Forum > Geluid

Digimixer: Behringer X32

(187 reacties. Pagina 15 van 19)
Moderator(s): Dré
PvGVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 21-8-2009
Laatste: 17-5-2024
Berichten: 1593
10-3-2013 03:39
Nou, de 1ste klus met de X32+2xS16 zit er op. Toppertje! Wat een genot om met DCAs te werken (vgl SL24). "Minpuntje": Nogal wat handelingen nodig om even een monitormix aan te passen: juiste bussen op de faders zetten, bus selecteren, send on faders selecteren, als je pech hebt de andere input layer, levels aanpassen en vervolgens niet vergeten sends on faders uit te zetten (Behringer, maak het sends on faders ledje ajb knipperend!). Vervolgens DCAs weer op de faders. Pff, ff wennen. Op de SL24 druk je op mix van de betreffende aux en pas je de mix aan met de encoders. Da's een tikkie sneller. Eens kijken of dit anders kan op de X32 ;-)

Klank? Niks mis mee. Heb het idee dat het laag wat voller is bij de X32/S16s.

Nog een genot: knoppen door de gebruiker toe te wijzen. Ik gebruik ze voor de effecten: mutes, tap delay en encoders voor return level. Yummie.

Wel stoer hoor: moving faders en gekleurde lcds. Ik had m'n zeiltje nodig om het kwijl van sommige gasten uit de mixer te houden. Dat was bij de SL toch net wat minder, hoewel dat ook een kerstboom is een donkere zaal.
Ook geen opmerkingen over de letters b e h r i n g e r, dus gewoon onwetenden ;-) Heeft er iemand nog een midas sticker?
't is maar een hobby...
BrokencoreStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 1-6-2008
Laatste: 2-12-2022
Berichten: 170
27-3-2013 22:26
Een algemene vraag betreffende digitale snakes; ben je met een digitale snake van aardlus problemen verlost tussen de FOH en podium? In de huidige (analoge) situatie leg ik een 230 kabel met de snake mee welke zijn spanning vanuit het versterkerrack krijg. Kan ik met een digitale snake een willekeurige 230V aansluiting pakken voor de mengtafel?
PvGVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 21-8-2009
Laatste: 17-5-2024
Berichten: 1593
27-3-2013 23:04

Brokencore schreef:

Een algemene vraag betreffende digitale snakes; ben je met een digitale snake van aardlus problemen verlost tussen de FOH en podium? In de huidige (analoge) situatie leg ik een 230 kabel met de snake mee welke zijn spanning vanuit het versterkerrack krijg. Kan ik met een digitale snake een willekeurige 230V aansluiting pakken voor de mengtafel?
Net als bij analoog: meestal wel... Bij een digisnake krijg je niet meteen brom zoals soms bij een analoge snake: zolang de storing onder een bepaalde drempel blijft, merk je bij een digisnake helemaal niets. Maar owee als je net over die drempel gaat: ruis/knetters/dropouts...
Mijn ervaring tot nu toe (X32+2xS16): geen probleem om lokaal bij de X32 spanning te pakken. Ik gebruik goedkope Procab CAT6 UTP kabel (50m en 25m op haspel, en 10m los, met meerdere ethercon connecties tussen X32 en S16s). Bij grotere locaties en/of locaties waar de power minder betrouwbaar is, zou ik een verlengkabel naar stage naast de digisnake leggen. (Hoewel dezelfde groep/fase als je amps misschien niet verstandig is.)
Goede combikabels (CAT+power) zijn helaas nog duur (bijv. Sommer). De goedkopere kabels (bijv. Pinanson) hebben de 230V aders los in de kabel (geen aparte mantel om de 230V aders, dus je kunt er niet simpel een shuko of powercon aanzetten). Daarnaast hebben de goedkopere kabels slechts 1.5mm2 power aders. Dat wordt aan de dunne kant als je 50m wilt overbruggen, dan wil je 2.5mm2 ivm de kortsluitstroom en een 16A B/C-zekering.

Behringer (en andere merken) adviseren trouwens shielded twisted pair kabel (ipv UTP) waarvan de shield aan beide kanten via een shielded RJ45 aan ground hangt. Dan moeten wel al je CAT-kabels hieraan voldoen, want als je aan 1 kant de shield niet (goed) aan ground hangt, heb je een antenne gemaakt voor HF-storingen! In de praktijk zou een UTP kabel dus wel 'ns betrouwbaarder kunnen zijn...

Overigens, een goed bedrade analoge snake bromt niet. De beste manier van analoog bedraden is: signaalground per kanaal (geisoleerd van powerground en van signaalground van andere kanalen van mixer tot bron) met een totaal scherm aan powerground (gescheiden van signaalground, powerground aan beide zijden aan powerground). Heb je toch brom, dan heb je meestal een groundloop in bijv. je amprack (groundlift al geprobeerd?).
't is maar een hobby...
DJ RobbieStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 9-5-2007
Laatste: 26-6-2015
Berichten: 41
28-3-2013 12:12
1 x bewerkt. Laatst door DJ Robbie op 28-3-2013 13:45
Ik gebruik de X32 icm 2 S16's met de Pimanson kabel van 50 m. ertussen.
Kan niet anders zeggen dan dat dit fantastisch werkt!

1,5 mm2 is geen enkel probleem als je alleen je tafel van stroom wilt voorzien.
Je moet er natuurlijk geen 3680 W meer vanaf willen halen maar voor mijn case (x32+tascam cd-200sb) is 1,5 mm2 méér dan voldoende.

EDIT: ik heb overigens wel een APC smart ups (spanningstabillisator en accu) in de case.
Musicboys Entertainment
BrokencoreStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 1-6-2008
Laatste: 2-12-2022
Berichten: 170
28-3-2013 13:32
Bedankt voor de reacties. Ik ben gewend om altijd een 230V kabel mee te leggen naast de multi, heb op die manier nog nooit met storing te maken gehad. De multi (Whirlwind kabel) heeft een signaalground per paar, deze kabel heeft zover ik kan vinden geen powerground / afscherming om het geheel.

De enige keer dat ik storing had was toen de lichttechnicus op locatie mij een 230 puntje aanbood welke hij reeds had liggen voor zijn lichttafel, toen had ik last van "dimmerstoring" (ratelend geluid). Na het uitrollen van mijn eigen haspel naar het versterkerrack was dit probleem weg. Het dit iets te maken met aardlus of was het puur netvervuiling? Aardlus is meestal 50Hz brom in mijn beleving.

De set gaat gebruikt worden met Procab Cat5e FTP (CAT50). Ik doe voornamelijk geluid in kerken, en zit soms met mijn mengtafel letterlijk naast een WCD. Het zou dan ook prettig zijn als die gebruikt kan worden zonder kans op storing. Ethernet is over het algemeen geïsoleerd met een trafo, mogelijk gaat de FTP kabel dan juist roet in het eten gooien tegenover een UTP. Heb nu voor FTP gekozen omdat de kans aanwezig is dat mijn ethernetkabel precies bovenop de kabel van de ringleiding (in de vloer) ligt.

Blijft lastige materie, in theorie zou je van de ringleiding geen last moeten hebben omdat het common-mode storing is. Maar wanneer heeft FTP dan wel voordelen....
PvGVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 21-8-2009
Laatste: 17-5-2024
Berichten: 1593
6-4-2013 10:04
Ter info: toch maar reaper gekocht omdat ik ook 32 kanalen wil kunnen afspelen via de X32 (voor bijv een virtuele soundcheck). Audacity kan prima 32 kanalen opnemen, maar niet afspelen: wordt gedownmixed naar 2 kanalen. Reaper is dan het meest betaalbaar (ca 50euri voor een small business license) en het werkt als een tierelier op de mac.
't is maar een hobby...
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 15-5-2024
Berichten: 13458
8-4-2013 09:32

Brokencore schreef:

Aardlus is meestal 50Hz brom in mijn beleving.
Brom veroorzaakt door een aardlus is meestal een perfecte kopie van de rommel die de voeding van de apparaten in kwestie genereren (dus vaak een stevige 100Hz zaagtand met nog wat extra rommel).

Bij correct ontworpen gebalanceerde apparaten zou een aardlus een onmogelijkheid zijn. M'ja... Het percentage correct ontworpen gebalanceerde apparaten is niet zo hoog als we zouden willen.

Dit komt met name door het feit dat de jack stekker nog steeds bestaat (en die verwacht signal ground op de sleeve, daar waar bij een XLR dat signaal vervangen zou moeten zijn door chassisground).
-- Pardon my French, I'm Dutch --
PvGVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 21-8-2009
Laatste: 17-5-2024
Berichten: 1593
19-4-2013 09:44
Even wat aandacht voor een onderbelicht feature van de X32:
De X32 heeft instelbare delay per input (en output). Wat doe je hiermee?
Met de input delays compenseer je voor de afstand tussen mics en PA-stacks/podiumrand. Dat heb ik gister hard nodig gehad voor een koor in een kerk: koor staat enkele meters achter de PA (4-6m). Met de X32 kun je deze afstand dus netjes compenseren (per kanaal) om "smearing" te voorkomen. Vooral bij bronnen die vanzichzelf al veel geluid produceren (drums, koren, ...) maakt dit je mix een stuk cleaner.
Input delay is een feature dat oorspronkelijk alleen op de duurdere digitafels te vinden was, maar dus ook op de X32 (en volgens mij ook op de Si compact ed, maar NIET op de Presonus!).

Ben blij dat ik op de X32 ben overgestapt, want met de Presonus had het stukken minder geklonken...
't is maar een hobby...
DJ RobbieStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 9-5-2007
Laatste: 26-6-2015
Berichten: 41
19-4-2013 12:44
Hier gebruik ik deze feature inderdaad ook voor. Om de drums en backline 'gelijk te trekken' met de PA stack.

Met meerdere vocals kun je door wat te spelen met de delay ook meer diepte in je mix krijgen. Door backing vocals dus te delayen ten opzichte van de lead vocal.

Gr. Robin
Musicboys Entertainment
BrokencoreStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 1-6-2008
Laatste: 2-12-2022
Berichten: 170
19-4-2013 23:01
Voor de X32 gebruikers; hoeveel geluid maakt de ventilator aan de onderkant? Bij mijn exemplaar blaast de ventilator full-speed lucht naar buiten met het nodige geluid. Je zou verwachten dat deze temperatuur geregeld zou zijn.

Op internet spreken ze over "the (very quiet) slow-speed cooling fan on the bottom of the desk". Die van mij is alles behalve quiet en slow. Ik gebruik hem voornamelijk in kerken, en dan kan het geluid best hinderlijk zijn op stille momenten.

Terug naar forum Reageer (zonder quote)