Forum > Algemeen Forum

Incasso

(24 reacties. Pagina 1 van 3)
Moderator(s): Dré
BestekStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 2-8-2005
Laatste: 10-5-2024
Berichten: 281
22-8-2019 10:04
Helaas zit ik met een klant die niet wil betalen, bellen mailen en langsgaan heeft helaas geen resultaat opgeleverd.
Ook heb ik hem diverse voorstellen gedaan om in termijnen te betalen en was zelfs bereid een korting te geven.
Achteraf blijkt hij vaker niet te betalen maar dat is helaas achteraf, hij was geen onbekende dus ik had dit niet verwacht.

Ik heb via mijn rechtsbijstand een laatste aanmaning laten versturen, ik vrees echter dat hij hier niet op reageert.
Na een gesprek blijkt de no cure no pay incasso van de verzekering toch een addertje onder het gras te hebben, innen ze niets betaal ik niks, innen ze een deel betaal ik de incassokosten shut up :X .
Nu ben ik dus op zoek naar ervaringen met een incasso die dit niet heeft of in ieder geval een percentage rekent indien er niet volledig betaald wordt.
Het openstaande bedrag betreft zo'n 750,- en klant in kwestie is een particulier, ik weet niet of hij het bedrag kan betalen.
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 11-5-2024
Berichten: 9469
22-8-2019 18:16
Bij mijn beste weten kan je de extra incasso kosten gewoon verhalen op de niet betalende klant, mits je dat maar van te voren aankondigd.

Mijn volgorde is iets van:
1/ Factuur met betaaltermijn

2/ Eerste aanmaning met verzoek binnen 7 dagen te betalen; , waarbij je ook het voorbehoud houd dat als men in de tussentijd al betaald heeft deze aanmaning als ongeschreven moeten beschouwen. Er kan altijd een miscommunicatie zijn over facturen en termijnen.

3/ Tweede en laatste aanmaning met verzoek binnen 24 uur te betalen anders wordt de vordering uit handen gegeven en de kosten van invordering in meerdering op de factuur gebracht. En bij tijdige betaling alleen nog zaken met deze opdrachtgever doen met vooruit betaling.

4/ Nog niet betaalt: vordering uit handen geven en blij zijn met alles wat er binnen komt, en nooit meer zaken dien met deze opdrachtgever.

Ik heb zelden verder hoeven aan te dringen dan met de eerste aanmaning laugh :D
Slechts twee keer in 35 jaar de vordering uit handen gegeven en op no cure no pay basis uiteindelijk gewoon gevangen.
Het kon me eerlijk gezegd ook niet veel schelen als het wat kostte om het geld binnen te halen, je geeft gewoon de duidelijke boodschap af dat je het er niet bij laat zitten.

Het is wel zaak dat je een fatsoenlijk incasso buro erop zet, geen beukemteam.
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
BestekStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 2-8-2005
Laatste: 10-5-2024
Berichten: 281
22-8-2019 19:47
1 t/m 3 al netjes doorlopen laugh :D .

Ik heb gelukkig hier verder ook nooit mee te maken gehad en heb er weer wat van geleerd shut up :X .
Doorgaans heb ik mijn klanten altijd via via en dat is altijd goed gegaan.
Ik ken de klant best goed, een bekend gezicht in het dorp, vandaar had ik dit ook niet verwacht en ging ik er vanuit dat het wel goed kwam.
De klant relatie is natuurlijk verpest dus daar zal ik geen zaken meer mee doen, ik zoek geen beukteam sneaky :V maar stevig aandringen zie ik graag.
Het is voor mij nu ook een principe kwestie, ik lijd er niet veel van als ik niks vang maar wil wel het signaal afgeven dat dit geen manier van zakendoen is.
HollenderVIP Lid
Uit: België
Sinds: 20-2-2006
Laatste: 9-5-2024
Berichten: 1230
22-8-2019 22:10
Ik heb hier nog wel een telefoonnummer liggen van een paar Joegoslaven, zijn redelijk overtuigend...
wink ;)
Free beats!
YourLiVeStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 19-5-2004
Laatste: 27-10-2021
Berichten: 1849
22-8-2019 23:02

Tom schreef:

Bij mijn beste weten kan je de extra incasso kosten gewoon verhalen op de niet betalende klant, mits je dat maar van te voren aankondigd.
Als er wat te halen valt wel. Ik heb het zelf helaas al enkele keren meegemaakt dat een klant niet (volledig) betaalde, dus ook aanmanen, naar de incasso, zelfs al enkele keren naar de rechter (de kosten daarvoor moet je voorschieten), en dan blijkt er niets te halen te zijn en heb je dus 2 keer zoveel kosten gemaakt dan de hoogte van de vordering was...
Meld je aan voor een gratis vermelding op geluid-en-licht.com
Dj-bartStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 16-7-2006
Laatste: 12-11-2021
Berichten: 582
22-8-2019 23:50
Met deze partij hebben wij goede ervaringen: BVCM

Geen addertjes, het eigen salaris halen zijn de debiteur vandaan en verder no cure no pay.
Stefan3128Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 16-6-2008
Laatste: 6-5-2024
Berichten: 30
31-8-2019 14:30
De buitengerechtelijke incassokosten (15% over de eerste 2500 met een minimum van 40,-) zijn bijkomende kosten voor de klant.
Je incassobureau of rechtsbijstandverzekering berekend dat ook zo. Laat hun het werk nu doen. Wanneer de klant in termijnen wenst te betalen zal dat altijd met jouw goedkeuring moeten. De incassokosten worden eerst afgelost, dan pas het openstaande bedrag.
Zorg dus voor een termijnbedrag wat minstens gelijk is aan de incassokosten (in jouw geval 112,50). Betaal de klant dan maar één termijn niet alle termijnen, dan heb jij geen extra kosten.

Werkt het 'minnelijke' traject niet en komt het aan op een dagvaarding, dan kost je dat ongeveer 800,- aan griffiekosten. Die bereken je uiteraard ook door naar je klant, maar is natuurlijk een risico'tje als daar niks te halen valt.
Bij een particulier valt er altijd wat te halen, want die heeft altijd een inkomen (al is het een bijstandsuitkering) of bezittingen waarop de deurwaarder na uitspraak van de rechter beslag kan leggen.
In jouw geval is het bedrag dan natuurlijk wel al serieus opgelopen. Het is te hopen dat de minnelijke fase iets oplevert.
Naming and shaming kan ook werken, maar moet je subtiel doen wink ;)
YourLiVeStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 19-5-2004
Laatste: 27-10-2021
Berichten: 1849
1-9-2019 12:10

Stefan3128 schreef:

Bij een particulier valt er altijd wat te halen, want die heeft altijd een inkomen (al is het een bijstandsuitkering) of bezittingen waarop de deurwaarder na uitspraak van de rechter beslag kan leggen.
Ik heb al diverse keren met particuliere klanten van doen gehad waar niks meer te halen viel hoor. Bij dat soort klanten ben je meestal niet de eerste schuldeiser (en ook niet de tweede, derde of vierde). Vaak hebben die mensen ook een belastingschuld, die worden als eerste betaald. Dan de bank, de verhuurder en dan pas alle andere schuldeisers.
Meld je aan voor een gratis vermelding op geluid-en-licht.com
Dj-bartStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 16-7-2006
Laatste: 12-11-2021
Berichten: 582
6-9-2019 00:22
En vergeet ook niet dat mensen nog steeds een minimum inkomen mogen houden.
BestekStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 2-8-2005
Laatste: 10-5-2024
Berichten: 281
6-9-2019 14:13
Incasso traject is inmiddels gestart, ik vermoed dat ik wel een idee heb hoeveel dat er geind zal worden sad :(
Ik heb het traject gezien wat het incassobureau erop los gaat laten, stalking is er niks bij laugh :D

Terug naar forum Reageer (zonder quote)