Vervangen woofers dynacord f8 subs
(6 reacties. Pagina 1 van 1)Moderator(s): Dré
| Simple40002000Standaard Lid Uit: Nederland Sinds: 30-9-2003 Laatste: 4-12-2025 Berichten: 70 | 4-8-2025 11:12 |
| Momenteel heb ik een dynacord powermax 5 set in gebruik.Bevalt an sich prima,maar waar ik de laatste tijd tegenaan loop is dat bij echt stevige belasting de subs beginnen te protesteren.Bij bepaalde tracks lijkt ie zelfs te ''klapperen''(Voorbeeld :Theme from antartica-Syntesizer greatest)Doet zich voor op standje ''orkaan''.Kwa versterking gebruik is crest ca 9/12 in combinatie met Ev ac one cross over. .Cross over freq 100 hz,low cut op 50 hz.Flanksteilheid is 12 db per octaaf.Waarom?Omdat in de systeemversterker die orgineel bij dit systeem hoort dezelfde filtertechniek gebruikt word.In mijn configuratie word dus zwaardere versterking gebruikt.Na het simuleren van de evx 180 b die er in zit in winisd lijkt de speaker bij full power van de ca 12 behoorlijk over zijn x ma heen te gaan in het werkgebied van de sub.Ook komt er een power dip in dat gebied naar voren (350 watt).Ook lijkt de standaard x max ook niet echt echt super te zijn,6,2 mm.Kast met met meet lint opgemeten,binnenmaten.Ik kom op een netto inhoud uit van ongeveer 140 liter.Zit enkele bas reflex poort in met diameter van 15 centimeter met een lengte van 6 centimeter.Dat resulteert in een behoorlijk hoge poort tuning van rond de 47 a 48 hz Heb meerdere drivers in die kast gesimuleerd en de 18 sound 18lw 1400 lijkt de beste papieren te hebben.Maar met 1 poort schiet de poort sneheid als een raket omhoog.Er met dus een extra poort bij in om dat binnen de perken te houden en de tuning moet verder omlaag naar ongeveer 42/43 hz..Langere poorten dus,maar dat lijkt kwa ruimte te kunnen.En het minst ingrijpend kwa constructie.Groter diameter van de poorten lijkt ook te kunnen,maar niet echt veel kwa diameter. Met 8 van deze subs is het dus een behoorlijke investering.Voordelen zouden dan hoger x max en x mech zijn,en iets meer diepgang.In theorie dus Zie ik iets over het hoofd?En is de nu gebruikte cross over en low cut afdoende om alles beetje binnen de perken te houden kwa cone excursion,low cut en poortsnelheid?Hoop vragen dus,misschien dat iemand met meer ervaring kwa speakerbouw zich eens hierover kan buigen?Wil best deze investering doen,maar moet dan wel betere resultaten opleveren dan met de huidige evx180 driver die nu in de kasten zit. | |
| DréAdministrator Uit: Nederland Sinds: 17-11-2001 Laatste: 4-12-2025 Berichten: 13524 | 4-8-2025 22:36 |
| BR kastjes gaan écht onderuit als je onder de poortfrequentie komt. Zorg er dus met een 4e orde subsonic (2e orde is niet genoeg als je subsonic zo dicht bij de poortfrequentie afvalt) rond de 45-50Hz voor dat het laagste laag weggefilterd wordt. | |
| -- Pardon my French, I'm Dutch -- | |
| Simple40002000Standaard Lid Uit: Nederland Sinds: 30-9-2003 Laatste: 4-12-2025 Berichten: 70 | 5-8-2025 10:36 |
| Was ik al beetje bang voor.Low cut heb ik nu op 50hz met inderdaad die lage 12 db per octaaf flank steilheid in het achterhoofd.Zou dus nieuwe processor moeten worden met steilere flitering.Heb al keer zoiets gehad,maar had wat moeite toen om goed crosspunt te vinden tussen sub en top.Pas op 140 hz ongeveer leken sub en top goed op ellkaar aan te sluiten.Bij lager crossen leek het alsof er een soort gat ontstond tussen sub en top.Was geen ''eenheid'' meer voor mijn gevoel.Dat lijkt met de ac one cross over wel zo te zijn.Liefst zou ik deze combinatie willen behouden,draai er al ''tig'' jaren mee. naar volle tevredenheid..Is er een mogelijkheid om niet te ingewikkeld die flank steilheid van de low cut dan groter te krijgen.Dacht zelf misschien aan eq ertussen en dan alles beneden de poort freq nog verder naar beneden te trekken.Of is dit te simpel gedacht?.Nieuwe processor kan,maar ben beetje''old school'' type,heb regelmatig''ruzie'' met die menu structuren e.d op dat digitale spul.Vandaar deze''ouderwetse'' cross over'' die ik gebruik,,met toch direct toegankelijke knopjes en regelmogelijkheden voor eventuele aanpassingen.En super betrouwbaar voor alsnog.In 15 jaar gebruik maar 1 echte electronische storing er mee gehad.Vandaar de aarzeling voor digitaal,ken collega,s die vaker gedonder hebben gehad met hun digitale processing.Lastig,maar als het niet anders kan dan moet ik maar om.Maar liever niet,met mijn combi al jaren uitstekende sound | |
| HollenderVIP Lid Uit: België Sinds: 20-2-2006 Laatste: 5-12-2025 Berichten: 1264 | 6-8-2025 09:22 |
| Even kort samengevat: je gaat nieuwe divers in je subs zetten. Omdat je kasten dan niet meer voldoen ga je je kasten aanpassen waardoor jouw speaker management niet meer voldoet en je die ook gaat moeten vervangen? Heb je er al eens aan gedacht om gewoon nieuwe subs te kopen? (Of sla ik de plank nu volledig mis?) | |
| Free beats! | |
| Simple40002000Standaard Lid Uit: Nederland Sinds: 30-9-2003 Laatste: 4-12-2025 Berichten: 70 | 6-8-2025 14:47 |
| Nee hoor,je slaat de plank niet mis.Heb het overwogen,heb ook martin audio blackline bekeken.In verleden regelmatig mee gedraaid,gaat als de brandweer.Nadeel?Het gewicht per kast.Wanneer je alles alleen moet tillen dan is 10 kilo per kast minder een stuk prettiger en langer vol te houden.Ben niet meer de jongste(56 Jaar),.beginnende atrose in de knieen,, een rug die af en toe een waarschuwing uitdeeld en wil dit nog kunnen doen zolang het nog kan..Daarom 5 jaar geleden voor deze dynacord combi gekozen.Past prima bij het werk wat ik er mee doe,meest tape acts, avondvullend.En het is niet mijn broodwinning,meer een zichzelf betalende hobby.En we praten dan over 8 subs.,dan gaat het hard kwa investering.Zeker nieuw,dan is 10 k zo weg ,wil je kwalitatief een beetje goed spul hebben.En heb niet genoeg werk om zo een investering ''rendabel ''te maken.Wil me er niet voor in de schulden steken En mij lijkt het een uitdaging om te proberen of je het bestaande systeem naar een iets hoger level kan tillen door bijvoorbeeld de woofers te vervangen door betere exemplaren in combinatie met de huidige kasten.Zou mogelijk moeten kunnen zijn lijkt me. 25 jaar speaker ontwikkeling/kow how zou toch wat uit moeten maken denk ik.En de kosten blijven dan nog enigzins behapbaar.Kwa uiterlijk blijft dan de set gelijk.Vorige set heeft ook ruim 15 jaar gedraaid,Waren 4 huisman subs en 2 jbl jrx topjes met das audio speakers erin en een ander ''costum made''. passief filter.Kreeg soms argwanende blikken van collegas......Totdat de volumeknop open ging.Menigeen verrast/verbaast met een dijk van een sound.Met mijn huidige dynacord set kan ik in mijn ''circuit'' prima meekomen met het moderne spul,Hoef met niet te schamen kwa power en kwaliteit.En niks is van de bank,en dat is ook een rustgevend gevoel.Ik MOET niks ,ik MAG zeg maar Dit is dus de gedachte achter mijn idee.Zakelijk gezien misschien onzin,misschien zelfs wat achterhaald,maar heb iets met ''old school'' spul.Ik bedoel,analoge mengtafels,hernia bak eindtrappen(lang leve wielen)etc..Voor mijn ''markt'' dikke prima,die hebben niet het budget voor het echte pro spul.Voor de profi is deze ''markt ''niet interessant.Een goede freelancer kan meer verdienen zonder apparatuur zeg maar.Maar dat is dan ook een ander niveau kwa werk en benodigde know how. Maar voor mijn geplande ''upgrade'';; heb ik alle tijd.Maar binnen de'' mogelijkheden'' wil ik proberen een zo goed mogelijke keuze te maken.Zodat ik nog iets goeds kan neerzetten zolang het lijf het fysiek nog aan kan | |
| DréAdministrator Uit: Nederland Sinds: 17-11-2001 Laatste: 4-12-2025 Berichten: 13524 | 6-8-2025 18:57 |
Simple40002000 schreef: Heb al keer zoiets gehad,maar had wat moeite toen om goed crosspunt te vinden tussen sub en top.Pas op 140 hz ongeveer leken sub en top goed op ellkaar aan te sluiten.Bij lager crossen leek het alsof er een soort gat ontstond tussen sub en top.Was geen ''eenheid'' meer voor mijn gevoel.Speel een toon af op de gewenste cross-over frequentie (kun je gewoon een mp3'tje voor downloaden of zo). Stel de delay van de tops zo af dat de output van het complete systeem (subs + tops) minimaal is. Als dat gelukt is, inverteer dan de output naar beide tops. Nu sommeren subs en tops optimaal (immers optimaal sommeren is het tegenovergestelde van optimaal uitdoven). Je kunt dit per kanaal doen als je dat makkelijker vindt (maar als je verschillende delay's krijgt dan zul je die wel gelijk moeten trekken (schipperen) tussen links en rechts). | |
| -- Pardon my French, I'm Dutch -- | |
| Jan van DurenStandaard Lid Uit: Nederland Sinds: 18-8-2002 Laatste: 28-11-2025 Berichten: 173 | 7-8-2025 11:06 |
| Waarom bouw je geen nieuwe kasten helemaal afgestemd op de nieuwe speakers. | |
| Deze knop?? Dat is de talentknop! |