Forum > Off-Zone

Trends en ontwikkelingen in licht en geluid

(56 reacties. Pagina 1 van 6)
Moderator(s): Dré
MickeyMickStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 31-8-2010
Laatste: 26-2-2016
Berichten: 180
21-6-2013 00:12
Hallo Allemaal,

Ik doe een marktonderzoek naar (het verhuur van) licht en geluid.
Nu wilde ik van jullie weten, wat merken jullie van de laatste trends en ontwikkelingen?
Dubbelop, alsof ik een quote citeer!
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 20-5-2024
Berichten: 9469
21-6-2013 00:13
lekkere vage vraagstelling shut up :X
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
MickeyMickStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 31-8-2010
Laatste: 26-2-2016
Berichten: 180
21-6-2013 00:26

Tom schreef:

lekkere vage vraagstelling shut up :X
Excuus Tom. Welke veranderingen merken jullie door de jaren heen bij apparatuur, licht geluid of dj gear?
zoals van oude lamp naar led of cd naar usb

En bij verhuurbedrijven van licht en geluid?
Prijzen die omhoog gaan? faillissementen?

Zijn er eigenlijk branchevertegenwoordigers van licht en geluid verhuur?
Waar zijn bijvoorbeeld statistieken te vinden over et aantal starters en stoppers
Dubbelop, alsof ik een quote citeer!
HollenderVIP Lid
Uit: België
Sinds: 20-2-2006
Laatste: 19-5-2024
Berichten: 1230
21-6-2013 06:51
Kort door de bocht:

Materiaal dat minder zwaar wordt, minder stroom gebruikt, meer vermogen levert en minder kost.

Ik denk dat je daarmee alles in een notedop hebt samengevat.
Free beats!
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 18-5-2024
Berichten: 13458
21-6-2013 09:47
Merkensnobbisme neemt in deze tijd wat af.
-- Pardon my French, I'm Dutch --
Frank76Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 13-5-2005
Laatste: 17-5-2024
Berichten: 2052
21-6-2013 10:09
Kwaliteit en goedkoop gaan nog steeds niet hand in hand.
Algemene tendens is wel dat men meer en meer met low-budget werkt en de kwaliteit niet meer gewaardeerd lijkt te worden.
Liever om de 2 jaar nieuwe bagger dan iets kopen wat het 15 jaar of meer volhoud.
De weggooi maatschappij zet zich ook voort in de licht- en geluidswereld.
EGO = 1 / Knowledge -- Einstein
MickeyMickStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 31-8-2010
Laatste: 26-2-2016
Berichten: 180
21-6-2013 10:42
Als we kijken naar verhuur van licht en geluid. Hoe wordt deze branche dan genoemd en zijn er bedrijven of organisaties die deze vertegenwoordigen?
Dubbelop, alsof ik een quote citeer!
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 20-5-2024
Berichten: 9469
21-6-2013 11:10
Voor wie doe je het markt onderzoek, en wat is het doel van je markt onderzoek?
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
MickeyMickStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 31-8-2010
Laatste: 26-2-2016
Berichten: 180
21-6-2013 11:24

Tom schreef:

Voor wie doe je het markt onderzoek, en wat is het doel van je markt onderzoek?
Zowel voor mijzelf als voor mijn school.
Dubbelop, alsof ik een quote citeer!
RoystraverStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 15-10-2007
Laatste: 7-9-2018
Berichten: 611
21-6-2013 11:36

MickeyMick schreef:

Zijn er eigenlijk branchevertegenwoordigers van licht en geluid verhuur?
Waar zijn bijvoorbeeld statistieken te vinden over et aantal starters en stoppers
Er is, helaas, geen echte algemene brancheorganisatie binnen de podium- en evenemententechniek. Volgens mij is er wel eens iets opgezet, maar tot dusver zonder resultaat.
Er is dus ook geen specifieke CAO voor deze branche, waardoor veel werknemers onder de CAO van de bouw of andere dienstverleningen in dienst zijn. Tevens zijn eenmanszaken vaak geregistreerd als handelsonderneming, verhuurbedrijf, groothandel of andere technische diensten die niet direct betrekking hebben tot deze branche. Dit maakt het vinden van cijfers wat moeilijk.

Wel zijn er belangenverenigingen voor degene die niet onder deze CAO's kunnen werken, bijvoorbeeld riggers. Ook is er een organisatie voor evenementenmakers..
Als je de moeite neemt om bij de KvK naar informatie te vragen kun je veel vinden. Ook het CBS publiceert regelmatig cijfers over markten, de marktpositie van afgestudeerden etc.

Podium- en evenemententechniek is volgens mij de meest gebruikte term om deze branche te benoemen.

Frank76 schreef:

Algemene tendens is wel dat men meer en meer met low-budget werkt en de kwaliteit niet meer gewaardeerd lijkt te worden.
Liever om de 2 jaar nieuwe bagger dan iets kopen wat het 15 jaar of meer volhoud.
De weggooi maatschappij zet zich ook voort in de licht- en geluidswereld.
Zolang de technieken niet zijn uitontwikkeld is het ook niet rendabel om te investeren in 'kwaliteit'. Koop nu een LED spot van 'hoge kwaliteit', over een jaar is de toepassing ingehaald en zijn er betere spots op de markt voor minder geld dan de boekwaarde van de voormalige spots (bij wijze van spreken). Het zelfde bij bedrijven die jaren geleden hebben geïnvesteerd in hoogwaardige digitale mengtafels, zij voelden zich bedonderd door de plotselinge stroomversnelling en daarbij prijsdaling. Zeker in deze tijden kiest men daardoor liever voor een product dat prima meekomt met 'de kwaliteitsproducten', met enkel een kortere levensduur. Tevens creëert dit de mogelijkheid om toch mee te kunnen met de laatste hypes. Lees wel: dit gaat natuurlijk niet op bij de grote spelers, al zie ik zelfs hun investeren in low-budget oplossingen.

Iets anders dat opvalt: arbeid in China wordt steeds duurder, daarmee ook de producten.

Het is nog niet echt duidelijk wat je doelstelling is binnen dit onderzoek, heb je het voldoende afgebakend?

Terug naar forum Reageer (zonder quote)