Forum > Newbie Forum

hoe aan werk geraken

(16 reacties. Pagina 2 van 2)
Moderator(s): Dré
Frank76Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 13-5-2005
Laatste: 15-5-2024
Berichten: 2052
25-2-2013 13:21
Dat snap ik, maar dat is mijn punt ook niet! Wordt social media en het netwerken erop niet gewoon schromelijk overschat?
Als je ziet wat ik aan "rommel" langs zie komen over het nieuwe solliciteren etc. Maar als het werk er niet is, dan helpt het toch allemaal geen ene *piep*.
EGO = 1 / Knowledge -- Einstein
YourLiVeStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 19-5-2004
Laatste: 27-10-2021
Berichten: 1849
25-2-2013 13:30
Zolang ze je niet nodig hebben zullen ze je niet bellen nee. Maar het gaat erom dat als ze iemand nodig hebben, ze jou bellen en niet iemand anders. Het is altijd een kwestie van gunnen, en met zoiets simpels als een leuk berichtje op iemands verjaardag kun je gemakkelijk een gunfactor creeren.

Bij netwerken gaat het er daarnaast ook om dat ze jouw gegevens doorgeven aan iemand anders die op zoek is naar jouw dienst of product. Om dat te bereiken moet diegene wel het idee hebben dat jij er veel vanaf weet en dat kun je weer laten blijken op social media.

Door regelmatig iets te posten of vragen te beantwoorden kom je regelmatig voorbij in het nieuwsoverzicht van iemand en daardoor blijf je ook in het achterhoofd van diegene zitten. Bovendien zien ook de connecties van diegene jouw berichten voorbij komen en daar kan net iemand bijzitten die je wel nodig heeft.

Ik ben zelf overigens totaal niet actief op social media hoor, maar het kan best werken.
Meld je aan voor een gratis vermelding op geluid-en-licht.com
BamsStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 24-3-2009
Laatste: 2-12-2015
Berichten: 141
25-2-2013 16:08
Veel draaien in feestcafés oid wil ook nogal eens helpen. Als je een paar weekeinden op rij ambiance heb gemaakt is de kans groot dat mensen komen vragen of je ook op hun feest wil draaien.

als ik zo vrij mag zijn; je lijkt in je andere postings nog niet echt lang bezig te zijn. mijn ervaring is dat er twee soorten dj's zijn.
1. iemand die met zijn koffer en koptelefoon binnenstapt, de ballen verstand heeft van techniek, en nog niet eens zijn mengtafel zou kunnen aansluiten mocht dat nodig zijn, draait puur op gevoel en iedereen in de omgeving kent hem, durft nog wel eens een vage plaat te draaien maar heeft charmes te over. draagt over het algemeen een shirt van werchter, een nieuwe hippe band, of whatever hij eerst in zijn kast tegenkwam.
2. de driveinnshowdj die aankomt met zijn gerief, alles opbouwt, jaren draait en op routine de avond nog weet te redden. vaak voorzien van een poloshirt met eigen logo, vraag hem niet om de nieuwe skrillex, maar manX-country roads heeft hij nog op single bij. die laatste werkt beter op de dansvloer.

Dit bovenstaande is natuurlijk puur persoonlijk en geen vaste waarheid, maar ik wil wel zeggen; maak een keuze. op dit moment lijk je vooral een groepje vrienden te zijn wat voor zichzelf draait omdat ze het leuk vinden met apparatuur te leuren en om gewoon dj te zijn. dit is een recept om binnen 2 jaar je schuur vol spullen te hebben staan, die je om sentimentele reden niet wil verkopen maar waarvan je vrouw/moeder eist dat ze opgeruimd worden. waarom draai je eigenlijk? als je het nuchter bekijkt is allround/driveinshow dj zijn een van de eenzaamste beroepen ter wereld. je hebt niet eens groupies for godsake!
HollenderVIP Lid
Uit: België
Sinds: 20-2-2006
Laatste: 9-5-2024
Berichten: 1230
25-2-2013 16:32
Het draait voor een groot deel om connecties. Ik zie hier in de regio hopen dj's die in mijn ogen de naam dj niet waardig zijn, maar die "via via" toch aan de bak raken. Die mannen gooien de ene platte hit na de andere op en maken gebruik van de "hak en kap" techniek en weten op de een of andere manier altijd alle rode lampjes op een mixer te laten branden. Zelf vermaken ze zich kostelijk in hun dj booth en op de een of andere manier doet het publiek dat ook. Het zijn prutsers van de ergste soort maar het publiek vind het geweldig. In grote bekende clubs en festivals zullen ze nooit resideren maar op de kleinere fuiven en lokale discotheken zie je ze meer en meer. Wie ben ik dan om te zeggen dat die gasten die plek niet verdienen?
Free beats!
FridgeStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 7-7-2003
Laatste: 24-2-2024
Berichten: 138
25-2-2013 19:41

Hollender schreef:

Het zijn prutsers van de ergste soort maar het publiek vind het geweldig. [....] Wie ben ik dan om te zeggen dat die gasten die plek niet verdienen?
dat vraag ik me dan inderdaad af. Taak DJ is toch wel: publiek vermaken. Niet bij elke gelegenheid wordt een soepel mixende clubjock verwacht... soms is hak en kap en sfeer maken veel meer op zo'n plek. Als je daarmee je publiek happy hebt, dan verdien je die plek inderdaad wel vind ik...
(blijft staan dat ook een technisch matig onderlegde DJ wel moet weten wat signaalniveau's en clipping betekenen)
YourLiVeStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 19-5-2004
Laatste: 27-10-2021
Berichten: 1849
25-2-2013 22:45

Hollender schreef:

Zelf vermaken ze zich kostelijk in hun dj booth en op de een of andere manier doet het publiek dat ook.
En dat is het enige wat telt bij een goede dj, dat het publiek zich vermaakt (en een enthousiaste dj weet dat vaak ook over te brengen op zijn publiek). Dan komen ze namelijk de week erop weer terug.

Natuurlijk is er ook een markt voor dj's die vooral als eerste de nieuwste vage clubplaten onhoorbaar aan elkaar mixen maar de markt voor een dj die echt een goede sfeer weet neer te zetten (en tja, hits zijn niet voor niets hits natuurlijk) is een stuk groter.

Als allround / drive-in dj moet je overigens JUIST die hits draaien die iedereen kent, daarmee hou je de dansvloer vol. Het gemiddelde publiek dat naar een feestje met een drive-in-show gaat is niet zo hip dat ze de nieuwste hits kennen, zelfs met top 10 hits in de top 40 van dit moment moet je redelijk voorzichtig zijn.
Meld je aan voor een gratis vermelding op geluid-en-licht.com
HR SoundStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 8-6-2005
Laatste: 13-3-2017
Berichten: 347
26-2-2013 15:00
In het begin heb je niet zo vaak gigs als je misschien zou willen, dat is nu eenmaal niet anders. Wachten tot mensen naar je toekomen is niet voldoende.

In het begin werkte ik met een boekingskantoor waar ik een vaste prijs mee had gesproken voor mijn set-up. Had hem uitgenodigd tijdens een boeking, zodat hij wist met welk materiaal ik draaide en hoe ik het deed. Door hem heb ik de eerste jaren toch wel redelijk wat werk gehad. Per jaar werd een prijs opgesproken voor mijn set-up en dienst. Later had ik meerdere set-ups, dus ook meerdere prijzen. Ik gunde hem een deel van de inkomsten en hij gunde mij omzet. Dat werkte prima voor ons beiden....

Later ben ik het (ad-hoc) geluid erbij gaan doen voor diverse "zangers" en sporadisch een band. Ook hier had ik vaste prijsafspraken mee voor een avondje schuiven (met zijn/hun apparatuur). Dit heeft mij veel ervaring opgeleverd, niet alleen qua techniek maar net zo goed voor de "ambiance" maken op een avond.

Later (heel wat jaren later)werd ik ook meer en meer gevraagd om in te vallen voor collega drive in shows. Het voordeel dat je bekend bent in het wereldje en ze weten dat je er een goede avond van kan maken, en indien je daar staat in hun opdracht, vervolgboekingen doorverwijst naar hun. Voor dat doel had ik ok speciaal een onbedrukte booth. Afspreken hoe je er mee omgaat kan je later altijd nog doen.

Verder had ik een aantal zalen, scholen en cafe's in de buurt bezocht en mijn kaartje gegeven. Als ik ergens gedraaid had liet ik altijd bij de beheerder/eigenaar een kaartje achter. Net zo goed als vermeld zijn in de gouden-gids (voorgaande heeft me trouwens niet echt veel werk opgeleverd). Maar goed, alle beetjes helpen.

Bedenk wel, je moet er energie in steken om opdrachten binnen te halen en continue mee bezig zijn. De beste reclame is toch wel er een fantastisch geslaagde avond er van maken (en dat heeft lang niet altijd met materiaal te maken). De meeste (vervolg)boekingen bij mij komen toch wel van de avonden zelf vandaan, als zit er soms eventjes tussen.
Manuals zijn niet alleen gemaakt om in de kast te liggen verstoffen.

Terug naar forum Reageer (zonder quote)