Forum > Algemeen Forum

De schade van een poederblusser

(22 reacties. Pagina 1 van 3)
Moderator(s): Dré
Johan.1980Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 13-1-2007
Laatste: 23-4-2018
Berichten: 39
20-9-2015 11:02
Gisteren waar ik stond is een voor de lol een poederblusser leeg gespoten. sad :(
Iedereen weet dat poeder slecht is voor apparatuur maar hoe slecht is het echt? en hoe snel gaat dat poeder je apparatuur naar de mallemoer helpen?
Er van uit gaande dat niets van het apparatuur direct in de straal heeft gestaan van de blusser, maar poeder dwarrelt helaas en het was een klein zaaltje dus alle apparatuur heeft wel even mee kunnen snuifen van het dwarrelende poeder wat in de lucht hing.
Mijn vraag is of er mensen zijn die hier echt ervaring mee hebben of dit een keer mee hebben gemaakt.

Big bangVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 4-11-2003
Laatste: 23-4-2024
Berichten: 2389
20-9-2015 11:59
Het is erg moeilijk te voorspellen. Mijn advies: schakel een onafhankelijke schade expert in en probeer de schade te verhalen op de dader danwel opdrachtgever. Hopelijk is de organisator hiervoor verzekerd.
It's time to play the music, It's time to light the lights..
Johan.1980Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 13-1-2007
Laatste: 23-4-2018
Berichten: 39
20-9-2015 12:25
Met het officiele gedeelte denk ik dat het wel goedkomt, omdat de bands ook alles onder de poeder hadden is er aangifte gedaan bij de politie en zijn de verantwoordelijke personen ook allemaal genoteerd en deze geven ook zelf toe dat het een domme grap was en nemen hun verantwoording.
Ze hadden niet in de gaten wat het verschil was tussen een poeder,schuim,of co2 blusser en wat de gevolgen zijn als je dat als speelgoed gaat gebruiken.
Dus de apparatuur word getaxeerd en ik probeer om mijn verzekeringspartij het maar op te laten lossen.
Maar ik ben eigenlijk wel nieuwsgierig of er mensen zijn die zoiets ook hebben meegemaakt en hun ervaringen daarin. Het is niet echt mogelijk om alles binnen een week te vervangen namelijk.
JadjongStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 6-8-2002
Laatste: 2-1-2021
Berichten: 614
20-9-2015 12:34
Alles met een printplaat kan je als verloren beschouwen. Er zijn bedrijven die het kunnen reinigen, maar die geven je geen enkele garantie voor de toekomst. Dus binnen een half jaar financieel afschrijven. Kabels en flightcases (eigenlijk alles met metalen onderdelen) ook zo snel mogelijk reinigen, als je het niet doet roest het weg waar je bij staat. Vergeet de vrachtwagen niet waar je na afloop de spullen in vervoerd hebt, die poederbende waait overal heen.
Malle PietjeStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 2-10-2003
Laatste: 14-9-2023
Berichten: 1078
20-9-2015 14:39
Je moet z.s.m ( binnen 24u) contact opnemen met Dolmans (24u pd bereikbaar). 06-43350353 is van de vestigingsmanager in Eindhoven.
hij kan je evt een andere vestiging aangeven mocht dit te ver zijn.
Dan de hele handel in de droogkamer laten zetten.
Tot die tijd DROOG houden!!! het spul (zouten) trekt vocht aan en gaat dan oxideren!
Zij reinigen de boel zo goed als kan. Verzekering betaald.
Zoals gezegd moet je wel rekening houden met gevolgschade die pas veel later kan optreden.
Vorig jaar ook zo'n geintje gehad, heb de hele handel vergoed gekregen.
Mijn advies: NU vandaag, heute, actie ondernemen en direct die droogkamer in!
Ga niet zelf klooien met een vaatdoekje ofzo, vocht is funest!!
Truss bijvoorbeeld wordt er direct lelijk van.
Het spul trekt overal in (laptop die door de fan aanzuigt, actieve speakers, ..alles waar een miniscuul gaatje of gleufje in zit.... etc etc).
Alles komt goed....
Johan.1980Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 13-1-2007
Laatste: 23-4-2018
Berichten: 39
21-9-2015 12:44
Na gisteren contact te hebben met corocor in heerenveen heb ik daar vandaag het belangrijkste apparatuur heen gebracht.
Alle versterkers en processors incl licht en geluid tafel liggen daar en worden gereinigd.
Verder is het even afwachten hoe het verzekeringtechniesch allemaal gaat lopen, de speakers en bekabeling en statieven liggen thuis nog in de bus waarin continu een electrische kachel staat te draaien zodat de luchtvochtigheid laag blijft en de temperatuur hoog.
vandaag dus een rondje bellen, regelen, en kijken hoe bepaalde dingen gaan lopen.
Frank76Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 13-5-2005
Laatste: 25-4-2024
Berichten: 2052
21-9-2015 13:24
Kan je beter de airco aanzetten! Hoe hoger de temperatuur, hoe meer vocht de lucht kan bevatten...
EGO = 1 / Knowledge -- Einstein
HollenderVIP Lid
Uit: België
Sinds: 20-2-2006
Laatste: 26-4-2024
Berichten: 1230
21-9-2015 17:57
Airco is ook een luchtdroger.
Free beats!
Big bangVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 4-11-2003
Laatste: 23-4-2024
Berichten: 2389
21-9-2015 18:18

Hollender schreef:

Airco is ook een luchtdroger.
De relatief laagste luchtvochtigheid krijg je door eerst de lucht te koelen en daarna te verwarmen:
  • Koude lucht kan minder vocht bevatten dan warme lucht. Resultaat: het vocht trekt uit de lucht (condenseert). Onder een auto lekt dit gewoon weg, in een luchtdroger vang je het op in een bak.
  • Deze koude, droge lucht heeft nog steeds een hoge (relatieve) luchtvochtigheid. De luchtvochtigheid wordt namelijk uitgedrukt als percentage van wat de lucht maximaal kan bevatten (en dat laatste is temperatuurafhankelijk). Ga je de koude lucht (die een hoge luchtvochtigheid heeft maar absoluut gezien weinig vocht bevat) verwarmen, dan houdt je juist een lage luchtvochtigheid over.
It's time to play the music, It's time to light the lights..
DJaapStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 21-10-2015
Laatste: 27-10-2015
Berichten: 6
21-10-2015 20:43
Poederblussers zijn dodelijk voor alle electronica, dus versneld afschrijven is mijn devies. vroeg of laat ga je gewoon problemen krijgen en dat gebeurt altijd op het moment dat het niet uitkomt.

Voor mij een reden om alle blussers in mijn loods, kantoor, en ook thuis te vervangen voor schuimblussers. gelukkig nog nooit nodig gehad maar je weet maar nooit. Bij een buurman in het blok met kantoorunits vonden een stel inbrekers het nodig om alle poederblussers leeg te spuiten om zo de sporen te verdoezelen. gewoon voor 50K aan schade aan alles, zelfs de rookmelders en alarminstallatie kun je vervangen.

Trouwens van dat poeder raak je ook nog eens enorm aan de schijterij, dus wees op he hoede als zoiets tijdens een feestje gebeurt.

Tipje nog: Bewaar al die zakjes met silica (die droogkorels) die je te pas en te onpas krijgt, die hebben mij al diverse keren van een "watersnood-rampje" gered. ondertussen al een curverkrat vol en ideaal voor die grapjurken die met bier en andere vloeibare troep moeten smijten.

Terug naar forum Reageer (zonder quote)