Forum > Algemeen Forum

Vanaf 1 januari 2007, 6% BTW voor DJ.

(46 reacties. Pagina 4 van 5)
Moderator(s): Dré
JakeStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 18-6-2012
Laatste: 6-1-2019
Berichten: 605
27-6-2012 11:42
Denk jij nu echt dat ze dat gaan aanpassen omdat een stel dj's een brief sturen shut up :X
Deze discussie helpt je ook niet verder, het is nu zo en we moeten er mee leven.
VictorVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 23-8-2002
Laatste: 15-5-2024
Berichten: 5308
27-6-2012 12:07
Ik denk dat het lage tarief weleens alleen zou kunnen gelden voor openbaar toegankelijke voorstellingen. Dus een DJ die draait op Sensation valt onder het 6%-tarief en DJ Piet die draait op een besloten huwelijksfeestje valt onder het (straks) 21%-tarief. Maar ik moet dat nog eens uitzoeken.

Wat de geluidsinstallatie betreft: soms worden zaken die los onder het hoge tarief zouden vallen meegetrokken in een groter geheel dat onder het lage tarief valt. Bijvoorbeeld een glas wijn dat wordt geschonken tijdens een tocht met een rondvaartboot valt onder het 6%-tarief van de rondvaart hoewel alcoholische drank normaal in het hoge tarief valt. Dat komt omdat het glas wijn ondergeschikt is en opgaat in de grote prestatie van de rondvaart.

Als Tiesto zijn eigen koptelefoon meeneemt valt die natuurlijk in de totale prestatie waarvoor het lage tarief geldt. Er is dan niet sprake van een boeking van een dj van duizenden euro's tegen 6% en huur van een koptelefoon van € 25 tegen 19/21%. Bij complete geluidsinstallaties lijkt me niet dat dit opgaat in het optreden, maar dat het een aparte prestatie betreft die zonder problemen apart gefactureerd kan worden en dus onder het hoge tarief valt.
Ik ben niet gek, ik ben een helicopter! Een Satel Pogi om precies te zijn!
YourLiVeStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 19-5-2004
Laatste: 27-10-2021
Berichten: 1849
27-6-2012 15:19
@ Jake, dat bedoel ik ook niet. Het gaat mij erom dat als 1 drive in show schriftelijk toestemming krijgt van een belastinginspecteur om 6% te berekenen, alle andere drive in shows dat ook mogen. Anders levert dat de drive in die wel 6% mag rekenen concurrentievoordeel op en dat mag niet.

@ tom, bands en artiesten berekende in het verleden ook altijd 6% over het totaalbedrag, daar werd de geluidsinstallatie ook niet apart op de factuur vermeld tegen 19%. Als bands en artiesten zo mogen werken mogen dj's dat natuurlijk ook lijkt me.

Maar goed, eerst de reactie van de inspecteur maar eens afwachten, dan kan wel weer eens een lange briefwisseling worden wink ;)
Meld je aan voor een gratis vermelding op geluid-en-licht.com
IdeedeluxeStandaard Lid
Uit: Anders
Sinds: 4-6-2003
Laatste: 29-7-2017
Berichten: 853
27-6-2012 16:13
@ Yourlive: Doe jij alles zelf met betrekking tot je boekhouding?

Ik vind het altijd erg prettig, dat ik dit soort zaken kan dumpen bij mijn boekhouder/ accountant. Zij weten de paden sneller te bewandelen dan ikzelf en hebben meestal binnen een paar werkdagen een antwoord. Helemaal als dat 1 is die valt onder het horizontaal toezicht van de belastingdienst.
I am a TimeDriver!
YourLiVeStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 19-5-2004
Laatste: 27-10-2021
Berichten: 1849
27-6-2012 19:21
Het meeste wel, ik krijg alleen wat hulp bij de jaaraangifte van een bevriende accountant.

Ik heb jarenlang verschillende boekhouders gehad en daar had ik gewoon geen overzicht mee. Nu voer ik elke rekening zelf in mijn boekhoudprogramma in, en dan kan ik op elk gewenst moment zien hoe ik ervoor sta en waar ik teveel geld aan uitgeef wink ;)

Dat boekhoudprogramma berekent overigens automatisch mijn BTW aangifte, dat hoef ik alleen maar over te nemen op de site van de belastingdienst. Ook worden bankafschriften automatisch ingelezen en de meeste posten worden automatisch gekoppeld aan de juiste factuur of grootboekrekening, dat hoef ik meestal alleen even te controleren.
Meld je aan voor een gratis vermelding op geluid-en-licht.com
HemskeStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 30-11-2010
Laatste: 9-10-2022
Berichten: 288
27-6-2012 19:31
Mag ik dan vragen met welk programma je werkt?
YourLiVeStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 19-5-2004
Laatste: 27-10-2021
Berichten: 1849
27-6-2012 19:54
Snelstart XD, maar dat wordt niet meer verkocht helaas... de versie die nu verkocht wordt kan dat ook allemaal overigens, maar die interface vind ik stukken minder overzichtelijk.
Meld je aan voor een gratis vermelding op geluid-en-licht.com
Dj pacificStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 18-5-2005
Laatste: 31-7-2022
Berichten: 405
14-1-2013 21:16
Marcel,

Heb je toevallig nog contact gehad met de inspecteur over deze discussie?

Ik heb deze discussie met interesse gelezen, want ook ik zit met dezelfde mening dat het verzorgen van een drive-in show onder hetzelfde BTW tarief hoort te vallen als een band. Sterker nog, de (semi-) professionele bands komen vaak zonder problemen met meer apparatuur en crew leden (= ook hoog tarief) aan zetten dan ik met een standaard drive-in show.

Graag hoor ik van je!
Ik gebruik enkel A-merken: Adam Hall, American audio, American dj....
YourLiVeStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 19-5-2004
Laatste: 27-10-2021
Berichten: 1849
14-1-2013 22:20
Yep. De belastinginspecteur is van mening dat een "gewone" allround dj niet als artiest gezien kan worden. Als je echt iets speciaals doet waardoor je op naam geboekt wordt (of als mensen entreegeld betalen om jou te zien) mag je wel 6% rekenen.

Als jij bijvoorbeeld 1 keer per maand in een discotheek draait en mensen komen speciaal voor jou naar die discotheek ben je blijkbaar bijzonder genoeg en mag je 6% rekenen. Die 6% mag je vervolgens ook rekenen op ieder ander feest, en bovendien mag je 6% rekenen over je gehele gage (dus inclusief apparatuur).

Dat was overigens nog geen makkelijk besluit voor meneer de inspecteur, we hebben zelfs nog een behoorlijke tijd aan de telefoon gesproken. Helaas heeft hij uiteindelijk besloten dat ik toch gewoon 21% moet rekenen (wat overigens vrijwel alle drive-in-shows die ik ken doen, ook dat heeft meegespeeld in zijn besluit).
Meld je aan voor een gratis vermelding op geluid-en-licht.com
Dj pacificStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 18-5-2005
Laatste: 31-7-2022
Berichten: 405
14-1-2013 22:35
Bedankt voor je snelle antwoord. Ik was er al bang voor dat er weinig zou veranderen, jammer dat er op deze manier over wordt gedacht. Blijft het "gewoon" 21% voor mij dus.
Ik gebruik enkel A-merken: Adam Hall, American audio, American dj....

Terug naar forum Reageer (zonder quote)