Forum > Geluid

Ervaringen RCF art525A

(47 reacties. Pagina 4 van 5)
Moderator(s): Dré
RemcopetersStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 17-8-2007
Laatste: 6-9-2012
Berichten: 232
4-3-2009 13:17
Als ik nou 2 322A's naast elkaar laat vliegen per kant en daaronder een 8001 onder plaats, houd dat elkaar een beetje bij, budget is niet groot genoeg om 4x 8001 aan te schaffen, 4x 705 kan ook maar mijn voorkeur gaat toch uit naar 18".
Twintig jaar ervaring, kom daar niet mee aan, je kan het immers ook twintig jaar verkeerd hebben gedaan.
Philip_JanssenStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 13-10-2003
Laatste: 9-3-2013
Berichten: 532
4-3-2009 13:54
Bij 1x ART-322a is 1 4Pro sub voldoende. Met 2 toppen op 1 sub, trek je de verhouding toch wat scheef, dus het kan wel, maar dan spelen de toppen niet op vol vermogen (of je mist net dat beetje extra op het laag). Je zou ook kunnen beginnen met 2x 4Pro 800x en er over een paar maanden 2 bij kopen.
Nooit zo maar iets aannemen tenzij het een fooi is!
RemcopetersStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 17-8-2007
Laatste: 6-9-2012
Berichten: 232
4-3-2009 14:00

Philip_Janssen schreef:

Je zou ook kunnen beginnen met 2x 4Pro 800x en er over een paar maanden 2 bij kopen.
Hier zat ik zelf ook aan te denken maar worden het wel iets meer dan een paar maanden ;) maar de toppen hoeven dan idd niet voluit te spelen gaat me ook meer om de spreiding enz.
Twintig jaar ervaring, kom daar niet mee aan, je kan het immers ook twintig jaar verkeerd hebben gedaan.
JanboStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 3-8-2004
Laatste: 8-6-2010
Berichten: 231
4-3-2009 16:59
Het hangt zoals altijd af van factoren als het soort muziek en de zaal. Mijn ervaring is dat richting de maxspl de 4pro8001 in het algemeen net iets meer laag geeft dan de art322 kan bijhouden. Twee toppen zullen duidelijk over een enkele 8001 heen gaan als je ze tot het maximum gebruikt.

Vaker genoemd door een ieder, maar de 8001 is een forse kast die je niet graag alleen tilt. Zat daar ook een beetje tegenaan te hikken bij de aankoop. Inmiddels heb ik ze al geruime tijd in gebruik en kan je zeggen dat het enorm meevalt; ze komen bij mij zelden van hun wielen af, behalve tijdens inzet op locatie happy :) Een stevige wielplaat en ramp is dan natuurlijk wel voorwaarde…

Je kunt er ook eerst twee kopen en als je er meer nodig hebt twee extra bijhuren. Met een enkele sub per kant kun je veelvoorkomende feesten prima doen. Ga je groter dan huur je er twee (of meer) bij.
DjspeakertjeStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 23-4-2010
Laatste: 7-7-2010
Berichten: 5
23-4-2010 19:22

sis schreef:

Ganzz schreef:

Vandaag komt 1x 4PRO8001AS binnen, en ik ben al in het bezit van 2 322A's. Vrijdag het eerste feestje ermee dus ik weet dan wat ik ermee kan razz :p

Ik woon alleen 80KM van je vandaan...
Een zeer goede keuze , 1 subje van dit formaat gaat makkelijk de 322 bijhouden .
In het geval van de 525 heb je er wel 2 nodig ...Maar enfin, we horen het wel .
sis
Kick!

Ha Sis,

Bedoel je 2 subs per topje? Of subje topje per kant? Want onze school is van plan om een interne drive-inn te beginnen, en ik hoopte voor +-300 man in onze nieuwe kantine (https://foto.tcc-lyceumstraat.nl/album331?page=5, pagina 5 en 6) één 4pro 8003AS en één ART 525A te kunnen begroten (want ik mag het geluid begroten:P). Als jullie voor +- 6000 euro een andere multifunctionele set weten die (in onder andere die ruimte) in te zetten is tot +-300 man drive-in werk, het is voor 1e en 2e klassen middelbare school, dus we gaan vooral top40 muziek draaien.

Alvast bedankt, Daan
Lord, please help me to keep my big mouth shut until I know what I am talking about!
Beckers AVStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 17-1-2010
Laatste: 31-10-2011
Berichten: 29
24-4-2010 14:36
Hey Daan, ook hier!

De set die je noemt is vrij aardig, maar ik denk toch dat je vooral door het formaat van de ruimte te kort gaat komen. Vooral op het laag zul je een deel missen.
Wellicht is het een idee om per kant 2 subs te plaatsen?
Voor de rest is het misschien interessant of het een vaste installatie word of dat hij alleen word geplaatst bij feesten?
Een mogelijkheid voor dat budget zou het dB FLEXSYS gala systeem kunnen zijn. Dat bestaat uit 4x 15" subs met een toch serieuze SPL (hoger als de 8001 van rcf, in praktijk zal hij gelijk zijn) met daarop toppen die een wat betere spreiding hebben als de 325's, maar bovenal een hogere SPL.

Grootste nadeel zal wellicht het feit dat er geen RCF opstaat zijn.
DjspeakertjeStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 23-4-2010
Laatste: 7-7-2010
Berichten: 5
24-4-2010 20:03

Beckers Entertainmen schreef:

Hey Daan, ook hier!

De set die je noemt is vrij aardig, maar ik denk toch dat je vooral door het formaat van de ruimte te kort gaat komen. Vooral op het laag zul je een deel missen.
Wellicht is het een idee om per kant 2 subs te plaatsen?
Voor de rest is het misschien interessant of het een vaste installatie word of dat hij alleen word geplaatst bij feesten?
Een mogelijkheid voor dat budget zou het dB FLEXSYS gala systeem kunnen zijn. Dat bestaat uit 4x 15" subs met een toch serieuze SPL (hoger als de 8001 van rcf, in praktijk zal hij gelijk zijn) met daarop toppen die een wat betere spreiding hebben als de 325's, maar bovenal een hogere SPL.

Grootste nadeel zal wellicht het feit dat er geen RCF opstaat zijn.
We kunnen kijken of er 2 extra subs te regelen zijn, de toppen zijn trouwens 525A's, en de subs 8003's, maar qua subs maakt dat volgens de specs niet veel uit. We kunnen ook kijken naar dB natuurlijk, maar ik wil graag een vette 18" voor het laag, op een of andere manier past dat wat beter bij een 15" top, en ze gaan (over het algemeen dan) wat dieper, en dat is ook wel wenselijk. Ik ga eens kijken naar het hoe en wat van de begroting en ga eens wat duwen en trekken. Vergeet niet dat de ruimte niet geheel vol komt te staan! En dat de drive-inn die we altijd huurden met 2*700W yamaha powermixer en een MP Zeck setje al leuke feestjes gaf daar...

Dat zou met de RCF's toch een verschil moeten zijn wink ;) .

Ik heb de toppen al eens in een kleinere zaal mogen gebruiken, met een carnavalsfeest, en de 8001's eronder. Dat ging prima, maar dat waren een boel minder mensen en oppervlak. Wat voor ons een groot voordeel is is het lage gewicht en de enorme power die eruit komt voor zo'n kastje. Ook blijven we graag actief, aangezien ik niet de enige ben die ermee moet gaan werken. Als ik daar van school ga, moet iemand mij opvolgen, en als ik die persoon moet gaan uitleggen hoe een processor werkt en hoe je een amprack prikt... sad :(

Daan
Lord, please help me to keep my big mouth shut until I know what I am talking about!
Frank76Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 13-5-2005
Laatste: 14-6-2024
Berichten: 2052
25-4-2010 08:22
Hoi Daan,

hou je ook in de gaten dat een school over het algemeen een multifunctionele set en niet een set die alleen maar geschikt is voor disco.
Ook zal spraakversterking erg belangrijk zijn voor een school, evenals handelbaarheid en eenvoud.
Er zal toch echt een concierge of TOA de set moeten bedienen, jij gaat ook een keer van school.
Ik zou zelf nooit voor een 15 inch top kiezen in deze toepassing, eerder voor 12 of misschien wel 10 inch.
Wij hebben een setje dubbel 8 inch topjes met dubbel 18 inch subs neergezet in de aula van een school. Gewoon nette zuiltjes die uitstekend klinken en met de subs een enorme druk geven waar nog menig leerling en de bevlogen docent muziek keer op keer van staat te kijken.
Kortom, zorg eerst voor een goed programma van eisen voordat je, gebaseerd op een hoog pats gehalte, een set samenstelt waar men spijt van krijgt.
EGO = 1 / Knowledge -- Einstein
DjspeakertjeStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 23-4-2010
Laatste: 7-7-2010
Berichten: 5
25-4-2010 13:23

Frank76 schreef:

Hoi Daan,

hou je ook in de gaten dat een school over het algemeen een multifunctionele set en niet een set die alleen maar geschikt is voor disco.
Ook zal spraakversterking erg belangrijk zijn voor een school, evenals handelbaarheid en eenvoud.
Er zal toch echt een concierge of TOA de set moeten bedienen, jij gaat ook een keer van school.
Ik zou zelf nooit voor een 15 inch top kiezen in deze toepassing, eerder voor 12 of misschien wel 10 inch.
Wij hebben een setje dubbel 8 inch topjes met dubbel 18 inch subs neergezet in de aula van een school. Gewoon nette zuiltjes die uitstekend klinken en met de subs een enorme druk geven waar nog menig leerling en de bevlogen docent muziek keer op keer van staat te kijken.
Kortom, zorg eerst voor een goed programma van eisen voordat je, gebaseerd op een hoog pats gehalte, een set samenstelt waar men spijt van krijgt.
Ha Frank,

Deze set is puur voor drive-inn, en (héél) soms presentaties op locatie. Voor live muziek hebben we al een (KS) solo setje en onze jaarlijkse musical (die overigens net weer geweest is) doen we in het lokale theater (waar trouwens ook solo hangt:)). Ik heb met RCF geprobeerd te kiezen voor een zo multifunctioneel mogelijke set. Ik heb er al een paar keer mee mogen werken, maar dan met de 8001 suppen, en daar was ik heel tevreden over, ook qua spraak.

Ik zit nu ook een beetje te kijken naar de qsc KW- en HPR series, omdat deze stevige 18" subs in het programma hebben. Verder heb ik ook nog gedacht aan een Powermax setje.

Keuze genoeg dus, maar dit gaat even puur over de RCF's.

Daan
Lord, please help me to keep my big mouth shut until I know what I am talking about!
T_SoundStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 27-10-2009
Laatste: 27-9-2022
Berichten: 52
27-4-2010 09:17
Hallo, ik zal ook eens ff wat ervaringen toevoegen, over RCF in combi met de HPR serie van QSC.
Ik heb laatst een drive-in showtje gedaan over een rcf art 322a en een qsc HPR118 (enkel 18 inch sub) perkant. De qsc had serieus moeite om de top bij te houden, de RCF ging nog lekker door terwijl de QSC al op clippen stond en de sub dus al niet meer lekker klonk en drukte.

Vorige week een bandje gemixt over een Logic Systems dubbel 15 inch Sub (push pull systeem) met daarop een RCF art 525a (niet de ideale combi, passief en actief bij elkaar, maar het ging als een tierelier). De RCF had nog net iets meetr pit, maar verder tot een behoorlijk volume, gaan ze redelijk gelijk op. En ook het feit dat de logic sub ook 15 inc was, maakte in dit verhaal niet uit, diepgang genoeg en toch een lekkere druk (moet ik wel vertellen dat ik ook een klein beetje laag in de RCF heb mee laten lopen).

Ik denk dat als je een leuk RCF combi setje ( RCF topje met bijpassend/bijgezocht basje), je beter uit bent, dan als je de HPR serie van qsc neemt. Al is het maar net wat je wilt.

Wat betreft spraak over een 15 inch topje, inderdaad, zou ik liever ook niet doen, maar RCF (de 322a en de 525a) is bij mij een uitzondering, die dingen zijn ongeloofelijk multifunctioneel. Ze kunnen lief zijn in hun geluid, maar het heeft ook behoorlijke ballen.
----- Test 1..2.. Sinasappelkistje.... Vraagt de lichttech.: "Wat ben jij aan het doen dan, sinasappales aan het tellen?" -----

Terug naar forum Reageer (zonder quote)