Forum > Geluid

Ervaring Synq digit 2K2 en 3K6 versterkers

(457 reacties. Pagina 40 van 46)
Moderator(s): Dré
Stefke96Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 23-6-2011
Laatste: 17-5-2024
Berichten: 499
22-10-2015 17:51
Bij mij eerder probleem gehad dat alle LED's branden bij kanaal A.
Heb hem weg gebracht naar iemand die er meer verstand van had dan ik zelf.

En bleek dat de versterkerprint kapot was, heb m nu even uit kunnen testen, en nu branden niet alle LED's maar schiet hij abnormaal snel in de clip.
Ik hoef het volume maar een klein beetje omhoog te zetten, en ik hoor een krakend geluid, en hij begint te clippen, en uiteindelijk in protect bij het linker kanaal (A).

Enig idee wat het probleem kan zijn?
Stefke96Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 23-6-2011
Laatste: 17-5-2024
Berichten: 499
12-11-2015 19:33
Bleek sluiting te zijn bij een speakon uitgang.
Nu uiteraard weer 100% werkend.
Dj pacificStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 18-5-2005
Laatste: 31-7-2022
Berichten: 405
19-8-2016 13:07
Ik heb het topic doorzocht, maar geen duidelijk antwoord kunnen krijgen. Misschien dat door onderstaande post mensen geholpen kunnen worden. Afgelopen weekend is namelijk een Synq 3k6 van mij defect geraakt.

De installatie heeft op een aggregaat gedraait en deze is vermoedelijk de dader geweest. Ondanks dat alle aansluiten (meerdere keren) zijn doorgemeten is deze versterker na een paar uur gebruikt te hebben defect geraakt (overige apparatuur geen schade). Een dag later is hetzelfde gebeurt bij een ander bedrijf (tevens één versterker), hierdoor vermoeden wij (en de organisatie) dat het aggregaat schuldig is.

De status op dit moment: De versterker gaat nog wel aan, zodra ik de spanning er op zet en de schakelaar in schakel dan knipperen de signal lampjes een keer en daarna gaan de limit leds branden. Daar blijft het bij, ik heb later niet meer getest of er nog geluid uit komt, ik ben er niet van uit gegaan dat dit het geval zou zijn. Zodra de amp aan staat hoor ik een licht (hoog frequent) geruis van het apparaat af komen, ik heb niet het idee dat dit daarvoor ook aanwezig was. Gisteren heb ik nog even vlug gekeken of de ventilatoren het nog deden en dit bleek wel het geval te zijn, deze maken blijkbaar zo weinig lawaai dat ik er in eerste instantie vanuit ging dat deze het niet meer deden (niet op gelet de eerste keer bij het testen van het apparaat).

Is er iemand hier die aan de hand van deze informatie een conclusie kan trekken wat er kapot is en wat mogelijk een oorzaak is geweest (spanningsdip, of juist een piek)?

Ik heb al met André contact gehad en hij had het idee dat de voedingsprint nog in orde was (doordat de leds het nog deden en de ventilatoren ook nog draaien zoals nu blijkt). Ik ga een nieuwe versterker module bestellen en kijken of ik daarmee één kanaal aan de praat krijg. In het slechtste geval klapt deze er direct uit en zal ik (waarschijnlijk) beide complete versterkerprints moeten vervangen.

Zodra ik meer weet zal ik het hier posten.
Ik gebruik enkel A-merken: Adam Hall, American audio, American dj....
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 17-5-2024
Berichten: 13458
23-8-2016 16:32
In dit geval (krachtstroom misbruik) heb ik hem geadviseerd om 1 complete versterkermodule te verwijderen (dus opsteekprintje + hoofdprint van dat kanaal), het resterende kanaal te voorzien van een nieuwe opsteekprint en dan maar "fingers crossed". Als de voeding dan toch gemeen blijkt te zijn dan ben je maar één opsteekprintje kwijt.
-- Pardon my French, I'm Dutch --
HanzieStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 31-10-2015
Laatste: 22-7-2022
Berichten: 101
24-8-2016 07:40
Het doet mij denken, dat het komt door of korte hoge spanningspieken (hoge pieken laten wel vaak zichtbare schade achter, bijvoorbeeld geplofte elco's of gesprongen triacs), wat ook kan en dat wil soms eens gebeuren bij aggregaten, , dat door een defect, de frequentie niet stabiel is. En onze elektrische apparatuur vindt dat dit leuk, als dat niet dichtbij de 50hz ligt.
Without a lightengineer, it will be dark.
Dj pacificStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 18-5-2005
Laatste: 31-7-2022
Berichten: 405
26-8-2016 19:48
Nou.. De printjes zijn ondertussen binnen en ik heb één kanaal afgekoppeld (bandkabels en losse voedingsaders eraf gehaald). Het andere kanaal heb ik het opsteekprintje verwisseld en er is resultaat. Nu branden de limit én het protect ledje razz :p sad :( . Ik zou de andere versterkerprint nog kunnen uitproberen, maar ik heb niet het idee dat dit verschil gaat maken.

Gezien wat hier al vermeld is ga ik er nog steeds voorzichtig van uit dat de voedingsprint nog oké is (ventilators draaien en de leds aan de voorzijde werken nog). Toch maar eens een complete versterkermodule bestellen en hopen dat het dan wel in orde is?

Visueel heb ik nog eens nauwkeurig gekeken, maar ik kon geen optische schade ontdekken.

Hieronder nog twee foto's van de voorzijde en de linker versterkerprint:

Binnenzijde versterker unit (nog met de oude opsteek module)
Leds voorzijde
Ik gebruik enkel A-merken: Adam Hall, American audio, American dj....
NijhuisrVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 10-3-2003
Laatste: 4-1-2024
Berichten: 2189
26-8-2016 21:54
Wat is de DC spanning op de zekeringen tov van massa ground? Meet beide kanten van de zekering houder om een slechte zekering ook uit te sluiten.

Dit moet dezelfde spanning zijn maar in polariteit verschillen.
Leviathan, Lord of the Labyrinth!!...
Dj pacificStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 18-5-2005
Laatste: 31-7-2022
Berichten: 405
5-9-2016 14:44
Hallo Rob,

Dat klopt helemaal, ik heb net even het een en ander gemeten: per versterker print zijn 2 zekeringen aanwezig. Hier meet ik per zekering ca. 145 VDC. De zekering aan de onderzijde (zie eerder geposte foto binnenzijde) geeft +146 VDC en de bovenste zijde -145 VDC. Aan de andere zijde is dit exact hetzelfde.

De speakon uitgangen geven op beide polen -7 VDC. Alles is gemeten vanaf het aard potentiaal (niet de nul dus).

Ik heb een module omgewisseld met een nieuwe, maar dit heeft geen verschil gemaakt.
Ik gebruik enkel A-merken: Adam Hall, American audio, American dj....
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 17-5-2024
Berichten: 13458
5-9-2016 15:15
Dan zou je haast gaan denken dat het deze keer eens niet aan de instreekprintjes ligt. Mocht je een complete module gaan bestellen, laat me dat dan even weten. Dan kan ik, indien gewenst, daar een insteekprint vanaf halen (en die op je bestelling crediteren).
-- Pardon my French, I'm Dutch --
Dj pacificStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 18-5-2005
Laatste: 31-7-2022
Berichten: 405
26-9-2016 19:45
Even weer een update over mijn defecte 3K6: de versterker doet het inmiddels weer!

De versterker bleek er weer zin in te hebben nadat de voedingsprint was verwisselt. Alle opsteekmodules en versterkerprinten bleken uiteindelijk nog in orde te zijn.

Ik kwam er nog achter (voordat de voedingsprint werd verwisseld) dat op de ventilatoren 5VDC stond i.p.v. de gespecificeerde 12VDC. Wellicht dat enkel het laagspanning gedeelte niet lekker meer was?
Ik gebruik enkel A-merken: Adam Hall, American audio, American dj....

Terug naar forum Reageer (zonder quote)