Forum > Licht

"Mooi Spul" - Lichteffecten uit de jaren 70/80/90.

(3681 reacties. Pagina 356 van 369)
Moderator(s): Dré
VictorVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 23-8-2002
Laatste: 15-4-2024
Berichten: 5308
27-6-2013 14:54

disco schreef:

24 volt is wat weinig
Welnee, dat is helemaal niet te weinig. Alle DC motoren in klassieke effecten zijn 24V en die hebben super trekkracht. Ik heb een 24V DC motor gebruikt om een Satel Pogi (toch een enorm gevaarte) rond te draaien en die doet dat makkelijk.
Ik ben niet gek, ik ben een helicopter! Een Satel Pogi om precies te zijn!
SimazinStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 23-3-2008
Laatste: 4-3-2020
Berichten: 188
1-7-2013 15:16
24v gaat inderdaad heel goed alleen heb je wel een goede voeding nodig omdat het amperage oploopt bij een zwaardere belasting. Mijn lunar 38 draait er iig goed op
SoundpowerStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 20-1-2012
Laatste: 12-5-2024
Berichten: 694
1-7-2013 15:59
Ach, een 36 liter vrachtwagenmotor wordt ook op 24V DC gestart... no problem... zolang je maar onder belasting niet teveel spanningsdrop hebt moet dat genoeg zijn...
Nothing is idiot proof, they keep on making better idiots.
Martin518Standaard Lid
Uit: België
Sinds: 13-2-2009
Laatste: 26-4-2014
Berichten: 384
3-7-2013 21:03

joepjuh7 schreef:

Ja en de volgende keer klappen de printbanen om je oren heen, want die kunnen ook niet tegen deze hoge kortsluitstroom.
Wauw volledig vergeten.
Om u even op de hoogte te houden dat ik buiten de 4 T bar's van mij er nog enkele gemaakt heb voor andere met dezelde problemen, die printbanen zijn allemaal uitgefikt bij het springen van de lamp.Dacht het niet. Geen enkele print terug gezien. Wel degene van de andere T bar's en ze spreken nog altijd tegen mij. Krijg zelfs ook andere herstellingen van hun. Maar ja wat weet ik van elektronica. shut up :X Misschien doen ze dat omdat ze compassie hebben met mij. laugh :D
Joepie we hebben ook een Kremesa Krypton.
StaafStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 19-8-2004
Laatste: 12-3-2019
Berichten: 57
3-7-2013 21:18

Martin518 schreef:

joepjuh7 schreef:

Ja en de volgende keer klappen de printbanen om je oren heen, want die kunnen ook niet tegen deze hoge kortsluitstroom.
Wauw volledig vergeten.
Om u even op de hoogte te houden dat ik buiten de 4 T bar's van mij er nog enkele gemaakt heb voor andere met dezelde problemen, die printbanen zijn allemaal uitgefikt bij het springen van de lamp.Dacht het niet. Geen enkele print terug gezien.
Kan bovenstaande bevestigen, ik had met mijn eerste T4's,(eurolite) dezelfde problemen, triacs meerdere keren vervangen door de standaard bta16. Telkens na enkele weken kwam het probleem terug. Toen triacs vervangen door zwaardere types en het probleem is niet meer weer gekomen. Nu toch al meerdere jaren.
Met onze botexen had ik dat probleem echter niet!
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 12-5-2024
Berichten: 13458
4-7-2013 11:28

Staaf schreef:

Met onze botexen had ik dat probleem echter niet!
Mijn Botex balkjes hebben precies dezelfde printen en triacs als mijn ShowTec balkjes. Het zal dus een kwestie van "geluk hebben" geweest zijn.
-- Pardon my French, I'm Dutch --
René EppinkStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 8-1-2004
Laatste: 5-8-2021
Berichten: 1114
5-7-2013 22:14

joepjuh7 schreef:

Martin518 schreef:

Neem even de T4 BAR van Showtec 4 stuks in huis. Na een paar keer TRIACS kapot. Als de lamp springt, triac kapot fuse kapot....
Dus vraag je even aan invoerder hoe dat komt, geen idee....ik wel, kortsluitspanning van de bestaande triac veel te laag. Dus allemaal vervangen door een ander type probleem opgelost. Tussenkomst van invoerder, geen, vervangen enkel met het bestaand type. (dat is geen tussenkomst)
Het probleem blijft dan hetzelfde. Dat bedoel ik nu. Wij noemen zoiets een design fout.
Maar we lossen het dan wel zelf op sneaky :V En ja oude lampen piepen en kraken maar werken oh zo fijn laugh :D
Ja en de volgende keer klappen de printbanen om je oren heen, want die kunnen ook niet tegen deze hoge kortsluitstroom.
Ah, oké nu begrijp ik het. Die TRIACS zijn zo ondergedimensioneerd zodat de rest van de T4 niet in vlammen op gaat! Wat slim! Anders zouden de printsporen natuurlijk roodgloeiend staan of inderdaad zelfs spontaan exploderen voordat de glaszekering er uit klapt. sneaky :V
Joepjuh7Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 12-12-2003
Laatste: 28-4-2014
Berichten: 110
7-7-2013 21:33
Nee deze balken worden gedimensioneerd op een bepaalde kortsluitstroom (Bij showtec/botox producten zo laag mogelijk om kosten te sparen), hier word de keuze van zowel de componenten als de dikte van de printbanen door bepaald. Als de zekering zijn werk niet snel genoeg doet zal de ontworpen kortsluitstroom overschreden worden en zal de "zwaktste schakel" het begeven, in dit geval de triac wat je inprincipe doet is het probleem verleggen naar de volgende schakel. Je kunt niet door 1 component in een apparaat te vervangen de kortsluitbestendigheid hiervan aanpassen.

Ik ga niet zeggen dat de printbanen direct om je oren gaan springen, maar heb toch wel verschillende euro-lite (nee geen showtec) balken voorbij zien komen met afgebladerde printsporen (en een BTA-20).
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 12-5-2024
Berichten: 13458
8-7-2013 12:01
Het is bij deze balkjes aan te raden rond de 500W of minder te blijven. In zo'n geval kun je overwegen om de 5A zekering te vervangen door een 3A exemplaar (3A snel uiteraard). Mogelijk gaat die net wat sneller stuk dan de 5A zekering waardoor de triac wellicht vaker gespaard blijft.

De sporen zijn op zich behoorlijk dik maar niet overal vertind. Als je de regel "1A per mm spoorbreedte" hanteert dan zul je zien dat, bij een minimale onvertinde spoorbreedte van 4mm, het alsnog vertinnen van de betreffende spoortjes zeker een optie kan zijn.
-- Pardon my French, I'm Dutch --
Eddy wallyStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 17-1-2008
Laatste: 21-11-2017
Berichten: 823
18-7-2013 07:36
Ik denk echt dat het aan de kwaliteit van de triacs ligt.
Heb hetzelfde probleem met sunstrips,de ene na de andere vervangen.Steeds door hetzelfde type maar van een ander merk,nog geen enkele keer 2 x dezelfde moeten vervangen.

Terug naar forum Reageer (zonder quote)