Forum > Licht

dmx kabel

(51 reacties. Pagina 3 van 6)
Moderator(s): Dré
René EppinkStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 8-1-2004
Laatste: 5-8-2021
Berichten: 1114
19-4-2008 04:26
En volgens mij is wat jij nu ophangt behoorlijke lulkoek. Misschien beter als je je in het vervolg eerst eens in de materie verdiept. (een prachtige link werd notabene een paar posts terug nog gegeven!)

(Sloop uit je Ethernetkaart (gok even dat je die hebt) en je internetverbinding eens de afsluitweerstanden als 't toch alleen maar 'n idéé van zekerheid geeft en er verder niet toe doet. Veel succes met je volgende forumpost. wink ;) )
Patrick BeukenStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 27-3-2006
Laatste: 19-6-2015
Berichten: 258
19-4-2008 08:24
Leuk en aardig, maar zolang niemand kan zeggen wanneer je én of het überhaupt zeker is dat je problemen krijgt met gewone mic-kabel geloof ik niet zo in die 110 ohm kabel. In theorie is 110 ohm kabel natuurlijk beter, maar waar is het bewijs dat je in de praktijk problemen hebt met gewone mic kabel?
VictorVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 23-8-2002
Laatste: 28-5-2024
Berichten: 5308
19-4-2008 09:01
De meeste professionals willen liever niet wachten tot het problemen gaat geven. Die komen namelijk altijd op een slecht moment. Dus voorkom je problemen door je gewoon aan de specificaties te houden.

En als het prijsverschil tussen gewone microfoonkabel en 110 Ohm-kabel nou enorm was zou ik me nog kunnen voorstellen dat je gaat experimenteren. Maar voor die paar dubbeltjes?
Ik ben niet gek, ik ben een helicopter! Een Satel Pogi om precies te zijn!
AartStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 2-11-2004
Laatste: 23-4-2010
Berichten: 287
19-4-2008 09:05
Het kneep zit hem daarin dat de karakteristieke impedantie niet zo gemakkelijk te meten is als de meeste andere eigenschappen. Ik heb er wel ooit een (nogal onhandig ;) meetbrugje voor gebouwd, maar ben er nooit aan toe gekomen een flink aantal symmetrische kabels te meten.

110 ohm is -voor zover ik weet- redelijk handig gekozen omdat veel bestaande bekabeling al min of meer deze impedantie bezat. Maar het is natuurlijk ook goed mogelijk kabels met een flink afwijkende imp. toe te passen en simpelweg de terminator aan te passen, mits je binnen de specs van de driver blijft.

Het is heel goed mogelijk dat een bepaalde mic. kabel goed bruikbaar is, maar dat betekent zeker niet dat dat voor alle mic. kabels opgaat. Er zijn nogal wat zaken welke invloed hebben op de (gevoeligheid voor-) problemen met reflecties op een DMX-lijn, met als onverwacht belangrijke de timing van de controller.
Reproduceerbaar "testen" lijkt mij ondoenbaar.
Patrick BeukenStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 27-3-2006
Laatste: 19-6-2015
Berichten: 258
19-4-2008 10:19
Het is me duidelijk happy :)
MifexStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 3-2-2005
Laatste: 8-3-2024
Berichten: 742
20-4-2008 18:51
Wat als je het gaat combineren? wat ik nu uit het hele verhaal begrijp is dat de 110 ohm kabel het singaal sterk laat. Bijvoorbeeld bij 100 meter normale mic kabel word het singaal met de meter slechter. Met de 110 kabel blijft dit singaal op zelfde sterkte.

Ik wil dan in het vervolg 110 ohm kabel gaan gebruiken maar heeft dit uberhaupt zin als ik met normale mic kabel erdoorheen werk (al is het maar een kleine vooruitgang)? Want bij elke klus steeds kijken wat voor kabel het is is ook niet echt een pretje!
I Love House Music!
DjspikyStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 10-5-2006
Laatste: 12-6-2024
Berichten: 413
20-4-2008 18:53
Ik weet niet wat voor klussen je doet. Maar voor een klein klusje wat je met 2 of 3 man opbouwt kun je een aparte bak/case nemen voor DMX. Dan bouw je het licht en geluid na elkaar op. Kom je ook niet in de war met kabels.
René EppinkStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 8-1-2004
Laatste: 5-8-2021
Berichten: 1114
20-4-2008 20:30
Oplossing: Gebruik DMX-kabel met een afwijkend kleurtje (niet al te fel natuurlijk).

Het is niet zo dat het signaal zwakker wordt per afstand. Probleem is dat er zgn. reflecties kunnen optreden.
Vergelijk het met een golf in het water die de kant raakt, als die kant massief is dan zie je dat de golf teruggaat in de richting waar hij vandaan komt. Als je dan ergens in het midden van de emmer of het zwembad kijkt zie je dat je daar niet alleen de oorspronkelijke golf hebt maar dat er tussendoor ook nog een golf loopt die teruggekaatst is. Je DMX-fixtures kunnen van die golven die door elkaar lopen in de war raken.
KVMVIP Lid (†)
Uit: Nederland
Sinds: 20-11-2003
Laatste: 8-12-2009
Berichten: 3843
20-4-2008 20:30

djspiky schreef:

Dan bouw je het licht en geluid na elkaar op. Kom je ook niet in de war met kabels.
Als je werkt met twee verschillende type kabels dan geef je de DMX kabels natuurlijk een "herkenbaarheid" mee.
DMX heeft bij mij uitsluitend zwarte xlr pluggen.

Daarnaast kan je eventueel gekleurde ringen gebruiken om de lengte aan te geven.

Martin.
kvm entertainment
JeroenVDVVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 15-6-2004
Laatste: 6-2-2016
Berichten: 4301
20-4-2008 20:45
Vind grijs voor DMX en zwart voor audio wel netjes.. DMX loopt vaak door truss (=zilver/grijs).
Light Image

Terug naar forum Reageer (zonder quote)