Forum > Algemeen Forum

Gezocht: Sparring partner # DTV

(211 reacties. Pagina 13 van 22)
Moderator(s): Dré
Frank76Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 13-5-2005
Laatste: 12-5-2024
Berichten: 2052
14-10-2013 16:17

Jake schreef:

het is geven en nemen in onze job.
Dat is in iedere job. Mijn vorige job bestond voor vele % daaruit. Echter heb ik (helaas voor hen) erg snel door wie dat spelletje wel en wie het spelletje niet kent.
En in elk vakgebied zijn er altijd personen die alleen maar nemen en nooit geven.
Mijn ex-werkgever heeft ook niet gevraagd of ik zonder werk de hypotheek nog wel kan betalen. Als het er op aankomt, ben je bedankt voor je loyaliteit en kiezen ze toch voor zichzelf, hetgeen niet zo heel vreemd is.
EGO = 1 / Knowledge -- Einstein
YourLiVeStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 19-5-2004
Laatste: 27-10-2021
Berichten: 1849
14-10-2013 17:09
Jake, met alle respect, er is een groot verschil tussen iemand die zijn brood moet verdienen met deze business en iemand die het, net als jij als ik me niet vergis, als hobby naast een goed betaalde baan doet.

De meeste mensen kunnen geen tienduizenden euro's investeren zoals jij dat hebt gedaan, en als een bedrijf dat soort bedragen investeert moet dat binnen een redelijke tijd ook weer terugverdiend worden. Met jouw gage gaat dat nog heeeeel lang duren, zeker als je ook nog een normaal uurloon rekent (al zijn je prijzen zo te zien al wel wat hoger geworden, geheel terecht overigens).

Maar nogmaals met alle respect hoor, ik vind het erg knap dat je in zo'n korte tijd zoveel boekingen hebt weten te scoren, zelfs al zoveel voor 2014! Dan doe je blijkbaar toch iets goed wink ;)

Frank76 schreef:

Mijn ex-werkgever heeft ook niet gevraagd of ik zonder werk de hypotheek nog wel kan betalen. Als het er op aankomt, ben je bedankt voor je loyaliteit en kiezen ze toch voor zichzelf, hetgeen niet zo heel vreemd is.
Zo is het maar net. Ik huur ook regelmatig "concullega's" in maar ik denk toch echt eerst aan mezelf, en zorg dus ook dat ik eerst zelf weg ben en mijn kosten kan betalen.
Meld je aan voor een gratis vermelding op geluid-en-licht.com
JakeStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 18-6-2012
Laatste: 6-1-2019
Berichten: 605
15-10-2013 00:11

YourLiVe schreef:

Jake, met alle respect, er is een groot verschil tussen iemand die zijn brood moet verdienen met deze business en iemand die het, net als jij als ik me niet vergis, als hobby naast een goed betaalde baan doet.
Die baan ben ik door gierigheid van mijn baas ook verloren, de firma was niet in orde met vergunningen en bij een controle van de overheid moest ik meteen stoppen met werken en inplaats dat mijn baas alles in orde deed of mij een andere functie aan te bieden kregen wij 2 nachtwakers onze ontslagbrief, dus is mijn dj werk ook mijn broodwinning voorlopig wink ;)

Nu kan ik ok geen duizenden euro's meer investeren want aan mijn spaargeld kom ik niet aan.
Ook in onze streek hoor ik ook veel collega's klagen omdat ze minder werk hebben maar voorlopig werk ik nog goed en ik hoop dat het zo blijft want het kan vlug omkeren.

De prijzen in belgië kan je niet vergelijken met de prijzen in nederland, als wij 500 euro vragen zijn we al redelijk duur en dan ben ik zeker dat ik bijna geen werk meer zal hebben, dan maar iets minder vragen maar op het einde van het jaar meer inkomsten.
Watt-XtraStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 16-5-2006
Laatste: 8-11-2021
Berichten: 1182
15-10-2013 10:19
Langzaam komen er steeds meer verhalen los, dat de inkomsten toch wel wat dalen, het aantal boekingen afneemt en er toch wel stiekum "neit" is naar de hobby dj's en of concurrenten.

Frank geeft aan het topic maar dicht te gooien, ik ben echter een voorstander om hem zeker open te houden!
Lees her en der tussen de beschuldigingen en of korte bocht antwoorden door, en neem de tips ten harte!

Nogmaals het kan voor veel meer forumleden een zinvol topic zijn.
Laten we idd als Forum omgaan, het doel van een forum; elkaar kunnen helpen, kritisch zijn, ideeen opdoen.. ideen toelichten, en ook kunnen laten zien waar je trots op bent! Informatie opdoen, maar ook toevoegen!

Bang zijn, of tegen de concurrent aankijken met een jaloerse blik heeft geen zin. Zorg dat je naast elkaar komt te staan. Help elkaar indien nodig.. Gun elkaar de ruimte.

Maar helaas, er zijn altijd een stel "rotte appels" vermijd hen! Doe afstand en zorg dat je daar ook niet mee vergeleken wordt.
Daarnaast hou je eigen Visie goed in de gaten.. ga je niet meten met een concullega, in doen en laten. Maar luister ook heel goed naar je doelgroep, je klanten. Maar let op WEET OOK HEEL GOED WIE JOUW DOELGROEP IS!

Soms moet je concluderen dat een doelgroep niet voor jou is weggelegd.
Ik zie geen verschil meer tussen de flightkistjes...
IdeedeluxeStandaard Lid
Uit: Anders
Sinds: 4-6-2003
Laatste: 29-7-2017
Berichten: 853
16-10-2013 12:15
Ik denk, dat je gewoon open en eerlijk moet kunnen zijn. Waarom de schijn ophouden, als we toch wel weten, dat het brood op dit moment lang zo dik niet belegd is, als het het een aantal jaren geleden geweest is? Wij zijn zelf voor een groot deel actief in de huwelijksbranche en merken daar toch echt wel wat teruggang in het aantal te verdelen boekingen en aanvragen. Niet voor niets kun je bijna wekelijks wel een aantal zaken kopen op een veiling...

Ik merk zelf heel erg, dat de opdrachten naar een aantal spelers in de markt gaan met de diepste zakken; wie het hardst kan schreeuwen, krijgt op dit moment de meeste klanten / opdrachten. Zij die overal zichtbaar zijn, hebben het druk. Ik kan het zelf niet betalen, om overal zichtbaar te zijn. Ik heb niet het budget om op iedere trouwbeurs te staan. (2 dagen op de grootste trouwbeurs kosten bijna net zoveel als een redelijk betrouwbare 2ehands auto!). Zo gauw als het iets met trouwen te maken heeft, gaan de kosten resoluut omhoog. Er is potentieel veel geld te verdienen en te verdelen en dat weten de organisatoren van de trouwbeurzen ook!

De trouwmarkt kent wat dat betreft maar weinig terugkerende klanten; mensen zijn heel erg gefocused op dat ene feestje; nieuwbakken bruidsparen gaan gewoon weer alle opties af en kiezen vaak een show op het uiterlijk, of op basis van het budget.

Want, door de bank genomen leveren ik en mijn collega's ongeveer hetzelfde, voor hetzelfde budget. Wie moet je als bruidspaar dan kiezen? Zou ik ook lastig vinden. Degene met de mooiste website, aanwezigheid op een trouwbeurs, de het meest professionele voorkomen, die gaat er met de prijs vandoor. Niet degene die er het leukste feestje van weet te bouwen, want dat kunnen ze op basis van zo'n presentatie toch niet zien. Daarom moet je proberen een USP (Unique Selling Point) te hebben; waarom moeten ze voor jou kiezen en niet voor je directe concurrent?

Overigens ben ik er achter, dat de mensen die hard kunnen schreeuwen en een loods met de nieuwste apparatuur hebben, dit vaak met hulp van familie doen. Vaak zijn ze zelf van huis uit vermogend en hebben met hulp van 'papa' de boel op poten gezet en papa blijft wel investeren. Kun je als 'zelfverdiener' nauwelijks tegen concurreren. Niet qua materiaal, maar ook niet qua reclamebudget. Ik had geen startbudget van een halve ton...ik heb mijn eerste setje bij elkaar gesprokkeld...

Je moet op dit soort momenten creatief zijn en ook gewoon trots zijn op wat je bereikt heb. Ik heb een goed gevulde opslag met allerhande materialen, waar ik alle feesten mee aankan, maar het is wel én afbetaald én door mij zelf verdiend! Niet door mijn ouders, niet op de lease, gewoon cash betaald. Dat is iets waar je toch wel trots op moet zijn. Dat het een keer een weekend stilstaat is dan financieel niet zo'n grote ramp. Voelt niet goed, maar ik lijdt geen verlies.

Wij zoeken het nu gewoon in de verbreding, we bieden steeds meer een totaalpakket aan, ook voor de mensen die ervoor kiezen om bij huis te gaan trouwen. Ik lever niet alleen de muziek, maar ook de taps, koeling, dranken etc. Ook alles in eigen beheer. We proberen daarbij een marketingmix te creëren, waarbij je met een minimaal budget een zo groot mogelijk bereik kunt halen. En bijkomend voordeel; de feestjes bij de mensen thuis (Al dan niet in een door ons geleverde tent), zijn vaak vele malen gezelliger, dan de feesten in stijve kasteeltjes, waar het vaak voornamelijk draait om het imponeren van de bruiloftsgasten. (Naar mijn idee) Waar we kunnen werken we samen met partners die wij volledig vertrouwen. Dat gaat niet van de een op andere dag; je moet elkaar in de waarde laten en niet andermans klus in willen pikken. (Wat sommige mensen resoluut proberen te doen! = direct afscheid nemen.) Samen kun je meer dan alleen. Niet alleen, op het gebied van de klussen, maar ook op het gebied van het sparren, mening vragen, advies etc.

Wat me persoonlijk wel wat humeurig maakt....ik ben sinds 2005 volledig zelfstandig en we zitten nu min of meer sinds 2007 / 2008 / 2009 te klooien met deze kwakkel-economie. Dat vind ik dus wel hoogst irritant! De algemene tendens is gewoon hardstikke negatief; met een prutsregering die niet doorpakt en bij ieder probleem dat ze tegenkomen direct naar de ondernemers en de burgers kijkt. (Lees belasting verhogen) Dit maakt het ondernemer zijn, soms wat zenuwachtig...en veel bedrijven verlaten hun core business en gaan prijsvechten, wat je nog meer marktaandeel afsnoept.

Voor mijn gevoel moet er nog heel veel water door de zee om in ieder geval die negatieve spiraal te doorbreken! Ook hier!
I am a TimeDriver!
YourLiVeStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 19-5-2004
Laatste: 27-10-2021
Berichten: 1849
16-10-2013 13:15

ideedeluxe schreef:

Ik merk zelf heel erg, dat de opdrachten naar een aantal spelers in de markt gaan met de diepste zakken; wie het hardst kan schreeuwen, krijgt op dit moment de meeste klanten / opdrachten. Zij die overal zichtbaar zijn, hebben het druk. Ik kan het zelf niet betalen, om overal zichtbaar te zijn.
Same here, ik heb ook geen budget om op iedere trouwwebsite een dure advertentie te plaatsen en op iedere trouwbeurs te staan. Dat is natuurlijk ook een weer een kip-ei verhaal; degenen die dat budget wel hebben krijgen ook meer opdrachten en daardoor weer meer budget om te adverteren...
Want, door de bank genomen leveren ik en mijn collega's ongeveer hetzelfde, voor hetzelfde budget...
Zo is het maar net. Als professionele drive-in-show is het lastig jezelf te onderscheiden, ook voor wat betreft de USP's.

Ik zie overigens ook wel een trend in bedrijven die niet eens een eigen show hebben, die huren alleen complete drive-in-shows van anderen in. Precies wat ik 10 jaar geleden deed met DjHuren.nl... er staat ook geen foto van een drive-in-show op hun sites en toch hebben ze het aardig druk. Zo zie je maar dat lang niet alle klanten het uiterlijk van een show belangrijk vinden.
Niet degene die er het leukste feestje van weet te bouwen, want dat kunnen ze op basis van zo'n presentatie toch niet zien.
Als je enige USP is dat je een leuk feestje kunt bouwen ga je de oorlog niet winnen. Dat kan ik ook, en de meeste andere professionele drive-in-shows ook. Hetzelfde verhaal dus als Frank met het leveren van kwaliteit.
Wat me persoonlijk wel wat humeurig maakt....ik ben sinds 2005 volledig zelfstandig en we zitten nu min of meer sinds 2007 / 2008 / 2009 te klooien met deze kwakkel-economie. Dat vind ik dus wel hoogst irritant! De algemene tendens is gewoon hardstikke negatief; met een prutsregering die niet doorpakt en bij ieder probleem dat ze tegenkomen direct naar de ondernemers en de burgers kijkt. (Lees belasting verhogen)
Ik ben zelf al wat langer bezig en heb gelukkig pas sinds 2010 / 2011 echt last van de economie, maar ik ben het inmiddels ook wel zat hoor wink ;) Ben echter bang dat het einde nog niet in zicht is met al die bezuinigingen weer.
Meld je aan voor een gratis vermelding op geluid-en-licht.com
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 12-5-2024
Berichten: 9469
16-10-2013 21:48
Maak je borst maar nat.

Veel minder zal het de komende tijd niet meer gaan,
maar het gaat nog zeker twee jaar duren voordat de markt weer echt gaat verbeteren.

En het duurt dan nog zeker jaar voordat we weer een beetje op het niveau zitten van 2005 wat werk en boekingen betreft.
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
AudaxStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 28-3-2013
Laatste: 8-6-2021
Berichten: 121
26-12-2013 22:27
Bij het lezen van dit topic moest ik spontaan denken aan een reportage uit "ik vertrek": een man van rond de 50 wou het rustiger aan gaan doen, had zijn job opgezegd en vertrok met gezin naar spanje om van zijn hobby zijn beroep te kunnen maken (=licht en geluid dus) Hij had wat geluid en licht en zou dat dus in spanje proberen te verhuren en zo kleine feestjes doen om zo van zijn relaxte levensstijl te genieten.

Mooi niet dus: hij had ook veel te weinig klanten en zijn spaargeld geraakte stilaan op. Moest dan noodgedwongen wat in de horeca gaan werken om toch maar te kunnen overleven

Volgens mij kan je als je heel wat spullen bij elkaar hebt staan er wel een bijberoep van maken maar echt als hoofdberoep met een gezin??? Ga je veel zwarte sneeuw zien...

Die DJ spullen zijn toch nieuw veel te duur om rendabel te zijn: standaardset (2*CDJ2000NXS + 1*DJM900NXS) koop je aan 5000euro Verhuur je aan 180exclBTW? Moet je al 28X verhuren eer je één euro winst hebt. Dan nog zien dat je geen schade aan je toestellen hebt. Begin je winst te maken staat pioneer al met zijn volgende speler klaar. Mag je weer investeren...

De enigen die echt goed geld verdienen zijn de overrated, overpriced "superstar DJ's" zoals Armin, Tiesto, Guetta,... Die verdienen pas geld maar zijn ook begonnen met lett. op hun knieën bedelen of ze 'gratis' in die club mochten draaien.

Maar als trouwfeest DJ...? Volgens mij zero respect en voor dat publiek is het nooit goedkoop genoeg. Ik zou het echt niet willen doen... Als hoofdberoep ?? Ben je helemaal...??? Nog liever naar OCMW/WWO.

Ter vergelijking: een goede vriend van me is osteopaat, bengelde als student steeds achteraan, vele keren blijven hangen maar is blijven door zetten en heeft nu echt zijn roeping gevonden. Heeft zo al vele malen mensen kunnen helpen die soms al jaren sukkelen met de klassieke geneeskunde, dit is natuurlijk gouden reclame en doet nu min 10patienten/dag 6dagen op 7.
Reken maar uit aan 40euro/behandeling: 40*10*6*4= 9600 Bruto inkomen /maand.

Dan ben je goed bezig als zelfstandige maar als trouwfeestdj...?
If you can't beat them join them...
Frank76Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 13-5-2005
Laatste: 12-5-2024
Berichten: 2052
27-12-2013 08:06
Leuk dat je je geprikkeld voelt te reageren doordat je op je teentjes bent getrapt. Jammer alleen dat je dit topic niet volledig hebt doorgelezen, jezelf hebt verdiept en de juiste zaken aanhaalt!
Er is niemand die heeft gezegd dat het makkelijk is, maar goed, lees nog maar eens goed.
EGO = 1 / Knowledge -- Einstein
VrijeVogelStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 22-12-2013
Laatste: 13-1-2022
Berichten: 279
27-12-2013 08:25
Even los van alles, ik doe dit er ook erbij nu uit een soort hobby, maar probeer geen prijzen te ondermijnen.
Eigenlijk doe ik van alles, bouw en klussenbedrijf, transport etc.

Een paar levenslessen die ik heb ervaren uit het bouw en klussenbedrijf:

- Een personenauto wordt gezien als een zwartwerker, iemand die het erbij doet, van alles en nog wat, maar niet serieus genomen
- Een hele mooie bus met lichtmetaal en sitebars moet ergens van betaald worden volgens een klant. We hebben serieus enkele opdrachten gekregen omdat wij normaal overkwamen. Gewoon een functionele bus, niets schreeuwigs. Mijn bus is 15+ en dankzij de garage draait deze bus voor al het onderhoud van ons gehele wagenpark op (dus ook de auto van de vrouw).

- Ga nooit voor vriendentarief werken. We hebben dat een keer gedaan om iemand 'te helpen' zijn nieuwe huur woning op te knappen. Toen er wat meer aan de hand bleek te zijn, had deze ons al aangeprezen bij zijn huisbaas en stonden we vervolgens voor een paar week voor 'vriendentarief' te werken

- Een klant kijkt onbewust toch naar je 'gereedschap' Als je iets bij de LIDL of ALDI koopt omdat je het nauwelijks gebruikt en de investering laag wilt houden, haal dan het merkje er maar af, schuur licht het op en poets het in met stof, zodat het flink gebruikt uitziet oid. We vermijden gereedschap merken welk naast profi ook voor de consument levert. Consumenten zien het verschil niet helaas.

- Probeer gericht te investeren en daarbij door de ogen van de klant te kijken. Zo is er een accu decoupeerzaag gekomen, eigenlijk lijkt het een onzinnige investering, een handzaag zaagt ook een balk door en volgens ons net zo snel, maar de klanten zien het stompzinnig genoeg als een snel en vlotte machine een soort veredelde handzaag. Kennelijk omdat ze zelf iets te vaak met een stompe zaag iets hebben proberen te zagen.

- Probeer niet te ver naast je eigen zaak bij te verdienen. Los dit op door een tweede bedrijfsnaam in te schrijven bij de KvK, kost niks extra en staat wel zo professioneel. Ik zie dit vaak terug op kluswebsites. Stuckbedrijf Jansen die reageert op het halen van een bank bijvoorbeeld.

- Probeer offertes te voorzien van omschrijvingen. Wij omschrijven de huidige situatie, wat de wensen van de klant zijn en de uitvoering daarvan op de eerste bladzijde. Hier voorkom je ook misverstanden door. De klant ziet gelijk als je de huidige situatie niet correct hebt ingeschat of dat de wensen niet helemaal goed zijn geïnterpreteerd. Op bladzijde twee staat kort omschreven wat elke verandering of wens kost, zonder details over uren of materiaalkosten, gewoon een prijs. Onderaan een totaalsom. De BTW en dan wat het onder de streep totaal kost. Op bladzijde 3 is de opdracht bevestiging die de klant kan ondertekenen bij akkoord hier staan ook de betalingscondities in het kort gemeld.
We vermelden niet zozeer details. Afmetingen van ruimte wordt niet gemeld, hooguit ca of m2's m3's, Dit omdat wij het wiel lopen uitvinden. De klant kan zo telefonisch de details door kan geven aan een concurrent om zo een scherpere offerte te vragen .
- Probeer niet te laten merken dat je op werk zit te wachten. Zo moet je altijd in je agenda kijken of er ruimte is voor een afspraak of allicht wat schuiven cq een mouw aanpassen. Ik heb serieus wel eens gemeld dat ik die bewuste dag niet kon, maar de volgende dag wel als ik even wat eerder zou stoppen bij de klant. Dit terwijl ik thuis zat....
Gr Evert M

Terug naar forum Reageer (zonder quote)