Forum > Profiel

Gebruikersgegevens.

Het profiel van Goingdownsouth

Gegevens van leden zijn alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers

Laatste 14 bijdrage(n) van Goingdownsouth (Pagina: 1 van 2)

Topic: "Mooi Spul" - Lichteffecten uit de jaren 70/80/90. (11-11-2012 23:50:00)
Filmpjes??Nog nooit gedaan, wel een goed idee, daar vind ik wel wat op.Laters. happy :)
Topic: "Mooi Spul" - Lichteffecten uit de jaren 70/80/90. (11-11-2012 12:11:00)
Hallo, nog een nieuwtje met betrekking tot mijn VersiColore 250 kleuren wisselaars. Zoals bekend, worden de spots vlgs het DMX protocol gestuurd. Na wat geGoogled te hebben, en veel gestudeer, kan ik nu via mijn laptop 8 stuks aansturen.
Ik, apetrots natuurlijk. Het gaat met behulp van Freestyler een belgisch programma, en een open USB DMX Enttec interface,
Nu ben ik wat standjes aan het bedenken en uit proberen, wat een mogelijkheden, en aangezien ik niet een van de jongste ben, kost eea best veel "denk" tijd.
Laters maar weer, happy :)
Ben
Topic: "Mooi Spul" - Lichteffecten uit de jaren 70/80/90. (15-10-2012 16:14:00)
Allereerst het goede nieuws: de kleuren wisselaar werkt weer prima, loopt veel rustiger, en komt mooi terug naar nul. Ook een wat snelle serie commando's worden naar behoren uitgevoerd.
Ik ruilde de kleurenwisselaar motor met een andere identieke motor, na eerst beide grondig schoon gemaakt te hebben, en de kogellagers een beetje olie gegeven te hebben.
Het was een duidelijk verschil , het draaien van de motor, met de hand, vöór en ná het schoonmaken en oliën,
Het zal duidelijk zijn , dat ik heel content ben, wat een actie, zo met elkaar.
Hans wat betreft de uitleg stappen motor, inmiddels weet ik het type 42 BYG, en dat deze ook in andere kleurenwisselaars zitten [Futur light cc150],
De verduidelijking van de optische sensor, Joep, Dré en Jurrie bedankt.
De bijdragen van Joep, Bams en Tom heb ik letterlijk uitgevoerd: De stroeflopende (dus stappen verloren) motoren uit elkaar gehaald, schoon gemaakt, "geswapped" etc.
Graag houd ik jullie op de hoogte van dit VersiColore 250 project, althans als jullie dat leuk vinden.
Eind goed , al goed,
Ben happy :)
Topic: "Mooi Spul" - Lichteffecten uit de jaren 70/80/90. (14-10-2012 12:48:00)
Hallo, ik heb eea uitgebouwd, en alles ziet er niet slecht uit. De stappen motor uiteen genomen, niet echt vuil. De rotor magneet zal ik schoon borstelen, verder niet veel meer [gewone lagering, kogel]
Alle 5 motoren hebben dezelfde specificatie, ik zal er nog een uitbouwen en, swappen [omruilen geloof ik]
Ik zit nog aan te hikken tegen het testen. Alles weer inbouwen [lens,lamp,wielen bracket etc] en als het euvel zich nog voordoet, weer alles los etc
fotos:
motor uit elkaar: i49.tinypic.com/jfjd34.jpg
motor ref no: i48.tinypic.com/jrturl.jpg
demontage : i49.tinypic.com/znr4w9.jpg
Het uitbouwen viel eigenlijk wel mee, het wiel kwam toch los. om werk ruimte te krijgen wel de lamp, reflector en lens los te halen.
groet
Ben
Topic: "Mooi Spul" - Lichteffecten uit de jaren 70/80/90. (13-10-2012 20:57:00)
Hoi, mijne heren, daar ben ik weer. Nee, ik ben nog niet aan het "slopen" toe gekomen.
Wel heb ik goed nieuws, ik heb er nog een stel bij, waarvan een voor onderdelen, dus er is wat reserve.
Dat wiel eraf krijgen baart mij nog zorgen, warm stoken is geen optie, ik heb geen mini brandertje, overigens, die schijf wordt loeiheet tijdens gebruik, ik heb er nog blaren van.
Ik zal de borg schroeven geheel verwijderen en in de gaatjes een nachtje kruipolie laten staan.
Ja Jurrie, dit is zeker een serieus projekt, doel een setje van 6 betrouwbare, en goed werkende VersiColore 250.
Overigens Tom is de bekabeling in goede conditie. Ik heb alleen de DMX in en.. - uit naar driepolig omgebouwd.
Morgen weer verder.
Topic: "Mooi Spul" - Lichteffecten uit de jaren 70/80/90. (13-10-2012 00:59:00)
Ik heb nog even goed gekeken, 4 kruiskopschroeven, verder is de motor met twee inbusboutjes tegen de schetsplaat bevestigd,
alleen , vooralsnog lukte het me niet om het kleurenwiel te lossen, de borgboutjes losgedraaid maar geen beweging vooralsnog.
Moet kunnen, wanneer? .. komende dagen, ik houd jullie op de hoogte
groet
Ben
Topic: "Mooi Spul" - Lichteffecten uit de jaren 70/80/90. (12-10-2012 22:32:00)
Hallo Tom, ik poste net een relaas, en ik denk dat dat er ook wel van zal komen.
Overigens heb ik al veel uit en in elkaar gezet, zonder wat over te houden, dus een stappenmotor, voor de eerste maal, moet kunnen. Nog opgeletjes, of valkuilen bij het uitelkaarhalen?
Overigens dank voor je reactie wink ;)
Ben
Topic: "Mooi Spul" - Lichteffecten uit de jaren 70/80/90. (12-10-2012 22:26:00)
Als vervolg op de inbreng van Joep en Bam, vervolgde met wat testen. [jammer dat het geen martins 518 zijn, daar is een mooie manual voor, niks,nop over VersiColore250 te vinden]
Ik heb een tiental scènes op mijn dmx controllertje, en bij de eerste doorloop ging het al mis.
Daarna fors eraan getrokken, feilloos werkend apparaat.
Toen wat WD40 op de as van het kleuren wiel aangebracht, lopen als een kievit.
Daarna de kleuren geinventariseerd:
Kleur instellen fader % draairichting bij instellen draairichting retourloop naar nul=wit
1 - wit 0 li-om re-om
2 - oud rose 10 " "
3 - blauw 20 " "
4 - rood 30 " "
5 - geel 40 " "
______________________________________________________________________________________
6 - li blauw 50 li-om li-om
7 - groen 60 " "
8 - oranje 70 " "
9 - rose 80 " "
10 retour bij wit 90' " "
continu draaien van het wiel bij 100%
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
-nog wat instellingen gemaakt, waarbij 2 keer weer correctie met de hand, de rest van het w compleet erken met de spot verliep verder goed.
Waarschijnlijk toch de stappen motor, het verschijnsel voor mij is het voorbij schieten van een gewenste positie, daarna blijf deze fout er in, in dat kader blijft het voor mij nog onduidelijk: hoe remt de schijf af....?
en als swappen uitwisselen betekent is dat denk ik een goeie.. happy :) . om de motor om te wisselen met een "goed" exemplaar
Alleen het kleurenwiel zit muurvast op de as, ik draaide al eens de borg schroefjes los , maar geen beweging erin. [wiel mee omwisselen?? bracket in de weg denk ik]
Ik ga er een ochtend voor uittrekken.
Tot zover maar weer, dank voor julie bijdragen. Wordt vervolgd,
Ben
Topic: "Mooi Spul" - Lichteffecten uit de jaren 70/80/90. (11-10-2012 22:12:00)
Hallo Joep, ga ik proberen, het schoon maken. Overigens ben ik het met Jurrie eens dat er een verband is tussen de stappenmotor en de sensor.
Ik ga eerst wat fotos van de afwijking maken.
Ook ga ik onderzoeken of het verlopen met li of re om te maken heeft.
Er is een verband tussen de plaats vwaar het fenomeen begint, omdat veelal het begint bij wit, oud rose en groen, en die kleuren liggen vast in het wiel, en laten ook zien of het wiel li of re om loopt.
Vaak is ook bij de start van een scène dat het verschuiven begint. Overigens is het [nog..]niet te voorspellen wanneer het verschuiven gebeurd.
Ik zal in het weekend een schema van het kleuren wiel maken, tesamen met wat fotos, hoop ik dan weer een stap verder te komen.
hartelijk dank weer voor jullie inbreng
groet
Ben happy :)
Topic: "Mooi Spul" - Lichteffecten uit de jaren 70/80/90. (11-10-2012 20:01:00)
Hallo, een lijntje naar een foto, waarop alles duidelijk te zien is
i49.tinypic.com/dy3x9z.jpg foto van de uitsparingen in de wielen samen met de sensors
Wel dit is het resultaat van onze naspeuringen. het ziet er gezond uit, of kan ik de sensoren ongestraft demonteren en schoonmaken!
gr
Ben