Forum > Algemeen Forum

Gaffa tape test

(26 reacties. Pagina 1 van 3)
Moderator(s): Dré
JoepurlingsVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 31-10-2003
Laatste: 12-5-2024
Berichten: 2057
4-6-2017 11:27
Ik heb onlangs een eigen "mini-gaffa-tape-test" uitgevoerd, waarvan ik de resultaten met jullie wil delen.
Hiervoor heb ik een zestal verschillende tapes op een vlakke, regelmatig belopen stuk betonvloer geplakt.

Na zo´n twee maanden heb ik deze weer verwijderd, één setje "koud", één setje na een uurtje onder 1kW licht vanaf korte afstand.
Ik heb verder voor alle onderdelen punten toegekend van 1-10.

Mijn resultaten:
Matheid-Scheuren-Houdkracht-Residu koud-Residu warm
Advance AT 170 : 4-8-10-10-6
Stairville 681BK : 3-6-7-7-6
Stairville 691-50S Black : 9-7-10-10-10
Gerband 250 Black : 6-5-8-10-10
Gerband 258 BK : 8-6-9-10-10
Nichiban NT116 : 7-7-8-10-10

Ik vind het jammer dat ik nog geen rolletje heb van de club die op de PA markt de "meest perfecte" gaffa tape promootte, deze had ik graag nog mee willen testen.
Voorheen gaf ik de voorkeur aan Nichiban, maar sinds deze kleine test moet ik constateren dat de Stairville 691-50S Black de andere tapes op bijna alle punten overtreft. Stairville is het huismerk van een niet nader te noemen Duitse muziekwinkel, met bijkomend voordeel dat de "beste tape" uit deze test ook nog eens de 2e goedkoopste is.

Uiteraard biedt deze "test" geen volledige praktijksituatie. In de praktijk zal het zich nog moeten uitwijzen of de tape zich met bijvoorbeeld kabels of hechting op lastige oppervlakten nog steeds zo voorbeeldig gedraagt.
Niet goed, wel hard!
Dj-bartStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 16-7-2006
Laatste: 12-11-2021
Berichten: 582
4-6-2017 18:15
Leuke test. Wij gebruiken alleen nichiban en hebben van Rolight wel eens een aantal demorollen Advance gehad, maar deze lieten bij ons heel veel resten achter en zijn dus zo de vuilniszak in gegaan. Dan vind ik de 6 nog wel hoog gegrepen ;-)
Wat bedoel je met matheid? Het uiterlijk?

Misschien nog leuk om de bruto prijzen achter de merken te zetten?

ps: eigenlijk ontbreekt dan nog de NT1200 serie. Zeg maar de echte budget Nichiban gaffa tape
PvGVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 21-8-2009
Laatste: 12-5-2024
Berichten: 1593
4-6-2017 19:45
Hulde! laugh :D wink ;)

Ik mis de Showtec tape.
't is maar een hobby...
Big bangVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 4-11-2003
Laatste: 23-4-2024
Berichten: 2389
4-6-2017 19:52

Joepurlings schreef:

Ik vind het jammer dat ik nog geen rolletje heb van de club die op de PA markt de "meest perfecte" gaffa tape promootte, deze had ik graag nog mee willen testen.
Je bedoelt Deltec tape? Ik kreeg daarvan een gratis sample toegezonden...
It's time to play the music, It's time to light the lights..
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 12-5-2024
Berichten: 9469
4-6-2017 20:00
Leuk topic!

PvG schreef:

Hulde! laugh :D wink ;)

Ik mis de Showtec tape.
3M tape,
Tesa tape
Duck tape

Ik gebruik diverse tapes naast elkaar afhankelijk van de toepassing.
Ook heb ik altijd drie kleuren bij me.
Zilver aan metalen ondergronden zoals statieven en truss
Wit en zwart voor de rest.

Ik gebruik goedkoop tape om dingen even te bundelen of vast te zetten zonder dat er verder krachten of loop over heen komt,
en de duurdere (Nichiban in mijn geval) voor de wat kritischere toepassingen, zoals kabels wart men overheen moet lopen.
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
Dj-bartStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 16-7-2006
Laatste: 12-11-2021
Berichten: 582
4-6-2017 21:34

Tom schreef:

Duck tape
angry
IS dat nou nog niet verboden ;-)
JoepurlingsVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 31-10-2003
Laatste: 12-5-2024
Berichten: 2057
5-6-2017 18:28
Ik heb bij recente bestellingen wat rolletjes laten meekomen, het was niet direct de bedoeling een volledig marktonderzoek te doen laugh :D

Showtec heb ik jaren geleden eens gebruikt, was er niet zo kapot van, zijn die intussen misschien verbeterd?
Nichiban is toch van Tesa? Ik dacht dat Tesa zelf geen vergelijkbare tape had?
Van 3M of Duck ken ik ook geen tape voor podiumgebruik.

Deltec was inderdaad dat merk van de PA markt, daar ben ik nog wel benieuwd naar.

Matheid is inderdaad voor het uiterlijk, effen, niet glanzend scoort het hoogst.
Bruto prijzen weet ik zo niet van alle rollen te vinden...
Niet goed, wel hard!
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 12-5-2024
Berichten: 13458
6-6-2017 11:58

Joepurlings schreef:

Showtec heb ik jaren geleden eens gebruikt, was er niet zo kapot van, zijn die intussen misschien verbeterd?
Ja. Alle dingen waar jij niet kapot van was zijn verholpen... sneaky :V

Wat waren voor jou de zwakke plekken van de ShowTec gaffa tape? En ging het daarbij om de stage tape (rotzooi) of om de theater tape (prima spul)?

Overigens is er wat voor te zeggen om tape niet te makkelijk scheurbaar te maken (dat scheuren doet het dan namelijk ook als je dat niet wilt) en ook is het niet altijd handig om de kleefkracht maar zo hoog mogelijk te maken (ik heb onlangs de lak van een overheaddeur getrokken bij het verwijderen van een paar stukjes gaffa tape). Lijmresten achterlaten is altijd ruk.
-- Pardon my French, I'm Dutch --
YourLiVeStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 19-5-2004
Laatste: 27-10-2021
Berichten: 1849
6-6-2017 13:01

Dré schreef:

Joepurlings schreef:

Showtec heb ik jaren geleden eens gebruikt, was er niet zo kapot van, zijn die intussen misschien verbeterd?
ook is het niet altijd handig om de kleefkracht maar zo hoog mogelijk te maken (ik heb onlangs de lak van een overheaddeur getrokken bij het verwijderen van een paar stukjes gaffa tape).
Hahaha heb ik ook een keer meegemaakt... we moesten een extra geluidsset in een andere zaal plaatsen en de manager van de locatie zei dat we de kabels boven de deur moesten tapen in plaats van op de vloer. Weet je het zeker? Ja hoor... bij het eraf halen van de tape kwam het halve stucwerk mee shut up :X
Meld je aan voor een gratis vermelding op geluid-en-licht.com
Malle PietjeStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 2-10-2003
Laatste: 14-9-2023
Berichten: 1078
6-6-2017 13:38
Dus de tape was prima?! Nou, klaar dus razz :p
Alles komt goed....

Terug naar forum Reageer (zonder quote)