Forum > Licht

"Mooi Spul" - Lichteffecten uit de jaren 70/80/90.

(3681 reacties. Pagina 320 van 369)
Moderator(s): Dré
JoepurlingsVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 31-10-2003
Laatste: 15-5-2024
Berichten: 2057
11-10-2012 20:34
Hallo Ben,

De lichtpoortjes kun je schoonmaken met een wattenstaafje met alcohol, eventueel even het wiel er tussenuit halen.
Als het dan nog niet werkt, is het poortje wellicht defect, deze zijn echter prima te vinden bij een elektronicazaak.
Niet goed, wel hard!
JurrieStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 5-4-2003
Laatste: 4-1-2024
Berichten: 620
11-10-2012 21:13
Inderdaad optische sensoren. Het lijkt mij echter sterk dat de wielen qua positie gecheckt worden door de sensoren. Volgens mij gebeurd dit alleen tijdens de calibratie bij aanzetten.

Hoe is de afwijking na verloop van tijd tijdens gebruik dan te verklaren? Zit dit in de drivers of stappenmotoren?
GoingdownsouthStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 20-6-2012
Laatste: 12-8-2016
Berichten: 14
11-10-2012 22:12
Hallo Joep, ga ik proberen, het schoon maken. Overigens ben ik het met Jurrie eens dat er een verband is tussen de stappenmotor en de sensor.
Ik ga eerst wat fotos van de afwijking maken.
Ook ga ik onderzoeken of het verlopen met li of re om te maken heeft.
Er is een verband tussen de plaats vwaar het fenomeen begint, omdat veelal het begint bij wit, oud rose en groen, en die kleuren liggen vast in het wiel, en laten ook zien of het wiel li of re om loopt.
Vaak is ook bij de start van een scène dat het verschuiven begint. Overigens is het [nog..]niet te voorspellen wanneer het verschuiven gebeurd.
Ik zal in het weekend een schema van het kleuren wiel maken, tesamen met wat fotos, hoop ik dan weer een stap verder te komen.
hartelijk dank weer voor jullie inbreng
groet
Ben happy :)
JoepurlingsVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 31-10-2003
Laatste: 15-5-2024
Berichten: 2057
11-10-2012 23:00
Als het "scheef lopen" begint bij bepaalde kleuren, duidt dit er eigenlijk op dat de stappenmotor bij die stand meer mechanische weerstand ondervindt, waardoor er stappen verloren gaan.
Probeer eventueel de lagertjes van de stappenmotor voorzichtig een beetje te smeren (van buitenaf, voor- en achterzijde!) met heel dunne (kruip)olie. Controleer ook goed op eventueel aanlopen, bijvoorbeeld tegen de sensor of de witte rol.
Niet goed, wel hard!
BamsStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 24-3-2009
Laatste: 2-12-2015
Berichten: 141
12-10-2012 18:23
veel voorkomend probleem bij martin 518's die ook met die sluisjes werken is dat de bevestiging wat speling krijgt waarna de sluis niet meer in lijn is met de uitsnijding uit het wiel. Als hij echter in eerste instantie bij opstarten wel naar de open wit positie gaat vermoed ik dat je stappenmotor of stappenmotordriver de geest heeft gegeven. als er 2 dezelfde stappenmotoren inzitten is het aan te bevelen die eens te swappen.
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 15-5-2024
Berichten: 9469
12-10-2012 20:22
Je kunt natuurlijk ook je stappenmotor uit elkaar schroeven en eens goed schoonmaken.
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
GoingdownsouthStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 20-6-2012
Laatste: 12-8-2016
Berichten: 14
12-10-2012 22:26
Als vervolg op de inbreng van Joep en Bam, vervolgde met wat testen. [jammer dat het geen martins 518 zijn, daar is een mooie manual voor, niks,nop over VersiColore250 te vinden]
Ik heb een tiental scènes op mijn dmx controllertje, en bij de eerste doorloop ging het al mis.
Daarna fors eraan getrokken, feilloos werkend apparaat.
Toen wat WD40 op de as van het kleuren wiel aangebracht, lopen als een kievit.
Daarna de kleuren geinventariseerd:
Kleur instellen fader % draairichting bij instellen draairichting retourloop naar nul=wit
1 - wit 0 li-om re-om
2 - oud rose 10 " "
3 - blauw 20 " "
4 - rood 30 " "
5 - geel 40 " "
______________________________________________________________________________________
6 - li blauw 50 li-om li-om
7 - groen 60 " "
8 - oranje 70 " "
9 - rose 80 " "
10 retour bij wit 90' " "
continu draaien van het wiel bij 100%
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
-nog wat instellingen gemaakt, waarbij 2 keer weer correctie met de hand, de rest van het w compleet erken met de spot verliep verder goed.
Waarschijnlijk toch de stappen motor, het verschijnsel voor mij is het voorbij schieten van een gewenste positie, daarna blijf deze fout er in, in dat kader blijft het voor mij nog onduidelijk: hoe remt de schijf af....?
en als swappen uitwisselen betekent is dat denk ik een goeie.. happy :) . om de motor om te wisselen met een "goed" exemplaar
Alleen het kleurenwiel zit muurvast op de as, ik draaide al eens de borg schroefjes los , maar geen beweging erin. [wiel mee omwisselen?? bracket in de weg denk ik]
Ik ga er een ochtend voor uittrekken.
Tot zover maar weer, dank voor julie bijdragen. Wordt vervolgd,
Ben
GoingdownsouthStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 20-6-2012
Laatste: 12-8-2016
Berichten: 14
12-10-2012 22:32
Hallo Tom, ik poste net een relaas, en ik denk dat dat er ook wel van zal komen.
Overigens heb ik al veel uit en in elkaar gezet, zonder wat over te houden, dus een stappenmotor, voor de eerste maal, moet kunnen. Nog opgeletjes, of valkuilen bij het uitelkaarhalen?
Overigens dank voor je reactie wink ;)
Ben
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 15-5-2024
Berichten: 9469
12-10-2012 22:57
in ieder geval niet zomaar met wd40 aan de gang,
als er een nylon lagering is, dan is die daar niet zo blij mee, omdat het vuil er dan vast aan gaat zitten, en in het lager gaat slijten.

De meeste stappen motoren zitten met vier boutjes in elkaar.
Boutjes eruit, en voorzichtig uit elkaar trekken, wel recht, want als de as krom gaat, kan je hem weggooien.
Het interieur van stappenmotoren kan verschillen, maar goed schoonmaken, sludge verwijderen, dat is voor allemaal het zelfde.
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
GoingdownsouthStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 20-6-2012
Laatste: 12-8-2016
Berichten: 14
13-10-2012 00:59
Ik heb nog even goed gekeken, 4 kruiskopschroeven, verder is de motor met twee inbusboutjes tegen de schetsplaat bevestigd,
alleen , vooralsnog lukte het me niet om het kleurenwiel te lossen, de borgboutjes losgedraaid maar geen beweging vooralsnog.
Moet kunnen, wanneer? .. komende dagen, ik houd jullie op de hoogte
groet
Ben

Terug naar forum Reageer (zonder quote)