Forum > Algemeen Forum

Contract Voorbeeld

(124 reacties. Pagina 12 van 13)
Moderator(s): Dré
VictorVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 23-8-2002
Laatste: 15-5-2024
Berichten: 5308
10-2-2006 00:30
Ik omschrijf nooit merken/types in het contract. Stel dat ik zeg dat ik met 4 Martin Mac250 moving heads kom en er gaat vlak vóór (of aan het begin van) de boeking eentje stuk dan wil ik dat kunnen veranderen of weglaten.

Wel geef ik soms een (vrijblijvend) lijstje als daarom gevraagd wordt, maar dat gebeurt zelden. Het makkelijkst verwijs ik naar de website.
Ik ben niet gek, ik ben een helicopter! Een Satel Pogi om precies te zijn!
SoundExperienceStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 3-4-2005
Laatste: 7-4-2015
Berichten: 334
24-5-2006 18:09
Ik ben nu ook druk bezig een eigen contract te maken.

Verder heb ik het door een aantal mensen laten lezen die nog een aantal aanvullingen hadden op mijn contract.

Ik ben benieuwd hoe jullie dit opgelost hebben ( en of het wel in je contract staat ).

Het gaat om het volgende :

- wat als je in een zaal aankomt waar het podium niet echt meer te vertrouwen is ? En de opdrachtgever / zaaleigenaar wil wel dat je daar gaat staan. ( bv in je contract zetten dat je een veilig plaats wil hebben om te staan )

- wat als er door een of andere reden het feest gestaakt wordt bv brand , vechtpartij , ziekte ? ( bv in je contract zetten dat je als drive-in daar niet aansprakelijk voor bent en de afgesproken prijs wel betaald moet worden )

- wat als de zaal/tent geen goede parkeer gelegenheid heeft om uit te laden en je daarom niet op de afgesproken tijd klaar kan zijn ?

- wat als je opdrachtgever wil dat je nog 1uurtje langer doorgaat ?

Graag hier reactie op hoe jullie dit oplossen. Verder zijn het allemaal situaties die ik al eens heb meegemaakt.

gr albert
"Kwaliteit is zoals de klant het ziet."
GeitEx Lid
Uit: Nederland
Sinds: 9-3-2006
Laatste: 13-8-2006
Berichten: 257
24-5-2006 19:26

SoundExperience schreef:

- wat als je opdrachtgever wil dat je nog 1uurtje langer doorgaat ?
Ik heb een standaart setprijs waarbij ik een x aantal uur draai, daarnaast heb ik voor die set een uurprijs die ik reken als we langer als dat x aantal uur draaien.

mocht je het vaag vinden, doe even een mailtje, mail ik je een borchure van ons, waarin alles duidelijk staat uitgelegd
ProsoundandlightStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 4-10-2005
Laatste: 9-3-2015
Berichten: 457
24-5-2006 19:38

SoundExperience schreef:

- wat als je in een zaal aankomt waar het podium niet echt meer te vertrouwen is ? En de opdrachtgever / zaaleigenaar wil wel dat je daar gaat staan. ( bv in je contract zetten dat je een veilig plaats wil hebben om te staan )

- wat als er door een of andere reden het feest gestaakt wordt bv brand , vechtpartij , ziekte ? ( bv in je contract zetten dat je als drive-in daar niet aansprakelijk voor bent en de afgesproken prijs wel betaald moet worden )

- wat als de zaal/tent geen goede parkeer gelegenheid heeft om uit te laden en je daarom niet op de afgesproken tijd klaar kan zijn ?

- wat als je opdrachtgever wil dat je nog 1uurtje langer doorgaat ?

gr albert
Het eerste: valt vrij eenvoudig in je contract te vermelden. Veiligheid is de absolute prioriteit. Onder veiligheid zie ik meerdere zaken.

Je materiaal moet een veilige plaats krijgen. (dus niet op een scheef waggelpodium, maar ook niet in de regen, ...)

Ook jij moet veilig kunnen staan. Als je bij een PA wat hoger wil gaan zitten, wat meestal het geval is, dan moet men niet met een lange ladder afkomen. Je begrijpt wel wat ik bedoel, veilige plaats, genoeg ruimte, genoeg bescherming,...

Ook het publiek moet veilig zijn. Wanneer er niet genoeg ruimte is om zware statieven of een stack te plaatsen, dan plaats je die niet. Doe je het toch (laat je je dus ompraten m.a.w.), en er zou een ongeval gebeuren, dan zit je met een heeeeeeel groot probleem. De organisatoren moeten de ruimte voorzien die nodig is om te plaatsen wat gevraagd wordt. Uiteraard wordt dit dan op voorhand duidelijk besproken, om niet voor verrassingen te komen staan.

Ook de powering moet op een veilige manier kunnen gebeuren. Wederom op voorhand zal afgesproken moeten worden hoe je dit wil aanpakken. Hier geldt zeker ook: wanneer de afspraken niet zijn nagekomen, of wanneer je het niet voldoende vindt, of wanneer je het niet kan vertrouwen: niet gebruiken. Deze puntjes kan je allemaal behandelen onder de naam veiligheid. Denk er steeds aan dat veiligheid echt wel heel belangrijk is.

Wat betreft het tweede: je hebt verschillende mogelijkheden van annulatie.

Er kan geannuleerd worden wanneer je al hebt opgebouwd, of wanneer je aan de locatie bent aangekomen, of gewoon een paar weken op voorhand, of de dag voor het event,...

Je hebt dus annulaties op zeer korte termijn voor het gebeuren, en je hebt er op langere termijn. Je kan best zorgen voor een duidelijke omschrijving in je contract.

Wanneer je klaar staat om te beginnen, en om welke reden dan ook loopt er iets verkeerd, dan lijkt het me logisch dat je zal moeten betaald worden aan de normale prijzen. Wanneer je meer dan 2 weken op voorhand weet dat een boeking wordt geschrapt, dan kan je bijvoorbeeld met een bepaald percentage gaan werken. Er zal bv. 20 procent moeten worden betaald. Die bedragen moet je natuurlijk zelf beslissen. Dat hangt er van af wat je wil.

Ik wil wel even zeggen: je moet die annulatiekosten e.d. echt goed vermelden, want daarover ontstaat wel eens vaker een discussie. Je kan ook werken met annulatieverzekering. Het is ook zo dat je eigenlijk wel een beetje zelf kan beslissen of je de volle prijs gaat rekenen of niet. Als voorbeeld: er staat vandaag een event geboekt, maar vlak voor je vertrekt bellen ze je op, met de mededeling dat je niet meer hoeft te komen, want dat ze iemand anders hebben gevonden. Dat betekent evenveel als volle prijs betalen :-)

Maar je kan ook geannuleerd worden omdat er een sterfgeval is, of omdat er echte overmacht heeft plaatsgevonden. Ik vind het iets meer begripvol, wanneer je nu minder zou aanrekenen dan in het eerste geval. Die dingen moet je zelf een keer bekijken, maar zorg vooral dat het duidelijk op papier staat. Later kan je nog handelen in het voordeel van de klant.

Het derde puntje: parkeergelegenheid moet worden voorzien in de directe omgeving van de plaats waar je moet zijn. Laden en lossen kan je altijd. Ik trek mij daar persoonlijk geen bal van aan. Als ik ergens aankom voor een groot event, en ik kan of mag niet lossen waar ik moet zijn, dan doe ik dat toch. Ik ben niet van plan om met elk onderdeel uit de vrachtwagen een kilometer te gaan lopen. Als daar problemen rond ontstaan, dan mag het event geschrapt worden van mijn kant uit. Zulke regelingen kan je ook duidelijk omschrijven.

Parkeren is vaak nog iets anders als lossen. Ik wil altijd de vrachtwagen of bestelwagen in de buurt hebben, omdat daar meestal toch nog wel wat rommel blijft liggen die je zou kunnen nodig hebben. Ik denk aan kabels, meetinstrumenten, gaffa, drank,... Dus liefst blijven staan waar ik gelost heb.

Meestal weet je wel vooraf of er problemen zullen zijn wat betreft lossen en parkeren. Als je dat weet, moet je vroeger komen. Daarvoor kan je een vergoeding overeenkomen. Als het om grotere dingen gaat, kan je ook een "hulpteam" van bijvoorbeeld 10 personen aanvragen (uit de organisatie). Zijn die er niet, dan breng je eigen personeel mee, en dan kost het meer. Je ziet, weer veel mogelijkheden. Het hangt er hier gewoon van af wat jij het liefste zou hebben. Zorg er alleszins voor dat er duidelijke afspraken op papier staan.
Niets vervangt ervaring, maar ervaring vervangt niets!
ProsoundandlightStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 4-10-2005
Laatste: 9-3-2015
Berichten: 457
24-5-2006 19:39
Laatste punt: je moet een bepaald einduur op papier zetten. Dat wil niet zeggen dat je dan moet stoppen, maar wel dat er iets is afgesproken. Wat betreft discobars e.d. zaken, spelen mijn DJ's tot 3 uur standaard. Wordt het later? Geen probleem, maar de overuren beginnen te lopen. Ik veronderstel dat jij niet met een crew (in het groot) werkt (correct me if...), dus je bent eigenlijk vrij om te beslissen wat je doet aan welke prijs. Je zet een uur en een bedrag op papier.

Wanneer ik zelf ga draaien, en het wordt 5 uur, dan kan ik beslissen dat ik de gewone prijzen aanreken, en dat die 2 extra uren gratis zijn. Wanneer er een DJ van mij opstaat, dan kan ik dat niet. Tenzij die man zelf vrijgevig is die dag (en het niet in zijn zak wil steken).

Let ook op dat je zeker op papier zet, dat er niks van je prijs afgaat wanneer het minder lang duurt dan gepland. Dit zijn vaak voorkomende situaties.

Wat ik hier heb gezegd, zijn uiteraard persoonlijke bevindingen, gedachten, visies. Iedereen zal zulke dingen op een andere manier oplossen. Dus wat ik hier schreef hoeft niet de juiste, correcte methode te zijn. Het is enkel wat ik er van vind, en hoe ik het zou aanpakken.

Ik merk dat ik nogal vaak gezegd heb: "dat moet je duidelijk op papier zetten". Ik hou niet van al te veel herhaling, maar merk toch dat ik het zelf constant gebruikte. Dat wil zeggen dat het zeer belangrijk is. Als je een contractje aan het opstellen bent, doe dat dan rustig, en aan de hand van een voorbeeld. Overloop nog een keer alle puntjes, en denk aan alles wat zou kunnen mislopen. Probeer daar een oplossing voor te zoeken, en omschrijf dat zo goed mogelijk in je contract. Doe het op een manier dat er achteraf zo weinig mogelijk discussie kan ontstaan.

Als je denkt dat je alles in je contract hebt behandeld, stel je dan even in de situatie van klant. Op die manier ga je zeker nog een paar bladzijden met mogelijke discussiepuntjes meer vinden :-)
Niets vervangt ervaring, maar ervaring vervangt niets!
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 19-5-2024
Berichten: 9469
25-5-2006 08:19

SoundExperience schreef:

Ik ben benieuwd hoe jullie dit opgelost hebben ( en of het wel in je contract staat ).

Het gaat om het volgende :
volgens mij heb je het topic niet eens doorgelezen,
alles is al eerder beantwoord nota bene in dit topic!
Er zijn meer topics waar je antwoorden over het opstellen van een kontrakt kunt vinden.
En dan hebben we altijd nog het standaard artiesten kontrakt......
Te vinden met google.
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
SoundExperienceStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 3-4-2005
Laatste: 7-4-2015
Berichten: 334
25-5-2006 14:27

Tom schreef:

SoundExperience schreef:

Ik ben benieuwd hoe jullie dit opgelost hebben ( en of het wel in je contract staat ).

Het gaat om het volgende :
volgens mij heb je het topic niet eens doorgelezen,
alles is al eerder beantwoord nota bene in dit topic!
Er zijn meer topics waar je antwoorden over het opstellen van een kontrakt kunt vinden.
En dan hebben we altijd nog het standaard artiesten kontrakt......
Te vinden met google.
laugh :D sorry hoor , want heb ik hier nou weer aan. Ik heb dit topic al 6X doorgelezen ben post niet zomaar iets hoor. Verder doe ik ook wel research op google enz hoor en bij collega's. Ik dacht hier wel reacties op te kunnen krijgen waar ik iets aan had. Iig bedankt prosoundandlight.
"Kwaliteit is zoals de klant het ziet."
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 19-5-2024
Berichten: 9469
25-5-2006 21:13
heb je het artiestenkontrakt al gevonden?
dat behandelt 90% van je vraagstelling,
en die andere tien procent word ruimschoots in dit topic al beantwoord.
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
GeitEx Lid
Uit: Nederland
Sinds: 9-3-2006
Laatste: 13-8-2006
Berichten: 257
27-5-2006 13:55
Bij deze zal ik mijn vers opgestelde contract ook maar even tonen,
ik ben opzoek naar lekken, dit is nog maar een testversie.

Ook ben ik nog niet helemaal overtuigt van de spoepelheid, dus de volgorde wordt misschien nog omgegooid.

kan er iemand iets vinden wat niet klopt?

reden dat ik het jullie vraag: van mezlef zie ik het nooit als ik iets fout doe, en jullie hebben meer ervaring wink ;)

link
JeroenVDVVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 15-6-2004
Laatste: 6-2-2016
Berichten: 4301
27-5-2006 14:33
Los van de stapel D/T/DT-fouten in het contract laat je veel teveel onduidelijkheid.
1.1. Op uw avond zal Far-Systems drive-in discotheek voor u het licht en geluid verzorgen, in een door u aan te geven stijl.
Licht en geluid, maar geen muziek???
1.2. Er is een keuze uit diverse sets, met een minimaal aantal uur dat Far-Systems drive-in discotheek uw licht en geluid verzorgt, indien uw feest
Als de boekende instantie het contact voorgeschoteld krijgt HEEFT hij al een set gekozen als het goed is. Een contract moet duidelijkheid scheppen en geen ONduidelijkheid. Welke set gaat het om? Hoeveel uur is "een minimaal aantal uur"?
2.1. U dient de factuur van Far-Systems Drive-in Discotheek uiterlijk 14 dagen na het uw feest betaald te hebben, indien dit niet gebeurt volgt er een aanmaning, met een boete van 10 euro per dag te laat. Indien u schriftelijk toestemming heeft ontvangen van de bedrijfsleider dat u later mag betalen vervalt deze regel en telt de termijn gesteld door de bedrijfsleider.
- How about contante betaling? Heb jij geen verschillende betalingsmogelijkheden?
- "de bedrijfsleider", van de boekende instantie of van Far-systems?
- Boete van 10 euro per dag te laat, mág jij dan boetes geven? Zou je het niet gewoon onder "administratieve kosten" of iets dergelijks laten vallen?
4.1. De afnemer dient Far-Systems Drive-in Discotheek minimaal 3 weken van te voren te boeken, om een goede organisatie van uw opdracht goed te laten verlopen
Ik wil jou graag boeken voor een feest met 2.000 personen, morgenavond, inclusief licht/geluid. Doe je dus niet?
Afnemer is verantwoordelijk voor orde tijdens de opdracht, en zal in overleg met de afnemer, of een door de afnemer aangewezen persoon een maximum aan geluidsniveau ingesteld worden door middel van de limiteerfunctie van de cross-over.
Afnemer moet in overleg met de afnemer iets doen???

Zo kan ik nog wel even doorgaan. Misschien een idee om het contract te laten opstellen door iemand met verstand van zaken? Op deze manier ga je jezelf alleen maar in de vingers snijden.

Komt bij dat het alles behalve professioneel overkomt, door de vele taal- en/of stijlfouten en niet-lopende zinnen.
Light Image

Terug naar forum Reageer (zonder quote)