Forum > Profiel
Gebruikersgegevens.
Het profiel van Simple40002000
Gegevens van leden zijn alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers
Laatste 70 bijdrage(n) van Simple40002000 (Pagina: 1 van 4)
Topic: Vervangen woofers dynacord f8 subs (6-8-2025 14:47:00)
Nee hoor,je slaat de plank niet mis.Heb het overwogen,heb ook martin audio blackline bekeken.In verleden regelmatig mee gedraaid,gaat als de brandweer.Nadeel?Het gewicht per kast.Wanneer je alles alleen moet tillen dan is 10 kilo per kast minder een stuk prettiger en langer vol te houden.Ben niet meer de jongste(56 Jaar),.beginnende atrose in de knieen,, een rug die af en toe een waarschuwing uitdeeld en wil dit nog kunnen doen zolang het nog kan..Daarom 5 jaar geleden voor deze dynacord combi gekozen.Past prima bij het werk wat ik er mee doe,meest tape acts, avondvullend.En het is niet mijn broodwinning,meer een zichzelf betalende hobby.En we praten dan over 8 subs.,dan gaat het hard kwa investering.Zeker nieuw,dan is 10 k zo weg ,wil je kwalitatief een beetje goed spul hebben.En heb niet genoeg werk om zo een investering ''rendabel ''te maken.Wil me er niet voor in de schulden steken
En mij lijkt het een uitdaging om te proberen of je het bestaande systeem naar een iets hoger level kan tillen door bijvoorbeeld de woofers te vervangen door betere exemplaren in combinatie met de huidige kasten.Zou mogelijk moeten kunnen zijn lijkt me. 25 jaar speaker ontwikkeling/kow how zou toch wat uit moeten maken denk ik.En de kosten blijven dan nog enigzins behapbaar.Kwa uiterlijk blijft dan de set gelijk.Vorige set heeft ook ruim 15 jaar gedraaid,Waren 4 huisman subs en 2 jbl jrx topjes met das audio speakers erin en een ander ''costum made''. passief filter.Kreeg soms argwanende blikken van collegas......Totdat de volumeknop open ging.Menigeen verrast/verbaast met een dijk van een sound.Met mijn huidige dynacord set kan ik in mijn ''circuit'' prima meekomen met het moderne spul,Hoef met niet te schamen kwa power en kwaliteit.En niks is van de bank,en dat is ook een rustgevend gevoel.Ik MOET niks ,ik MAG zeg maar
Dit is dus de gedachte achter mijn idee.Zakelijk gezien misschien onzin,misschien zelfs wat achterhaald,maar heb iets met ''old school'' spul.Ik bedoel,analoge mengtafels,hernia bak eindtrappen(lang leve wielen)etc..Voor mijn ''markt'' dikke prima,die hebben niet het budget voor het echte pro spul.Voor de profi is deze ''markt ''niet interessant.Een goede freelancer kan meer verdienen zonder apparatuur zeg maar.Maar dat is dan ook een ander niveau kwa werk en benodigde know how.
Maar voor mijn geplande ''upgrade'';; heb ik alle tijd.Maar binnen de'' mogelijkheden'' wil ik proberen een zo goed mogelijke keuze te maken.Zodat ik nog iets goeds kan neerzetten zolang het lijf het fysiek nog aan kan
Topic: Vervangen woofers dynacord f8 subs (5-8-2025 10:36:00)En mij lijkt het een uitdaging om te proberen of je het bestaande systeem naar een iets hoger level kan tillen door bijvoorbeeld de woofers te vervangen door betere exemplaren in combinatie met de huidige kasten.Zou mogelijk moeten kunnen zijn lijkt me. 25 jaar speaker ontwikkeling/kow how zou toch wat uit moeten maken denk ik.En de kosten blijven dan nog enigzins behapbaar.Kwa uiterlijk blijft dan de set gelijk.Vorige set heeft ook ruim 15 jaar gedraaid,Waren 4 huisman subs en 2 jbl jrx topjes met das audio speakers erin en een ander ''costum made''. passief filter.Kreeg soms argwanende blikken van collegas......Totdat de volumeknop open ging.Menigeen verrast/verbaast met een dijk van een sound.Met mijn huidige dynacord set kan ik in mijn ''circuit'' prima meekomen met het moderne spul,Hoef met niet te schamen kwa power en kwaliteit.En niks is van de bank,en dat is ook een rustgevend gevoel.Ik MOET niks ,ik MAG zeg maar
Dit is dus de gedachte achter mijn idee.Zakelijk gezien misschien onzin,misschien zelfs wat achterhaald,maar heb iets met ''old school'' spul.Ik bedoel,analoge mengtafels,hernia bak eindtrappen(lang leve wielen)etc..Voor mijn ''markt'' dikke prima,die hebben niet het budget voor het echte pro spul.Voor de profi is deze ''markt ''niet interessant.Een goede freelancer kan meer verdienen zonder apparatuur zeg maar.Maar dat is dan ook een ander niveau kwa werk en benodigde know how.
Maar voor mijn geplande ''upgrade'';; heb ik alle tijd.Maar binnen de'' mogelijkheden'' wil ik proberen een zo goed mogelijke keuze te maken.Zodat ik nog iets goeds kan neerzetten zolang het lijf het fysiek nog aan kan
Was ik al beetje bang voor.Low cut heb ik nu op 50hz met inderdaad die lage 12 db per octaaf flank steilheid in het achterhoofd.Zou dus nieuwe processor moeten worden met steilere flitering.Heb al keer zoiets gehad,maar had wat moeite toen om goed crosspunt te vinden tussen sub en top.Pas op 140 hz ongeveer leken sub en top goed op ellkaar aan te sluiten.Bij lager crossen leek het alsof er een soort gat ontstond tussen sub en top.Was geen ''eenheid'' meer voor mijn gevoel.Dat lijkt met de ac one cross over wel zo te zijn.Liefst zou ik deze combinatie willen behouden,draai er al ''tig'' jaren mee. naar volle tevredenheid..Is er een mogelijkheid om niet te ingewikkeld die flank steilheid van de low cut dan groter te krijgen.Dacht zelf misschien aan eq ertussen en dan alles beneden de poort freq nog verder naar beneden te trekken.Of is dit te simpel gedacht?.Nieuwe processor kan,maar ben beetje''old school'' type,heb regelmatig''ruzie'' met die menu structuren e.d op dat digitale spul.Vandaar deze''ouderwetse'' cross over'' die ik gebruik,,met toch direct toegankelijke knopjes en regelmogelijkheden voor eventuele aanpassingen.En super betrouwbaar voor alsnog.In 15 jaar gebruik maar 1 echte electronische storing er mee gehad.Vandaar de aarzeling voor digitaal,ken collega,s die vaker gedonder hebben gehad met hun digitale processing.Lastig,maar als het niet anders kan dan moet ik maar om.Maar liever niet,met mijn combi al jaren uitstekende sound
Topic: Vervangen woofers dynacord f8 subs (4-8-2025 11:12:00)Momenteel heb ik een dynacord powermax 5 set in gebruik.Bevalt an sich prima,maar waar ik de laatste tijd tegenaan loop is dat bij echt stevige belasting de subs beginnen te protesteren.Bij bepaalde tracks lijkt ie zelfs te ''klapperen''(Voorbeeld :Theme from antartica-Syntesizer greatest)Doet zich voor op standje ''orkaan''.Kwa versterking gebruik is crest ca 9/12 in combinatie met Ev ac one cross over. .Cross over freq 100 hz,low cut op 50 hz.Flanksteilheid is 12 db per octaaf.Waarom?Omdat in de systeemversterker die orgineel bij dit systeem hoort dezelfde filtertechniek gebruikt word.In mijn configuratie word dus zwaardere versterking gebruikt.Na het simuleren van de evx 180 b die er in zit in winisd lijkt de speaker bij full power van de ca 12 behoorlijk over zijn x ma heen te gaan in het werkgebied van de sub.Ook komt er een power dip in dat gebied naar voren (350 watt).Ook lijkt de standaard x max ook niet echt echt super te zijn,6,2 mm.Kast met met meet lint opgemeten,binnenmaten.Ik kom op een netto inhoud uit van ongeveer 140 liter.Zit enkele bas reflex poort in met diameter van 15 centimeter met een lengte van 6 centimeter.Dat resulteert in een behoorlijk hoge poort tuning van rond de 47 a 48 hz
Heb meerdere drivers in die kast gesimuleerd en de 18 sound 18lw 1400 lijkt de beste papieren te hebben.Maar met 1 poort schiet de poort sneheid als een raket omhoog.Er met dus een extra poort bij in om dat binnen de perken te houden en de tuning moet verder omlaag naar ongeveer 42/43 hz..Langere poorten dus,maar dat lijkt kwa ruimte te kunnen.En het minst ingrijpend kwa constructie.Groter diameter van de poorten lijkt ook te kunnen,maar niet echt veel kwa diameter.
Met 8 van deze subs is het dus een behoorlijke investering.Voordelen zouden dan hoger x max en x mech zijn,en iets meer diepgang.In theorie dus
Zie ik iets over het hoofd?En is de nu gebruikte cross over en low cut afdoende om alles beetje binnen de perken te houden kwa cone excursion,low cut en poortsnelheid?Hoop vragen dus,misschien dat iemand met meer ervaring kwa speakerbouw zich eens hierover kan buigen?Wil best deze investering doen,maar moet dan wel betere resultaten opleveren dan met de huidige evx180 driver die nu in de kasten zit.
Topic: Ontwerp voor Beyma 18G400 (23-2-2011 20:35:00)Heb meerdere drivers in die kast gesimuleerd en de 18 sound 18lw 1400 lijkt de beste papieren te hebben.Maar met 1 poort schiet de poort sneheid als een raket omhoog.Er met dus een extra poort bij in om dat binnen de perken te houden en de tuning moet verder omlaag naar ongeveer 42/43 hz..Langere poorten dus,maar dat lijkt kwa ruimte te kunnen.En het minst ingrijpend kwa constructie.Groter diameter van de poorten lijkt ook te kunnen,maar niet echt veel kwa diameter.
Met 8 van deze subs is het dus een behoorlijke investering.Voordelen zouden dan hoger x max en x mech zijn,en iets meer diepgang.In theorie dus
Zie ik iets over het hoofd?En is de nu gebruikte cross over en low cut afdoende om alles beetje binnen de perken te houden kwa cone excursion,low cut en poortsnelheid?Hoop vragen dus,misschien dat iemand met meer ervaring kwa speakerbouw zich eens hierover kan buigen?Wil best deze investering doen,maar moet dan wel betere resultaten opleveren dan met de huidige evx180 driver die nu in de kasten zit.
Mijn idee als mogelijke vervanger voor de 18g400 zou de rcf 18p300 zijn .Een snelle simulatie in winisd(de eenvoudige versie,waar deze in de database staat) levert zelfs winst in diepgang op,nl een slordige 4 a 5 db op 40 hzTegenover -7 a 8 db op 40 hz voor de beyma 18g400..Heb echter altijd ''ruzie '' met winisd pro wanneer ik daar ts parameters wil invoeren waardoor ik het een en ander nog niet nauwkeuriger heb kunnen doen.Maar op het eerste gezicht zou dus de rcf in theorie een heel goede vervanger kunnen zijn lijkt mij.Je zou dan alleen de tuning moeten aanpassen en klaar is klara.Of is dit te simpel gedacht en komen er andere problemen/nadelen om de hoek kijken?Is er iemand die es deze 2 speakers in het ''dre'' ontwerp zou kunnen simuleren
De 18g400 zijn al een beetje op leeftijd,ik vermoed tussen de 10 en de 15 jaar oud.Ik heb ze jaren geleden ooit van dre overgenomen(4 stuks).En toen draaiden ze al een aantal jaren bij hem in de verhuur.Kan me voorstellen dat het een keer over en uit zal zijn voor de speakers,ze hebben niet het eeuwige leven.Ze worden niet ''mishandeld'' ,ze worden gevoed met ''slechts'' een crest ca 9,een slordige 900 watt aan 4 ohm en funtioneren nog prima.Nog nooit problemen mee gehad en ben er nog steeds tevreden mee
Topic: Ingangsgevoeligheid versterker (5-10-2010 09:58:00)De 18g400 zijn al een beetje op leeftijd,ik vermoed tussen de 10 en de 15 jaar oud.Ik heb ze jaren geleden ooit van dre overgenomen(4 stuks).En toen draaiden ze al een aantal jaren bij hem in de verhuur.Kan me voorstellen dat het een keer over en uit zal zijn voor de speakers,ze hebben niet het eeuwige leven.Ze worden niet ''mishandeld'' ,ze worden gevoed met ''slechts'' een crest ca 9,een slordige 900 watt aan 4 ohm en funtioneren nog prima.Nog nooit problemen mee gehad en ben er nog steeds tevreden mee
Ik ben in het bezit van een rackje met 2 crest ca9 eindtrappen erin.Nu valt mij de laatste tijd op dat ik,wil ik de eindtrappen vol uitsturen,ik mijn mengtafel tot wel plus 15 db moet drukken om dit voor elkaar te krijgen.En dat terwijl mijn gainstructuur verder allemaal klopt.Alles op 0 db ingeregeld.(mengtafel is A &H mixwizard).Nu weet ik dat je met interne jumpers de ingangsgevoeligheid kunnen veranderen.Mijn vermoeden is dat de vorige eigenaar ze op een hogere ingangsgevoeligheid heeft gezet.De vraag is'; waar zitten die jumpers en is dit eenvoudig zelf te veranderen?
Er zitten ook jumpers in om de polariteit van de xlr ingangen te veranderen..Het is dus niet de bedoeling dat die per vergissing worden omgezet,ik moet dus wel de juiste hebben.Weet iemand waar de jumpers zitten,een foto zou mooi zijn.Voorkomt vergissingen..Laatst met reparatie bedrijfje gesproken,die wist het in eerste instantie niet te vertellen,hadden zoiets nog niet eerder meegemaakt/tegengekomen.Zijn er hier mensen die het wel weten?
Topic: Opmerkingen bij EAW SB150 (23-8-2010 10:57:00)Er zitten ook jumpers in om de polariteit van de xlr ingangen te veranderen..Het is dus niet de bedoeling dat die per vergissing worden omgezet,ik moet dus wel de juiste hebben.Weet iemand waar de jumpers zitten,een foto zou mooi zijn.Voorkomt vergissingen..Laatst met reparatie bedrijfje gesproken,die wist het in eerste instantie niet te vertellen,hadden zoiets nog niet eerder meegemaakt/tegengekomen.Zijn er hier mensen die het wel weten?
Vermogen kost tegenwoordig niks meer?Ga maar effe naar de winkel en zeg''Ik moet een echt goede 2+kw eindtrap per kant hebben,geen budgetspul"',dan word je echt niet vrolijk van het prijskaartje.Dan is 1500 a 2000 euri meer gewoonte dan zeldzaamheid.Geef mij dan maar een achterhaald concept,op het moment dat ik er versterkers voor moet kopen word ik een stuk blijer,scheelt behoorlijk in de pocket.En bovendien,wat is nou leuker dan om met een ''scheet'' aan vermogen een bak herrie te produceren waar je U tegen zegt.Maar ja,het is wel stoerder als je kunt zeggen''op dat kleine frontloaded subje staat wel 2 kw te fikken''.Kilowatts zeggen mij niks,gaat om efficientie,heb ik minder ''watts'' nodig om toch een stevig geluid te maken
Topic: Opmerkingen bij EAW SB150 (22-8-2010 20:13:00)Het was trouwens mijn set waarmee we de sb150 hebben vergeleken.Ik had er per kant 2 keer 18g400 staan op het sub.Deze kasten werden aangestuurd door een ca 9(pak em weg 900watt per kant).Daartegenover stond dus 2 keer sb 150(1 per kant dus) aangestuurd door die jbl mpa 1200(een slordige 1200 watt per kant).Pas toen we de versterker in brug zetten ging het weer gelijk op(gebrugd 4ohm dus,het zal een slordige 3+ kw geweest zijn wat er op die kasten heeft staan te fikken)
Compact is leuk,maar op het moment dat je zulke vermogens moet loslaten om je speakers aan het werk te zetten heb ik zoiets van ''laat maar zitten dan''
Want 1 glijbaan(4530)kon op een lichtere versterker (600watt)moeiteloos een stackje van 2 keer 18400 op een ca 9 bijhouden
Dan maar lomp en groot naar verhouding,als me dat een peperdure hoogvermogen versterker scheelt.
Ik denk dat je van een stackje van 2 of 3 glijbanen heel wat vrolijker word dan 2 van die sb 150 per kant.Zowel in geluidvolume als in mijn portomonnee.Want 2 a3 kw per kant word een duur verhaal kwa versterkers
Topic: Beyma 18g50 Versus 18g40 (9-7-2010 10:05:00)Compact is leuk,maar op het moment dat je zulke vermogens moet loslaten om je speakers aan het werk te zetten heb ik zoiets van ''laat maar zitten dan''
Want 1 glijbaan(4530)kon op een lichtere versterker (600watt)moeiteloos een stackje van 2 keer 18400 op een ca 9 bijhouden
Dan maar lomp en groot naar verhouding,als me dat een peperdure hoogvermogen versterker scheelt.
Ik denk dat je van een stackje van 2 of 3 glijbanen heel wat vrolijker word dan 2 van die sb 150 per kant.Zowel in geluidvolume als in mijn portomonnee.Want 2 a3 kw per kant word een duur verhaal kwa versterkers
Ik ben een (nog altijd tevreden) gebruiker van een stel ex-huismansubs geladen met de ''oude'' beyma 18 g400.Ze Gaan nu al wat jaartjes mee,dus zat ik er aan te denken om ze ooit es te vervangen.Ook omdat de ''oude'' 18g400 niet meer verkrijgbaar zou zijn met de juiste parameters
Nu heb ik als kandidaat mijn oog laten vallen op de rcf l18p300.Met een wat lagere tuning zou ik dan een stukje diepgang erbij krijgen(40hz -3db tegenover een slordige -7 db bij de 18g400)Echter,hoe zit het dan met de efficientie,want kwa rendement zijn ze bijna gelijk.Zou de rcfl 18p300 een goede vervanger zijn voor de beyma 18g400 in de huismansubs?In prinipe zou ik dan alleen andere poorten(langere) er in moeten zetten en voila-klaar.Of denk ik te simpel en zie ik dingen over het hoofd?
Topic: Welke nieuwe geluidsset zou jij kiezen voor +/-7000,- (8-3-2009 23:21:00)Nu heb ik als kandidaat mijn oog laten vallen op de rcf l18p300.Met een wat lagere tuning zou ik dan een stukje diepgang erbij krijgen(40hz -3db tegenover een slordige -7 db bij de 18g400)Echter,hoe zit het dan met de efficientie,want kwa rendement zijn ze bijna gelijk.Zou de rcfl 18p300 een goede vervanger zijn voor de beyma 18g400 in de huismansubs?In prinipe zou ik dan alleen andere poorten(langere) er in moeten zetten en voila-klaar.Of denk ik te simpel en zie ik dingen over het hoofd?
hugov bedoeld dus 6 keer 18 inch PER KANT.Das voor een discosetje voor 500 man wel behoorlijk stevig.Met zo,n set plus een beetje fatsoenlijke versterkers moet 1000 man niet zo,n probleem zijn.Disco wel te verstaan he.Maar ook een beetje band kan met zo,n set wel uit de voeten
Ik zou niet graag 6 iven hybrides per kant op me afgevuurd hebben,ga je zowat dood van de power
Heb op een meeting van ivo wel es zo,n stackje horen spelen,was 3 hybrides plus dubbel 12 inch top per kant.en dat ging gruwelijk hard.Kun je nagaan wat er gebeurd als je zo,n setje PER KANT neerzet.krijgen je maag en darmen plus je trommelvliezen flink op hun donder,is niet echt gezond meer te noemen
Topic: D&B Max12 (23-2-2009 02:41:00)Ik zou niet graag 6 iven hybrides per kant op me afgevuurd hebben,ga je zowat dood van de power
Heb op een meeting van ivo wel es zo,n stackje horen spelen,was 3 hybrides plus dubbel 12 inch top per kant.en dat ging gruwelijk hard.Kun je nagaan wat er gebeurd als je zo,n setje PER KANT neerzet.krijgen je maag en darmen plus je trommelvliezen flink op hun donder,is niet echt gezond meer te noemen
Dit bedoel ik dus.Ik kijk dan meer naar de rechtuit rechtaan basreflex systemen
dus geen speciaal nieuw ontwerp of hoorngeladen systemen.Kijk maar eens hoevaak je zonder al te grote aanpassingen je diverse speakers in een dure merkkast kan stoppen met vergelijkbare prestaties zonder grote verschillen kwa spl e.d.Met name als het om een behoorlijk aantal kasten gaat kun je veel geld besparen dan lijkt mij
Ik zou niet blij zijn als een zelfbouwer redelijk eenvoudig en veel goedkoper een systeem kan ontwerpen en bouwen die zich redelijk kan meten met je net aangeschafte peperduur merksysteem.Dan zou ik me ''bekocht'' voelen
Topic: D&B Max12 (22-2-2009 01:49:00)dus geen speciaal nieuw ontwerp of hoorngeladen systemen.Kijk maar eens hoevaak je zonder al te grote aanpassingen je diverse speakers in een dure merkkast kan stoppen met vergelijkbare prestaties zonder grote verschillen kwa spl e.d.Met name als het om een behoorlijk aantal kasten gaat kun je veel geld besparen dan lijkt mij
Ik zou niet blij zijn als een zelfbouwer redelijk eenvoudig en veel goedkoper een systeem kan ontwerpen en bouwen die zich redelijk kan meten met je net aangeschafte peperduur merksysteem.Dan zou ik me ''bekocht'' voelen
Toch heb ik wel es mijn bedenkingen over de hoeveelheid research die er aan de ontwikkeling van sommige systemen is besteed
Als je kijkt hoeveel freewareprogramma,s er te vinden zijn waarmee,mits juist gebruikt, in relatief korte tijd een systeem kan worden ontworpen wat soms zeer goed kan concurreren met soms zeer dure systemen.Dan worden winstmarges van soms 200 tot 300 procent een beetje overdreven lijkt me.Tenzij je er vanuit gaat heel weinig ervan te verkopen,dan moet men soms wel de prijs flink omhoogschroeven om de investering weer terug te verdienen.
Ik durf te wedden dat er hier op het forum zelfbouwsystemen zijn ontworpen en gebouwd die in, naar verhouding,no time zijn ontworpen met louter freewarepogramma,s met de echt goede componenten die slects een fractie kosten in verhouding tot hun dure ''merkbroertjes''.Zeker in het ''betere'' segment is er voor de zelfbouwer/ontwerper een hoop geld te besparen,zeker als ik soms zie hoe verbluffend simpel sommige systemen zijn gemaakt/ontworpen.Dwz zonder zeer ingewikkelde electronische ''truuks'' om het systeem te laten klinken danwel ''recht'' te trekken
Als ik veel geld ga uitgeven voor een goed product,dan moet het niet zo zijn dat een ''leek''(lees;zelfbouwer) vrij simpel een ''kopie'' van dit product kan maken die de kwaliteit ervan dicht kan benaderen voor een fractie van de prijs,en tijd kwa ontwikkeling.En dat bijv met louter freewareprogramma,s en vrij verkrijgbare componenten.Dan bekruipt mij het gevoel dat de ''merkfabrikant'' je een ''poot'' uit wil trekken
Als bijv een ''merksub'' dubbel 18 inch frontloaded 3000 euro moet kosten terwijl je voor tussen de 1000 a 1500 euri er zelf een kunt LATEN maken met echt serieuze speakers erin.... en die dan ook met de ''dure'' sub goed kan concureren.En ook nog met freewareprogramma,s....... tja,of ben ik nou gek ofzo
Topic: martin audio combi f2b,s18,f215 (16-2-2009 03:35:00)Als je kijkt hoeveel freewareprogramma,s er te vinden zijn waarmee,mits juist gebruikt, in relatief korte tijd een systeem kan worden ontworpen wat soms zeer goed kan concurreren met soms zeer dure systemen.Dan worden winstmarges van soms 200 tot 300 procent een beetje overdreven lijkt me.Tenzij je er vanuit gaat heel weinig ervan te verkopen,dan moet men soms wel de prijs flink omhoogschroeven om de investering weer terug te verdienen.
Ik durf te wedden dat er hier op het forum zelfbouwsystemen zijn ontworpen en gebouwd die in, naar verhouding,no time zijn ontworpen met louter freewarepogramma,s met de echt goede componenten die slects een fractie kosten in verhouding tot hun dure ''merkbroertjes''.Zeker in het ''betere'' segment is er voor de zelfbouwer/ontwerper een hoop geld te besparen,zeker als ik soms zie hoe verbluffend simpel sommige systemen zijn gemaakt/ontworpen.Dwz zonder zeer ingewikkelde electronische ''truuks'' om het systeem te laten klinken danwel ''recht'' te trekken
Als ik veel geld ga uitgeven voor een goed product,dan moet het niet zo zijn dat een ''leek''(lees;zelfbouwer) vrij simpel een ''kopie'' van dit product kan maken die de kwaliteit ervan dicht kan benaderen voor een fractie van de prijs,en tijd kwa ontwikkeling.En dat bijv met louter freewareprogramma,s en vrij verkrijgbare componenten.Dan bekruipt mij het gevoel dat de ''merkfabrikant'' je een ''poot'' uit wil trekken
Als bijv een ''merksub'' dubbel 18 inch frontloaded 3000 euro moet kosten terwijl je voor tussen de 1000 a 1500 euri er zelf een kunt LATEN maken met echt serieuze speakers erin.... en die dan ook met de ''dure'' sub goed kan concureren.En ook nog met freewareprogramma,s....... tja,of ben ik nou gek ofzo
.
Topic: martin audio combi f2b,s18,f215 (15-2-2009 11:28:00)Het geluidsbedrijf waar ik wel wat dingen voor doe heeft sinds enige tijd er 4 martin f2b kasten staan die men wil inzetten bij de wat grotere evenementen.De combi die men gebruiken wil is per kant 2 martin f215,2 keer s18 en daaronder 2 keer f2b.De f2b kasten(intern doorgelust tot 16 ohm om per twee stuks op 8 ohm uit te komen) worden aangestuurd door een gebrugde ca9,de rest door2 ca 12 versterkers welke worden aangestuurd door de martin m3 processor.De vraag is eigelijk hoeveel ms de''topstack'' vertraagd zou moeten worden om geen looptijdverschillen te krijgen.Dit omdat de f2b kasten hoorngeladen zijn terwijl de rest frontloaded is.De bedoeling is om het totale systeem dan aan te sturen met de ev dx38 processor en de frontloaded stack gewoon via zijn ''normale'' m3 processor te laten werken en met de dx 38 het systeem zo correct mogelijk proberen af te regelen.Is dit een ''werkbare'' combi? heeft iemand ideeen of voorstellen voor processorsettings.Dit vanwege de discussie wat nu de meest correcte delaytime is die men zou moeten gebruiken,crossoverpunten en flanksteilheden van de crossoverfiltertypes die men zou moeten gebruiken.Hierover zijn de meningen onder de medewerkers een beetje verdeeld.Wat misschien gehoormatig''juist'' lijkt hoeft dat nog niet te zijn.Wie heeft ideeen of is dit een ''onzin''combi.Deze combi zal met name gebruikt gaan worden voor buitenevenementen en lange feesttenten waar men met een frontloaded laag systeem net wat te weinig laag kan produceren op enige afstand
Topic: KoolSound UHF 216 (7-12-2008 13:22:00)Mijn ervaring met goedkope draadloze setjes is tot nu toe niet echt positief.Vaak snel overstuurd bij een zanger of zangeres met een behoorlijke dynamiek.Vaak klinken ze wat dunnetjes,veel toonregeling nodig om ze goed te laten klinken
Geef mij maar een wat betere tweede hands draadloze dan een goedkope nieuwe.Goedkoop is toch redelijk vaak op den duur duurkoop.Mooi praktijk voorbeeld van paar dagen geleden was een nieuw budget samson draadloos setje wat werd weggevaagd door een tweede hands ew 100 setje van sennheiser.Kwa prijs ontliepen ze elkaar niks,kwalitatief des te meer.Moraal;beter tweede hands kwaliteit materiaal dan instap budgetmateriaal,zeker als de prijs elkaar weinig ontloopt.Dan wint meestal het kwaliteitsmateriaal
Topic: D&B Max12 (5-9-2008 12:59:00)Geef mij maar een wat betere tweede hands draadloze dan een goedkope nieuwe.Goedkoop is toch redelijk vaak op den duur duurkoop.Mooi praktijk voorbeeld van paar dagen geleden was een nieuw budget samson draadloos setje wat werd weggevaagd door een tweede hands ew 100 setje van sennheiser.Kwa prijs ontliepen ze elkaar niks,kwalitatief des te meer.Moraal;beter tweede hands kwaliteit materiaal dan instap budgetmateriaal,zeker als de prijs elkaar weinig ontloopt.Dan wint meestal het kwaliteitsmateriaal
Oke,je hebt gelijk,aan een aantal dingen niet zo gedacht bij het reargeren enzo.Maar toch,is een winstmarge van 100 tot soms 200 procent dan redelijk?.Het gaat me eigelijk dan meer om de rechtuit rechtaan ontwerpen zonder zeer ingewikkelde constructies(hoornconstructies,fase pluggen en meer van dat soort omgein)en/of totaal nieuwe benaderingen van hoe je kasten moet bouwen enzo.Oftewel gebruik maken van beproefde ontwerpen en constructies,geen revelutionaire vindingen of oplossingen.Is dan een soms zeer hoge prijs van een product gerechtvaardigd?Tenzij je weinig verwacht of wil verkopen,dat zul je een hoge prijs moeten hanteren om iets te verdienen
Topic: D&B Max12 (4-9-2008 17:10:00)Alles leuk en fijn,maar blijkbaar is er wel een markt voor namaak spul.Als er geen behoefte ernaar bestond werd er niet zo veel gekopieerd in electronica en speakerland.Zeker als men ontdekt dat je een poot uitgetrokken wordt omdat de fabrikant van dat dure merk zonodig 100 tot 200 procent winst wil maken op zijn product.Ik bedoel dus bijv 2000 euri vragen voor een sub(zonder ingebouwd flter,frontloaded) met vrij gangbare rcf speaker die om te maken slechts een 500 a 750 euri kost.En dan heb je ook nog alles uitbesteed aan derden om te bouwen enzo.Oke,research en ontwikkelingskosten,prima,maar zoveel per kast?
Topic: D&B Max12 (3-9-2008 17:26:00)Er is wel meer wat niet mag,maar het gebeurt toch.Kijk maar naar het merk kmt sound.Allemaal lookalikes van bekende kasten van bekende merken.Als je een merksticker erop plakt zou je zo denken dat het een echte zou zijn Kijk hier maar es
https://www.kmt-sound.nl/Monitoren.html of op https://www.kmt-sound.de/
Topic: Geluidskwaliteit evenementen? "Mode" of slechte kwaliteit? (2-9-2008 21:03:00)https://www.kmt-sound.nl/Monitoren.html of op https://www.kmt-sound.de/
Je mag er toch vanuit gaan dat bedrijven die dit soort ''grote'' dingen doen genoeg vakmanschap hebben om dit soort dingen op te vangen.En op dit niveau verkeerde mikro,s gebruiken lijkt me sterk,dit is niet meer ''effe een rechuit rechtaan bandje wat weinig kan verrekken''
Topic: D&B Max12 (2-9-2008 20:08:00)mooie foto,zet er d&b op en iedereen denkt dat het een ''echte '' is.Nu nog een keer een ''nep''c7 setje bouwen,als het even kan natuurlijk goedkoper dan het ''orgineel''.Kun je zo de merkengeile muzikanten voor de gek houden hihihihi.Mits het natuurlijk goed klinkt en minstens zo hard gaat als het orgineel,Zou daar een markt voor zijn?
Topic: Geluidskwaliteit evenementen? "Mode" of slechte kwaliteit? (2-9-2008 19:48:00)''Zowel de stem, als de blazers en slagwerk klonken enorm schel, iets wat duidelijk aan de techicus van Belle lag.''Lijkt mij een geval van een techneut die een flinke dip heeft in midhooggebied van zijn oren.Hij moet het erbij schuiven om het voor zijn beleving ''goed'' te laten klinken.Zie je veel vaker bij(monitor) techneuten die frequent moeten mixen op pa systemen op standje ''orkaan''.Tja,vaak enorme volumes op je oren is niet gezond.Ga maar es op een podium staan met loeihard gillende gitaarversterkers en dat avond na avond.Is het zo gedaan met het midhooggebied van je gehoor