Forum > Licht

Levensduur Led's JB-Systems MLS-50 mini RGB Led strip

(10 reacties. Pagina 1 van 2)
Moderator(s): Dré
Dj pacificStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 18-5-2005
Laatste: 31-7-2022
Berichten: 405
14-4-2010 22:21
Hallo allemaal,

Een tijd terug (1 augustus 2008) heb ik hier bij new-line 3 MLS-50 Led strips besteld (klik) in combinatie met de mini Led manager (klik). De bedoeling hiervan was om deze led strips in een drive-in meubel te verwerken, maar wegens inspiratie- en tijd gebrek was het er nog niet van gekomen om dit uit te voeren (jep het is ondertussen al een tijdje geleden, ik weet het..). Vandaar dat dit systeem het eerste half jaar in de doos heeft gezeten en daarna heb ik het gebruikt om de muur van mijn kamer aan te lichten. Dit is in het begin regelmatig gebruikt, een beetje uitproberen hoe het eruit ziet e.d., maar na een paar weken is het nauwelijks meer gebruikt (af en toe een avond aan, dus de leds zullen maximaal een uurtje of 40-50 hebben gebrand schat ik zo).

De strips waren zo neergelegd dat je er niet in kon kijken, zodat je enkel de kleuring op de muur zag en niet de ledjes. Nu is het eindelijk zover dat ik de strips in het meubel wil gaan bouwen, maar bij het weghalen van de strips op mijn kamer / testen van het systeem ben ik er achter gekomen dat bijna de helft van de blauwe ledjes zijn uitgevallen (of stevig zijn verzwakt)!

Nu baal ik hier best wel van, in de eerste plaats omdat het systeem uit de garantie is (anderhalf jaar oud) en in de tweede plaats zeker omdat er bij de led strips wordt gepromoot met "LED Technologie voor een lange levensduur!", niet dus..

Even voor de verduidelijking een aantal foto's:

alles rood
alles groen
alles blauw
alles aan
close up (half) defecte ledjes
tweede close up (half) defecte ledjes

Zijn er misschien meer gebruikers van deze led-strips (mogelijk met hetzelfde probleem)?

Verder was ik best tevreden over de output van de strips, het enige nadeel wat ik heb ondervonden was dat de kleuren alleen per led manager veranderd konden worden (dus niet per strip).

Nu dus de vraag, wat is wijsheid?

- Weet iemand of er wellicht een mogelijkheid is om de ledjes te vervangen / te repareren? Ik heb nog niet geprobeerd de contacten door te solderen, zal dit helpen (gezien een groot aantal leds maar matig brandt)?
- 6 nieuwe strips kopen (in totaal heb ik er 6 nodig) en de oude 3 weggooien (is dus niet meer te gebruiken i.v.m. kleur verschillen), wordt wel weer een prijzig grapje.
- Nu ik toch (blijkbaar) weer moet investeren, is het natuurlijk ook mogelijk om een compleet ander systeem aan te schaffen. Ik zag bij The Willows (hopelijk valt dit niet onder reclame?) een aantal interessante dingen, zoals een 5 meter lange flexibele strip met smd leds (voordeel dat het op lengte is af te knippen). Heeft iemand hier misschien ervaring mee (denkend aan lichtopbrengst, aanstuur mogelijkheden e.d.)?
- Wellicht een soortgelijk systeem als van The Willows, maar dan hier uit de shop? Ik heb al een flexibele RGB strip gevonden van JB-Systems, maar als dit dezelfde leds zijn, dan pas ik ervoor.

Wie kan mij hier advies in geven?

Alvast bedankt,

Groeten,
Thomas
Ik gebruik enkel A-merken: Adam Hall, American audio, American dj....
LEDesignStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 24-4-2004
Laatste: 26-5-2017
Berichten: 744
14-4-2010 23:51
Lekker SMD strip nemen, flexibeler en betrouwbaarder. Maar let op: een hoop bedrijfjes importeren zelf vanuit China. Alles wat ik tot nu toe zelf heb geïmporteerd was troep, op 1 fabrikant na. Ga met dit soort dingen niet voor de prijs, maar ga voor kwaliteit. Indien je meer info wil, bel of mail gerust.
Vergeet niet te lachen
Maarten-squareStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 21-4-2005
Laatste: 23-12-2013
Berichten: 472
15-4-2010 07:48
Ook al is dit buiten de garantie. Als consument heb je nog steeds een bepaalde verwachting van het product en in deze verwachting moet redelijkerwijs voorzien worden. Dus zelfs buiten de garantieperiode om is het Nederland zo dat het wettelijk zo is dat als een consument een bepaalde verwachting bij een product heeft het product hier ook redelijkerwijs aan moet voldoen. Ik denk dat dat hier misschien nog wel op van toepassing is ook. Bij LED wordt nu eenmaal veel geadverteerd met lange levensduur en de grote voordelen die dat met zich meebrengt. Als dan na een veel kortere levensduur dan gespecificeerd er problemen optreden voldoet het product duidelijk niet aan de (door de fabrikant cq verkoper) opgewekte verwachtingen. Je kan altijd Dré eens een mailtje sturen, service is hier meer dan prima te noemen dus misschien kan hij wat voor je regelen.
Lezen, leren, lezen, leren, lezen, leren (en af en toe iets posten)
DeMennooosVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 10-10-2002
Laatste: 14-10-2020
Berichten: 314
15-4-2010 08:04
LED technologie heeft ene lange levensduur.
Kijk maar eens naar het LEDje op je TV, beelscherm of 1000 andere apparaten in huis.
Het enige waar het in veel andere toepassingen misgaat is het clusteren van LED. Dan kan prima, maar dan moet er wel aan een aantal voorwaarden voldaan worden.

De LEDs die ze in de strip gebruikt hebben, daarvan is bekend dat het prut is voor dit soort toepassingen.

Het is de moeite niet om die strips open te slopen en de LEDs te vervangen.

De flexibele strip met SMD LEDs zal idd een betere oplossing zijn. Een EldoLED LinearDrive ervoor en je kunt het met gewone DMX aansturen.

De stelling dat de prijs de kwaliteit van de strip weergeeft is pure onzin.
Dj_mvandisStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 19-9-2008
Laatste: 23-6-2020
Berichten: 326
15-4-2010 08:43
Als je even goed zoekt, kan je de 5 meter ledstrips heel goedkoop vinden op internet.. ..wel gratis verzenden, maar hij moet wel uit Hong Kong komen! (hier een strip liggen, werkt perfect!)
Nu ook op internet!
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 22-4-2024
Berichten: 13455
15-4-2010 12:18

Dj pacific schreef:

Wie kan mij hier advies in geven?
Je kunt ons het beste even het verhaal in een mailtje sturen (dan gaan we ermee aan de slag).
-- Pardon my French, I'm Dutch --
LEDesignStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 24-4-2004
Laatste: 26-5-2017
Berichten: 744
16-4-2010 00:29
1 x bewerkt. Laatst door LEDesign op 16-4-2010 00:30

DeMennooos schreef:

De stelling dat de prijs de kwaliteit van de strip weergeeft is pure onzin.
Nee hoor, gaat prima op. De SMD stripjes die ik voor een paar tientjes inkocht, hebben allemaal meerdere dode kniplengtes, soms zelfs SMD LED's die uitvallen op een kniplengte of waarbij 1 kleur uitvalt. Om nog maar te zwijgen over het feit dat het spul knippert. Ik zie dat met mijn blote oog al, laat staan wat een camera zou waarnemen. Bij het wat duurdere spul van bijvoorbeeld Lago heb ik zelden dode kniplengtes. Uit welke fabriek het komt rollen (en dus indirect ook het prijskaartje) bepaalt dus wel degelijk de kwaliteit.

Ik heb hier in totaal iets van 25 verschillende SMD stripjes ontvangen tot nu toe uit China, de een was directe bagger, de ander was leuk, maar slechts een paar komen in de buurt van wat het moet zijn.

Prijs is slechts een indicatie. Koop je LEDjes gewoon bij iemand (al dan niet een winkel of webshop) die weet wat ie verkoopt en niet goedkoop importeert en duur verkoopt, dan weet je ook dat je wat goeds koopt. Dat zijn ook de mensen die voor je klaar staan op het moment dat er wat mee is.

@Maarten Zoomers: er zijn bijzonder weinig fabrikanten die bijvoorbeeld de eerste 10.000 uur garanderen, meestal tref je gewoon 1 jaar consumentengarantie aan. Dat het lang mee zou moeten gaan is geen vast gegeven en hebben ze ook nooit beloofd. Ze lopen er mee te pronken, maar durven je dat niet te garanderen. Er staat in de Algemene Voorwaarden vast wel een regel waarin staat dat zij niet aansprakelijk zijn voor maandagochtend producten. En bij het plaatsen van een bestelling ging je automatisch akkoord met die Algemene Voorwaarden, dus helaas.
Vergeet niet te lachen
Dj pacificStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 18-5-2005
Laatste: 31-7-2022
Berichten: 405
16-4-2010 00:29
Bedankt allemaal voor de reacties tot nu toe!

De prijs is niet het belangrijkste voor mij, ik ben niet op zoek naar de goedkoopste led strips, maar wel naar redelijke kwalitatieve rgb strips (al dan niet flexibel, smd en weet ik wat). Immers gaan dit soort producten je leven lang mee ;-) , dus is het een investering op lange termijn.

Toch denk ik dat ik de overstap maak naar de dmx4all oplossing, mede doordat deze een aanstuur unit hebben waarbij ik verschillende strips (groepen) met dezelfde controller kan aansturen, wat mij toch wel erg handig lijkt.

@ Menno,

Ik zal eens kijken naar die EldoLed dingen.

Dré schreef:

Je kunt ons het beste even het verhaal in een mailtje sturen (dan gaan we ermee aan de slag).
Dat zal ik ergens volgende week doen! happy :) Op het moment erg druk namelijk.

@ Maarten

Bedankt voor je reactie, zoals al te lezen is ga ik new-line mailen en dan zullen we zien of er nog iets aan gedaan kan worden happy :) .
Ik gebruik enkel A-merken: Adam Hall, American audio, American dj....
DeMennooosVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 10-10-2002
Laatste: 14-10-2020
Berichten: 314
16-4-2010 09:43
ik heb hier in totaal iets van 25 verschillende SMD stripjes ontvangen tot nu toe uit China
En die DecaLED strips komen niet uit China?

Dat de SMD strips die je hebt gekocht in China knipperen heeft niets maar dan ook niets met de strip zelf te maken. Eerder met je manier van aansturen.

Er zijn trouwens maar een paar fabrieken die de volledige strip zelf produceren. Het gros van de handelaren monteert halffabrikaten tot een strip.
En de prijs hierin is echt geen indicatie dat een duurdere strip beter zou zijn dan een goedkope strip.

Ik moet het eerste bedrijf wat zijn inkoopprijs en de marge op zijn strips gewoon openbaar maakt nog tegenkomen. Je weet dus ook niet of diegene het niet voor weinig inkoopt en duur verkoopt. Leuke stelling, maar gaat wederom niet op.

Gezien de kwantiteit van de strips die hier de deur uitgaan en de weinige problemen die er mee zijn kan ik voor 500% achter mijn stelling blijven staan dat de prijs de kwaliteit van de strips weergeeft complete nonsens is.
DjbidjiStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 30-1-2003
Laatste: 20-6-2019
Berichten: 256
18-4-2010 13:50
op dat vlak heb ik over beglec zeker niet te klagen. Ook al is het eventjes buiten garantie, dan alsnog doen ze hun uiterste best om dit op te lossen. Gewoon even langsgaan bij je verkoper.
love my sharpy moving-heads!!

Terug naar forum Reageer (zonder quote)