Forum > Licht

[GZ] Laserdeskundige

(39 reacties. Pagina 3 van 4)
Moderator(s): Dré
Paulus0013Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 26-12-2003
Laatste: 8-8-2017
Berichten: 111
23-3-2015 01:40
Wat Vrijevogel zegt is bijna geheel juist.

De opdrachtgever pleegt wanprestatie richting de organisatie. En ik mogelijk richting de opdrachtgever, dat is waar het nu om draait.
Betreft betalen is er inderdaad een probleem. Opdrachtgever heeft na een hoop gedoe slechts 2/5e gekregen van wat was afgesproken.
Als ie mij dus 50% betaalt van de eigenlijke afspraak, dan moet er voor hem geld bij.
Ook jammer is dat er binnen deze hele fase niets met mij is overlegd. Opeens was de conclusie en het voorstel dat ik dan alsnog 50% zou krijgen van die 2/5e. Daar ga ik niet mee akkoord op het moment dat ik vind dat opdrachtgever zelf laks is geweest.

De wijze les van Tom kan ik zelf ook wel bedenken. In bepaalde segmenten (zeg maar zwart tegen lage prijs) moet je niet eens willen alles op papier en volledig uitgeschreven te hebben. Sommige klanten hebben die behoefte helemaal niet en zoeken dan wel iemand anders die niet zo moeilijk doet en gewoon een show komt leveren.
Ik heb werkelijk nog nooit iets uitdrukkelijk vooraf op papier gezet. Hooguit wat simpele, basale eisen per mail of sms. Doorgaans gaat het allemaal erg makkelijk: ik wil de kleurenlaser voor x euro op dag x, kan dat?
Ik had mij dan wel twee keer achter mijn hoofd gekrabd om de opdracht uit te voeren.
Ik had het lastig de 2 dagen vooraf. Zat heel erg in dubio wat te doen. Wegblijven zou hoe dan ook betekenen dat het voor iemand fout afloopt. Ook als ik niet was gekomen, zou het gedonder en discussie geven.
Normaliter als er iets beneden de verwachting is, laat als het goed is de klant/opdrachtgever je dat ter plaatse onmiddellijk weten.
Is niet gebeurd.
Misschien dat je er dan nog iets aan kunt doen tijdens de show.
Dat ging helaas niet. Opbouwen was in vol zonlicht overdag. De show zelf toen het donker was geworden. Publiek was reeds aanwezig en er waren nog andere optredens tussendoor. De show was enkel een show van een minuut of 10. En dat terwijl vooraf aan kwartier was afgesproken. Het is dus niet zoals bv discotheekwerk waar je matig kunt beginnen en alsnog de avond goed kan eindigen. Het was echt een kwestie van slechts 1 shot.
Achteraf is het redelijk om de de teleurstelling toch minstens binnen 24 uur te laten weten.
In dit geval nog sterker. Ik heb zelf wéér het eerste contact gezocht achteraf. Eerst 2 dagen na afloop. Daarna 8 dagen na afloop met de vraag hoe het was afgelopen. Pas toen reactie dat het nog niet was afgelopen.
Vervolgens 14 dagen later gevraagd hoe het met betalen verder gaat. Was op dat moment nog niet duidelijk opdrachtgever zou nog een gesprek hebben.
Vervolgens wéér zelf het initiatief genomen en na bijna een maand nog maar eens gevraagd of er nog nieuws was.
En ook daarna weer vanuit mijn kant.
Eigenlijk ben ik volgens mij de enige geweest die continue achter dingen aan zit. Zowel vooraf, maar ook achteraf.
Opdrachtgever bleef enkel aangeven dat organisatie niet tevreden was, maar heeft nooit zelf iets aangegeven over wat ie er zelf van vond.
Dit heb je hopelijk aangegeven in je opdrachtbevestiging, als mede de opstelling en de hoeveelheid?
Is dit nu werkelijk een vraag of een stukje satire? Want concreet is er enkel afgesproken dat opdrachtgever voor rookmachines zou zorgen. Niet meer dan dat.
Er vanuit gaan dat iemand dat weet, das natuurlijk niet zo slim. Je weet nooit wie er uiteindelijk op locatie de boel opstelt.
Opdrachtgever zelf was ook uitvoerende op het evenement. Van een verhuurbedrijf mag je toch zeker enige basale kennis en insteek verwachten.
Als je op dat moment niets zegt of doet, neem jij het risico.
Opdrachtgever is er eentje die erg gemakzuchtig is. "het is goed zo" "mensen weten het toch niet". Dat zijn opmerkingen die hij vaak maakt. Al zou ik hem ergens op wijzen, dan zal het absoluut niet tot enige resultaat gaan leiden.
Ik hoef hem toch zeker niet als klein kind aan de hand te nemen?
Als de afspraak is dat hij voor rook zorgt, dan is het zijn verantwoordelijkheid verder.
Als iemand nu zegt dat ie het geluid ergens verzorgt, dan ga je er toch ook vanuit dat ie het spul correct opstelt? Waarom zou het in dit geval anders zijn?
Want het is not done om je opdrachtgever af te vallen.
Dat heb ik nu dus wel gedaan, omdat ik vermoed dat hij eea te rooskleurig aan de organisatie heeft voorgelegd. Het kan niet anders dan dat hij daar heeft aangegeven dat de uitvoer van mijn zijde niet juist is geweest. De enige juiste conclusie is dat ie tegen de organisatie had gezegd de informatie te laat aangeleverd te hebben. Ik vind dat een organisatie die dusdanig teleurgesteld is uiteindelijk best mag weten hoe eea werkelijk zit. Helemaal als opdrachtgever zelf niets vraagt, zegt en alles wel even alleen op denkt te lossen zonder enig overleg.
Als het even kan, houd je een opdrachtgever te vriend, zeker als het een collega is.
Anders loop je het risico dat zonder werk komen te zitten als je afhankelijk bent van aangenomen werk.
Het praatje gaat snel rond in deze wereld.
Ik ben er mee gestopt naar aanleiding van dit voorval. Daarnaast hoef ik niet te eten van dit werk, ik heb gewoon nog een fulltime baan. Dat is met een reden, ik vind namelijk dat ik hoe dan ook een mening moet kunnen hebben. Dan maar wat minder klussen omdat men het niet zo met mij eens is. Poppenkast en vriendjespolitie is niet aan mij besteed. Doorgaans probeer ik wel mijn mening in priveberichten richting een opdrachtgever aan te geven op het moment dat ik het ergens niet mee eens ben.
In dit geval liet het mij geen andere keus dan zo te handelen. Het kan niet zo zijn dat er ook maar iemand naar mij wijst, terwijl het hele probleem naar mijn oordeel aan de opdrachtgever te wijten valt. Ik heb alle betrokken partijen er ook direct op gewezen dat ik onverwijld aangifte zal doen van smaad/laster indien mijn naam openlijk wordt genoemd. Mij steekt dit hele gebeuren namelijk enorm.

Ik ben namelijk iemand die altijd pragmatisch te werk gaat. Altijd bereid naar oplossingen te kijken. Gaat een laser stuk? Prima pakken we een andere. Valt er ter plekke niets meer te redden? Prima doen we iets aan de prijs en nemen we een volgende keer wat extra's mee. Rookmachine op locatie aanwezig? Toch altijd 1 in de auto mikken incl. wat extra rookvloeistof. Zonder rook kom ik immers geheel voor niets.

Ik voel me in dit geval wel heel erg slachtoffer van de laksheid van de opdrachtgever. Tot op heden ook nog geen cent betaald gekregen. Er wordt mij een aantal verwijten gemaakt die ook helemaal niet kunnen. Als opdrachtgever per app aangeeft dat dingen prima zijn, maar achteraf daar over gaat klagen, dan klopt dat gewoon niet. En achteraf is in dit geval pas nadat ik een incassobureau er op had gezet.
pom pom
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 16-5-2024
Berichten: 9469
23-3-2015 09:06
1 x bewerkt. Laatst door Tom op 23-3-2015 13:42
Een klus die buiten de boeken gedaan word, en dan toch voor een rechter verschijnen?
Dat lijkt me niet slim.

Ik bedoelde ook niet dat je perse weg moest blijven, maar toch op zijn minst toch wel ergens heel duidelijk noteren of mailen dat het vrijwel onmogelijk word om een klus goed uit te voeren.
Als je dat niet duidelijk stelt, gaat de opdrachtgever er vanuit dat het in orde komt.

Ik had niet tot wel vier keer aan toe naar de opdrachtgever ge contact dat het niet in orde was.
Geen nieuws goed nieuws. Het feit dat jij dat meerdere keren doet, geeft aan dat je onzeker bent over de afloop en zet je in een zwakke onderhandelings-positie.

Als je van te voren weet dat een opdrachtgever gemakzuchtig is, dan zou ik extra erop toezien dat zaken voor elkaar zijn. Je hoeft hem niet als een kind aan de hand te nemen, maar je kunt wel duidelijk de voorwaarden stellen voor een goede presentatie. Er vanuit gaan dat een derde dat wel zal weten is whisfull thinking.

En ja, ik houd met dat soort dingen toevallig wel rekening.
Als ik voor een uitvaart alleen een opname moet maken, heb ik, hoe raar het ook moge klinken,
toch een volledige geluidsset mee in de bus. En dat heeft al meerdere keren een uitvaartplechtigheid gered omdat de aanwezige apparatuur geen line-out mogelijkheid had, of de aanwezige installatie tranen trekkend beneden de maat was.
En soms heb ik dat wel eens zonder meer kosten gedaan omdat ik het erg sneu vond voor de nabestaanden.
Met zulke beslissingen bouw je relalties.

Aan alle kanten lees ik dat je te maken gehad hebt met een hoop losse einden.
Te late aanlevering van materialen om de show te ontwerpen, slechte communicatie, geen goede faciliteiten ter plaatse, en uiteindelijk ook nog eens een slechte betaling.

Er jammer om te lezen dat je gestopt bent met je hobby om zo'n akkefiet. Het zit je blijkbaar erg hoog.
Je zal niets fout hebben gedaan, en je hebt de rekening van de omstandigheden gekregen.
Jammer dat je het zo hoog laat oplopen voor jezelf.

Mijn advies in deze zou zijn:
Blijkbaar heeft iedereen wel wat foutjes gemaakt, men ging er wel vanuit dat het zou voldoen en lukken, en de opdrachtgever het niet door zou hebben. Jouw opdrachtgever was daar blijkbaar te laks in, en jij bent ook wat te makkelijk geweest in het allemaal te accepteren.
In zo'n geval van welles en nietes is het meestal het beste om in de minne te schikken, elk een stukje schuld op zich te nemen, en de rekening te delen.

Het grote gelijk brengt een ieder uiteindelijk niets.
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
YourLiVeStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 19-5-2004
Laatste: 27-10-2021
Berichten: 1849
23-3-2015 09:11
Voor zover ik uit jouw verhaal kan opmaken is je opdrachtgever ook het een en ander te verwijten, maar dat geeft je nog steeds niet het recht om rechtstreeks contact met de opdrachtgever te gaan zoeken.

Ik heb dat ook eens meegemaakt met een dj; daar zit de klant niet op te wachten want die heeft niets met jou te maken. Hij heeft jouw opdrachtgever ingehuurd om het te regelen en als het niet naar wens is moeten die twee dat samen oplossen. Jij communiceert alleen met jouw opdrachtgever. Pas als die jou vraagt contact op te nemen met zijn klant kun je dat doen, niet eerder.

Maar goed, om nou meteen te stoppen met je hobby is ook weer overdreven zoals Tom al zegt. Iedereen heeft weleens een ontevreden klant, shit happens.
Meld je aan voor een gratis vermelding op geluid-en-licht.com
VictorVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 23-8-2002
Laatste: 15-5-2024
Berichten: 5308
23-3-2015 09:42
Wil ik een heel verhaal gaan typen, heeft Tom eigenlijk alles al gezegd...

Ik blijf van mening dat deze hele zaak zich niet leent voor beoordeling door een deskundige en een vonnis van de rechter.

Het is fout gegaan en daar zijn -al wil je dat misschien liever niet horen- twee partijen schuldig aan. Je opdrachtgever omdat die te laat de informatie aanleverde, jij omdat je desondanks door bent gegaan en sommige zaken (rookmachine o.a.) in handen van de opdrachtgever hebt gelaten. Al is de opdrachtgever een geluid/lichtman, dat betekent nog niet dat hij ook kennis heeft van de specifieke eisen die lasershows stellen aan opstelling, omgevingslicht, nevel etc. Daar blijf jij als laserman zelf verantwoordelijk voor. Dat kan ik zeggen omdat ik daar ook in de praktijk, dus door schade en schande, achter ben gekomen.

Dan hebben we het nog niet gehad over een van de vragen die je aan het begin stelde, namelijk of de laser(s) wel geschikt waren voor deze klus.

Met het inschakelen van deskundigen en daarna de gang terug naar de rechter gaat deze zaak alleen nog maar meer geld, tijd en ergernis kosten. Ik zou zeggen, pak je verlies, leer je les en los het op door een stuk van je rekening te laten vallen.
Ik ben niet gek, ik ben een helicopter! Een Satel Pogi om precies te zijn!
Paulus0013Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 26-12-2003
Laatste: 8-8-2017
Berichten: 111
28-3-2015 06:07
Een klus die buiten de boeken gedaan word, en dan toch voor een rechter verschijnen?
Dat lijkt me niet slim.
Geen idee wat je hiermee wilt zeggen, maar je kunt als particulier ook gewoon facturen opmaken en dit als inkomen opgeven bij je belastingaangifte. Je kunt alleen geen btw vermelden en verrekenen. Ik gaf eigenlijk enkel aan dat je aan de onderkant van de markt niet altijd hoeft te verwachten dat mensen alles volledig uitgeschreven op papier willen hebben. Het is vaak handjeklap.
Er jammer om te lezen dat je gestopt bent met je hobby om zo'n akkefiet. Het zit je blijkbaar erg hoog.
Ja het zit mij zeker hoog en dan druk ik me nog zacht uit. Niet alleen ben ik kwaad over het mislukte resultaat. Ook dat achteraf een groot deel in mijn schoenen wordt geschoven zonder dat mij verder iets is gevraagd door wie dan ook. En daarbij dat er tot op heden nog geen cent is betaald. Als ik mijn geld gewoon had gekregen onder het motto dat iedereen verder zijn mond houdt, dan had ik me ook niet zo druk erover gemaakt.
Ik bedoelde ook niet dat je perse weg moest blijven, maar toch op zijn minst toch wel ergens heel duidelijk noteren of mailen dat het vrijwel onmogelijk word om een klus goed uit te voeren.
Als je dat niet duidelijk stelt, gaat de opdrachtgever er vanuit dat het in orde komt.
Ik zal je een letterlijk voorbeeld geven van mailcontact 1 op 1 overgenomen.
Tijd is een factor en als ik pas heel laat inhoudelijk weet wat er moet gebeuren is dat een serieus probleem voor iets met animaties of afbeeldingen
Dit stuurde ik ongeveer 1,5 dag voor het evenement toen ik de info per mail kreeg aangeleverd en kreeg daarop het volgende antwoord:
Yeo, tijd is een dingetje, het is natuurlijk morgen al.
Ja joh tijd is slechts "een dingetje" 1 dag van te voren.
En vervolgens een gemakzuchtig uitleg van doe het maar zo en zo. Schijnbaar totaal geen besef van hoeveel werk het kan zijn.
Het feit dat jij dat meerdere keren doet, geeft aan dat je onzeker bent over de afloop en zet je in een zwakke onderhandelings-positie.
Ik zie het anders. Ik zit hem achter de broek aan om zijn zaken op orde te hebben zodat men mij achteraf niet aankijkt op een matige show. Achteraf kan ie dus niet gaan opwerpen dat ik nergens naar heb gevraagd of achteraan zat.

Nog iets anders opmerkelijks: de laser deed het plots even niet meer tijdens de opbouw. Toen kneep ik hem wel even, want een alternatief had ik eigenlijk niet op dat moment. Ik dat ding in de auto gegooid en naar huis er mee. Laser weer aan de praat gekregen en verder geen probleem meer gegeven. Achteraf valt opdrachtgever hier nog over! Like wtf? Ik los het toch op en tijdens de show heeft ie het gewoon gedaan. Dat is voor mij ook echt iets waar ik absoluut niet tegen kan. Kom niet met die onzin aanzetten die er totaal niet toe doet. Zoeken om het zoeken en roepen om het roepen.

Ik heb alsnog eerder deze week opdrachtgever gemaild met de vraag of we alsnog zouden kunnen schikken. Ik moet alleen even uitzoeken hoe het met de reeds gemaakte proceskosten zit om te beoordelen wat ik alsnog een redelijk bedrag zou vinden om te schikken. Volgens mij wil een rechtbank het geld nog weleens teruggeven als je in vroeg stadium alsnog schikt. Dat zou ik dus even moeten uitzoeken.
pom pom
VrijeVogelStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 22-12-2013
Laatste: 13-1-2022
Berichten: 279
28-3-2015 09:01
Ding zijn gelopen zoals ze zijn gelopen. Kort samengevat "een leermomentje".

Wat jou is overkomen is geen uniek iets, menig beginnend ondernemer heeft het vak ondernemen met vallen en opstaan geleerd (uitzonderingen daar gelaten). Kwestie van diep zuchten, krat bier opzuipen, weekend lam voor pampers liggen en dan de draad weer oppakken en met je opgedane kennis en ervaring weer verder.

Ik heb daardoor ook duidelijker nee leren zeggen. Soms is dat best lastig omdat nee zeggen voor mij ook geen inkomsten betekend. Tot mijn verbazing soms geeft dit een positieve wending. Uiteraard zijn er mensen die zeggen dan maar niet, maar ook mensen die je wat langer kent, die zeggen, je hebt misschien ook wel gelijk hoe zie jij het dan? Of dat er daarna een beter aanbieding komt van een andere klant die ik niet had kunnen uitvoeren als ik niet nee had gezegd...

Handjeklap of niet. Ook ik ben een warbol en zeker na een uur of langer babbelen. Ik stuur altijd een gespreksnotitie per email en eventueel vragen over waar ik niet meer zeker van was hoe iets zat. Ook voor mij een naslagwerk en een handvat om aan vast te houden.
Dit voorkomt eindeloos overleg en hoe zat het nu ook alweer.

Los van alles denk ik dat je nog redelijk bent als je 50% eist / krijgt (van de opdracht som!), dat de opdrachtgever verlies draait vind ik echt zijn probleem, hij heeft duidelijk te hoog spel gespeeld (mijn indruk, ik was er niet bij).
Gr Evert M
Paulus0013Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 26-12-2003
Laatste: 8-8-2017
Berichten: 111
9-4-2015 17:44
De ontknoping: ik heb alsnog geschikt voor 50% van wat was afgesproken.
pom pom
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 16-5-2024
Berichten: 9469
9-4-2015 23:24
Eindgoedalgoed.

Fijn dat je het ook nog even laat weten happy :)
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
Paulus0013Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 26-12-2003
Laatste: 8-8-2017
Berichten: 111
14-4-2015 02:02
Goed zou ik het absoluut niet noemen. Ik had het graag tot het bittere eind willen uitvechten.
Er zijn helaas ook andere omstandigheden, die hier volledig los van staan, waar ik rekening mee dien te houden.
pom pom
-bart-VIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 12-10-2002
Laatste: 14-8-2015
Berichten: 388
21-4-2015 13:28
Paul, jongen, kijk alsjeblieft uit de rest van je leven als je een overontwikkeld rechtvaardigheidsorgaan hebt.
Misschien is het je opvoeding of je karakter, maar trots en eer zijn dingen tussen je oren, en vaak niet waard om tot het bittere eind voor te strijden. Karma doet z'n werk wel, en bedenk wat je had kunnen bereiken als je je verlies had genomen en je energie in iets positiefs had gestoken.

Jammer dat je door deze tegenslag het laserbijltje erbij neer hebt gegooid, maar als je door was gegaan was het zeker niet je laatste geweest. Ik spreek 'toevallig' vaak iemand die z'n brood verdiend met lasershows en je wilt niet weten wat hij allemaal tegenkomt; ziekte, diefstal, onbetrouwbaar personeel, wanbetalers, sabotage, nog meer diefstal, autopech, louche figuren en mafketels, technische storingen, familie omstandigheden, het houdt niet op. Maar hij gaat gewoon door omdat ophouden gewoon geen optie is.
Petty materialists!

Terug naar forum Reageer (zonder quote)