Forum > Geluid

Zelfbouw project Ecler Fa50 voeding (voor Ecler Sclat)

(27 reacties. Pagina 2 van 3)
Moderator(s): Dré
JoepurlingsVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 31-10-2003
Laatste: 17-5-2024
Berichten: 2057
22-3-2017 00:05
Okay, duidelijk, even overheen gelezen dat je geen originele had.

Je hebt het +/- verhaal al grotendeels begrepen, maar die 0V (ook van de 5V voeding) moet dan nog aan 4, 7 en 8, zoals Rob ook al aangeeft.
Anders zou je natuurlijk ook niets aan een symetrische voeding hebben, en had je net zo goed "0V" en "36V" kunnen schrijven in plaats van +/-18V.

Wel moet je er zeker van zijn dat de massa van de beide 18V voedingen niet verbonden is aan, bijvoorbeeld, randaarde?

In het schema herken je de massa door het omgekeerde T symbooltje. Deze wordt vaak onderbroken getekend, maar alle aansluitingen met dit symbooltje zijn in werkelijkheid wel verbonden. In het orginele schema vind je dit symbooltje dan ook 5 keer.

Verder zou ik dit gewoon zo opbouwen, en als je last krijgt van vervelende bijgeluiden kun je altijd nog extra filtering toepassen zoals Dré al aangaf.
Niet goed, wel hard!
John_pStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 15-4-2007
Laatste: 25-3-2017
Berichten: 51
25-3-2017 21:45
De 18V voedingen (van de link in de eerste post) hebben maar en 2 draads 230V aansluiting zonder RA ze zijn dus dubbel geiisoleerd. Heb je ook zeker geen problemen dat er iets aan aarde zou hangen.
He Ome John wat zijn dat voor een grote zwarte CD's ? Bedoel je die daar ? Ja.. Oh dat zijn LP's
DjblackdevilStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 10-8-2002
Laatste: 7-2-2021
Berichten: 259
27-3-2017 21:08
Bedankt voor meedenken!

Als ik het dus goed begrepen heb, moet het dus zo (zie deze link)?
JoepurlingsVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 31-10-2003
Laatste: 17-5-2024
Berichten: 2057
28-3-2017 12:43
Dat lijkt mij te kloppen inderdaad...
De originele voeding compleet nabouwen lijkt me ook prima mogelijk, zit niks geks in en is prima te doe-het-zelven...
Niet goed, wel hard!
DjblackdevilStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 10-8-2002
Laatste: 7-2-2021
Berichten: 259
28-3-2017 22:17
Laatste status van de voeding:

Op de dsub9 connector (aan deze dacht ik) na is hij af.

Zou iemand nog even snel een blik willen werpen of het klopt?

de bedrading naar de dsub9
alle vertakkingen voor de zekerheid maar even goed afgesloten (gesoldeerd, dan isolatietape, en kroonsteen (en dus alle vertakkingen dmv wat hard plastic afgesloten.

Verder zijn dus alle aansluitingen zoals vermeld in laatste schema (zie 2 post terug).

U ziet op de foto (van links naar rechts):

+5V, (pin 2)
Massa van 5V (zo heet de negatieve kant van die voeding toch), Pin 4,7,8
0V ( Pin 4,7,8)
-18V Pin 5&9)
+18V (Pin 1&6)

Dan die witte voor Aarde (Pin 3) van behuizing (zit aan enige ijzeren deel van behuizing)
DjblackdevilStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 10-8-2002
Laatste: 7-2-2021
Berichten: 259
10-4-2017 03:34
Mijn dank is groot!

In een snelle test bleek nog wel dat er nog kleine service beurt nodig is maar al met al ben ik een blij man!

Mannen, weer bedankt!
DjblackdevilStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 10-8-2002
Laatste: 7-2-2021
Berichten: 259
7-9-2017 19:14
Kleine update:

Heb paar keer goed schik gehad van de mixer (2 klussen van 6plus uur/wat thuis sessies), echter is bij mijn laatste draai sessie (gelukkig thuis :) 1 van de 18V universele voedingen kapot gegaan.
Heb deze inmiddels vervangen met een (identieke voeding, echter zou ik graag wat input van jullie krijgen waardoor het misging zodat ik met wat aanpassingen weer een betrouwbare set heb.

Omdat ik zelf ook niet zo hou van koffie dik kijken, hierbij wat dingen die mij opvielen;

Op het moment dat de voeding de geest gaf (de plus18V kant) was ik aan het draaien, echter viel op een gegeven moment het signaal van 1 van de kanalen uit. Omdat ik op dat moment de mixer nog niet volledig had geserviced, probeerde ik met wat tweaken van de gain/master out dit weer terug te krijgen, wat in het begin hielp maar na minuutje was ook dit niet meer voldoende.

Toen die input op ander kanaal gezet hielp dit niks (toen de mixer/voeding maar uitgezet voor damage control.)

Wat me verder nog bijstaat is dat ik de setup, die sessie vluchtig had neergezet (toen nog geen case voor het geheel).
Wat resulteerde dat de mixer/cd controller op het bureau stonden maar de cd-unit stond met de voeding (in metalen case) op elkaar op een bureaustoel had gelegd.

Geen idee of dit uitmaakt maar had toendertijd nog niet de metalen case (waar de voedingen/opsplitsingen en verloop naar de sub9 connector in zitten) geaard aan de shuko stekker (die de hele voeding van spanning voorziet.)
Dit heb ik zojuist aangesloten (dus pin 2 opdSub9 (naar mixer in) zit aan de aarde van de voedingsstekker voeding (en ook de case zelf is nu op zelfde aarde aangesloten)

Verder (en waarschijnlijk is dit het hele eufel), heb ik het voltage tussen de pinnen van de dSUb9 (aan de kant waar kabel de mixer ingaat. gemeten en is het voltage niet precies 18plus/18min of plus 5V maar scheelt dit een paar procent
Misschien dat de voeding dit op den duur niet aankan?

Hier de waardes:

18plus
18min
5plus
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 18-5-2024
Berichten: 13458
8-9-2017 09:16
Heb jij Klasse-1 voedingen (met randaarde) waarvan je er een "op de kop" gebruikt om zo de -18V te krijgen?

Je linkte destijds namelijk naar Klasse-2 (ongeaarde) voedingen (aansluiting met varkensneusje of scheerapparaatstekker). Met Klasse-2 voedingen kan het omkeertrucje helemaal prima (is toch geen referentie), met Klasse-1 voedingen moet je het nooit doen (want de kans dat er een (al dan niet redelijk hoogohmige) verbinding is tussen de min uitgang en de randaarde-aansluiting is behoorlijk groot).
-- Pardon my French, I'm Dutch --
DjblackdevilStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 10-8-2002
Laatste: 7-2-2021
Berichten: 259
14-11-2017 02:43
1 x bewerkt. Laatst door Djblackdevil op 14-11-2017 16:08
Ook hier maar kleine update,

Heb zojuist nieuwe voedingen (ongeaard ipv geaard) voor de 18Vpus en 18Vmin gedeelte.

Uiteraard zal ik mijn bevindingen (en nieuwe metingen) hier posten als he is aangepast!

groeten Vincent

[EDIT] Link aangepast naar link handleiding ipv webshop concurent, excuses Dre!
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 16-5-2024
Berichten: 9469
14-11-2017 07:06
link niet in orde of wijzend naar een commerciële concurrent.
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.

Terug naar forum Reageer (zonder quote)