Forum > Off-Zone

Gehoorschade na schoolfeest

(15 reacties. Pagina 1 van 2)
Moderator(s): Dré
Dimi_vStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 14-8-2007
Laatste: 22-2-2022
Berichten: 295
21-3-2015 09:31
'Gehoorschade' na schoolfeest 't Rijks Bergen op Zoom

BERGEN OP ZOOM - Om hoeveel scholieren het precies gaat, dat kan hij niet vertellen. "Maar het zijn er minstens vijf", zegt de stiefvader van een 13-jarige leerling uit Halsteren die vorige week vrijdag tijdens een schoolfeest op 't Rijks mogelijk gehoorschade opliep tijdens de set van dj Dyna.

Piep
"Ze klaagt nog steeds over een piep in haar oor. Of er sprake is van overbelasting of blijvende gehoorschade, kan de huisarts niet zeggen. Het trommelvlies is niet stuk; mogelijk verdwijnt de piep vanzelf. Over twee weken moet ze terug."

De familie schakelt een advocaat in om te onderzoeken of de school aansprakelijk kan worden gesteld voor eventuele vervolgschade.

Namens 't Rijks bevestigt Dick Leening dat meerdere leerlingen klagen over 'een blijvende piep'.

Vervelend
"Ik had er tot zondag zelf ook last van. Die kerel zette alle lampen in het rood, ondanks een verzoek om het geluid te temperen. Heel vervelend. Als school zijn we verantwoordelijk als het mis gaat, maar zo'n dj heeft ook een maatschappelijke verantwoordelijkheid. Dat heb ik het boekingskantoor ook laten weten."

Bron: www.bndestem.nl/regio/bergen-op-zoom/gehoorschade-na-schoolfeest-t-rijks-bergen-op-zoom-1.4817751
HollenderVIP Lid
Uit: België
Sinds: 20-2-2006
Laatste: 16-5-2024
Berichten: 1230
21-3-2015 20:47
Blijft sterk. Iedereen merkt dat het te luid staat, niemand grijpt in.
Had dat dit jaar (en het vorige trouwens ook) met het carnavalsfeest van de school van mijn kinderen. Zitten daar een hoop kleuters, eerste-, tweede- en derdeklassers vooraan bij het podium en dj dj maar raggen en boenken. Ben dan het podium opgegaan en heb hem vriendelijk verzocht het geluid zachter te zetten omdat het niet meer verantwoord was. Hij heeft er wel direct gevolg aan gegeven in tegenstelling tot de dj uit het nieuwsberichtje.
Free beats!
MalcolmStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 14-8-2006
Laatste: 8-10-2018
Berichten: 127
21-3-2015 21:26
Amateur geluidsboer, helaas een groot probleem hier in de regio en waarschijnlijk in de rest van Nederland ook..

En niet te vergeten het ego van de hedendaagse DJ, of ze nou net begonnen zijn of al jaren meedraaien.. (uitzonderingen bestaan)
Making air move..
Malle PietjeStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 2-10-2003
Laatste: 14-9-2023
Berichten: 1078
21-3-2015 22:44

Hollender schreef:

Blijft sterk. Iedereen merkt dat het te luid staat, niemand grijpt in.
Had dat dit jaar (en het vorige trouwens ook) met het carnavalsfeest van de school van mijn kinderen. Zitten daar een hoop kleuters, eerste-, tweede- en derdeklassers vooraan bij het podium en dj dj maar raggen en boenken. Ben dan het podium opgegaan en heb hem vriendelijk verzocht het geluid zachter te zetten omdat het niet meer verantwoord was. Hij heeft er wel direct gevolg aan gegeven in tegenstelling tot de dj uit het nieuwsberichtje.
Ik werk zelf op een school.
Elke week wel voorstellingen, repetities en wat dan ook.
Geluidsset gaat elke dag wel een keer of 3 aan, 2 speakers op front en dan nog een stel 100 volt speakers in het plafond.
Alle leerkrachten, maar ook zeker niet te vergeten de directeur, hebben geen idee hoe hard het vaak gaat.
Let wel, dit gaat over "normale" schoolse activiteiten, niet over een disco of zo!
Ik en sommige ouders hebben er meer dan eens wat van gezegd, maar ze snappen het gewoon niet: volgende keer staat ie weer te hard.
Interesseert ze gewoon niet denk ik dan.
Ik ben er klaar mee en hang er een limiter tussen.
Snappen ze toch niet razz :p
Alles komt goed....
Ronny BStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 23-3-2004
Laatste: 25-7-2017
Berichten: 554
22-3-2015 17:00
wellicht bewijst hier weer het nut van een "babysit mixer" tussen dj booth en eind set?
dj kan doen wat hij of zij wil het gaat gewoon dan niet harder dan wat jij wil.
Als het niet kan zoals het moet, moet het zoals het kan...
SubsystemStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 18-6-2004
Laatste: 24-9-2023
Berichten: 317
22-3-2015 19:49

malcolm schreef:

Amateur geluidsboer, helaas een groot probleem hier in de regio en waarschijnlijk in de rest van Nederland ook..
Waarom is de geluidsboer dan de schuldige, kans is ook groot dat deze zelfs niet aanwezig is.

Ik zet zelf ook regelmatig sets weg op dergelijke schoolfeesten, jeugdhuisfuiven etc, dit is dan meestal enkel geluidset leveren en wegwezen. Enige limiting die er dan op zit is gewoon om te zorgen dat alle speakers het overleven.
Het uiteindelijke volume is voor mij 100% de verantwoordelijkheid van DJ, zeker in het geval van verplichte db-metingen die in de meeste jeugdhuizen aanwezig is.

Of gaan ineens ook autoverhuurders aansprakelijk zijn voor snelheidsovertredingen van huurders?

HollenderVIP Lid
Uit: België
Sinds: 20-2-2006
Laatste: 16-5-2024
Berichten: 1230
22-3-2015 21:27
In mijn geval ging het echt wel om een amateur. De verhuurder was tevens klankman en dj van dienst die avond.
Free beats!
MalcolmStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 14-8-2006
Laatste: 8-10-2018
Berichten: 127
22-3-2015 21:31
Voor het huren van een auto dien je in het bezit te zijn van een geldig rijbewijs, helaas bestaat zoiets niet voor ons vak. Zou veel rare situaties schelen en de dagprijs ook weer wat omhoog krikken.

Wat betreft het geluid: www.geluidnieuws.nl/2011/juni2011/muz.html Als verhuurder dien je je verantwoording te nemen en hier rekening mee te houden, gezien de huurder vaak geen verstand heeft van deze zaken. Daarnaast is het met de DJ's van tegenwoordig niet al te best gesteld, het moet altijd maar harder en daardoor ontstaan veel problemen.

De verhuurder van het materiaal heeft zich op Facebook in de discussie gemengd, ik weet nu dus wat er stond en bij wie het vandaan kwam en dan verbaast het me gelijk een stuk minder. Goedkope schelle meuk op standje oorlog is 2/3/4K tot de max en dat gaat pijn doen..
Making air move..
LJ DaAnStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 4-3-2003
Laatste: 16-9-2020
Berichten: 627
28-3-2015 23:30

Subsystem schreef:

Ik zet zelf ook regelmatig sets weg op dergelijke schoolfeesten, jeugdhuisfuiven etc, dit is dan meestal enkel geluidset leveren en wegwezen.
Vaak wordt je geboekt omdat je ook expertise hebt. Met andere woorden, de opdrachtgever gaat er vanuit dat jij weet wat je doet en niet een speakersset voor een arena in een aula zet. Zij hebben daar geen verstand van, jij wel.

Waarom niet je set zo afstellen dat alles goed in het rood kan (want dat doen 'ze') en er alsnog geen (gehoor)schade optreedt?

Een autoverhuurder verhuurt ook geen Ferrari aan een jochie wat net zijn rijbewijs heeft opgehaald, om nog een scheve vergelijking te maken.
Edit Mod: Dré: Quotefix
Fouten in deze tekst dienen ter vermaak van de lezer.
SubsystemStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 18-6-2004
Laatste: 24-9-2023
Berichten: 317
29-3-2015 07:52

LJ DaAn schreef:

Vaak wordt je geboekt omdat je ook expertise hebt. Met andere woorden, de opdrachtgever gaat er vanuit dat jij weet wat je doet en niet een speakersset voor een arena in een aula zet. Zij hebben daar geen verstand van, jij wel.
Waarom niet je set zo afstellen dat alles goed in het rood kan (want dat doen 'ze') en er alsnog geen (gehoor)schade optreedt?
Een autoverhuurder verhuurt ook geen Ferrari aan een jochie wat net zijn rijbewijs heeft opgehaald, om nog een scheve vergelijking te maken.
Wie zegt dat er een arena set in een aula wordt gezet? Ik heb het over simpele sub-top setjes op feestjes van 100 personen of zo. En set wordt meestal geboekt door organisatie, geen flauw idee welke DJ's die avond de revue passeren.

Terug naar forum Reageer (zonder quote)