Forum > Geluid

Versterkers met DSP, of toch niet?

(12 reacties. Pagina 1 van 2)
Moderator(s): Dré
RobinVPStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 21-12-2006
Laatste: 9-9-2021
Berichten: 23
23-4-2016 10:42
Er zijn vandaag de dag een hoop eindversterkers met ingebouwde DSP op de markt.
High- en lowpass, parametrische EQ, limiters & delay zijn functies die al in de versterker verwerkt zitten. Zowel in het hogere segment (Lab Gruppen PLM, Powersoft K) als in het lagere segment (Behringer Inuke, JB Systems DSPA).

Uitgaande van een passieve setup was er altijd een processor, of ten minste een cross-over, die deze functies vervulde in het amp-rack. Met een DSP versterker wordt een processor overbodig, toch?

Wat zijn voor jullie redenen om "domme" versterkers met een externe DSP unit te gebruiken i.p.v. een amp met ingebouwde DSP?
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 16-5-2024
Berichten: 9469
23-4-2016 10:56
Tja, ik ben daar vrij ouderwets in.

Ik kijk naar continuïteit.
Als je een losse cross over of processor hebt kan je altijd verder met je versterker als de processor uitvalt.
Bij versterkers waar hij ingebouwd zit is dat, in mijn ervaring, juist meestal het gedeelte wat het het eerste begeeft.
Zeker in de goedkopere modellen.

Tis ook wel een beetje uit te leggen; het kan behoorlijk warm worden in een versterker.
En de ingebouwde processor is meestal niet van de bovenste plank kwaliteit.
Bij het hogere segment is het wel wat beter, maar in het betaalbare voor de hobby en semi pro dj zou ik het liever los kopen.
Tweede hands is er zoveel moois voor zo weinig te krijgen, waarom zou je gokken voor die ene HE minder?

Ook hebben processors nogal de nijging om allerlei rare storingen te geven:
kraken, ruisen, store, niet goed werken, enz.
Om maar niet te spreken van het handige menu, als je er geen laptop bij hebt.
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
JadjongStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 6-8-2002
Laatste: 2-1-2021
Berichten: 614
23-4-2016 12:45
Ik ben voor DSP in versterker, mits de output patchbaar is in de software. Pluspunten als er een bruikbare input-eq met fatsoenlijke software bij zit.
Dj krissieStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 21-8-2006
Laatste: 9-5-2024
Berichten: 387
23-4-2016 13:31
Als je telkens dezelfde luidsprekers gebruikt op de zelfde versterker gaat mijn voorkeur uit naar versterker met DSP. Liefst wel met een "losse DSP" kaart zodat wanneer de DSP het begeeft deze snel verwijdert kan worden en versterker bruikbaar blijft.

Meerdere versterkers/speakers en continu andere opstellingen gaat mijn voorkeur uit naar één processor. Bijvoorbeeld; Sommigen systemen ondersteunen geen master EQ en dien je elke DSP module los in te stellen. Ik dacht Crown versterkers terwijl EV middels Irisnet dit wel biedt.

Kristian
CyberDanceVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 18-6-2003
Laatste: 1-7-2020
Berichten: 1212
23-4-2016 23:19
Altijd met losse DSP's gewerkt maar sinds de eerste LAB PLM's hier voor het nieuwe Turbosound systeem draai ik er meer en meer sets op en zullen alle oude racks en DSP's ook stilaan vervangen worden. Geldt dus ook voor de kleine setjes mits ze niet actief zijn.

Waarom? Minder rompslomp (1 type amp/rack voor alle mogelijke soorten speakers), minder ruimte en veel meer mogelijkheden. Heeft bij LAB natuurlijk ook te maken met de geniale lake software.

Als je de infra deftig voor mekaar wil hebben scheelt het onderaan de streep ook niet eens zoveel qua kosten.
Qua betrouwbaarheid heb ik ook nog wel een tegenargument: wat als je losse DSP het begeeft? Dan is het einde verhaal of moet je ook gaan omprikken. Met een rits ampen met ingebouwde DSP verlies je hoogstens een paar kanalen en bij een beetje setup is er altijd wel iets van kanaaltjes bij mekaar te smokkelen mocht er toch een ampje uitvallen, juist omdat het niet uitmaakt wat waarop draait en je ieder kanaaltje kan DSP-en is dat wellicht nog makkelijker dan bij uitval van een losse amp of processor.
Turbosound Flashline & FlexArray, Vari*Lite & GrandMA2
HollenderVIP Lid
Uit: België
Sinds: 20-2-2006
Laatste: 16-5-2024
Berichten: 1230
24-4-2016 09:42
Maar een PLM is dan ook een vierkanaals versterker. Hier zie ik het nut nog wel in van een ingebouwde dsp. Voor een tweekanaals versterker vind ik het al wat minder geschikt tenzij je het uitgaande linksignaal ook via de dsp kunt laten lopen.
Een eventueel bijkomend nadeel van versterkers met ingebouwde dsp (vind ik) is dat als je meerdere versterkers in een set-up hebt er dus minstens een of meer overbodige dsp's zijn, die toch betaald zijn.
Dat is dan puur het theoretische gedeelte want in de praktijk heb ik er eigenlijk nog maar heel weinig mee gewerkt!
Free beats!
Big bangVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 4-11-2003
Laatste: 14-5-2024
Berichten: 2389
24-4-2016 09:54
Gedeeltelijk vind ik het juist nuttig voor de hele kleine setjes, welke vaak nog zonder DSP worden weg gezet (lees: 2 topjes+ amp, verder niets). Dan is een niet al te dure amp met DSP eigenlijk best nuttig om een HPF en limiter in te kunnen stellen.
It's time to play the music, It's time to light the lights..
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 16-5-2024
Berichten: 9469
24-4-2016 15:28

CyberDance schreef:

Qua betrouwbaarheid heb ik ook nog wel een tegenargument: wat als je losse DSP het begeeft? Dan is het einde verhaal of moet je ook gaan omprikken.
Als de DSP van een versterker uitvalt doet de versterker helemaal niets meer.
zonder versterker heb je zeker geen geluid.

Gewone versterkers full range gebruiken is, als de losse processor uitvalt, misschien niet ideaal, maar je kan wel verder.
Zelfs als er een versterker uitvalt, kun je vaak nog door koppelen mits de impedantie niet te laag word.
En veel versterkers hebben tegenwoordig een schakelbare sub mogelijkheid.

Hebben ze dat niet ben je zonder processor toch niet vleugellam.
Alles full range aansturen;
De meeste top of mid/top luidsprekers hebben wel een eigen filter aan boord.
En subs zonder filter klinken dan misschien niet super, maar het is beter dan niets.
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
DJohnnyStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 23-3-2004
Laatste: 2-1-2024
Berichten: 235
25-4-2016 02:55
Ik draai al geruime tijd met Crown XTi4002 versterkers. Maar ik zou echt niet anders meer willen. Ook qua betrouwbaarheid heb ik niets te klagen.
Corolla power!
JadjongStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 6-8-2002
Laatste: 2-1-2021
Berichten: 614
25-4-2016 06:11

Tom schreef:

CyberDance schreef:

Qua betrouwbaarheid heb ik ook nog wel een tegenargument: wat als je losse DSP het begeeft? Dan is het einde verhaal of moet je ook gaan omprikken.
Hebben ze dat niet ben je zonder processor toch niet vleugellam.
Alles full range aansturen;
De meeste top of mid/top luidsprekers hebben wel een eigen filter aan boord.
En subs zonder filter klinken dan misschien niet super, maar het is beter dan niets.
Dat werkt alleen bij topjes met een passief filter. Zodra HF een eigen versterkerkanaal heeft ontkom je niet aan een externe crossover/DSP.
Voor een DJ met een setje speakers op een tussenpaaltje is het om het even. Verhuurfirma's worden blij van versterker met DSP omdat hun racken nu overal inzetbaar zijn. 'Vroeger had je een rack voor een 4-weg PA, een rack voor een 3-weg PA, een los rackje en misschien nog een rack voor enkel subs. Dan stond je op een klus met 6 delayspeakers drie racken aan te sluiten of je moest achterin speakon/XLR omprikken zodat de versterkers die je normaal voor sub gebruikt nu even iets anders konden doen. Nu neem je enkel voldoende versterkers mee voor de opstelling, welke maakt niet uit. De volgende dag kan je datzelfde rack weer gebruiken voor extra subs bij een housefeestje. De laatste D80 van D&B heeft speakon achterop die schakelt tussen pin1 en pin 2 als je van top naar sub wisselt, dat is helemaal handig!
Wanneer het niet zo ingewkkeld moet kan het zijn dat je wat DSP-kracht ongebruikt laat, maar liever dat dan extra racken meeslepen en de helft van de versterkers niet gebruiken.

Terug naar forum Reageer (zonder quote)