Forum > Geluid

Simpele oplossing om stereo-geluid van MP3-speler of gsm naar slechts 1 actieve box te krijgen

(28 reacties. Pagina 2 van 3)
Moderator(s): Dré
JoepurlingsVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 31-10-2003
Laatste: 16-5-2024
Berichten: 2057
22-1-2022 15:09
Ook dan zou je weer weerstandjes moeten plaatsen, maar omdat het dan gebalanceerd is zijn dat er 2 per kant, dus 4 in totaal.
Voor de rest blijft het principe hetzelfde.

Kun je op dat mengpaneel dan niet mono naar buiten gaan?

Er zijn voor XLR wel kastjes te krijgen met een dergelijke functie, maar ook hier is in verhouding met 10 minuutjes solderen het gedoe van losse kastjes of net dat ene kant en klare verloopje zoeken niet echt de moeite.
Niet goed, wel hard!
TimothyStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 29-7-2006
Laatste: 16-4-2024
Berichten: 506
22-1-2022 15:46

Joepurlings schreef:

Ook dan zou je weer weerstandjes moeten plaatsen, maar omdat het dan gebalanceerd is zijn dat er 2 per kant, dus 4 in totaal.
Voor de rest blijft het principe hetzelfde.

Kun je op dat mengpaneel dan niet mono naar buiten gaan?
Dus zelfde principe als hierboven, maar op iedere rood en witte draad een 10K weerstand en ze dan alle 4 linken aan Pin-2?
(Ik hoop dat ik het principe nu doorheb 😄)

Of ik mono naar buiten kan op de tafel(s) heb ik geen idee. Heb een Rodec staan en een goedkoop klein Behringertje. Heb mezelf daar nog nooit de vraag naar mono gesteld, tot nu de situatie met de gsm/mp3 rechtsreeks op een speaker... 😉
Leer van het verleden, leef in het heden, bereid je voor op de toekomst
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 15-5-2024
Berichten: 13458
22-1-2022 16:57
Als je van echt gebalanceerd stereo wilt naar gebalanceerd mono dan is er ook nog een andere manier: Pak heet van links en koud van rechts. Oftewel: Van Links gaat Pin-2 naar Pin-2 van de uitgang. Van rechts gaat Pin-3 naar Pin-3 van de uitgang. Alle Pin-1's komen aan elkaar te zitten. De rest blijft los.

Enige uitzondering is een volledig zwevende uitgang (trafo gebalanceerd uit bijvoorbeeld). In dat geval moet je de ongebruikte uitgangen aan massa knopen of voor de zekerheid toch maar gewoon met weerstandjes werken (dat werkt namelijk altijd, zelfs als uitgangen alleen maar impedantie gebalanceerd zijn).
-- Pardon my French, I'm Dutch --
JoepurlingsVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 31-10-2003
Laatste: 16-5-2024
Berichten: 2057
22-1-2022 18:24

Timothy schreef:

Dus zelfde principe als hierboven, maar op iedere rood en witte draad een 10K weerstand
Ja!

Timothy schreef:

en ze dan alle 4 linken aan Pin-2?
Nee, pin 2 van links en rechts via 2 weerstanden naar pin 2 van de mono plug. Voor pin 3 hetzelfde maar dan van en naar pin 3. Pin 1 is shield van alle 3 aan elkaar zonder weerstanden.

Verhaal van Dré klopt ook en is zeker interessant, maar zou ik in jouw geval misschien even negeren om niet in verwarring te komen.
Als je niet weet of je mono uitgangen op de mixers hebt, is dat in elk geval de moeite om te controleren.
Niet goed, wel hard!
TimothyStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 29-7-2006
Laatste: 16-4-2024
Berichten: 506
23-1-2022 18:54
Het begint me leuk te worden! laugh :D
Ik wil wel eens een soldeerprojectje opstarten razz :p

Even simpel samenvatten van wat ik nu opsteek:
Situatie: 2 x XLR out (mengtafel) moet naar mono (full signal) (1 actieve speaker).
Maken van een verloopje:
2 XLR female (mengtafel) naar 1 xlr (male) actieve speaker
Alle pin-1's van de females samenvoegen en solderen op de pin-1 van de male xlr
Alle pin-2's van de beide females voorzien van een 10K weerstand en samensolderen op pin-2 van de male XLR
Alle pin-3's van de beide females voorzien van een 10K weerstand en samensolderen op pin-3 van de male XLR
Alles voorzien van een krimpkous tegen kortsluiting in de male XLR.

Ben ik nu mee? happy :)
Leer van het verleden, leef in het heden, bereid je voor op de toekomst
JoepurlingsVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 31-10-2003
Laatste: 16-5-2024
Berichten: 2057
23-1-2022 20:32
Klopt helemaal!

Eigenlijk precies hetzelfde als bij de niet gebalanceerde uitvoering, alleen alles 2x (omdat je bij een gebalanceerd signaal ook 2 signaaldraden hebt).

Ook hier liefst alle weerstanden in de male connector wegstoppen, maar dat moet prima kunnen als je de eindjes aan de male connector zo kort mogelijk laat (weerstand direct tegen de soldeercup).
Als je de twee weerstanden eerst in elkaar draait, soldeert zich dat heel gemakkelijk.

Verder liefst dunne kabeltjes gebruiken, zoals dap mk spin of een gebalanceerd tweelingsnoer.
Als je dit niet hebt, een adertje van een oude multikabel ofzo...
Niet goed, wel hard!
TimothyStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 29-7-2006
Laatste: 16-4-2024
Berichten: 506
23-1-2022 21:18
We gaan het binnenkort eens proberen.
Eerst eens zoeken welk materiaal ik nog liggen heb en wat ik nog moet aanschaffen razz :p
Leer van het verleden, leef in het heden, bereid je voor op de toekomst
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 15-5-2024
Berichten: 13458
23-1-2022 22:04

Joepurlings schreef:

Verder liefst dunne kabeltjes gebruiken, zoals dap mk spin of een gebalanceerd tweelingsnoer.
Als je dit niet hebt, een adertje van een oude multikabel ofzo...
Neem de Procab CAB736/1.5. Met een beetje geluk hoef je dan alleen nog maar de weerstandjes ertussen te solderen (en als dat niet lukt dan knip je de XLR Male eraf, gooit deze weg en pakt een nieuwe XLR Male stekker.

Overigens zou ik in dit geval wat lager gaan zitten qua weerstandwaarde. 4k7 of zo is prima. XLR uitgangen zijn nu eenmaal vaak wat steviger dan consumentenspul.
-- Pardon my French, I'm Dutch --
TimothyStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 29-7-2006
Laatste: 16-4-2024
Berichten: 506
24-1-2022 21:07
Zonet de kabel die ik eerst gekocht had, gemodificeerd volgens de instructies op dit forum. En hij werkt!
Zo werd het toch geen miskoop...

Een 6,3mm stereo-jack naar xlr male verloopkabel heb ik volgens de richtlijnen hier aangepast en nu speelt hij wel mono full signal!
Met daarvoor een adaptor van 6,3mm stereo jack female naar 3,5mm stereo jack male kan ik hem ook gebruiken zoals hierboven beschreven.
Avondje plezier gehad en fier op het resultaat (voor jullie dagelijkse kost, maar als jurist zonder technische opleiding, een kleine overwinning razz :p )

Ondertussen ook al eens naar mijn mengtafels gekeken. De Rodec heeft een switch naar mono, maar het Behringer-tafeltje niet. Dus ik voel in mijn enthousiasme een nieuw kort avondje solderen binnenkort komen! 😎
Leer van het verleden, leef in het heden, bereid je voor op de toekomst
JoepurlingsVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 31-10-2003
Laatste: 16-5-2024
Berichten: 2057
24-1-2022 21:53
Mooizo! Wij zijn hier ook trots op je!

Verloopjes van 3,5 naar 6,25 vind ik vreselijke dingen. De combinatie belast je 3,5mm poort al uit zichzelf enorm en als je ertegenaan stoot of aan de kabel trekt wordt het al helemaal erg.
Verder lijken deze verloopjes al standaard uit zichzelf voorzien te zijn van losse contacten...

Als je 3.5mm verloopjes zelf wilt maken, is de tip van Dré om een goede kabel met aangespoten plug op te offeren een hele goede optie.
Wanneer je toch zelf gaat solderen aan de 3,5mm kant, is een dergelijke plug een mooie:
www.new-line.nl/nl/jack-pluggen/neutrik-ntp3rc-22138.htm
Niet goed, wel hard!

Terug naar forum Reageer (zonder quote)