichten: 2057
23-10-2015 12:32
Tja vroeger had je nog Halon, dat was als blusstof super, maar mag niet meer vanwege de onzonlaag aantastende eigenschappen.
Niet goed, wel hard!
VascoStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 16-4-2012
Laatste: 10-12-2021
Berichten: 241
23-10-2015 13:18
Even gezocht naar foto's van de twee type spuitkoppen:

https://www.101brandblussers.nl/image/cache/data/schuimblusser_6_liter-624x624.jpg
Schuimblusser, recht uitlopende spuitkop niet geschikt voor onder spanning staande installaties.

https://www.berki.nl/files/6-liter-eco.jpg
Sproeischuimblusser, soort douchekopje dat voor de verneveling zorgt. Op de fles (etiket) staat vaak (maar niet altijd) een tekst als "Geschikt voor gebruik op elektrische installaties onder spanning tot 35000 volt.".
Van alles wat ik heb verloren, mis ik mijn geheugen nog het meest.
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 11-5-2024
Berichten: 13458
23-10-2015 16:54
Zo'n broeskopje zit er niet op. Bij brand zal ik het dus waarschijnlijk moeten hebben van de aardlekschakelaars (licht en "rest" staan op aparte aardlekschakelaars).
-- Pardon my French, I'm Dutch --

Terug naar forum Reageer (zonder quote)